<3 <3 <3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Helmikuu <3 <3 <3

Kiitos Knox.
Olen itsekin turhamainen ajoittain ja oman varallisuuden mukaan ostellut meikkejä, joissa ei käytetä mm. turhia lisäaineita.
Ja hampurilaisetkin maistuu joskus, eli en ole itsekään mikään jeesus näiden asioiden suhteen.

Ehkä se on niinkin, että tieto lisää tuskaa (olen omalla kohdallani todennut) ja siksi moni kohauttaa olkaansa tällaiselle tiedolle.

Ystäväsi kommentti oli kyllä ajattelematon.
Mä olen raskaana ollessa ollut ajoittain erityisen huolestunut raskauteen ja lapseen liittyvistä asioista. Se on aika tavallista ja normaaliakin, kun ei voi mitenkään olla varma miten vauva siellä masussa pärjäilee. Ja tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa... kun esim. netistä voi lukea mitä kaikkea voi mennä pieleen, niin niitä asioita jää pyörittelemään mielessään ja pelkää pahinta.
Ja sitten, kun lapsi syntyy niin mielen valtaa taas uudet huolet mitä kaikkea nyt voi tapahtua.
Eli, jos se mitä ystäväsi kommentoi olisi totta (että omat vaistot ovat oikeassa), niin tässä maailmassa oli monin kerroin enemmän sairaita lapsia yms..
 
Rumpnisse. Juuri näin yritän itsekin ajatella, lähes kaikki jossain vaiheessa raskautta huolehtivat turhanpäiten, tämä ystäväni on ilmeisesti vaan niin onnellisessa asemassa, ettei ole huoli vaivannut.

Ja itse olen täysin vakuuttunut siitä, että tieto lisää tuskaa, vaikkakin olen sellaista tyyppiä, että haluan kaiken aina tietää... Ristiriitaista :).

Ajoittainen turhamaisuus on kaiketi inhimillistä. Ja mikäli se on vain ajoittaista edes joidenkin asioiden kohdalla, niin tuskin kovin vaarallista. Toivotaan...
 
Rumpnisse,samat ajatukset.En ehkä kosmetiikasta niin paljoa ole selvää ottanut(minkä nyt korjaan).Suurin osa ihan tuttuja juttuja,Ruoka asioista enemmän ottanut selvää:).Ja minä liputan Antti heikkilää:).Mulla vaan menee yli hilseen moni muukin asia.
Jotenkin ärsyttää kuinka monikaan ei ota selvää asioista jotka itseään koskee.Mennään massan mukana ja tehdään näin kuin kuuluukin,ei kyseenalaisteta päätöksiä jotka saattaa olla pidemmän päälle vääriä.Eduskuntaa,maailman politiikkaa ym..Mutta ei siitä enempiä,tervetuloa samalle hiekkalaatikolle;).nyt ei ajatus kulje kuin vauvassa:)

ultrassa käytiin ja kaikki oli hyvin!.Ihan niinkuin kuuluukin.Ihan mahtava olo tulee aina kun näkee pienen,niin suloinen:).Saatiin hyvät kuvat ja niitä voisin tuijotella kokoajan:).
Ihan oli tuon kolmosen näköinen.Aika rauhallinen tyyppi,ei suostunut liikoja liikkumaan vaikka kätilö kuinka heilutti mahaa.Ei paljoa sitä häirinnyt:).

IhanaIhanaIhana TYTTÖ:heart::heart:

Eli nyt voi olla ihan varma että tytsyläinen siellä köllii:).Ihan vitsinä alettiin miehen kanssa miettiä: (silloin kun etätyttökin on meillä) niin VIIDET kuukautiset,meikit,poikaystävät,MURROSIKÄ:O
Apua:D.
mua vaan v*tuttaa ihmisten asenne sukupuolesta.Kun meille nyt PITÄISI se poika tulla ja sitä nyt on moni jauhanut että ihan varmana odotan poikaa.Ihan vaan sillä ihan varmana että kun on jo noi 4 tyttöä niin seuraavan on OLTAVA poika!.Poikapoikapoika.Ja se jopa vähän loukkaa kun ihmiset ei ajattele.ja se tuntuu että väheksyttäisiin tyttöjä..
ja kyllä minäkin vähän "toivoin" poikaa,lähinnä se olisi miehelle tärkeämpää mutta ei mekään sillä päätä vaivattu eikä se niin iso asia kuitenkaan ole meille kuin muille tuntuu olevan.
Eikä oikeestaan edes huvita kertoa niille jotka eniten jauhaa, että meille tulee tyttö.Jotenkin ärsyttää ajatella mitä ne sanoisi,se on periaatteessa ihan sama koska niiden ajatusmaailma on tullut selväksi tässä viikojen aikana.Nämä on vaan todella läheisiä ihmisiä joille muuten haluaisin kyllä kertoa.: /

Mutta nyt päikyille,eiköhän tämä avautuminen riitä:D.

Vointeja Mm itu 19+6
 
Suuri kiitos myötätunnosta kaikille. :heart: Onneksi on tuo yksi ihana pieni tytär joka pitää minut järjissäni tämän kaiken keskellä.

En viitsi täällä kovin tarkasti kertoa sen vuoksi, etten halua huolestuttaa teitä muita. Tämä meidän juttu on todella harvinainen, ja suurin osa vauvoista syntyy aivan normaalisti normaaliin aikaan. Älkää siis turhaan pelätkö rakenneultria. :heart:

Mutta lapsi on siis elossa, mutta lapsivettä ei lainkaan. Ja kun ei ole lapsivettä ei voi keuhkot ja raajat yms. kehittyä normaalisti.

Tämän asian läpikäyminen toiseen kertaan on vaikeaa, mutta helpompaa kuin ensimmäisellä kerralla. Nyt tiedän minkälainen prosessi minua odottaa sekä fyysisesti että henkisesti.

Onnea odotukseen teille ja nauttikaa kasvavista vatsoistanne. :heart: Ehkä mekin joskus saamme pienen sisaruksen esikoisellemme. :'(

EM :hug:
 
A-H
ElinaMaria Isot pahoittelut ja voimia! :hug:

Kosmetiikasta yms olen kanssa aika tarkka. Ei noita tutkimuksia ihmisten kiusaksi tehdä ja ei se munkaan mielestä mitään hysteriaa ole jos varoitellaan. Se kohdussa kasvava lapsi kun on täysin puolustuskyvytön kaikkea kohtaan, mitä äiti työntää sisäisesti tai ulkoisesti kehoonsa, niin on hyvä, että tutkitaan eri aineiden vaikutuksia. Torjunta-aineet viljelyssä, lisäaineet ruuissa, kaiken maailman kemikaalit....
Itse värjään hiuksia sillloin tällöin, meikkiä en raskausaikana meinannut käyttää, kun tiedossa ei mtn erikoistilaisuuksia ole. Yritän vältellä turhia lisäaineita ja mahdollisuuksien mukaan ostan luomua. Ruuat teen yleensä alusta asti itse ja kesällä pihassa kasvaa kateviljelyn ja kompostimullan voimin ihan omaa luomutuotantoa :) Ja tuo on kyllä niin totta, että tieto lisää tuskaa. Itse olen erittäin kiinnostunut ravinnosta ja sen vaikutuksista ihmiskehoon. Saarnan tyyppinenhän tästäkin tuli, niin kun aina mun mielipidekirjotukset on :D

Tänään oli neuvola :) Kaikki vallan mallillaan ja seuraava käynti sitten kuukauden päästä ja silloin käydään nuo kelan paperit läpi.

paino 63,1 (lähtöpaino ennen raskautta 62)
RR 106/66
B-hb 123
Sf 19 (yläkäyrillä mennään)
Syke 140
Liikkeet ++

A-H & pikku-A 20+6
 
Tuosta Antti Heikkilästä olitte keskustelleet.
Siitä tuli mieleeni, että se ei automaattisesti välttämättä tarkoita sitä, että jotkut ihmiset eivät ole ottaneet asioista selvää/ eivät tiedä asioista/ eivät välitä näistä asioista. Kaikilla ei vaan ole tarvetta tuoda omaa mielipidettään niin voimakkaasti esille ;)
 
Viimeksi muokattu:
ElinaMarialle pahoittelut myöskin minulta. Todella surullinen juttu. Yritä kestää.

Itse odottelen ensi viikolla olevaa rakenneultraa malttamattomana. Jotenkin on koko ajan ollut sellainen olo, että osaan rauhoittua vasta sen jälkeen ja uskallan alkaa ajatella kaikenmaailman hankintoja.

Monet olivat kirjoitelleet ruuasta ja kosmetiikan käytöstä raskaana. Itse en kertakaikkiaan ole uskaltanut värjätä hiuksiani ollenkaan raskaana ollessa.:D Ja olen vaihtanut kaikki ihovoiteet luomuversioksi, varsinkin sen raskausarpivoiteen jonka kanssa pitäisi läträtä päivittäin (on muuten Weledan raskausöljy, ihan jees) . Tämä voi ehkä kuulostaa liioittelulta, mutta itselleni se on niin pieni vaiva varmuuden vuoksi, just mun vaakakupissa on myös painaneet ne Tanskan suositukset(tai pikemminkin kosmetiikan käyttökiellot).
Ruuan suhteen yritän vältellä pahimpia E-lisäaineruokia. En jaksa olla enää turhan hysteerinen ruuasta, vaikka joskus ehkä olenkin ollut. Ruokavalioni ei välttämättä ole muuttunut terveellisempään suuntaan nyt raskauden aikana, ainakaan jos lasketaan ne päivittäset suklaapötkömäärät mukaan. :LOL:

Luglio 18+5
 
Itse kun kosmetiikka-alalla toimin, niin on kyllä tiedossa mitä aineita ne sisältää. Silti oon sitä mieltä, ettei kukaan voi käyttää niin paljoa tuotteita, että ne vois imeytyä verenkiertoon ym. ja aiheuttaakseen ties mitä. Mutta siinä oon samaa mieltä, että nykyajan kaiken tappavat bakteeri-pesuaineet on yks syy allergioille ym. Jos kaikki on kotona aina hirveän steriiliä, eihän lapselle voi ikinä kehittyä kunnon vastustuskykyä tms.. Voiku osais kirjottaa tän asian fiksusti :D

Mutta ultrakuulumisia Kaikki oli hyvin ja oikein kehittny. Muutamaa päivää pienempi, mutta se nyt ei vaikuta mitään. Kätilöki sano että mihin se muutama päivä vaikuttaa, ei mihinkään. Liikkeet oli vähäisempiä mitä viimeks, mutta ei se siitä huolissaan ollut. Ja poikalupaus tuli :) Täysin varma se ei tietenkään voinu olla, mutta sano että jotain siellä haarojen välissä näky :)

Mulle ei oo annettu neuvolasta jotain lappua millä tuo rakenneultra on ilmanen, pitää maanantaina soitella neuvolaan ja pyytää, että lähettävät sen sinne äitiyspolille :)

Merlina ja muru 20+1
 
anu84 Ei varmaan kaikkialla. Mutta meidän kaupungissa näköjään, se selvis tänään. Josta tuliki mieleen, että tarjoaako teillä kaupunki/kunta minikäänlaista vauvalahjaa? Täällä saa 400 eurolla lahjakortteja vauvantarvikkeisiin esim. kappahl, lastentarvike, citymarket ym..
 
Osallistunpa minäkin keskusteluun kemikaaleista, ilmansaasteista ja ruuasta...
Elikkäs kun meillä on tuo lapsettomuustausta ja syynä on minun oman hormonituotannon puuttuminen, niin monen monta kertaa kävi mielessä että miksi länsimaissa lapsettomuus on niin yleistä ja kehitysmaissa laihaakin laihemmat naiset "sikiävät" kuin muurahaiset???? Voisiko johtua siitä että nuo naiset eivät altistu kaikenmaailman torjunta-aineille, saasteille, kemikaleille tai säilöntäaineillle kuten me. Ja heillähän pitäisi olla "huonompi" ruokavaliokin kuin meillä. Vai onko totuus se että heidän huonompi ruokavalio on kuitenkin puhtaampaa kuin meidän ja meidän ruuan kemikaalit tuhoavat ne mukamas hyvät vaikutukset??
Ihan vaan ajatuksen juoksua...
Itse olen usein tietoinen valinnoistani, mutta usein yritän myös ajatella maalaisjärjellä kiihkoilematta kumpaankaan suuntaan...

Tänään kävin ikeassa ja mukaan tarttui hoitolaukku ja hoitoalusta päällisineen, ne ovat menossa mummolaan, jotta sinne ei tarvitse aina raahata kaikkea mukaan. Ja samalla ostin leksvik vaatekaapin pikkuiselle. Vihdoin taisi herätä se minunkin pesänrakennusvietti :)

Musta muuten tuntuu, että mun masu ois pienentynyt! Mut rinnat senkun kasvavat!

Mä en oo kyllä tollasista lahjoista kuullut mitä Merlinalle on tarjolla. Teillä on tosi lapsiystävällinen kaupunki. Saatko vielä jotain kaupunkikohtaista lisää hoitotukeen? Meillä saa ainakin toistaseks 200€/kk, mutta siitä tapellaan koko ajan, että saa nähdä saadaanko me sellaista enää.

Tiinu ja nappula 17+3
 
Olen seurannut tätä ketjua taustalta, kun itselläkin laskettu aika heinäkuussa. En ole liittynyt mukaan, koska ehdin lukemaan vain satunnaisesti. Nyt oli ihan pakko kirjoittaa, kun luin Elina-Marian tarinan. Haluan vain toivottaa kovasti kovasti jaksamista vaikean asian kanssa :hug:
 
Pearl84 Kirjoitit osuvasti. Mielestäni se, että joku kirjoittaa täällä esim meikkaavansa päivittäin ei kerro siitä ihmisestä täällä keskustelupalstalla yhtään mitään muuta kuin että hän meikkaa päivittäin. Silti voi olla asioista kiinnostunut ja ottanut selvää ja seurata tuoreimpia tutkimuksia. Ei se meikkaaminen tai hiusten värjääminen vielä tee ihmisestä massan mukana menijää ja välinpitämätöntä siitä miten maailma makaa :)
 
Tiinu, ainaki semmonen täällä on, että vain nuorimmaisesta lapsesta tarvii maksaa päivähoitomaksu. Mutta tosta hoitotuesta en tiiä... Ja on kyllä tosi lapsiystävällinen kaupunki :) Pieni mutta viihtyisä.
 
Kosmetiikka- ym. keskusteluun en jaksa lähteä ottamaan kantaa muuta kuin sen verran, että komppaan täysin Pearl84:a ja jasminia... Musta on aina ollut hämmästyttävää, että ihmisestä voidaan muka päätellä jotain esim. sen perusteella, että hän meikkaa päivittäin. Siitä ei voi päätellä yhtään mitään. Paitsi tosiaan että hän meikkaa päivittäin, kuten jasmin totesi :D

ElinaMarialle osanottoni ja iso rutistus. En voi edes kuvitella, miltä tuntuu. :hug: Manzun sairaalavisiitti ei kuulosta mukavalta :( Toivottavasti alkaa helpottaa.

Noista raskausajan huolista.. Kylläpä voi ystävä tyhmästi sanoa. Se nyt on ihan fakta, että todella moni odottaja pelkää ja huolestuu turhaan ilman, että se tarkottaisi yhtään mitään. Itse olin esim. tuossa parin viikon ajan ihan varma, että vauvalla on joku hullusti, kun en yht'äkkiä liikkeitä enää tuntenut ja alavatsa oli jotenkin kipeä vähän väliä.. No, sittenhän selvisi rakenneultrassa että vauva on ihan istukassa kiinni sellaisessa asennossa, etteivät potkut osuneet vatsaan päin ollenkaan. Ja siitä muutaman päivän päästä vauva kääntyi toisin päin, liikkeet ovat tuntuneet sen jälkeen vähän väliä ja eilen illalla ensimmäisen kerran kädellekin, edessä olevasta istukasta huolimatta =) Eli se siitä mun "varmasta tunteesta"... Ja tuttavani on terveydenhoitaja äitiysneuvolassa, ollut vuosikymmeniä, hänen kanssaan tästä keskustelin. Hän sanoi, että jos saisi päättää, kieltäisi raskaana olevilta netin kokonaan siitä lähtien, kun testiin tulee kaksi viivaa :D Koska täältä löytyy kaikki kauhutarinat ja odottava äiti jostain syystä usein pelkää pahinta ja miettii vain, mikä voisi mennä pieleen. Hän sanoi, että se huolen määrä ja voimakkuus on niin älyttömän suuri verrattuna siihen, että suurin osa raskauksista menee hienosti loppuun asti. Ongelmia tulee vain pienelle marginaalille. Ja näinhän se onkin, luulen että tämä netti tosiaan hieman vääristää asiaa. Varmasti useammin vertaistukea haetaan täältä silloin, kun joku on mennyt huonosti ja kirjoitetaan siitä enemmän eli niitä juttuja näkeekin suhteessa liikaa. Monilla raskaus menee ongelmitta loppuun, mutta eivät netissä siitä kirjoittele :) No, nämä oli hänen ajatuksiaan, mutta varmasti perääkin on. Ja netistä saa korvaamatonta vertaistukea, mullakaan ei esim. nyt ole ketään lähipiirissä raskaana, joten yksin olen kasvavan mahani kanssa täällä elävässä maailmassa :)

Huhhuh, tulipa tekstiä! Summa summarum, ei ole "äidin aavistuksella" mun mielestä mitään tekemistä sen kanssa, onko joku oikeasti pielessä.

Ultrien maksullisuudesta, täällä HUS:n alueella meni hassusti: maksoin vielä niskapoimu-ultrasta poliklinikkamaksun 28 €, mutta kun menin rakenneultraan, minulle sanottiin, että HUS on juuri tehnyt päätöksen että molemmat seulontaultrat ovat tästä eteenpäin ilmaisia. Eli rakenneultrasta ei tarvinnutkaan maksaa mitään, vaikka neuvolan papereissa niin luki.

Vauvalahjasta, en tiedä, en usko.. Mutta pitää selvittää. 400 € edestä lahjakortteja on kyllä tosi hyvä lahja!

Omaa napaa, käytiin keskiviikkona siellä 4D -ultrassa. Hieno kokemus oli :) Vauva oli hereillä ja liikkui vilkkaasti. Ultraaja mittasi tarkkaan kaiken mahdollisen ja selitti koko ajan, mitä tekee. Kaikki oli oikein hyvin. Kun hän yritti saada 4D -kuvaa vauvan kasvoista, hän piti koko ajan käsiä naaman edessä :D Ei oikein huvittanut olla kuvattavana! Lopulta saatiin kasvoistakin muutamia selvempiä kuvia, mutta ihan niin selviä ne eivät olleet kuin ehkä odotin, johtuen edessä olevasta istukasta ja siitä, että vauva oli kovasti liikkeellä eikä ultra oikein pysynyt mukana. Nenä näytti ihan mieheni nenältä :heart: Saimme DVD:n mukaan, ja 6 -vuotiaan esikoisen mukaan oli peikon nenä pikkusiskolla :heart: :heart: Ja tosiaan, selvä tyttölupaus tuli meille. Se oli aluksi jotenkin yllättävää, kun esikoinen on poika.. Tuntui jopa, että osaako sitä tytön kanssa olla :D Mutta nyt jo olen innolla katsellut vauvan vaatteita punaisen eri sävyissä. Ihanaa oli myös nähdä ultrassa niin tarkkaan, että kaikki on hyvin. Kasvonpiirteitä myöten kaikki näkyi tosi tarkasti.

Nyt alkaa raskaus ja vauvan tulo tuntua niin todelliselta, että hankintoja olen alkanut miettiä.. Joku miettikin, onko täällä muita, jotka eivät vielä ole hankkineet mitään. Minä en ole :) Hyvin ehtii. Kirppiksiltä ajattelin lähteä vaatteita katsomaan. Turvakaukalo, sitteri ym. saadaan tutuilta. Eli ainoa isompi ostos on vaunut, ja niitäkin tässä kohta lähdetään katsomaan.

Tajusin myös tällä viikolla, että 2 kk päästä jään pois töistä! Pidän kesäloman ennen äitiyslomaa. Tuntuu hullulta! Ja haikealta jäädä pois, tykkään työstäni ihan hirveästi. Mutta myös 2 kk loma ennen laskettua aikaa tuntuu ihan mahtavalta. Tahti on tällä hetkellä aika kova työn ja arjen kanssa, joten rauhoittuminen tulee tarpeeseen.

Nyt tämä pallomaha lähtee salille.. Mukavaa viikonloppua kaikille! Ja onnea kaikille muillekin iloisista ultrakuulumisista!

Mayinga + Peikkotyttö 21+5
 
Heeiiii.Nyt taisitte mun kirjoituksista päätellä väärin!.Tarkoitin että en ymmärrä ihmisiä jotka ei todella ota asioista yhtään selvää.On kuitenkin ihmisiä jotka tuo mielipittensä esille helposti(kuten minä:D),on ihmisiä jotka tietää mutta ei ole tarvetta niin vahvasti tuoda niitä esille ja tämä viimeinen ryhmä johon minä olen törmännyt valitettavan usein on se joka ei tiedä,ei kiinnosta ym.
Ja minä en ymmärrä näitä viimeksi mainittuja ihmisiä ja sen totesin tässä ohi mennen:).En sillä että kaikkia tarvisikaan kiinnostaa.Moni näistä vaan tuntuu huutelevan kuinka maailmassa on vääryyttä,vaikka ei oikeestaan osaa sanoa mitä tai miksi ajattelee niin.
Plaah,ehkä itse nyt kärjistin turhan paljon:).Ja lähti nyt vähän käsistä tämä aihe:).

Moni muukin oli jo saanut tietää sukupuolen:).Toivottavasti pitää paikkansa eikä tule synnytyksessä ylläreitä:D.Meillä oli kyllä niin sellkeä tyttö,kaksi viivaa näkyi kun toinen siellä pyllisteli:).Nyt saa alkaa kirppikseltä kantamaan ihanuuksia tytön vaatteita kotiin.Vaikka niitä on kolmen tytön jäljiltä niin silti kiva ostaa välillä "uusia":)
Ne vaan pitää salaa tunkea pesukoneeseen ettei mies näe niitä.Se on ehkä muutaman kerran kyseenalaistanut että tarvitseekohan noi lapset nyt varmana noin paljon vaatteita:saint:
Se on ehkä mun pahe,lasten vaatteet:D.Saa ne sitten myytyä kun pitää ne hyvässä kunnossa.

Jollain täällä oli tissit kipeät.Sama täällä!.Toi D kuppi alkaa kohta käymään ahtaaksi.Mies ei ainakaan valita:LOL:

Supistuksistakin kyseltiin,mulla oli kun tota kolmista odotin niiin paljon suppareita.En yhtään muista kuinka aikaisin alkoivat mutta välillä oli kipeitäkin.Vikassa lääkäri neuvolassa oli paikat kypsynyt vähän ja lääkäri sanoi että ei varmana mene loppuun asti,että kannattaa varautua että syntyy muutaman viikon ennen laskettua.Vauvakin oli lähtö kuopissa jo todella aikaisin.kyllä ärsytti kun ennen laskettua supisteli monesti ja aina oli että "nyt" ja oli valmiina soittamaan vahdin,mutta sitten ne aina loppui.Tyttö meni lopulta viikon yli:).
Että en oleta nytkään vaikka supistelee jo nyt että syntyisi ennen laskettua:).Eihän sitä ikinä tiedä mutta kun kaikki mennyt yli.

Mutta ei nyt kummempia:).Ihanaa aurinkoista viikonloppua kaikille!

Vointeja Mm itu 20+0:heart:
 
Onnea niille jotka olivat käyneet ultrassa ja kaikki hyvin, tyttö/poika-lupauksiakin näytti olevan!
Meillä tosiaan tiistaina edessä, ja voin kertoa että kyllä jännittää, onko kaikki kehitynyt niinkuin pitääkin.

Kosmetiikasta Minä meikkaan melkeinpä joka päivä ja värjäilen hiuksia silloin kun alkaa juuri kasvua olemaan 1cm(?). Esikoisen aikaan meni samallalailla ja terve poikahan sieltä tuli. Uskoisin että hiustenvärjääminenkin pitäisi tapahtua ainakin kerran viikossa että siitä oikeasti kunnolla imeytyisi jotain aineita että olisi vaikutusta sikiöön. Sama kuin meikkaaminen, tuskin normi käyttö on haitaksi. Kun ei nyt koko naamaa peitä niin hyvä :)

Kaupunki lahjasta siis 400e lahjakortti! Upea lahja, vielä kun sillä summalla saa vauvalle jo vaikka mitä! :) Tampereella ei ole mitään tuollaista, sairaalassa esikoisen aikaan ainakin sain jonkun kassin, jossa sitte oli villasukat ja jotain lappusia. Ei muuta.
Kaupunkilisähän täällä on 120e/kk. Just vuoden alusta pieneni 20e..

Ultrien maksuista Tampereella ei tosiaan maksa ainakaan nt-ultra ja rakenne. Ilmaisia ovat olleet. Eri asia sitten jos itse haluaa mennä ns. ylimääräiseen ultraan niin se pitää itse maksaa. Esikoisesta neuvolassa vielä kysyttiin kun olin rv.36? että haluanko mennä ylimääräiseen ultraan kun epäiltiin että vauva on iso. Menin eikä tuo maksanut mitään, koska oli lähete sinne.

(.) Omaan napaan Eilen käytiin vähän viihteellä, kun mummi halusi ottaa esikoisen yö-kylään. Muutama kaveri ihmetteli että miten voin olla baarissa raskaana?! Olin että; "ei raskaus ole sairaus, ihan samalalla tavalla voin pitää hauskaa kuin ennenkin!" :D Tietty ilman alkoholia mentiin, limsa linjalla koko ilta. Mukavaa oli, vaikka ei päästykään sitten tanssimaan. Osa kavereista suuntasi eri baareihin, joten jäi vähän harmittamaan että ei ehtinyt näkemään sellaisia tuttuja joita näkee tosi harvoin. Mutta muuten oli loistava ilta. Tänään sitte kun olisi saanut nukkua niin pitkälle kuin mahdollista, niin herään ennen kymmentä virkeänä. :confused: Hetken sänyssä sitten pyörin niin vauvakin alkoi potkimaan ja pitämään omia bileitään masussa. Ihan kunnolla ne liikkeet jo tuntuu. :) <3

SaaBas + "tarmo" 20+1
 
Aloin ihmetellä mommysmonstersin tavoin, että mistä näin voimakas puolustustarve joillekin tuli. Luin vielä uudestaan noita juttuja kosmetiikasta yms. enkä kyllä huomannut, että ketään täällä oli kenelläkään tarkoitus kritisoida tai väittää tietämättömäksi. Toivottavasti näistä mielipideasioista voi täällä jatkossa puhua ilman, että siitä tehdään tällainen kuka on oikeassa ja kuka väärässä taistelu. Kukaan ei täällä varmaan toista oikeasti tunne ja ainakin omissa teksteissä mahdolliset esimerkit tulevat ihmisistä joita olen oikeasti tavannut ja tuntenut pidempään. Älkäämme siis kukaan oteta niin henkilökohtaisesti eriäviä mielipiteitä, vaikka ne olisivatkin vastaan omia ajatuksia. Joku sanoi joskus sopivasti, että raskaana olevan naisen kanssa on aivan turha yrittää keskustella ilman kiukkua ja kyyneliä :LOL:.
 
Aurinkoista lauantai päivää!!!

Lisää oli tullut hyviä ultrakuulumisia ja tyttö/poika lupauksia, joten onnittelut niistä!!!

Te jotka saatte tietää sukupuolen ultrassa, niin aiotteko kertoa asiasta? Jos kerrotte niin kuinka vapaasti, eli saako vaan lähimmät sukulaiset tietää vai kaikki jotka asiaa kyselee? Me nyt ollaan asiasta jo omille sisaruksille ja vanhemmille kerrottu ja tietty omat lapset tietää. Jotenkin tuntuu ettei hirveesti viitsitä asiaa salailla, kerrotaan jos joku tulee puheeksi tai joku ystävä kyselee. Mennään vhän samaan malliin kuin tämän raskauden kanssa. Lähimmille olen kertonut itse ja nyt sitten muut saavat tietää kun itse huomaavat tai jostain muualta kuulevat. En siis hirveemmin ole tätä raskausasiaakaan kuulutellut mitenkään ihmeemmin :D

Noista meikeistä ja muista, niin itse meikkaan kevyesti työpäivisin ja jos johonkin menoa. Rasvoja käytän naamaan ja käsiin, nyt myös jonkun verran mahaan kun kutiaa kuivan pakkasilman vuoksi. Hiuksia olen värjännyt nyt tämän odotuksen aikaan kolme kertaa, juurikasvu alkaa olla aika kauhea mutta jos vaan laittais raitoja :) Mitenkään hysteerikko en asian suhteen ole, mutta liika on aina liikaa.

Tänäään pääsen kaverin luokse tyttöjen iltaan, syömään ja saunomaan. sitä ennen käyn kuitenkin hieman kuula treeneissä :)

Muumi ja pikkumies 21+2 (ja viikot lisääntyy :) )
 
känkkäränkkä
Juu käykääs kurkkaan maaliskuisten juttuja (muutama sivu taaksepäin), älkää vaan alkako tappeleen :snotty: , aikamoista taistelua siellä...

Elina Marialle osanottoni :hug:.

Kosmetiikasta kuulun niihin jotka meikkaa joskus ja jouluna, kiitos silmieni, jotka vuotaa alati. Hiuksia värjään usein, vaikka olisinkin raskaana. Nyt tosin ollut pidempi tauko, kun päänahka-parka on tosi ärtynyt näistä pakkasista.

Vaunut kävin eilen ostamassa kaverilta ja varmasti ajaavat asiansa, mitään muuta ei sitten vauvalle ole ostettukaan, saattaa tulla kiireinen shoppailu-kevät :whistle:

Ultra on keskiviikkona ja torstaina neuvola, alkaa jo jännittää toi ultra ja pikkuisen näkeminen :heart:

känkkäränkkä 19+4
 
Tulin tuolta huhtikuisista kurkkimaan ja onnittelut MommysMonsters neljännestä tytöstä! :heart: Olen vähän seuraillut täälläkin, kun silloin kirjoiteltiin neljännestä kuumeilevien pinossa. :) Ja ymmärrän hyvin tunteesi ihmisten kommenteista siitä, että kun tulee neljäs tyttö. Meillä jo kun odotin kolmatta poikaa sai kuulla jo silloin, että pitäisi olla tyttö. Ja voi niitä kommentteja sitten kun kolmas poika syntyi. Sitten kun muille selvisi tämä meidän nelosen odotus, niin oikeastaan ainoa asia mitä olen saanut kuulla on, että sitä tyttöäkö nyt yritätte. Ja nyt kun itse siis tiedetään, että jollain kumman ihmeellä tämä neljäs nyt onkin tyttö, niin voin vaan odotella mitä saan sitten kuulla kun hän syntyy. Emme siis ole halunneet tätä tietoa vielä etukäteen juurikaan kovin monelle kertoa. Ja kun ei meilläkään tosiaan tätä nelosta "tehdessä" mitenkään tyttöä yritetty ja kun yrityskin onnistui heti ensimmäisestä kierrosta... Eiköhän jokaiseen perheeseen synny juuri ne lapset, mitä on tarkoitettukin, sukupuolesta riippumatta.
Mutta ihana tyttölauma teille sinne tulossa ja kovasti vielä onnea! :)

Adrianna ja kirpputyttö 33+0
 
Hyvää viikonloppua palstalle!


ElinaMaria
Voi kamalaa ja vielä toistamiseen! Toivottavasti tutkimuksissa selviää jotain, jotta teidän perhe pääsee vielä normaalisti kasvamaan. Paljon voimia tulevaan!

Sairaalassaolo/perhehuone
Me ei viimeks saatu perhehuonetta vaikka kovasti sitä toivottiin, mutta ainakin kättärillä ne on varattu ensisynnyttäjille, mikä on ihan ymmärrettävää.
Ite tykkään, että perhehuone on paljon mukavampi. Niin itsensä, miehen, lasten ja vieraiden kannalta. Kahdesti ollaan perhehuoneessa oltu.

Rakenneultrat
Paljon on hyviä uutisia tullut ultrista ja poika/tyttölupauksia, onnea kaikille hyvistä uutisista. Omaan rakenneultraan on vielä reilu kolme viikkoa.. *odottavan aika on pitkä*

Uudelleensynnyttäjät ja supistukset
Kakkosen odotuksessa mulla oli voimakkaita supistuksia pitkin loppuraskautta, mutta ei pelkoa, ei tehneet mitään. Kolmosen odotuksessa oli tosi paljon vähemmän eikä nekään tehneet mitään.

Nenna
Jokos istuin tuli?

Kaupungin ”lahjat”
Juu ei oo mitään. Ei sitten yhtään mitään. Ei oo ees kuntalisää.

Ultramaksut
Nyt vasta kun täällä niistä puhuttu, ni tajusin ettei tosiaan olla saatu nt-ultrasta laskua.. Kättärillä käytiin siis.

(.)
Omanapa vaan on. Nyt tuntu et aika seisahti. Rv 15 asti meni hujauksessa, mut nyt pari viikkoa on vaan oltu.. Kolmeviikkoa pitäis vielä oottaa rakenneultraan joka on rv 20+4.
Rattaita kovasti pohdin.. Haluaisin Phil & Tedsit, mutta niissä koen et olis hankalaa nukuttaa molempia.. Sehän ei mee makuulle se sisaristuin.. Entie.. hankalaa.
Muuten ei ihmeitä. Olo hyvä, ei oireita suuntaan tai toiseen.

Lehtis kera pikkulehden **17+0**
 
Kosmetiikasta ym. vielä...Munkin oli pakko lukea noi aiemmat tekstit uudestaan, kun en ensi lukemalta löytänyt sieltä mitään ihmisten "luokitteluja" tms. Hyvää asiaa, Rumpnisse ja muut. Mulla on myös sellainen "maailmankatsomus", että yritän aina hakea kaikesta perusteellisesti tietoa, ennen kuin teen omaa (tai muiden) elämää koskevia päätöksiä. Niinhän se on, että tieto lisää tuskaa ja kun monesta asiasta tieto on tasolla "saattaa olla" ja "mahdollisesti vaikuttaa...", täytyy jotenkin luovia oman päätöksenteon kanssa. Välillä tuntuu, että koska tieto monesta asiasta on niin "keskeneräistä", pitää vain valita "uskooko" siihen tällä erää vai ei. Ajattelen niin, että kaikki toimivat omien arvojensa pohjalta ja painottavat eri asioita - niitä, jotka itselle ovat tärkeitä. Täydellisyyteen pyrkiminen asiassa kuin asiassa syö herkästi mielenterveyttä, aiheuttaa stressiä ja vaikeuttaa arjessa jaksamista, jos elämä menee kovin monimutkaiseksi. Kai se on aika inhimillistä, että kun uutta tietoa tulee jostain asiasta, ihmisessä herää ensimmäisenä vastustus; " No ei siitä ennenkään oo mitään seurannut...". On vaikea muuttaa omia, totuttuja toimintatapoja - sitä vaikeampi, mitä tärkeämpi asia tai olennaisempi osa identiteettiä ko. asia on. Jos esim. joku nyt saisi tutkimustuloksen, jossa hedelmien syönti todettaisiin sikiölle mahdollisesti vaaralliseksi, mun olis varmaan aluksi tosi vaikea muuttaa omaa toimintaani, koska rakastan hedelmiä. Sitten lähtisin punnitsemaan faktoja ja miettimään, miten paljon hedelmät mulle merkitsee..sitten päätyisin jonkinlaiseen lopputulokseen, mikä on yhdistelmä faktoista, omista arvoistani ja siitä miten paljon energiaa mulla on arjessa käytössä tämän asian pohtimiseen/muuttamiseen :)

Tää nyt vaan tällaisena yleisenä (sekavana?;) pohdintana. Musta tää on ollut hyvä keskustelu ja toivon myös, että tällaisia voidaan käydä muistakin aiheista. Otan mielelläni vastaan uutta tietoa, linkki- tai kirjavinkkejä jne. Tuon "Aitoa ruokaa"-opuksen oon itsekin suunnitellut lainaavani.

Nyt pitää mennä ruoanlaittoon..ai niin , ruokana on siskonmakkarakeittoa, mihin liittyen vois syyllistyä ainakin sikojen tehotuotannosta, kasvisliemikuution sisältämän natriumglutamaatin mahd. epäterveellisyydestä, eikä kasviksetkaan oo luomua. Hyi mua :) Mutta positiivista on se, että koko perhe tykkää siitä, se on helppoa ja taloudellista safkaa. Heh, tää nyt vaan näin kevennyksenä, valintojen tekeminen ei tosiaan aina oo helppoa tässä maailmassa kun on niin monta tekijää, mitkä pitää ottaa huomioon :)

Rentouttavaa viikonloppua kaikille pallomasuille!

Pihlamaria & Hippula 18+2
 

Yhteistyössä