<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Onpas kukkaiskeijulla ollut hurja viikonloppu. Onneksi kuitenkin masuasukkaalla on kaikki hyvin :)

Niisku-rouvalle voima :hug:.

Onnittelut kaikille jotka saaneet hyviä ultrakuulumisia! Ja onnittelut poika/tyttö lupauksista :heart:

Onko tuolla rakenneultran koko arviolla muka jotain tekemistä syntymäpainon kanssa??? Neuvolatäti kyseli että mitä sanoi siellä rakenneultrassa siitä painosta, kun oli mitannut mun sf-mitan joka siis huiteli reilusti yläkäyrillä!!! Ajattelin vaan että epäilikö jo vauvan olevan iso syntyessään. Vaikka ei se kätilö rakenneultrassa mitään erikoista siitä painosta sanonut!?!

Vaikka kyllähän minä olen ajatellut että tämäkin kaveri on yli nelikiloinen, niin kuin veljensäkin. en edes pienempää odota!!! Ja syntymäkin menee ainakin reilun viikon yli lasketusta :LOL:.

Kela-paperit kävin maanantaina viemässä, mutta mitään päätöksiä en viellä odottele kun haen sitä vanhempainrahaa 6 kuukauden tulojen mukaan ja niistä pitää sitten toukokuussa toimittaa tiedot. Ja äitiysavustuskin otettiin rahana, kun noita vaatteita on niin hirveesti jo. Ostetaan sitten sillä rahalla se turvakaukalo ja hoitopöytä.

Rintapumpusta
: minullakin ollut se ainun käsikäyttöinen käytössä. Tosin paljoa en sitä ole tarvinnut kun molemmat syöneet rinnasta hyvin ja paljon ylimääräistä ei ole tullut. Sekä molemmat hyljeksineet pulloa!!!

Pikkumies on alkanut ihan hirveesti meuhkaamaan masussa. Sen liikkumiset tuntuu aina vaan paremmin, oikein välillä jo sattuu kun vaihtaa asentoa tai työntää itseään mahaa vasten. Ja potkut on voimistunut kovasti. Taitanut kasvaa kovasti ja voimaa alkanut tulemaan :)

Mutta nyt lähden nauttimaan ulos aurinkoisesta säästä ja lenkittämään koirat samalla!!!

Muumi ja pikkumies 24+6 (huomenna poksuu)
 
NO Niin, rakenneultrassa käyty. :)
Vauvalla kaikki oikein hyvin. Oli todella ihana lääkäri, joka esitteli kaikki "elimet" pikkuaivoista munuaisiin. Siis aivan uskomattoman hyvin selitti ja tutki kaikki, yli tunnin kesti pelkkä perustutkimus + mittaukset päälle ja istukan tutkimus. Sukupuolta ei tosiaan haluttu tietää ja se on edelleen arvoitus. Kovin vilkas kaveri siellä mahassa heilutteli. :heart: Oli jo oikeassa asennossa eli Rt. Mutta tuli sitten niitä huonojakin uutisia... Eli sain diagnoosin matala istukka. Tällä hetkellä ihan kohdunsuun reunalla. Kontrolliultra rv 28, jolloin katsotaan olisko istukka noussut edes sentin ylemmäs, jolloin voisin synnyttää alateitse. Ja jos tulee vähänkin verenvuotoa, niin kuulemma heti sairaalaan. Niin, ja jos synnytyksen alussa tulee vuotoa, niin sectioon. Onko jollain kokemusta tästä matalasta istukasta?????
Mutta pääasia että vauvalla on kaikki hyvin!
Neamma ja masukki rv 21
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Neamma, voihan tuo tosiaan vielä nousta ylemmäs tuo istukka kun kasvaa kohtu. Usein ymmärtääkseni tekeekin niin. Mulla oli hilkulla sillon eka ultrassa, nyt oli noussut ihan korkealle jo. Haeppas googlella "etinen istukka" niin löytyy aika paljon monta keskustelua siitä. Tässä on esimerkiks yks: Etinen istukka - Vauva.infon foorumi Tuo on kyllä 2008, mutta haittaako se... Katoin, että siellä oli joku kukkiskin, en ole siis minä :D
 
Kukkis: kiitos!!!! En viitsinyt pahemmin googletella, kun pelkäsin mitä "kauhustooreja" sieltä löytyisi. No, toivottavasti istukka on noussut "turvalliseen" paikkaan siihen viikon 28 kontrolliin mennessä. Pääasia kuitenkin että vaavi voi hyvin! :) Pikkaisen vaan alkoi mietityttään, että miksi tarvitsee samantien lähteä sairaalaan, jos tulee vähänkin vuotoa?....
 
Eiköhän siinä ole se suurempi riski, että jos alkaa vuotaa niin häiritsee istukan toimintaa tai muutenkin jos paljon vuotaa niin vaikuttaa jo sun omaan oloon jne. jotain sellasta. Mullahan ne nyt tän verenvuodon kanssa epäilivät tuota ja sanoivat just, että jos on siitä niin se on ihan vaaraton, että kotiin sitten vaan. No mullahan se ei ollut siitä. Ei noissa keskusteluissa mitä lukasin niin äkkisiltään mitään kauhustooreja musta löytynyt :) Monesti toki aiheuttaa huolta äidille, verenvuotoja jne. Lääkäreillä näkyy olevan niistä aika erilaisia mielipiteitä, että pitääkö levätä vai saako normaalisti olla. Varmaan riippuu myös aika paljon siitä onko kuinka paljon siinä kohdunsuun päällä tuo istukka. Tosiaan jos on kokonaan siinä, niin eihän se vauva tosiaan sen läpi pääse syntymään ja sittenhän ainoa vaihtoehto on sektio. Mutta odottelet nyt sinne seuraavaan etappiin, sulla on kuitenkin hyvä ennuste ton suhteen jos on kerran vaan reunalla, voi tosiaan hyvin vielä nousta sieltä! Vaikka miettiihän sitä varmasti :hug:
 
Huomenta! Aivan ihana ilma, pitää lähteä pian ulkoilemaan.

Mä aloitin eilen vauvalle villatakin neulomisen, sainpa jo takakappaleen valmiiksi. Ihanan nopeaa tehdä noin pieniä neuleita =). Onko täällä joku ommellut neuleeseen vetoketjua? Itse olen paljon neulonut ja virkannut kaikenlaista, mutta koskaan en neuleeseen ole vetoketjua laittanut ja nyt ajattelin... Millaisilla pistoilla olisi hyvä ommella? Ihan käsin varmaan paras?

Kipu vain jatkuu, ilmeisesti vain erittäin kovia liitoskipuja, jotka sitten säteilee jalkoihin... Huoh, tätäkö tämä loppu sitten on, ei kovin miellyttävää : /. Aiemmissa raskauksissa liitoskivut olleet hyvin vaimeita, eivätkä juuri elämää häirinneet, nyt sitten kärsitään niidenkin edestä. Aivan kuin puukkoa väännettäis jalkovälissä...

Mies tunsi eilen ensimmäistä kertaa liikkeet, ihana tunne oli itsellekin :D.

On meidän porukka vaimentunut kovasti sen fb:n jäljiltä, tylsää... Mutta kyllähän tuon arvasi heti, kun moinen mahdollisuus tuli. Kirjoitellaan me täällä vielä olevat nyt ahkerammin sitten :).

Knox ja Papu 21+0
 
Huomenta kaikille

Hieman minäkin omasta navasta kertoisin. Kävin nyt äitipkl:lla kontrollissa supistelujen vuoksi, joita ollut. Minulla ainakin kiire töissä aiheuttaa iltaisin mahakovettlua. Yrittänyt sinnikkäästi olla töissä mutta nyt oli pakko sitten vaan luovuttaa. Muutama haastava projekti jäi nyt muiden suoritettavaksi mutta ei voi mittään. Supistelut aiheuttaneet sen verran että kohdunsuu noin 1sormelle auki ja lääkäri oli hieman epäilevinään että ehkä jonkin verran olisi sisältäkin raottemassa, mutta ei ollut täysin varma. Vauvalla oli kaikki hyvin.Huvittavinta vauvan painossa oli vain et 3 viikkoa siten rakenne uä:ssä oli arvio painosta 475g ja nyt eilen oli arvio painosta 837g.No huh huh. Sokerit katsottu 17rvk:lla ja ne kunnossa. Pitäisköhön pyytää uusi sokerirasitus vaikka mielellään en siihen menisi. Onko joku muu käynyt näillä viikoilla ultrassa ja paino arviota sanottu? Tietenkin ei saisi verrata olisi mukava kuitenkin jos kuulit kokoja. No nyt saikulla 2viikkoa ainakin,mut lääkäri oli sitä mieltä et ei mitään järkeä lähteä töihin edes kokeileen.2 vko:n päästä kontrolli.

Kelan paperit olen toimittanut ja odotan vielä päätöstä.Äityispakkausta ei oteta vaan odotan rahaa saapuvaksi niin saa sitten ostaa kaukalon tulokkaalle.

Todella paljon tullut kyllä poikalupauksia meille heinäkuisille. NO minä kuulun sitten siihen toiseen kastiin eli tyttöä sieltä on tulossa kesällä. Niin hienosti esitteli haaraväliään :)

Mutta hyvää aurinkoista päivää teille mammat.

Niinikki81-tyttölupaus " Elsi" 24+3
 
Aurinkoista huomenta! :)

Minä erosin sieltä fb:stä kun ei ollut oikeen mun juttu,taisi kirjoittaa sinne kerran:D
Eli minä ainakaan en ole sen takia kirjoitellut vähempää:)

Onnittelut Sanlelle plussasta:heart:.Kävin tuolla lokakuisissa kurkkimassa ja oli Neiti-81:kin siellä onnellisesti odottavissa:).

Niiskulle voimia hautajaisiin:hug:

ja hui kukkis,kyllä varmana säikäytti tollainen vuoto.ja pitää varmaan vähän varpaillaan koska alkaa uudelleen.toivottavasti menisi loppu aika ilman vuotoja :)

onko sulla niinikki kipeitä supistuksia?.Nyt ihan rauhassa otat vaan ettei aukea enempää!:)

Muakin mietityttää noi supistukset.tietääkö joku mistä johtuu kova paine alavatsalla??
Mulla on aika paljon noita supistuksia,sitten niiden lisäksi tuntuu kova paine alavatsalla.Välillä vihloo myös tonne alapäähän asti noi supistukset.ja eilen illallla myös selkä särky oli ekaa kertaa mukana.Rauhoittui kyllä noi kivut kun kävin saunassa ja vaan makasin illan.
Mutta se paine tulee joka iltapäivä kun alkaa olla aika puhki päivän touhuista..

tyttöä en ole edes eskariin uskaltanut viedä joka päivä kun sitten ne kivut on vielä kovemmat.Ei kroppa tykkää työnnellä vaunuja neljää kertaa päivässä tota matkaa..

Täällä tuntuu olevan aika raihnasta porukkaa:D.todella monella jotain vaivaa.monikohan meistä on pyörätuolissa/vuodelevossa loppuajan:D

Ei vaan ei saisi vitsailla.Tota kolmosta odottaessa olin joutua vuodelepoon noiden kannakkeiden takia.En pystynyt viimeiseen 5viikkon edes kävellä,onneks mies oli saikulla monta kuukautta,en olis pärjännyt kotona ilman sitä(siis makasin).muuten olisin ollut osastolla.niin kyllä se pelottaa että nyt oikeasti joutuu sinne osastolle jos kroppa ei kestä.

Liiitoskivut mulla aiknakin pahenee kun nukkuu kyljellään.ja närästys on täällä taas!

Mutta nyt tulee vieraita.täytyy palata myöhemmin uudestaan:)

Vointeja kaikille! Mm itu 23+5
 
Huomentapäivää täältäkin.
Mä ainakin kompsensoin muutaman fb kirjottelijan kun hengaan täällä vähän väliä :D

Jep, raihnaselta tuntuu kyllä itsestäkin! Ekassa raskaudessa mulla ei oikeasti ollu mitään ongelmia! Yks selkäkipu hetken aikaa, mut sekin hoitu hyvin pian. Suppareita ei juuri nimeksikään, saatika mitään verenvuotoja. Kävin vielä tansseissa 35+... :( Nyt kyllä tänään ollut sellanen "harmitus". Siis oon lähinnä miettinyt näitä kaikkia ja jotenkin alkaa varmaan iskeä tajuntaan tuo koko homma mitä tapahtu. Ja nyt sitten tämä, että uskallanko lähteä kävelylle, siis vaikka ihan rauhalliselle käppäilylle että sais vähän happea. Eilen meinasin kävästä nopeasti saunassa, mutta en tiedä johtuko siitä, ettei lauteilla saanut hyvää asentoa vai sit ihan löylystä, mutta oikeastaan heti saunaan mennessä alko supistamaan ja lähdinkin sitten saman tien pois. Illalla supisti ehkä jopa vähän kipeästi ja useita kertoja tunnissa. No se ilta sit meni siinä niitä varoessa. Onneks on maanantaina se kontrolli.

Vauva onneks potkii hyvin. Meidän oli tarkotus miehen kanssa tällä viikolla hakea se vauvavakuutus, mutta noinkohan mä enää sitä saa kun on takana selvittämätön verenvuoto, vaikka periaatteessa raskaudessa kaikki onkin nyt hyvin. No, yrittänyttä ei laiteta. Nyt kun vielä pelkää jotain ennenaikasuutta niin olisin kyllä niin toivonut, että oltais ehditty hakea se vakuutus jo ennen tuota episodia.. :(

MM: Pääsitkö niistä suonenvedoista edes eroon? Voin kuvitella miten järkkyä olis maata joku 5 viikkoakin (saatika pidempään), vaikka kyllähän sen makaa kun tietää syyn. Puhuit muuten kovasta paineesta alavatsalla välillä. Tuli mieleen, että mulla ainakin välillä supistaa ns. vähän vähemmän, eli supistaa ainoastaan tuo kohdun alaosa, tuntuu mulla ainakin paineena ja sillon menee kovaksi vaan se alaosa, kohdun pohja on ihan pehmeä. Synnärillä sitä kyselläänkin ja kokeillaan aina, että onko napakka "hyvä" supistus, eli kovettuuko kohdunpohjaan asti. Voisko olla tämmönen? Tai jos vauva muuten puskee sinne alas...tiedä näistä :)

Hui niinikki, nyt vaan levon kannalta! Katsotaan saatasko me painoarvio sillon maanantain kontrollissa. Tuun kertomaan jos saadaan.

Ja vaikka ei tosiaan sais vitsailla, niin kohtahan meillä on oikeinkin vilkas tämä keskustelupalsta kun kaikki ollaan vuodelevossa :LOL:

Palaan taas...
Kukkis ja neiti 22+5 (tuntuu, että tää viikko 22 on jotenkin muita pidempi....)
 
eilen oli rakenne ja ihan ok meni, meille sattu työhönsä tympääntynyt kätilö/hoitaja, hitto et jäi tyhjä olo. ei paljoo puhunu ultratessa ja sit silleen kummasti tiuski ja piikitteli jos me jotain uskaltauduttiin kysymään!? :( hitto.. noo vauva voi kuiten hyvin, istukka on tuossa ihan edessä mitä vähän epäilinkin, kun liikkeet on välillä vähän vaisunlaisia, tuntuu kyl päivittäin :)

tytöksi vähän veikkasi, ei kuitenkaan saanut hyvää kuvaa kun vauva oli niin jalat kii toisissaan/ristissä, silleen vähän alaviistosta/sivusta näytti kuvaa et tosta pitäs selvetä!! ei siel ainakaan äkkiseltään pippeliä/kiveksiä näkynyt :)

meil on ens viikolla kontrolliultra, vauvan masussa oli jotain ylimäärästä nestettä, tai ehkä vaan jotain ultrakaikua? en tiiä mitä se selitti ku oli niin epäselvä naikkonen muutenkin!
päästään hyvälle synn.lääkärille, sielläpä se selviää, syytä huoleen ei kuulemma oo mut mietityttäähän se vähän et kuhan ei ny mittään vakavaa ole! : /

vauva oli 5-6 päivää viikkojaan pienempi, ei kuulemma merkkaa mitään, 355g oli pikkusella painoa :)

vähän jäi silleen hölmö olo ittelle ku jäi niin paljon epäselvää tuolla, se ultratäti kyl huvittavasti miestäkin oikeen piikitteli kun se raukka uteliaana kyseli mitä millonki katotaan, 'siis etkö sie näää?? voivoi..'
'siis häääääh, tämä on korva!!!' joku epäselvä vaalee kohta ultrassa, juu pitäshän meän nyt heti se huomata.... :D
 
marjutti: Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Toivottavasti pikkuisen massu on myös kunnossa. Ja luultavasti onkin, aika yleisiä kai nuo "nestekertymät", ainakin monilla tutuilla ollut ja ihan terveet lapset syntyneet.
Kukkis: Tosi kurja tuo sun tilanne. Ymmärrän huolesi, koska nuo verenvuodot on ihan totaalisen kauhistuttavia. Parempi kai vaan jättää kävelyt ym väliin, ihan vaikka vain oman mielenrauhan vuoksi. :hug: Mulla kesti monta viikkoa toipua "henkisesti" siitä alun verenvuodosta ja vieläkin olen juuri siitä syystä tosi varovainen kaikessa.
Mulla myös tämä raskaus selvästi vaikein... Kaksi edellistä olleet täysin oireettomia pientä närästystä lukuun ottamatta. Nyt kaikki mahdollinen verenvuodoista mustiin säärikarvoihin! ;) Ja tämä huoli on pahin "oire".... Tuntuu, että ne fyysiset liitoskivut ym vielä jotenkin kestäisi, mutta kun koko ajan murehtii vauvan puolesta, niin viikot matelee... Ja vielä tuo istukkajuttu... Heinäkuu ei voi tulla liian aikaisin! Kunpa meillä kaikilla menisi raskaus hyvin ja päästäis sinne turvallisille viikoille yhdessä koossa.
Neamma ja masumuru 21+1
 
Todella hurjaa kyllä ollut tuo sinun vuoto Kukkaiskeiju! :hug:
Onneksi pääsit nopsaan sairaalaan seurantaan.. itse oisin varmaan mennyt tuossa tilanteessa ihan paniikkiin, kun sinne äitipolille on meiltä sen 80km matkaa. Mä en varmaan edes tietäs mihin pitäs mennä, jos tuommosta tapahtuu! Eikö ne osanneet yhtään arvella, että mistä se vuoto ois voinut johtua?

muumi82: Mulla oli rakenneultrassa tää vauveli viikon jäljessä kokonsa puolesta ja viime neuvolassa rv 21 sf-mitta huiteli käyrien yläpuolella, oli 24cm.. :whistle: Mutta niin oli tosiaan sen koko viime raskaudenkin, kun esikoinen nökötti koko ajan perätilassa ja tää on myös toistaseks viihtynyt pylly alhaalla. Eli mulla ei ainakaan kerro vauvan isosta koosta tuo mitta...

Vauvavakuutuksesta taisin aiemminkin kirjoitella, että ei nyt oteta sitä. Sitten heti tavallinen henkivakuutus vauvalle, kun sen voi ottaa. Esikoisella oli tuo vauvavakuutus ja se on kyllä todella kallis.. esikoinen nyt 2-v ja just vaihdettiin se vauvavakuutus pois tavalliseen henkivakuutukseen, joka maksaa vuodessa vaan 14€. Meillä on vakuutuksen Pohjolassa.

marjutti86: Mulla oli kanssa sen puoleen vähän tympeä rakanneultra, kun ei saatu yhtään kuvaa edes mukaan.. Mutta pääasia, että vauvelilla oli sillon kaikki ok.. =)

Mäkin sain viimein ne Kelan paperit täytettyä ja vietyä alkuviikosta. Samalla kävin myös töihin ilmottelemssa, että enpäs tuukaan vielä ens syksynä takasin.. ei sen puoleen oo sinne kyllä kauhea ikäväkään! :D Nyt vaan sit äippälomaa ja rahan tuloa odottelemaan! Sitä saakin taas ihan kivasti, kun vertaa näihin rupusiin kotihodontukiin :)

Pearl ja pieni rv 25+0 :heart: POKS!!
 
neamma kiitos ja kiva kuulla! että melko varmasti olis vaaratonta. vauvalla oli tosiaan virtsarakon vieressä joku nestekertymä.. kieltämättä sitä ehti maalailla jotain kauhukuviakin jo, kromosomipoikkeavuuksista yms!! :whistle:
mut googlettelin tuos ja aika yleisiä tämmöset kertymät tuntuu olevan, joillain nähty näitä aivoissakin..

pearl84 me saatiin pari kuvaa mut eipä niissä oikeen mitään näy, suttusia :/ yhdessä pitäs olla korva ( ei tod. eroteta miehen kans.. :) ) ja jalkapohjista yks, se on ihan kiva vaikka onkin vähän epäselvä sekki.. :/

tänään ollu vähän huono päivä, johtuen eilisen ultran jättämästä epävarmuudesta ja huonosti nukutusta yöstä, neiti 10kk on ollu vähän huono uninen, ja kostautuu näin päivälläkin sit, on känkkäränkkää.... :kieh:

mut eikhän tää tästä :)

pikku(prinsessa?? :) ) tänään 21+1
 
neuvolasta terveisiä..painoa tullu vajaa 500g/vko eli ihan ok..pissa jne kaikki ok..paitsi et pikkukaveri ei masussa tykänny ku sydänääniä kuunneltiin..monotti ihan kunnolla ja yritti päästä karkuun:D loppujen lopux saatiin sykkeet 150-160
ens viikolla ois sokerirasitus..yök...:mad:
ja seuraava neuvola oiski sit lääkärineuvola..kylläpäs aika on menny nopeesti...:confused:

kauheesti oli taas kaikkee mitä piti kommentoida mut mua vaivaa varmaan joku raskausajan dementtia tms ku ajatukset häviää yhtä nopeesti ku tuleeki :D kukkikselle ainaki piti sanoo et onnex vuoto ei vaikuttanu vauvaan ja vauvalla kaikki hyvin ja Sanlelle onnittelut uudesta plussasta ja tarrasukkia pienelle matkaan ja niisku-rouvalle voimia hautajaisiin..:hug:

olikohan muuta...ääh pää lyö tyhjää...:headwall:

mut nyt nauttimaan ihanasta kevätauringosta :heart:

tähtikeiju ja kirppu 24+3
 
Neamma, mulla todettiin viikolla 17+1 etinen istukka. Menin päivysyksyyn verenvuodon takia ja siellä ultrasivat. Istukka oli osittain kohdunsuun päällä ja muuten edessä. Nyt rakenneultrassa viikolla 20 istukka oli noussut useamman sentin niin että oli jotain 2 senttiä poissa kohdunsuulta. Eiköhän istukka sullakin nouse vielä kun maha kasvaa. Niin käy kuitenkin lähes kaikille. :)

Poks rv21+0 :)
 
Tuittumuru: Voi että, kiva kuulla! Toivottavasti munkin istukka nousee ja "pääsee" synnyttämään alakautta! ;) Tosin varmaan itse synnytyksen aikana kiroan useaan otteeseen kun en ole sektiossa! :LOL: Mutta kyllä tosiaan toivon normaalia synnytystä. On se vaan jotenkin niin ainutlaatuinen kokemus. Kaikki se jännitys koska tulee lähtö, miten käynnistyy ym... Aika tosiaan kultaa muistot näköjään! Meinaan viime synnytyksen jälkeen päätin, että ei enää ikinä! :D
 
Hirveästi tulee lukiessa mieleen kaikenlaista kommentoitavaa, ja nyt kun saan kirjoitettua, niin *puf* pää onkin ihan tyhjä :D

Jäin minäkin sairaslomalle tiistaina supistusten takia. Edellisistä ei ole supistellut, paitsi h hetkellä, mutta nyt on ollut laimeita supistuksia aika aikaisesta alkaen. Viime viikot ovatkin sitten selkeästi tulleet kipeämmiksi, eivätkä tahdo oikein hellittää millään ja tuntuvat alkavan heti kun jotain enemmän tekee. Nyt sitten katsotaan pari viikkoa jos saataisiin supistukset hallintaan ja pitkittynyt flunssakin pois, joka kuulemma saattaa kanssa vähän lisätä niitä.

Saunaa ei mulle suositeltu nyt kun noita supistuksia on ollut.:confused:

Liikunnasta mä epäilen että kuuntelemalla omaa kroppaansa pärjää aika pitkälle, koska se mikä sopii toiselle ei sitten sovikaan seuraavalle. Mulla itselläni on kaikista raskauksista ollut vähän erilaiset tuntemukset liikkumista kohtaan, vaikka laji (ja myös ammatti) pysynytkin samana kaikkien raskauksien aikana. Yhdestä menin lähes loppuun asti aivan helposti, toisesta lopetin jo alkuviikoilla kipujen takia.

Kukkaiskeijulle nyt sitten leppoista oloa ilman vuotoja. Nuo pelästyttää aina, varsinkin jos on oikein holahtanut kunnolla.

Laitoin vauvavakuutuksen hakuun ja papereita odotellessa... Mulla ei ole edellisistä ollut, mutta nyt oli vain sellainen tutina että katsottiin parhaaksi ottaa.

Ja olihan meitä ilmestynyt jokunen uusikin! TERVETULOA!:wave:

Daffodil ja Werneri rv24+1
 
Neamma meillä meneekin sitten ihan samalla tavalla, eli alussa vuodot ja hirvee epävarmuus ja varovaisuus ja nyt rakenneultrassa istukka kohdunsuun reunalla. Meilläkin kontrolli viikolla 28. Mäkin toivoisin että se olis siirtynyt että pääsis yrittämään normisynnytystä. Tosin sanoivat jo viimeksi, että nousee yleensä jo rakenneultraan mennessä... No eipä ollut noussut.
Toisaalta jos tulee sektio niin oon onnellinen että on suunniteltu jolloin se tehdään (yleensä) epiduraalissa ja sit saa heti vauvan syliin. Noi hätäsektiothan on usein nukutuskaasuilla jolloin kaasuja voi siirtyä myös vauvaan ja rinnalle vauvaa ei saa heti.
Mulle sanottiin että normaalisti voi elää ja aion tätä nyt noudattaakkin. Olen kyllä kuullut kauhutarinoitakin matalista istukoista, mutta yritän nyt ignoorata ne ihan jo oman mielenrauhan vuoksikin. Etinen istukka on muuten vähän eri asia, koska se on ihan kohdunsuun päällä kun taas meillä kohdunsuu on kyllä vapaa istukasta.

Kukkis kiva että liikkeet tuntuvat! Se hieman lohduttaa! Tajusin nimittäin just et en oo tainnut tänään tuntea ainuttakaan vaikka illalla ne heikotkin yleensä vasta tuntuu. Mut ois kiva jos ees vähän tuntuis päivisinkin.

Tiinu ja Jäppinen 21+2
 
Tiinu: Voi kurja kun sulla sama juttu! :hug: Ei oo kivaa tää jatkuva epävarmuus. Sitä mäkin vähän mietin, kun tosiaan yleensä nousee siihen rakenneultraan mennessä ja nyt oli ihan kohdunsuulla että mahtaakohan se istukka kuitenkaan enää nousta... No, toivottavasti meillä molemmilla menee hyvin eikä mitään vuotoja ym. tule sen istukan takia.
 
Kyllä taas piti säikähtää!
Kaaduin nimittäin tänään, tai oikeammin liukastuin.
En oikein osannut määritellä että osuinko enemmän kyljelleni kuin mahalleni,
mahaan ei kuitenkaan sattunut. Mutta, kuten tiedätte, olen mestari huolestumaan,
vaikka kättäriltä sanottiinkin, ettei syytä huolestua jos ei tule vuotoja, kipuja jne.
Mentiin siis yksityiselle ja hän katsoi ultralla ja teki sisätutkimuksen.
Kaikki kuitenkin hyvin! =) Kohtu ei ollut supistusherkkä, ei näkynyt vuotoa ja kohdunsuu normaali. Ultrassa vauva liikkui hyvin ja istukka ok, ei näkynyt vuotoa tai mitään.
Kysyttiin taas sukupuolta, mutta tämä näytteli vaan pyllyään;) Ja napanuora oli jalkovälissä.
Otti mittojakin ja painoarvio nyt 475g.
Eli naama ruvella ja otsassa kuhmu ja polvi ja rystyset mustelmilla ja haavoilla, mutta luojan
kiitos vauvalla kaikki hyvin, vaikka vieläkin oon jotenkin shokissa, sen verran säikäytti!
Kuulemma vaatii yleensä jonkun auto-onnettomuuden tms, että jotain kävisi ja että
näillä viikoilla vauvat ovat hyvin vielä suojassa:) Ja että näillä viikoilla pahat asiat tapahtuisivat heti, että jälkiseuraamuksia ei kannata murehtia..No yritän olla murehtimatta!
Nyt olen jo illan mittaan tuntenut liikkeitä normaalisti:heart:
Olkaahan varovaisia!:)
Tulipa pitkä sepustus parin sekunnin tapahtumasta..

Hjannah& Nappula 22+2
 
Etinen istukka on muuten vähän eri asia, koska se on ihan kohdunsuun päällä kun taas meillä kohdunsuu on kyllä vapaa istukasta.
Äh, sori, tää on pilkun viilausta, mutta mun ammattiylpeys ei anna tän mennä sormien välistä...koska Itseasiassa myös tuo on etinen istukka (placenta praevia). Sitä on kolmea eri astetta, eli täydellinen, osittainen ja marginaalinen. Ja teillä on kuvailujen mukaan tuo marginaalinen eli istukka tulee aivan kohdunsuun reunaan, ei siis päälle. Täältä löytyy siitä lisää tietoa: Etinen istukka :: Terveyskirjasto

Mutta oli nyt mikä oli niin toivotaan, että teillä ne nousee ja pääsette ilman ongelmia synnyttelemään :)

Hjannah: Nuo kaatumiset kyllä säikäyttää aina! Ja aika pahasti taisit kaatua kun kuulostat ainakin, että on moni paikka ruvella :( Hyvä että vauvalla kaikki hyvin!

Mulla on ollut hyvä ilta, ei ole vuotanut, eikä supistanut ja nyt aion katsoa maanantain täydelliset naiset nauhalta ja syödä jotain ihanan raikasta!
Kukkis ja neiti (vieläkin 22+5...)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun rupesin oikein tutkimaan, niin kaikki "vammat"
ovat vasemmalla puolen kehoa, joten ilmeisesti sain kaaduttua
vähän sivuun. HUH! Olen todella onnettomuusaltis ihminen.
Pari kertaa olen ollut tosi lähellä kuolemaa. Tosin
toinen oli sairaskohtaus. No mutta kaikki hyvin=)

Kukkikselle
piti kommentoida, että nuo vuodot todella säikäyttää.
Säikyin silloin alkuraskaudessa viimeisen vuodon jälkeen useita viikkoja
ja vieläkin välillä hirvittää. Onneksi sinulla kaikki tuntuisi olevan nyt parempaan päin!

Marjutti, uskon että kaikki hyvin!

Hjannah ja Nappula:heart:
 

Yhteistyössä