<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Huomenta!

Hjannah:lle ja miekkoselle onnea 6v päivistä :flower:

sanlelle + Onnittelut!!! Ja paljon tarrasukkia matkaan :hug:

Kukkis Voi kauhia, olet ollut varmasti ihan paniikissa. Itseltäni olisi varmasti lähtenyt taju. Onneksi vauvalla kaikki hyvin ja ihme ettei noin hurjalle vuodolle löytynyt mitään selitystä :/ kurjaa kun ei tiedä mikä aiheuttaa tuollaista :hug:

Leivonta/koristelu Mä olisiin kiinnostunut ja nyt olis aikaakin väkerrellä ja käsistäni olen tarpeeksi etevä touhuun. Mut mä en vaan osaa ja tällä hetkellä kun ei rahat riitä edes maitolitraan ni turhat leivonnaiset/harrastukset pois jääneet :(

mayinga; Ihanan kuuloista! Mä en ole ikinä käynyt lapissa niin että muistaisin siitä jotain. Siis olen ollut 1v. ikäinen kun siellä asti olen piipahtanut. Kova hinku olisi lähteä mutta en mä jaksa enää lähteä tän masun kanssa ja sit on taas se € ongelma :ashamed:

Matkasta Meillä on 250€ lahjakortti suomen matkatoimistoon mut ei ainakaan netin kautta löydy mitään kivaa... mulla on hirveä lentopelko joten en uskalla mennä koneeseen:(
Ja haasteellisen tästä tekee sen että 8.6. täytyy viimeistään ostaa joku matka ja käyttää se L.kortti muuten se jää käyttämättä, ni mihin sitä sit menis. Ku en voi vuoteen mennä miehen kans kahestaan ja 6henkisenä perheenä toi 250€ on murto-osa koko reissusta ja taas sama tilanne minne mennä.

MommysMonsters Ihanan kuuloinen rentoutumisloma teillä miekkosen kanssa. Mekin kerran oltiin, ja nyt se tulis kyl tarpeeseen :D

Hankinnoista; Mä olen perjantaista asti häärinyt kaappien kimpussa ja raivannut kirppikselle ja uffiin ja kaatopaikalle tavaraa, pirteä keskiraskaus tai pesänrakennusvimma No kun ei muutakaan ole ja rahat on finaalis ni voi sitä sitten luopua niistä säilötyistä tavaroista. Eli mulla ei niinkään hankintoja, pelkkiä poistoja :D

Rintapumppu; Mä haluaisin kans muiden mielipiteitä, mikä on se suosikki!

Vakuutus Saataiskohan me vauvoille se vauva vakuutus... ko joku on sanonu ettei kaksosraskauksis myönnetä mmitään ennen syntymistä kun kyseessä riskiraskaus.Onko tietoa?

Potkut: Kyl välil tekee niin kipeetä ku alkaa riehunta masussa. Alottavat aina kun menen nukkumaan ja kyllä siinä äkkiä menee 30min ennen ku mä saan hyvän asennon jossa pystyn nukahtamaan vaikka potkuja satelee... Muuten yöt menee tosi hyvin kopkopkop! Mun ei ole tarvinnu herätä ja lapset on nukkunu perjantaista asti kiltisti omassa sängyssä :D

Äitiyspakkaus En ole saanut vieläkään neuvolasta niitä papereita millä sitä haetaan :confused:

Mies Hieroo iltaisin jalkoja ja siivoilee mun jäljet joka päivä ku tääl kotona olen järjestelly kaappeja ja lajitellu tavaroita eri laatikoihin, mut en mä jaksa niitä kantaa ni sit mies kantelee laatikoita edes takas... se kutsuu tätä kotia jo "työmaaksi" voi raukkaa :(

Supistuksista Supistelee ainoastaan silloin jos olen koko päivän hääräillyt ja sitten illalla tarvitsee vielä lähteä kauppaan ni sit olen ihan kippuras ku ne jo sattuu. Sit on vaan pakko jättää miehen hoidettavaks sekin.

Kai siin sit tulikin kaik.

Oma napa. Hiljaiseloa vietellyt, niin aika vierähtäny siivoillessa ja kun se on niin hidasta tän masun kans. Ja nyt ku olen huhkinu ni toi häpyluunalue on taas niin julmetun kipeä että :mad:
Isoisäni Nukkui pois viikon taistelun jälkeen ja hautajaiset on 2.4. Ei mulla ole mitään laittaa sinne päällle. En mahdu yhtään mihinkään ja nyt ei ole rahaa eikä järkeä ostaa mitään kolttua. Käyn viel kirppikset läpi jos löydän jotain.

Tänään on taas sillanen päivä ettei koneet käynnisty millään ja kuitenki koko päiväksi on ohjelmaa. Kirpputorille pitää viedä lisää myytävää ja sitten on se psykologin tapaaminen klo 13 ja kaiken tämän kruunaa räkätaudissa oleva pikku poika joka on tänään jäänyt kotiin sairastamaan :snotty:

Nyt on pakko mennä, toivottavasti kerkiän tulemaan pian taas kommentoimaan ettei tule tälläistä romaania :LOL:

Niisku-rouva+ prinsessat

 
Heippa!
Täälläkin sairastetaan, tuolla kolmevuotiaalla on 40,2 kuumetta ja kova yskä.... Saatiin lekurista ventolinea ja yskänlääkettä ja nyt vaan tarkkaillaan tilaa kotona. Tuolla hän nyt siskon kainalossa istuu ja katselee tv:tä huovan alla. :heart: reipas pikkupotilas mulla. Mä oon vaan tosi huolissani kun tuo kuume on noin korkea! Ei edes pronaxen laske sitä.
Kukkis: Hui, mikä tilanne!!! :hug: Onneksi vauvalla kaikki hyvin. Toivottavasti enää ei tule vuotoja. Tosi pelästyttävää ne sellaiset.
Niisku-rouva: Otan osaa isoisäsi kuoleman johdosta. :hug:
Ultrakuulumisiakin oli:
Knox: Ihanaa, että kaikki on hyvin! Paljon onnea poikalupauksesta! Katselin tosta etusivulta, että olemme melkein saman ikäiset, molemmille tulossa kolmas lapsi, sama synnäri ja lasketut ajan päivän päässä toisistaan. =) Saas nähdä tavataanko synnärillä. ;)
Ressu: hienoa, että kaikki hyvin!
Minttu: Kiva, että sinullakin kaikki hyvin! Ja onhan sarja aina hieno saavutus! Itselläni kaksi tyttöä ja tämä kolmas saisi mielellään olla myös tyttö. Niistä on sitten niin paljon seuraa toisilleen isoina kun ovat samaa sukupuolta... Tai näin minä ajattelen. No, pääasia että vauva on terve.
Itselläni on huomenna se rakenneultra! Voi että kun pelottaa että siellä selviää jotain kauheaa... :ashamed: Olen jo ihan hermona. Tosin yöllä näin unta, että kaikki on hyvin ja vauvalla oli isot pallit! :LOL: . No, sukupuolta ei haluta tietää, joten toivottavasti vaan kaikki on hyvin.
Neamma ja masukki 20+6
 
Viimeksi muokattu:
Huomentapäivää!

Tänään ei ole vuotoa tullut!!! Jes jes! Rauhassa vaan pitää olla.

Sanlelle onnittelut plussasta, ihana uutinen!!!

Jännä jos joku lääkäri kieltää vatsatanssin vaarallisena! Sehän on oikein hyvä harrastus kun vahvistaa lantionpohjanlihaksia ja kaikkia sivuvatsalihaksia yms. Tietenkin siitä saa tosi rankan lajin jos tekee kaikki liikkeet täysillä, mutta mäkin oon sitä harrastanut jo niin monta vuotta, että tiesin ottaa aika paljon höllemmin kun ennen raskautta. Mä oon kokeillut myös zumbaa, mutta nyt täytyy olla tuossa kyllä eri mieltä, että olisivat "samalla viivalla", koska vatsatanssissa ei ole niitä hyppyjä ja tömähdyksiä oikeastaan ollenkaan. Muutenkin tanssi on "soljuvaa ja pehmeää, eli ei mitenkään rajua, vaikka musiikki oliskin nopea. Iskut pitää tietenkin tehdä varovaisemmin. Niissä nousee myös sykkeet aivan eri asteille. Mä voisin ennemmin verrata zumbaa aerobickiin :D Meillä on itseasiassa 7ht ry:llä oma tunti raskaana oleville ja vasta synnyttäneille, eli varmasti kyllä turvallinen harrastus kun tietää mitä tekee. Mutta kai nämä liikunta asiat on aina vähän sellasi, että niistä ollaan montaa mieltä. En usko, että mulla tuo tanssi nyt aiheutti tuon, mutta muun levon ohessa, joudun senkin kyllä nyt jättää, koska liikuntalajihan se on joka tapauksessa. Heh, ei kai tullut "paasaus" :D

Niiskurouvalle tsemppiä! Mä luulen kans, että aika harva paikka varmaan myöntää vakuutusta kaksosraskaudelle... :( Osanotot isoisän kuolemasta!

Neuvolassa kävin tänään. Painoa oli tullut eka käynnistä 3kg (oikeasti koko raskausaikana 5kg). Kaikki arvot oli ok ja sydänäänet kuulu hienosti. Vauva mylläs hirmusesti :D Sf-mitta katsottiin nyt eka kertaa ja se oli 18,5 ja asettui siis käyrän keskituntumaan. Kuukauden päästä seuraava aika. Kelan paperit sain myös.

Mä oon tässä miettinyt, että meneeköhän tää aika nyt entistä hitaammin kun odotan isompia viikkoja kuin kuuta nousevaa pieni pelko persiissä koko ajan... Tähän asti kun touhunnu tuon tytön kanssa niin mennyt päivät aika nopeasti, mutta nyt kun pitää enemmän vaan lepuuttaa niin voi alkaa aika matelemaan. Vähän mä juhlin kun alkaa olla 27-30 viikkoa täynnä. On se jo niin eri asia kun vaikka 24... Ja kaikkein mieluiten tietenkin sinne kesään asti kyllä yhtenä kappaleena pysyisin :)

Aurinkoinen päivä taas, ihanaa!
Kukkis ja pieni 22+3
 
IF ja kasoset: ainakin terveysselvityksessä luki, että kolmosista ei myönnetä ja kaksosista pitää ottaa molemmille erikseen eli vois olla että myöntävät kaksosille. Mutta ei tietenkään sitten, jos raskauden aikana on havaittu jotain...

Juhlia meilläkin tulossa kevään mittaan monet (mm. häät ja hautajaiset), en ole vielä uskaltanut kokeilla juhlavaatteitani, toivon että osa sopii...

Ei muuta tällä kertaa!
 
Aurinkoista päivää!
..pitkästä aikaa.

Tänään taas yksi piinaava neuvolakäynti takana!
Neuvolan terv.hoitaja on niiin omituinen :D
Yksi käynti kestää keskimäärin noin 45 minuuttia , vaikka siellä tarkistetaan vain pissa, verenpaine ja vauvan sydänäänet. Loppuaika menee hiljaisuuteen ja hymistelyyn!
Neuvolan täti tuijottaa pitkään ja vaan hymyilee. Ja kyselee, että "mitä sun elämään nyt ihan oikeasti kuuluu?"
Ei kai pitäisi valittaa, koska hän on periaatteessa ihan mukava ja valmis kuuntelemaan ja ottaa vakavasti kaiken mitä sanon, mutta tunnelma siellä on aina vaan niin outo ja jopa ahdistava tuon tuijottamisen ja hiljaisten hetkien takia.
Tänään käynti kesti tunnin.
Sain kelan paperit ja hän luki minulle koko paperin läpi; tyyliin "tähän kirjoitat henkilötunnuksen", tähän tulee nimi", "tässä kysytään tilinumeroa maksamista varten" ja "tähän kirjoitetaan työhistoria". Lisäksi antoi mukaan vielä kelan SELKOKIELISEN vanhempainetuusoppaan!!
Sanoi vaan, että monet vanhemmat kokee kelan oppaiden lukemisen hankalaksi, niin hän mielellään antaa tämän selkokielisen oppaan.
Välillä mua nauratti ja välillä melkein savu nousi päästä, mutta sain hillittyä itseni.

Lisäksi hän antoi täyttäväksi mulle mielialojen kartoitus-lomakkeen, joka oli kyllä ihan mielenkiintoinen ja käytiin vielä yhdessä läpi se kohta kohdalta..."tietysti"!
Sen jälkeen oli vuorossa parisuhdeväkivaltaa koskeva lomake, jota hän ei antanut minulle täytettäväksi vaan kysyi itse jokaisen kohdan ja jokaisen kysymyksen jälkeen tuijotti intesiivisesti.
Hyvähän se on, että noita kyselyjä tehdään niin saadaan apua tarjottua niille, jotka sitä tarvitsee, mutta ton parisuhdeväkivaltakyselyn aikana mulle tuli melkein syyllinen olo, vaikka kaikki on kunnossa. Mietin, ettei hoitaja varmaankaan usko "ei, en ei, ei" vastauksiani, kun tunsin oloni siinä tuijotuksessa niin vaivaantuneeksi.

Noh, pääasia, että vauvalla on kaikki kunnossa. Syke noin 150, kohdunpohjan korkeus 22cm, verenpaine matala jne..
Mun paino 65kg, mikä on 10 kiloa enemmän kuin ns. normaalipainoni, mutta ensimmäisestä neuvolasta punnittuna 7kg enemmän.
Kymmenen kiloa tuntuu hurjalta, jos alan sitä ajattelemaan, mutta ehkei kannata nyt sitä murehtia. En popsi mitään kaupan herkkuja; siis karkkia, limua ja sipsejä yms.
Kotona leivottua pullaa yms. silloin tällöin. Tummasuklaa on kyllä uusi mielitekoni :ashamed:, mutta sitä menee muutama pala päivässä. No, äsken oli pakko saada banaanirahkaa...

Muita ruokahimoja on tomaatti, jonka päälle sirottelen herbamare-yrttisuolaa. Suolaa kyllä säännöstelen. Ja sitten yksi himo on se "pahis"-peruna.
Me syödään yleensä perunaa todella harvoin. Ei hiilareiden takia, vaan siksi ettei se vaan maistu tai ei tule ostettua. Mutta sekä ekassa raskaudessa, että nyt sitä perunaa vaan tekee mieli. Harvemmin sellaisenaan, mutta keitoissa ja kastikkeiden kanssa.
Piimää tulee himoittua myös, sekä linssikastiketta. Ja kaikkea raikasta; salaattia ja kurkkua.

Mitäs muuta...Kätilöopiston haikaranpesään ilmoittauduin viikko sitten. Olin niin tyytyväinen siihen osastoon ja henkilökuntaan ensimmäisen synnytyksen jälkeen.
Ja erityisen kiitoksen minulta tuo osasto saa henkiläkohtaisesta synnytyskeskustelusta, jossa käydään läpi äidin (ja isän/tukihenkilön) toiveita synnytyksen suhteen noin kuukausi ennen laskettua aikaa.
Olen ymmärtänyt ettei vastaavaa keskustelua ole muissa sairaaloissa/osastoilla.
Korjatkaa, jos olen väärässä. Keskustelusta oli hyötyä siksi, että äidin toiveet ns. "selväjärkisenä" ilmaistuna on paperilla siinä vaiheessa, kun tullaan synnyttämään. Ettei niitä tarvitse enää siinä kivuissa ja tuskissaan selittää kätilölle.
Jos en syystä tai toisesta pääse haikaranpesään, niin menen tod.näk kättärin tavalliselle osastolle.
Oman kunnan eli Porvoon sairaalassa en halua synnyttää.
Jutut joita olen tuttavilta sieltä kuullut ei ole kovinkaan imartelevia sairaalalle. Vaikkakin olen ollut tyytyväinen ultriin ja ne tehneisiin kätilöihin siellä.
Mutta, toivottavasti synnytys ei käynnisty aamu- tai iltapäiväruuhkien aikaan, silloin voi tulla ongelmia ehtiä tuonne Helsinkiin.

Tuosta vanhempainetuushakemuksesta piti kysyä, että tuleeko kelan päätöksen mukana myös tieto äitiys-/vanhempainrahan määrästä, jonka äiti/isä saa? Vai tuleeko se myöhemmin?
Haluaisin nimittäin lähettää paperit heti, mutta mun miehen pitäisi vielä vähän kerryttää yrittäjän elämaksujaan, jotta hän saisi parempaa vanhempainrahaa omalla kaudellaan...

Meillä on ensi viikonloppuna tiedossa koko perheen pieni matka miehen työmatkan yhteydessä.
Käydään Naantalissa ja mm. katsomassa, kun muumit nukkuu talviunta :) Ja muuta yhdessä oleilua.
Ihanaa päästä johonkin välillä!

Nyt lähden kävelylle ystävä kanssa, joka sai vauvan kuukausi sitten.
 
vakuutus mietittiin esikoiselle mut ei sit otettu, ei sille olis ollu käyttöä tääl meilläpäin... hyvä et ei oltas tarvittukkaan :)

himot edelleen appelsinit! :p greippi, vihreet omput, kunnon ruoka kalakeitto ym... :)

rintapumppu mulla on tommonen ainun halppis, mis on semmonen sylinteri pumppausmekanismi, aika pas*a sanoisinko... kyl sil maitoo sai irtoomaan mut tosi hankala kun sai kädet puutuneina ja väsyneinä pumppailla!! ajattelin ostaa nyt paremman, vaikka on kyl vähän turhaa rahanmenoo kun tollakin pärjäis, mut on se sit mukava kuiten alkuun kun tissit täytty välillä liikaa niin sais miellyttävästi maitoa talteen..

mietin avent isistä on aika kehuttu :)

huomenna rakenne !!! en malta oottaa, jännittää ihan sikana! :D
pitääköhän poikaolo paikkansa.. :heart:

tulen kertoilemaan.. :)
 
Nyt menee hermo... ei voi olla näin hankalaa...

Viime pe kelan täti soitti mulle 8.30 emme voi myöntää... voisitko toimittaa vuoden 2007 työtuntimäärät per vko!!! mitä helv. No mä toimitin vuodesta 2007-2011 kaikki mahdolliset palkkakuitit mitä mulla oli tallella. Ja kaikista tietenkin piti ottaa kopiot koska en mä nyt alkuperäisiä voinu sinne lähettää. Samalla kelan täti ilmoitti ettei työkkäristä ole tullut lausuntoa mun työttömyydestä vaikka työkkäriin olen toimittanut kaikki lippulappuset ja ollut ahkera työnhakija ja blaa blaa... ni ei. Ja kelan täti sanoi ettei viitsi hoputtaa työkkärin tätiä näissä asioissa.


No KAIKKI mä olen nyt tehnyt ja ei vieläkään päätöstä. Ei mitään. Yritin soittaa.... otin kelan sivuilta numeron soitin... automaatti miesääni vastasi, olemme pahasti ruuhkautuneet asioi omilla pankkitunnuksilla kelan sivuilla. Noh sit mä etsisin suoran numeron kuntamme kelaan ja soitin... sieltä naisvastaaja käski minun menemään kelan sivuille ja ottamaan sieltä sen numeron johon soitin ensin.... josta siis käskettiin asioimaan pankkitunnuksilla ja parasta ettei antanut jäädä linjoille vaan heti sen perään tuli yhteysvirhe.

Tätä rumbaa mä olen pyörittänyt tässä koko aamun... ja äsken kävin katsomassa onko päätöstä tullut ni ei "tietoja ei ole" se siitä pankkitunnuksilla asioimisesta.

Mä olen niiiiiiiiin vihanen!
 
Ei sun oikein auta Niisku-Rouva kuin odotella. Kelalla tunnetusti voi kestää päätösten teko kauan. Itse odottanut pahimmillaan kuukauden pelkkää päätöstä, siitä meni sitten vielä pari viikkoa, ennen rahojen tuloa. Jos sä olet viime pe postittanut ne vaaditut lisäselvitykset, niin ainakin tämä viikko kannattaa rauhassa päätöstä odotella, kyllä se sieltä tulee, kun ovat kuitenkin jo alkaneet asiaasi setvimään. Rasittavaa, tiedän, mutta eipä muutakaan voi... Mulla on mennyt niin monta kertaa hermo ton kelan kanssa, etten enää nykyään edes odota inhimillistä palvelua sieltä. Kerran kaksi kuukautta taistelin siitä, ettei mulla nyt kuitenkin olisi jotain salaisia tuloja, joita verottaja ei tiedä :LOL:. Ei siis tosiaan ollut, eikä koskaan selvinnyt, mistä tällaista olivat keksineet tutkia. Nykyään naurattaa tuo, mutta silloin pääsi useamman kerran itku...
 
Neuvolakuulumisia:

Verenpaine: 108/66
Hemoglobiini: 117, nyt siis alkoi rautakuuri, jännittää vähän, että miten maha kestää
sf-mitta mitattiin eka kertaa ja oli 19 cm, asettui keskikäyrälle.
Syke:~145 ja kun alkoi liikkua niin nousi 158 noin.
Painoa tullut nyt koko raskaudessa 5 kg
Kelan paperit sain mukaan, osaa jo täyttelin.. Mä olisin varmaan kyllä tarvinnu sen selkokielisen oppaan;)
Sain myös mielialakyselyn ja miehen kanssa molemmin täytettäväksi voimavarakyselyn.
Sokerirasitukseen varattiin myös aika. Täällä kaikki yli 25-vuotiaat siihen joutuu, vaikka muita
tekijöitä ei olisikaan. Noh, eiköhän sekin siitä!
Mies näki viime yönä unta, että Nappula olisi poika, saapa nähdä:)

Niisku-rouvalle pahoittelut isoisän kuolemasta!
Onnittelut kaikille, jotka olitte saaneet hyviä ultrakuulumisia!

Hjannah& Nappula 22+0:heart:
 
Rakenneultra oli tänään, pikkukaverilla kaikki niinkuin pitääkin, jalkovälissä vilahti aika selvä "uloke" eli eiköhän sieltä pikkuveli ole tulossa! ;) Verenpaineet oli lääkärintarkastuksessa koholla, koko perhe ollut noro-viruksessa ja olo aika kaamea. Ekan raskauden veritulpan takia aloitettiin jo nyt klexanen pistäminen eli verenohennuslääkitys. Loppuviikko tuli saikkua, että paineet vähän tasaantuisi ja saisin tankattua kunnolla nestettä.

skorpioni ja masu-nasu 21+0
 
HUI mitä vuotoa Kukkaiskeijulla on ollut, onneksi vauvalla on kaikki hyvin!

Tein tänään ekan inventaarion jo ostetuista vauvanvaatteista. Tytölle on näköjään helpompi ostaa vaatetta ja joo, mä olen näköjään ihan heikkona pieniin mekkoihin :ashamed: Pakko vähän himmata ostamista ja ostaa jotain neutraalimman väristä välillä, sillä jos laps onkin poika, niin...

Vauvavakuutus otetaan (jos saadaan, en kyllä keksi, miksi ei saataisi). Tapiolasta vakuutusta pitää ilmeisesti hakea kolme kuukautta ennen laskettua aikaa, joten tässä alkaa olla jo kiire. Vaikka esikoiselle sama vakuutus otettiin eikä siitä ole toistaiseksi ollut mainittavaa hyötyä, niin näin on kuitenkin turvallisempi olo.

Mulla on käytetty Ainu Harmony käsikäyttöinen rintapumppu. Se ei ehkä ole sieltä tehokkaimmasta päästä, mutta mietin, jos sillä voisi esim. yrittää "stimuloida maidoneritystä" ennen vauvan syntymää. Onko kellään tästä kokemusta, onko mitään hyötyä moisesta? Mulla on nimittäin tosi huono maidoneritys. Esikoista imetin vaan kaksi kuukautta ja senkin osittain korvikkeiden avulla. Mikään ei auttanut, se oli tuskaista aikaa. Niinpä tällä kertaa oon valmis kokeilemaan tätäkin päähänpistoa...

Onnea Sanlelle plussasta! :flower:

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 23+1
 
Terkkuja sairaslomalta; kävin tänään neuvolalääkärillä, kun supisteluja tullut nyt viime päivinä aika hanakasti. No lepäilen nyt pari viikkoa ja katsotaan sitten vointia uudelleen.
Muutenkin väsy välillä aikamoinen. Ei siis tietoa siitä ihanasta keskiraskaudesta:confused:

vakuutusta tuskin otetaan ennen synnytystä, ei ole aiemminkaan tullut otettua. Ja toivottavasti sille ei ole nytkään käyttöä. Katsotaan sitten taas synnytyksen jälkeen.

Täällä muutama kirjoitteli vihlonnasta/ viiltävästä kivusta alavatsallamulla ollut nyt samoja oireita ja välillä sattuu niin ettei pysty kävelemään tai vaihtamaan asentoa. venymiskipuna lääkäri sitä piti.

No seuraavalla neuvolakäynnillä saankin noi kela-paperit täytettäväksi. Tuskin otetaan äitiyspakkausta, vaikka ei siitä pahemmin vielä olla puhuttukaan. Vaatteita ja tavaroita on kuitenkin valmiina jo jonkin verran ja mielellään sitä itse katselee vielä uutta lisäksi, joten tuskin sille kauheasti tulee tarvetta.

Onneksi kukkaiskeijuselvisit vuodosta säikähdyksellä, eikä vauvalla ollut hätää!

Smurfiina ja möhkis rv 21+2
 
Voi miten Kukkis on saanut kunnon säikäytyksen! Onneksi kaikki kuitenkin vauvalla hyvin ja vuotoakaan ei ole nyt ollut!

Niisku-Rouvalle Lämmin osanotto ja pahoittelut isoisän takia.
Ja tosiaan iso annos kärsivällisyyttä Kelan kanssa siellä tosiaan kestää lähes kaikessa se ikä ja terveys :headwall:

Rintapumppuna Mulla oli esikoisen syntymän jälkeen ekat viikot käytössä Ainun käsikäyttöinen pumppu. Sitten oli hartiat, niskat ja pää niin kipeinä ja jumissa siitä pumppaamisesta että ostin saman valmistajan sähköpumpun. Oli ihan ok ja tehokas vehje sen 3kk mitä kesti ennenku hajos :headwall: Kai mä käytin sitä jotenkin liikaa kun 5krt päivässä pumppasin rinnat tyhjiksi kun poika veti ateriansa mieluummin pullosta ku tissistä.
Jollain tutulla on ollut tuo sama Ainun sähköpumppu ja oli hänelläkin mennyt se moottori siitä hajalle että jos näyttää siltä että tarviin enemmänkin rintapumppua tän kakkosen kanssa niin sitten jonkun toisen merkin pumppu ja ehdottomasti sähkökäyttöinen!!

Skorpioni Mä pistän kans veritulpan takia Fragminia, olen pistänyt jo rv 12 lähtien, silloin kuulemma pitää viimeistään aloittaa kun riski saada tulppa kohoaa sen jälkeen yli 40 kertaiseksi. (Sain ultralääkäriltä luennon kun uskaltauduin huokailemaan että taasko 80e kuussa tätyy sijottaa olemattomia rahoja niihin helvatan piikkeihin...)

Vauvavakuutusta Ei mulle myönnetä lääkityksen takia ennen syntymää mutta Tapiolasta otetaan sitten vauvan synnyttyä. Tapiola on käsittääkseni ainut missä tarvii vain yhden kerran vuoden aikana maksaa se 100e omavastuu ja netin kautta voi hakee korvaukset heti. Vaihdettiin vakuutukset pohjolasta juuri siksi Tapiolaan että Pohjolassa oli se kerran vuodessa korvaukset systeemi, ei ois meidän varoille ollut sopiva. Ja Pohjolassa todettiin vaan että voi voi, aika hölmö tää systeemi mut jos ei kelpaa niin lähtekää =)

Haha Rumpnisse aika metka terkkatäti sulla =) On se juu hyvä että omistautuu työlleen täysillä ja välittää asiakkaistaan mutta voin kuvitella miten vaivautunut ja hölmistynyt olo on ollut siinä kun toinen ihan tosissaan vääntää rautalangasta mitä tarkoittaa kun paperissa lukee "nimi ja osoite" :D

Mutta nyt nukkumaan, huomenna aamusta rakenneultraan tämäkin tyttö suunnistaa, oli muitakin menijöitä, onnea matkaan teillekkin!
Ja onnea taas ultrassa jo käyneille! :flower:

Jasmin ja siiri rv 20+2
 
se sf-mitta on symfys-fundus-mitta eli häpyluu-kohdunpohja-mitta. Uudelleen synnyttäjillä monesti on alkuun isompi kun masu pompsahtaa. Tasaantuu usein myöhemmin. siihen vaikuttaa mm. lapsen koko, kohdun asento, lapsiveden määrä, äidin rakenne, vauvan asento... Jos sulla on siinä jatkossakin iso "heitto" niin varmaan sit laittavat ultraan. Mutta tuo mitta voi aika paljon vaihdella kyllä noista tekijöistä ja mittaajasta riippuen. Mitä se terkkari sano?! Mä vertasin tätä massua nyt eka raskauteen...mulla on nyt sentin pienempi masu kun ekassa oli kaks viikkoa sitten! Silti painan saman verran kun ekassa kahden viikon päästä... :whistle:

Kukkis ja pieni 22+4
 
Anu84, Mulla oli toi sf-mitta viikolla 20+6 mitattuna tuon 25, eli aika hurja. Terkka sanoi vaan, ettei sitä kannata vielä kovin tarkkaan katsoa, kun vasta kerran mitattu. Tasottuu yleensä kuulemma muutaman mittauksen jälkeen viimeistään, ja jos ei niin siten tutkitaan mistä johtuu. Voi antaa suuntaa isosta vauvasta, mutta mulla ainakin ultrassa todettiin painoarvion olevan keskikäyrällä, joten, eiköhän ole joku mittavirhe tai vastaava. Aiemmissa raskauksissa ollut myös aina yläkäyrällä, eikä noi ole syntyessään kumpikaan ollut kuin sen 3,5 kg. Pääasia, ettei tule huimia laskuja tai nousuja mittausten välillä, sanottiin siis tota edellistä odottaessa.

Onko täällä kellään nyt vaivana, tai aiemmin ollut, tai tietoa muuten... Mulla on ollut jo noin 5 viikkoa kummaa kipua tossa reiden ja alapään välissä, onko se sitten nivustaive, vai mikä... Nyt on äitynyt eilisen aikana tosi kovaksi ja vetää ihan tonne puoleenväliin reittä asti. Siis sellainen kumma kova paineentunne yhdistettynä repäisevään kipuun aina liikkuessa. Yöllä asennon vaihto oli niin suurta tuskaa, että itku siinä pääsi ja nyt on ihan jatkuvana päällä. Siis enemmän tuolla vasemmalla puolella, mutta tuntuu myös oikealla hieman. Mistään supistuksista ei ole kyse. Saiko tästä tolkkua lainkaan? Mikä ihme voisi olla vikana?

Knox ja Papu 20+6
 
Hui mitä kauhun hetkiä kukkaiskeijulla! Vähempikin säikäyttää. Onneksi nyt kaikki hyvin :hug:

MommysMonsters, me mentiin yöjunalla.. Etelä-Suomessa asutaan eikä olis enää ollut toivoakaan istua 13 h autossa.. Ei edes kahdessa pätkässä, jos oltais yövytty jossain matkan varrella. Pojan kannalta tuo oli myös mukavampi vaihtoehto, hän oli ihan innoissaan junassa yöpymisestä :) Mua ei siellä nukuttanut kumpaankaan suuntaan, mut lueskelin sit kirjaa.. Neljä kirjaa ahmin loman aikana :D

Niisku-Rouva, osanottoni suruun :hug: Lappi on kyllä aivan ihana paikka, pala sydäntä jäi sinne... Ja uudestaan täytyy taas päästä. Haaveiltiin ystävän kanssa ruskavaelluksesta, ei ensi syksynä tosin mutta sitä seuraavana :) Se luonto, hiljaisuus ja loputon erämaa saa jotenkin mielen ja sielun rauhoittumaan. Hiihtolenkeillä pysähtelin vaan ihailemaan maisemia ja kuuntelemaan täydellistä hiljaisuutta :)

Vatsatanssi/zumba, mä en ole ikinä edes kokeillut vatsatanssia, joten koen olevani jäävi kommentoimaan sitä lajia :) Mutta zumbasta sen verran, että senhän hyvin pystyy tekemään kevyemmin, jos omaa jonkinlaisen kunnon. Mun äiti 64 v. käy zumbassa eikä todellakaan tee niitä hyppyjä eikä lantiokaan hirveästi irtoa nytkytyksiin =) Ja tykkää kovasti. Mut zumbassa tosiaan kyllä sykkeet helposti nousee, täytyy olla tarkkana jos raskauden loppupäässä siellä käy. Mulla on muutenkin nyt sykemittari mukana kaikessa aerobisessa liikunnassa mitä teen, kun sykkeet meinaa nousta ihan varkain...

Vakuutuksista, Tapiolalla tosiaan voi niputtaa laskut yhteen ja laittaa netin kautta menemään, niistä menee vain yksi omavastuu/vuosi. Monissa vakuutuksissa omavastuu on sairauskohtainen, eli jokaisesta eri sairaudesta vähennetään omavastuu erikseen. Me ollaan oltu tosi tyytyväisiä tuohon lapsivakuutukseen. Esim. korvia putkitettaessa olis julkiselle ollu hirveät jonot, mutta saatiin Tapiolalta heti maksusitoumus yksityiselle ja päästiin putkitukseen jo seuraavalla viikolla. Pienen vauvan/lapsen korvat on semmoset, että kun joskus käytiin terveyskeskuksen päivystyksessä, päivystävä lääkäri ei edes oikein osannut sanoa onko korvat tulehtuneet :/ Onneksi myönsi sen, varattiin sit jälleen suosiolla aika yksityiseltä lastenlääkäriltä. Ja siellä ollaan aina käyty. Mulle toi vakuutus on juuri sellainen "kaiken varalta" -asia, koskaan ei voi tietää mitä käy ja on edessä. Sitä en tosin osaa sanoa, että myöntävätkö vakuutusyhtiöt miten lapsivakuutusta kaksoisraskaudessa...

Täällä oli eilen neuvolalääkäri... Kaikki oli hyvin. Painoa oli tosin humpsahtanut tulla sitten 700 g/vko! Apua. Mun painonnousulla ei näytä olevan mitään logiikkaa, edellisellä kerralla ei ollut tullut yhtään, vaikka olin varautunut ihan muuhun. Tällä kertaa nyt olin hiihtänyt kymmeniä kilometrejä enkä mitenkään herkutellut, ja tässä lopputulos :) Painoa tullut nyt 6-7 kg, silti paljon vähemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa. Sf-mitta otettiin ensimmäisen kerran, se oli 19 cm. Käyrän alareunassa menee. Hemoglobiini ei ollut juuri noussut lisäraudasta huolimatta :( Taidan vaihtaa rautamerkkiä, mun vatsa vaan niin huonosti kestää noita.

Mies oli mukana neuvolassa, ja meiltäkin kyllä kyseltiin kaikenlaista :) Ei tosin perheväkivallasta, mutta jaksamisesta ym. Lääkäri huomasi esikoisen pienehkön syntymäpainon, 2740 g ja kyseli sitten siitä. Mitään syytähän sille ei ollut, paitsi istukka kuulemma oli keskimääräistä pienempi + siinä oli rasvapatteja, mutta ikinä en saanut selvennystä mitä se tarkoitti.. Itse olen pienenä syntynyt ja pieni edelleen, ehkä siinä syy :) Mutta nyt siis lääkäri kyseli tupakoinko, käytänkö päihteitä ym. ja se oli erikoista. Vaikka toki heidän kuuluukin kysellä. Enpä usko että tälläkään kertaa tulossa on mitään isoa vauvaa, jos vielä on tyttö...

Mä ajattelin ennen töitä käydä kirppiksellä katsomassa, löytyiskö jotain kivoja vauvanvaatteita :heart:

Mukavaa päivää kaikille!

Mayinga 25+2
 
Jasmin; mä en oikein ymmärtänyt meidän keskussairaalan logiikkaa tohon liuotushoidon aloittamiseen. Mulla siis tulppa tuli sektion jälkeen, sitä ennen olin melkein 3 viikkoa vuodelevossa. Silloin pistin klexanea 2 kertaa päivässä 2 viikon ajan ja sit aloitettiin puolen vuoden marevan-hoitoa ja jouduin pitämään sitä helkkarin hiostavaa sukkaa sen koko puoli vuotta ja käymään kerran viikossa verikokeessa, kun marevanarvoa ei millään saatu asettumaan.
Nyt tämän raskauden alussa eka äitipolin lääkäri sanoi, että klexane pitää aloittaa heti eli viikolla 8, kun olin yhteydessä keskussairaalaan. No se kuitenkin peruttiin, lääkäri soitti vielä samana päivänä, että koska tulppa tuli sektion jälkeen eikä raskauden aikana, niin voidaan vielä siirtää aloitusta. Np-ultran yhteydessä olut lääkäri sanoi, että aloitus on noin rv 36! Itsekin sitä silloin ihmettelin, mutta ajattelin että kai se lääkäri tietää.
No eilen oli tosiaan rakenneultra ja mulla oli siinä samalla taas lääkäri, niin nyt hän sanoi, että oli neuvotellut heidän sisätautilääkärin kanssa ja nyt olisi hyvä aika aloittaa pistäminen. Pistän tätä annostusta nyt 2 päivää, sitten otetaan kontrolliverinäytteet ja annostus saattaa muuttua perjantain jälkeen. Eihän siinä mitään, mut kun siinä pakkauksessa on aina vähintään 10 piikkiä ja jos annostus muuttuu, niin niistä käyttämättömistä ruiskuista ei saa rahaa takaisin ja paketti maksoi kelakorvauksen jälkeen 44 eur. Eli kuukausiannos maksaa noin 180 eur (ja aina enemmän jos annostus välillä vaihtuu) ja vielähän tässä on 4 kuukautta raskausaikaa jäljellä ja synnytyksen jälkeen vielä 6 viikkoa pitää pistää. Eli taitaa tulla onneksi se kelan lääkekorvattavuusraja vastaan eli sen jälkeenhän lääkekulut saa ilmaiseksi.
Juu tiedetään, tää on vaan ihan omaksi ja vauvan parhaaksi ja näin varmistetaan, ettei taas tule veritulppaa ja onneksi tälläinen hoito on, mutta kyllä silti kirpaisee tuo raha, kun muutakin käyttöä tosiaan olisi.

skorpioni ja masu-nasu 21+1
 
Heips taas,
mun tulee täällä nyt hengattua näköjään enemmän kun ei saa oikein rehkiäkään... :ashamed:
Mutta kiitos kaikille tsemppaajille! On tää ollut kyllä sellanen kokemus että uhhuh. Jotenkin tullut siitä itselle sellanen kauhean "kaukainen" ajatus, niinkun olisin katsonut jotain kauhuleffaa omasta elämästä. Kai mä oon rakentanut ympärilleni jonkun pilvilinnan, jonka sisään oon käpertynyt, ettei mulle mitään vois käydä... Pakkohan tuo on työntää mielestä, hulluks mä tuun jos koko ajan mietin, että alkaako taas vuotaa ja miks vuoti jne, vaikka tietylä tavalla sitä koko ajan sit mietinkin... pidempään jos seisoskelenkin niin tuntuu, että alkaa supistaan, muuten onneks ei. Nyt on tullut enää onneksi aika ajoin semmosta vanhaa verta vähän pikkuhousunsuojaan. Toisaalta ihmetyttää, että kun sitä kuitenkin eilenkin tuli, niin kai se sit tihkuttaa vielä sen verran, ettei ihan tuoreeltaan vuoda, mutta vanhana vähän tarttuu paperiin kuitenkin. Loppuis nyt sekin...

Siellä on ihana ilma ulkona! Käytiin koko perhe hetken aikaa tuossa pihassa. Kevät tulee :D
 
:wave:

Ultrajännitykset takana päin, siellä vei sormiaan suuhun kaikin puolin terveen näköinen POIKA!:heart:
Eli tyttöolot ja haaveet lensi samantien romukoppaan, ultralääkäri antoi meidän mukaan oikein lähikuvan ilmiselvästä pippelistä:D Oli tosi leppoisa ja mukava lääkäri, selitti tarkkaan ja selkeästi koko ajan mitä näkyy ja missä. Ei esikoisesta saatu mitään kuvia eikä kukaan muukaan täällä ole saanut joten positiivinen yllätys oli kun kolme kuvaa kainalossa lähdettiin kotiin:heart:
Yllätykseksemme päästään vielä rv 28 kieppeillä ylimääräiseen ultraan jossa tarkistetaan vauvan koko, kuulemma sen takia että mulla on vuosia sitten sairastetun veritulpan takia raskauksien aikana verenohennuslääkepiikit käytössä joten ei ole pahaksi nähdä miten vauva kasvaa. Myös pääsen tästäkin raskaudesta synnytystapa-arvioon, yleensä on päässyt vaan ensisynnyttäjät. En huomannut kysyä että siis vaikuttaako se verenohennuslääke enemmän niin päin että vauvasta on tulossa mahdollisesti iso?!? Esikoinenkin oli lähes nelikiloinen mutta hänen odotusaikana ei ollut mitään puhetta tuosta kontrollikäynnistä vaikka silloinkin oli sama lääke käytössä?


Skorpioni No onpas erilaisia ohjeistuksia! Mä sairastin ton veritulpan jo vuotta ennen kuin edes aloin odottaa ja tää ultralääkäri soitti ihan TAYSiin asti ja konsultoi sieltä että se ei merkitse mitään kuinka mones raskaus on, vaan jos kerran elämässään on veritulppa ollut niin rv 12 viimeistään piikit koska riski saada se uudelleen on tosiaan kuulemma merkittävä ja vain kasvaa sen jälkeen.
Mä jouduin kans Marevanin aikana käymään kuukausitolkulla joka viikko vähintään kerran labroissa, arvot ei tasaantunut millään! Ja mulla on ihan kamala piikkikammo joka tosin turtui hieman tuon pistelykuurin aikana, nyt jo melkeimpä pyörtymättä selviän peruslabroista ja muista :D Toi fragmin maksaa 25kpl paketti kans yli 100e ja kelakorvausten jälkeen sen 80e. Ja 4vkoa synnytyksen jälkeen vasta lopetus, meille kans ikävä lovi talouteen :|
Mutta tänään se rakenneultra lääkärikin vakavoitui kun sanoin että joskus unohtuu se pistäminen kun meillä mies pistää kun en mä itse pysty. niin se totes että se ei oo mikään vitamiinitabletin unohdus vaan henkeä uhkaava komplikaatioriski se piikin unohdus :|
Eli ehkä mä ryhdistäydyn tämän osalta.


Ajattelin ehdottaa miehelle tapettikaupoilla pyörähtämistä ennenkuin poika haetaan hoidosta, nyt kun tietää että vaaleanpunaiset tehostemaalit voi jättää kauppaan niin voi ruveta kunnolla suunnittelemaan tuota vauvan huonetta =)

Mukavaa keskiviikkopäivän jatkoa!

Jasmin ja aarre rv 20+3
 
Onnea kaikille ultrakuulumisista, musta on ihana lueskella kumpia veitikoita tänne lupaillaa! Kuinkahan usein tuo lupaus sitten muuttuukin synnytyksessä?:)

Niisku-rouvalle osanottoni suruun!

Kukkis ja Maying, juu mä en oo mikään sanomaan tuosta liikunnasta ja tuntuu, että noilla lääkäreilläkin on kovin erilaisia mielipiteitä. Kaikki meidän lapsettomuuslääkärit oli sitä mieltä, että niin paljon saa liikkua kun hyvältä tuntuu (paitsi silloin kun vuotoa on). Ja mä olen ehkä vähän ylivarovainen just sen takia kun ei tuota lasta ihan omin voimin noin vain pystytä pyöräyttämään vaan siihen tarvitaan avuksi arsenaali lääkäreitä, hoitajia ja laborantteja! Ja sievoinen summa rahaa sekä pitkää pinnaa, paljon pettymyksiä ja aina toivon uudelleen heräämistä.... Nyt oon kyllä onneissani kun on vuodot ollut poissa vähän reilu 2kk ja uskallan jo tehdä enemmän liikunnallista.
Oon ajatellut et vois kuntosalillekkin yrittää mennä jotain vähän heilumaan, mutta mulla tää raskaus on kyllä vähän vienyt noita energiavaroja ja tuntuu et tänne sohvan pohjalle on niin ihana jäädä! Musta on siis tullut laiskimus!:ashamed:

Mulla vieläkin kunnon potkut loistaa poissaolollaan, mutta enää ei tule niin suurta huolta niiden poissaolosta. Luotan siihen että jos jotain epämääräistä tuntuu niin se riittää...

Supistuksia ei ole ollut mutta eilen oli ihan järkky närästyskohtaus! Ei meinannu henki kulkea kun niin kovin poltti mahalaukussa ja ruokatorvessa! Onneks meni renniellä ohi!

Ulkona tosi ihana ilma! Ihanaa kun tulee kevät! Mä raskastan vuodenaikojen vaihtelua! Aina tulee jotenkin uudistuva olemus kun luonto ja sääkin muuttuu.

Tiinu ja Jäppinen 21+1
 

Yhteistyössä