<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Huomenta mammat!
Aamu alkoi taas kirjaimellisesti persiillään meinaan heti ekana koiran kanssa ulos mennessäni kaaduin ihan autotallin kulmalla! Peilijäätä uuden lumen alla! Onneks ei sattunut tai mitään, mut sappi kyllä kiehahti. Mä nimittäin pyysin miestä (joka siis vaan istuu kaikki viikot kotona) jo viikko sitten hiekottamaan ton etupihan! No ite kyllä kaaduin, mutta syytä siitä miestä!:kieh:

Ja sit tää pirun ummetus! Tuntuu ettei voi syödä enää mitään kun heti on ruokatorvi kurkunpäähän saakka täynnä! Mihin mä enää nielen tätä ruokaa kun se ei mene eteenpäin sielä täpötäydessä röörissä. Syön kuituja, juon paljon (vaikka vesikin tuntuu nousevan ylöspäin), syön luumuja ja olen käyttänyt myös Levolacia. Ja kyllä toi uloste periaatteessa on "pehmeää" se ei vaan tuu ulos! Osa tästä vaivasta tuntuu kyl johtuvan tästä mun huimasta 160cm pituudestanikin. Tuntuu oikeesti siltä, että vaikkei toi maha vielä nyt niin iso ole niin se työntää nyt jo kaikki sisuskalut ihan korviin!

Noniin tulipahan avauduttua ja kyllä helpotti! Tuntuu vaan et nyt on jotenkin tylsä vaihe kun ei ole sitä rakenneultraa mitä odottaa eikä ne liikkeetkään vieläkään kauheen selvästi tunnu!

Tiinu85 ja Jäppinen 21+4
 
Nii... mun piti viel kommentoida kun joku oli sanonut et rintapumpun kanssa stimuloi maidontuotantoa enne synnytystä... ni mä olen ollut siinä käsityksessä että rintoja ei saa mennä pumppaamaan raskaana ollessa ja kun googlasin löysin syynki siihen http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/966112-haittaako-rintapumpun-kaytto/ keskustelussa oli kysymys nänneistä ja niiden muokkaamisesta mut pumppaus on joka tapauksessa vaarallista.
Niisku-Rouva Joo, ei ainakaan tässä vaiheessa raskautta saa pumpata millään tavalla! ÄLKÄÄ PUMPPAILKO!! Pumppuun turvautuminen viikkoakin ennen laskettua aikaa on aika tyhmä idea, ensimaito kun pitäisi säästää lapselle, mutta kuten rivien välistä voi lukea, mä olen epätoivoinen tän imetysasian kanssa. Mulla kesti viime kerralla monta päivää, että maito nousi rintoihin. Siihen vaikutti erinäiset asiat mutta imetyksen takkuilu ja vauvan painonnousu (tai pikemminkin lasku) oli pääsyy siihen, että olin sairaalassa lopulta kuusi pitkää vuorokautta. Mitään polikliinista synnytystä en siis tällä kerralla uskalla edes toivoa, sillä jos saman kaavan mukaan mennään, vauva huutaa nälkäänsä siellä sairaalan lavetilla monta päivää. Hoitajilta ei tietenkään saa lisämaitoa, vaikka anelisi polvillaan. Oikea kidutusten kammio minulle! Mullako traumoja imetyksestä? Toivon, ettei kellekään teistä tulis eteen tällaista ongelmaa. Sanotaan, että suurimmalla osalla synnyttäneistä imetys kuitenkin lähtee sujumaan ihan hienosti.

Onpa Nennalla ollut kökkö neuvolakokemus. Jollain toisellakin on muistaakseni ollut erikoisia keskusteluja oman th:nsa kanssa. Meillä on sellainen nuorehko kolmekymppinen th, jonka kanssa kyllä puhutaan ne tärkeimmät ja on tosi ystävällinen, mutta ei sentään väkisin yritä kuluttaa aikaa keskusteluun, josta ei kummallekaan ole mitään hyötyä.

Minulla on mennyt viivi ja vagnerin isän kuolema aivan ohi, osanottoni jälkikäteen! Oliko Niisku-Rouvallakin isoisä kuollut? :hug:

Me saatiin Kelan paperit neuvolasta pari viikkoa sitten, mutta täytetään ja lähetetään ne vasta tän kuun lopulla, kun olen saanut viimeisen palkkalaskelman. Yritän saada sitä kuuden edellisen kuukauden mukaan laskettua korotettua äitiysrahaa, kun tulot on kuitenkin viimeisten 8 kuukauden ajalta olleet huomattavasti suuremmat kuin normaalisti. Katsotaan, miten käy!

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 23+5

PS. Ihania masukuvia :heart:
 
Hei piti tulla tänne viisaammilta kyselemään että milloin viimeistään täytyy sitä kelan äitiysrahaa hakea? Mullakin noi viimeiset kuusi kuukautta ovat olleet huomattavasti rahakkaampia joten sen mukaan mäkin ajattelin hakea.. Toi kela on kyllä yks sanonko mikä. Mä en ymmärrä mitään niiden teksteistä vaikka kuinka yrittäisin ja aina niillä on joku porsaanreikä jolla saavat takaisinperittyä rahat tai eväävät tuet...
Mä en oo periaatteesta asioinu kelassa enää moneen vuoteen vaikka olen opiskellutkin, nyt vaan on pakko!=)
No onhan se hienoa että meillä tällainen järjestelmä on, sitä en voi kiistää...
 
Viimeksi muokattu:
huomenta,

yöllä taas vuotikin sitte kirkasta verta :( Ei silti jatkuvasti supistanut ja ei tullut mitään älyttömiä määriä, ehkä sen verran kun menkoissakin viimosina päivinä, mutta siis kyllä ihan siteeseen asti kuitenkin. ajattelin, että seurailen aamuun ja nyt ei oo enää tullutkaan kun ruskeaa taas. vauvakin potkii hyvin. soitin kuitenkin äsken synnärille vielä oman mielenrauhani takia, ja ne sano onneks ihan samaa kun olin ajatellutkin, että nyt taas leväten ja jos alkaa kipeemmin supistamaan tai enemmän vuotamaan niin sit näytille. Mä jo niin ajattelin että se vuoto olis lakannut kokonaan...

tiinu: mulla on ihan sama ongelma tuon ummetuksen kanssa, paitsi että mulla se ei edes näköjään pehmene vaikka vetäsin pussitolkulla luumuja...:(

Tulimieleen tuosta tiinun masun koosta ja pituudesta, että laitetaas tämmönen tyhjänpäivänen ajankulutusgallup:
Pituutesi ja mahasi koko? eli tunne miltä maha tuntuu, millä käyrällä menee jne. mitä ihmiset sanovat.

-mä oon 163cm ja sf-mitta menee ihan keskikäyrällä. mun mielestä kuitenkin jo aika paljon tulee tuo masu "tielle" esim sukkia ja kenkiä laittaessa. toppahousut ei enää mene kiinni ja takkikin alkaa jo vedellä viimeisiään. Onneks saa kohta toppatakista jo luopuakin :) Ihmiset sanoo, että viimeaikoina tää on pullahtanut kunnolla esiin :)

eipä kai muuta, kunhan aikaa tapan kun mies lähti tytön kanssa pihalle.
Kukkis ja neiti 23+0!!! POKS! viikko lähempänä, jes! ens viikolla pidän "virtuaalijuhlat" vaikka eipä tuo 24 viikkoakaan nyt oikein ole hyvä viikko syntyä...
 
Pikapäivitys!!!

Eilinen ja tämä aamu mennyt lasten synttäreitä järkätessä!! On niissä vaan hommaa.
Täytyy illasta koittaa lukasta jutut läpi ja kommentoida!!!

Muumi ja kovasti mahasta hilluva pikkumies 25+2 :heart:
 
Iltaa, nyt on sitten lasten synttärit juhlittu tältä vuodelta. Vaikka huomenna tuleekin yksi täti viellä käymään :) On tämä juhliminen vaan kovaa hommaa, aikamoista hulinaa. Meillä kun molemmat lapset on syntynyt maaliskuussa pidetään niille yhteiset juhlat. Meillä kun on muutenkin niin paljon tässä kuussa sukulaisten ja ystävien lasten synttäreitä. Ens viikonloppuna viides viikonloppu peräkkäin, kun jonkun juhlat :LOL:

Poika väsähti sitten juhlien lopussa sohvalle, niin kuumehan toiselle oli noussut. 39,5 astetta oli kun mies mittas. Tais nyt sitten infulenssa rantautua meille :(.

Nennalla oli ollut tympeä neuvola reissu, ikävää tollanen!

Kukkaiskeijun galluppiin: pituus 168 cm ja sf-mitta menee yläkäyrillä, mutta en nyt hirveemmin koe viellä että maha olisi tiellä. Lähinnä silloin kun on enempi päällä ja vaatteet ahdistaa :) Talvitakkikin onneksi menee viellä kiinni, pääsis tän talven sillä. Nyt kun maha on noussut ylemmäs, niin omat farkutkin mahtuu paremmin päälle. Ei ahdista vyötäröstä niin paljon kuin aiemmin. Mutta kyllä kotona tykkään pitää sellaisia lököhuosuja!!!

Nyt sohvalle rauhoittumaan.

Muumi ja pikkumies 25+2
 
Jospa minäkin vielä hyppäisin jengiin mukaan!
Elikkäs täällä odotellaan kuudetta syntyväksi 13.7 ja synnäri olis P-KKS. Meillä tytöt 10/04, 03/06 ja 05/07. Sekä pojat 11/08 ja 06/10. Eli huisketta riittää. Mulla on koko raskauden alusta lähtien ollut vahva tyttötunne ja ostelin sitten jo kaapit täyteen tyttöjen vaatetta ja pinkin turvakaukalon (!). No kysyin kyllä rakenneultrassa että tyttöhän se on ja niinhän tuo on :)
Huolta on kyllä aiheuttanut se, että ultrassa keskiarvo mitat heittää - 4pv, mutta pää onkin sitten -13pv heitolla! Rakenteet oli kunnossa mutta pää pieni :( Down- seulan tulos oli 1: 1200 ja tietty sitä jo mietti yhteyttä tuon pienen pään ja seulan kohdalla... No joo. Niin ja sf mitta oli vaan 18cm vkolla 22. Ikinä ei ole näin pieni mitta ollut. Ja luulis tuon mahan vauhdilla plumpsahtavan jo kuudennessa raskaudessa ja kun edellinen vauva vasta 9kk. Että sekin vähän kyllä mietityttää. Tuo käyrä kun mulla aina kulkenyt yli normien ja vauvat olleetkin sitten ihan kivan kokoisia (3820g, 4090g, 4510g, 4490g (käyn koon takia) ja 4020g (käyn koon takia).

Täällä kanssa istukka takana ja peittää osittain kohdunsuun. Kontrolli rv 34 vasta. Mä kyllä varasin yksityiselle käynnin rv 26, kun täällä neuvolalääkäri ei järin hyvä ole. Mieluummin menen yksityiselle joka pystyy kunnolla ultraamaan (käytössä kuulemma 4 D) ja saan vähän huolta kevennettyä.

Äitiysavustus paperit lähti viikolla postiin ja rahana otetaan pakkaus. Mulle kivasti loppui äippäloma viikko sitten ja 2 kk oon nyt työkkärin listoilla ja sitten taas äippälomalle (varhennettuna) :)

Supistuksista on kanssa ollut juttua ja täällä kanssa niitä riittää. Mulla joka raskaudessa jo ennen rv 20 alkanut supistukset ja joskus päiviä että tuntuu kuin maha ois koko ajan pinkeenä :( Ja joitain kipeitäkin suppareita on, mutta mulla ne ei koskaan ole mitään aikaan saaneet tuolla alakerrassa.

Mitäs vielä....
Hb oli tippunut 122 ja se kyllä tuntuu kun mulla yli 150 norm. Ja rautaa kehiin. Ei kiva :( Se kun sekottaa mahan ihan ja nyt jo kärsin välillä kovasta vatsasta. Välillä tulee ihan synnytys mieleen vessareissulla...

Jaaha, jos nyt lopettais nää löpinät ja antais toisillekin palstatilaa ;)
Reppis ja Enni rv 23+3
 
Kiitos MM :)
Ei sen kummemmin ole painoarviota :( Kätilö vaan totes, että on siropäinen tyttö. Öö..
No onneksi on se yksityisen ultra niin pyydän siinä arviota sitten.

Varmaan muistat sen mun odotuksen alun :( No nyt tilanne rauhoittunut. Mies mukana ja vauva masussa :) Päivä kerrallaan mennään, mutta hyvään suuntaan.
(Meillä siis oli avioliitossa kriisi just mun tän raskauden alussa ja mietin jo vakavasti aborttia. Eropaperit laitettiin ja nyt sitten eletään sitä ns harkinta-aikaa. Yhdessä ollaan kuitenkin saman katon alla)
 
Muistan kyllä,tosi hienoa että asiat on järjestynyt:).Kyllä ne siitä vielä selkiää ihan täysin.Suuntaan tai toiseen!.

Mutta hyvä että kätilö ei ollut huolissaan,eli ei varmaan mitään vakavaa ole:).Mutta toivottavasti saatte mielenrauhan siellä yksityisellä:).

Meillä se "kriisi" tulee aina kun uusi vauva syntyy.Väsymys ja kaikki hakee omaa paikkaansa kasvaneessa perheessä.Itse taas alkaa etsimään itseänsä kun ei voi enää vaan olla raskaana,se on mulle hankalaa.
 
Tervetuloa Reppasenkeli! :wave:

Rintapumppuna mulla oli/on se Aventin käsikäyttöinen pumppu ja se on kyllä todella hyvä! Tai enpä mä sitä muuten kyllä tarvinut, mutta alkuun rinnat meinas mennä täysin tukkoon kun maitoa nousi niin reippaasti, ni sillä rintapumpulla ja lämpösellä kauratyynyllä sain niitä pahkuroita poies. :)
Imetin esikoista täysimetyksellä 1/2-v ja sitten osittan 1-vuotiaaksi asti, toivottavasti nytkin sujuu imetys hyvin! :) Vaikka se alku olikin tosi hankalaa, (kun useamman päivän päästä vasta sektiosta nousi maidot jne), mutta kyllä se oma työ sen onnistumisen eteen oli sen arvoista, ei tarttenut pullojen kanssa sitten missään vaiheessa alkaa pelaamaan ja jotenkin muutenkin niin vaivatonta se imetys.. sitten kun se vaan lähtee sujumaan :)

Gallupiin: Olen 159cm ja sf-mitat reipppasti siellä yläkäyrän yläpuolella.. :whistle: Mutta en mä tiedä onko tää masu nyt kauheen iso.. vielä ihan siedettävän kokoinen! :D

Pearl ja pieni rv 25+3
 
Heippa kaikki!

Mä nopeesti päivitän kuulumisia :)

Eli muuttoo ollaan tehty. Mies pakkas oikeestaan kaikki tavarat, kun mä en niiden supistusten takia voinu. Ei rauhallisesti mennään täällä päin.. :)
Keskiviikkona oli neuvolakin, ja sf mitta oli kiriny neljässä viikossa 17cm-24cm! :O Ihan hurja kasvu.. ei mikään ihme jos jonkunlaista kipua ja paineen tunnetta on ollu! :D
Painoa ei ollu tullu vieläkään yhtään, ja terkkari oli siitä vähän huolissaan, mutta ei se ainakaan vauvan kasvuun ilmeisestikään oo vaikuttanu.
Ensiviikon keskiviikkona on sitten taas sokerirasitus, ja lääkärin tarkastus. Pääsee tsekkaan ton kohdunsuun tilanteen. Toivottavasti ne supistukset ei saanu mitään aikaan siellä..

Emilien ja pikku prinsessa 25+5 :heart:



..ja masupäivitys tältä aamulta :)
 
Moikkis pitkästä aikaa,

Ikäviä nuo kivut ja rempat mitä monella on, toivottavasti huolet helpottaisivat kaikilla! Itsellä on melkein huono omatunto välillä kun ei meinaa edes muistaa olevansa raskaana, mojovat liikkeet onneksi siitä muistuttavat.

Neuvolassa käytiin kelan todistus hakemassa viime viikolla, sf- mitta alakäyrillä niin kuin esikoisestakin. Olen kyllä tyytyväinen vain mitä pienempänä pysyy, kun esikoinenkin oli kuitenki 3.600 syntyessään. Muutoin neuvolakäynnit ovat kyllä aika rutiinia, ekassakin ihmettelin miten niitä on etenkin lopussa niin paljon kun aina vaan samat toimet, verenpaine, paino, hb ja pissa. Mutta hyvähän se on toisaalta että seuraavat, vähempikin vaan riittäs mulle ja muutama vähemmän taitaa tässä toisessa ollakin.

Rintapumppuna mulla oli aventin käsikäyttöinen, oli kyllä kovasti käytössä kun esikoinen suostui rinnalle 1,5kk ekan kerran, siihen saakka pumppailin kaiken maidon. Tyytyväinen olin vekottimeen ja sillä mennään nytkin, toki toivon että imetys sujuisi nyt alusta saakka.

Rattaiden osalta oltiin jo ostamassa p&t rattaita mutta sitten huomasin että nykyisiin emmaljungan yhdistelmärattaisiimme saa sisaristuimen! Otetaan ehdottomasti nyt alkuun ainakin se niin voidaan pitää hyvät vaunut vauvalle ja toisaalta 1,5v esikoinen pääsee halutessaan istumaan kun ei varmaan vielä seisomalaudalla jaksa pitkiä aikoja olla. Sit kun vauva on vähän isompi vaihdetaan varmaan noihin p&t rattaisiin.

Muita hankintoja kuin tuo sisaristuin ei oikein tarvitakaan, esikoisen vauva-aikainen korisänky menee alussa ja sit myöhemmin pitänee hommata toinen pinnis. Esikko nukkunut omassa huoneessaan 5kk lähtien ja eiköhän me uusi vauvakin aika ajoissa sinne opeteta, omassa sängyssämme kun ei oikein osata tai halutakaan pitää.

Vaatteisiin olen kyllä jo sortunut. Polarn o Pyren outletistä tuli aika paljon hankittua. Ne on musta niin ihania kun pysyvät raikkaan värisinä pitkään.

Voi kun tulis taas keväisiä päiviä, yhtään lunta ei ainakaan enää tarvittaisi. Ja ens vkl siirretään jo kellojakin, ihana kun saa illalla tunnin valoisaa aikaa lisää!

Leppoisaa sunnuntaita kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei vaan kaikille,
ajattelin vastata tuohon kukkaiskeijun ajankulutusgalluppiin =)

Eli pituutta on noin 170cm sf-mitta menee nyt parin mittauksen perusteella yläkäyrällä, viikoja takana 24+6..tosin tämä entuudestaan kasvatettu mahakin vaikuttaa varmasti mittaan :D Maha on kyllä aika isonpuoleinen ja nyt ihan parin päivän aikana on tuntunut hiukan hankalalle sitoa nauhoja..tai siis huomaa että maha on vähän tiellä. Ja mieskin on vähän kommentoinut, että ompas se kasvanut. Mutta siis ihan kaikella rakkaudella :heart:
 
NiQ
Mäkim vastailen tuohon galluppiin, eli pituutta on 173cm ja ekalla mittauksella 22+0 sf meni yläkäyrän yläpuolella huimalla 25cm korkeudellaan :D mun mahan ympärys oli kuitenkin tuohon mittaukseen mennessä kasvanut vain 2cm, joten kunnon vauvamaha ei ollut edes tuolloin näkyvissä vielä. Tosin itsellä ylipainoa, joten kaipa sekn vaikuttaa, vauvan koko oli kuitenkin edellisviikon ultrassa pieni...

NiQ & Pena 23+3
 
Heippa!
täällä on kirjottelemisen suhteen ollu hiljasta...oon lähinnä seuraillu teiän juttui ku tuntuu ettei kukaan kommentoi vaikka mitä kirjottais... :)
mut kuitenkii...torstaina oli ultra ja meillä oli masussa kaikki kunnossa:) tyttö tulossa ja laskettu aika osui aika kohilleen...ultra näytti 3 päivää aikasempaa laskettua kuin menkkojen mukaan laskettu.ja mulla tulee siis synnytyksen yhteydessä sterilisaatio sitten..

pinja ja iines 21+0
 
tervetuloa reppasenkeli!

Pinjalle onnittelut tyttölupauksesta ja tietenkin hyvistä ultrakuulumisista!

Kommentoinnista: niin, kyllähän sitä jotkut jutut varmaan jää kommentoimatta, mutta eikai sentään ihan kaikki! Paljon kun on kirjoittelijoita (josko nykyään vähemmän) ja pikasesti yrittää kirjottaa niin helposti joku juttu sit jää. Mä ainakin silti kyllä luen aina kaikki ja olen kovasti hengessä mukana :)

Mielenkiinnolla seuraan tuota galluppia, osoittautuikin mielenkiintosemmaks kun olin kuvitellut :)

kukkis ja neiti 23+1
 
Mulla pituutta 172,muistaakseni:D.Sf-mitta mennyt aina yläkäyrällä.lopussa vielä korkeammalla tai yläkäyrän yläpuolella reilusti,riippunut vauvan koosta:).Aikalailla samoja mittoja ollut vaikka paino ollut eri odotuksissa:)

Ehkä turhaan säikähdin sitä alun isoa mittaa.Nyt tuntuu että mahan kasvu tasaantunut:).Kengät on hankala laittaa jalkaan.Takki menee väkisin kiinni,ratkee lopullisesti ihan kohta,toppahousuilla ei uskalla pyllistellä ettei ratkea:D



maha kuva 5pv sitten otettu:).Eli viikkoja oli 23+2
 
Heippa taas!
Pinja: onnea tyttölupauksesta! Ihanaa!!!!
Gallup: Pituutta n. 165 cm ja sf mittaa ei ole vielä katsottu, tiistaina on neuvola niin ehkä sitten. Mutta mielestäni maha on vielä tosi pieni! Ei ole yhtään tiellä ja kovasti odotan mahan kasvavan, eihän musta vielä edes huomaa että vauvaa odotan vaikka viikkoja jo melkein 22... :( Mä siis kovasti tahtoisin ison ihanan vauvamahan! Edellisissäkin raskauksissa ollut tosi pieni maha, suurin sf mitta muistaakseni 29...
Rintapumppuna. Aventin käsikäyttöinen. Ollut ihan hyvä mun mielestä.
Mitäköhän muuta mun piti kommentoida.... :ashamed:
ON: Mua on alkanut supistella... Pari päivää tullut heti supistus kun vähänkin liikkuu enemmän ja eilen pari kivuliasta jotka tuntuivat selässä asti... : / jopa yöllä heräsin kahdesti oikein tuntuvaan supistukseen. En nyt tiedä onko tää enää normaalia? No, tän päivän olen ollut levossa kun miehellä on vapaata, tai siis piti vapaapäivän että mä saan levätä. Ollaan molemmat vähän huolestuneita. Tiistaina tosiaan neuvola, joten saas nähdä mitä siellä sanovat näistä supisteluista.
Mä en tajua miksi tän raskauden pitää mennä näin, koko ajan saa jostain murehtia. :| Vauva onneksi liikkuu hyvin...
Neamma ja masumurunen 21+4
 
Galluppiin voin vastailla sitten ku sf-mitta otetaan, josko 1,5 viikon päästä neuvolassa. Pituutta löytyy kumminkin 158cm.

Musta tuntuu, ettei oo mitään sanottavaa tänne :/ Monta kertaa päivässä käyn kyllä lukemassa, mutta kommentointi aina jää. Jotenki niin tasapaksua ja seesteistä aikaa :) Ainut mikä on, niin selkä pahenee vaan päiväpäivältä :/ Josko se tuonne neuvolaan asti kestäis..

Merlina ja muru 24+3
 

Yhteistyössä