ihana lukea synnytystarinoita, varsinkin hyvin menneistä synnytyksistä
Jospa minäkin pikaisesti omistani kerron:
Esikoisen synnytys käynnistyi supistuksilla rv41+2. Missään vaiheessa supistukset eivät tulleet mitenkään säännöllisillä väleillä, vaan välissä saattoi olla 10min, ja jossain välissä taas tuli monta minuutin välein. Kun supistuksia oli tullut reilu kolme tuntia, lähdettiin äidin kanssa synnärille. Siinä vaiheessa olin n. 5cm auki, ja melkein samantien sainkin epiduuralin. Siinä menikin sitten aika odotellessa, ja yritin torkkua, vaikka supistukset tuntuivat omituisena paineena toisessa reidessä, mitään kovaa kipua ei kuitenkaaan ollut. Puoli kuuden aikaan yöllä kätilö tarkisti tilanteen, ja alkoi laittamaan välineitä kasaan, olin 10cm auki. Ponnistusvaihe kesti 26min, enkä tuntenut lainkaan ponnistuksen tarvetta epiduraalin takia, vaan yritin ponnistaa aina kun kätilö käski. Lopulta syntyi tyttö 3520g ja 48cm, minulta murtui häntäluu, ja kätilö ompeli minua tunnin verran kasaan, ei todellakaan laskenut montako tikkiä tuli. synnytys kesti vajaa 9h yhteensä.
Kaikenkaikkiaan synnytyksestä jäi todella positiivinen kuva, vaikkei istumisesta tullut mitään pitkään aikaan.
Kakkonen syntyi tasan 38+0, tosin osa vesistä meni jo 37+4, ja kävin jo osastollakin käynnistystä varten, mutta passittivat sitten kotiin, kun ei tulehdusarvot nousseet. Kuuden aikaan illalla alkoi supistella, tiheästi, muttei niin kipeitä tai pitkiä. Mentiin kuitenkin näytille, kanava oli kadonnut ja olin 3cm auki, kun aamulla oli vielä kanavaa jäljellä, mutta sen sama 3cm auki.
Kätilö oli juuri lähettämässä minua, kotiin odottelemaan, ei laskenut vielä synnytystä käynnistyneeksi, kun yhtäkkiä siinä tutkimuspöydällä alkoi todella kovat supistukset, ja kalvot puhkesivat, joten pääsin sittenkin saliin yhdeksän maissa illalla. Siinä vaiheessa supistuksia tuli aika tiuhaa tahtia, ja olivat pitkiä ja kovia. Kymmenen aikaan sain epiduraalin, ja se auttoi täydellisesti. Sain siinä lepäiltyä ja miehen kanssa kokeiltiin huvikseen ilokaasua, vaikka kivun puolesta ollut tarvetta. Ihan hauska olo siitä tosiaan tulee
Vähän ennen kahtatoista hälyttelin kätilön paikalle antamaan lisää epiduraalia, kun alkoi vaikutus heiketä. Kätilö olikin sitä mieltä, että nyt voitais ponnistaa muksu pihalle, enkä kyllä vastustellut lainkaan. ponnistusajaksi merkittiin 10min, ja juuri siinä välissä vaihtui vuorokausi, joten tuli tuo tasan 38viikkoa täyteen.
tikkejä tuli kaksi. Tyttö olikin pieni, 2600g ja 46cm. Itse pystyin kävelemään osastolle, mikä oli todella hämmennys, esikoisesta kun minut vietiin sängyllä osastolle.
Kuopuksen syntymä jätti pienen synnytyspelon, ja toivon, että nyt menee kaikki hyvin.
Aamulla heräsin supistuksiin, ja yhdeksän aikoihin ne alkoivat olla säännöllisiä. Pistin appiukon lämmittämään saunaa, ja mies lähti vielä asioille, en puhunut lainkaan, että supistaa. Saunassa sitten alkoi tuntua painetta jalkovälissä, ja vähän alkoi huolestuttaa. Soittelin siinä sitten miehelle, että voisi tulla kotiin, kun synnytys on käynnissä. Puin siinä vaatteita päälle, ja kerroin anopille, että nyt tuli lähtö synnyttämään. Mieskin tuli siinä kotiin, ja lähdettiin sairaalaan. taisi olla siinä puolen päivän aikoihin. Siinä vaiheessa aloin epäillä, tuliko sittenkin hukkareissu, kun supistusten väli piteni yli kymmeneen minuuttiin. Mentiin kuitenkin synnärille, ja yllättäen kätilö totesi minun olevan 9cm auki, ja pelotteli, että vauva tule heittämällä pihalle kun kalvot puhkeaa, kuulema niin valtava kalvorakko pullotti kohdunsuulta. Se hankaloittikin aikalailla kävelemistä saliin mennessä.
Salissa odoteltiin reilu puolisen tuntia, mutta supistuksia ei tullut ainuttakaan, siinä vaiheessa pyysin itse kalvojen puhkaisua. Kätilökin oli sitä mieltä, että varmaan vauhdittaisi tilannetta. Toisin kävi, kalvojen puhjettua kohdunsuu vetäytyi, ja olin enää 6cm auki. Voitte uskoa, että olin tyrmistynyt. Siinä alkoikin sitten supistaa, ja sain spinaalin, joka autoi n. 45min. tuon ajan juttelinkin rennosti ja söin sipsiä, ja tein isännälle ruoka tilausta
Joskus ehkä kolmen maissa supistukset alkoivat yhtäkkiä muuttua ihan järkyttäviksi, ja siinä vaiheessa pääsi itku. Pahempaa oli vain tulossa, ja kipu vain yltyi kokoajan. Muistikuvissa kaikki on vaan harmaata massaa, ja kivun takia vain ulisin kuin joku eläin, ja toivoin kuolevani. Lopulta kätilökin alkoi ihmetellä kivun rajuutta, ja pyysi lääkäräin katsomaan tilannetta. Lääkäri sanoi saman tien vauvan olevan virhetarjonnassa, jo ennen kuin oli koskenutkaan minuun ja pyysi ultran, että näkee paremmin. VAuva olikin päävinossa, ja korva painoi häpyluuhun. Totesi sitten samantien, ettei se tästä pääse syntymään, ja lähti soittamaan päivystävälle kirurgille. Vaikka sektio oli ollut aina yksi pahimmista peloistani, siinä vaiheessa tieto siihen joutumisesta oli vain helpotus. kymmenen yli viisi poika oli ulkona, vaikken sitä tiennyktään, kun oli hengitys vaikeuksia, eivätkä puhuneet mitään. Vartti syntymän jälkeen kertoivat pojan syntyneen, ja sain vilaukselta nähdä poikaa, ennekuin hänet vietiin johonkin. poika oli 3250g ja 50cm, mutta sillä oli iso pää, joten olen ehkä jopa kiitollinen, ettei tarvinnut sitä puskea alakautta, kun paljon pienipäisenpi esikoinenkin teki niin pahaa jälkeä.
Jännä nähdä miten tämä neljäs tulee.