<3 <3 <3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Helmikuu <3 <3 <3

Mä en kans ollut muissa ketjuissa käynyt edes lukemassa, eilen piti sit käydä vähän vilkasemassa...aika hullua menoa tosiaan. Saahan sitä riidan näköjään mistä vaan. Tarkoitan nyt sitä niiden riitelyä siitä mikä on yliaikainen. Voin jo nyt selventää sen tänne, ettei meidän tarvi sitä sitten hormoneissamme ihmetellä, että yliaikainen on vasta kun viikot on yli 42+0. Sitä ennen on yliaikaisuuden uhka ja eri sairaaloissa aletaan seuraamaan tarkemmin varmaan vähän eri päivinä. Tuo "yliaikaisuuskäynti" (meidän sairaalassa jo 41+5) on siis vaan puheeseen tullut termi uhkaavan yliaikaisuuden kontrollista. :D Eli näin. Mutta mun puolesta puhukoot ken lystää menneensä yliajalle kun tuo maaginen 40+0 on ohitettu ;)

Vauva-asioita: Mua on tänään supistanut ja väsyttänyt taas jotenkin enemmän kun ennen. Ei ne supistukset ole kipeitä, mutta inhottavia. Ne muuten tulee selvästi näköjään helpommin aina sillon jos on virtsarakko täynnä! Kai se sen verran ärsyttää sitä kohtua sitten.

Mä haluisin mennä johonkin mammajoogaan tai mammauinti olis ollu ihan paras, mutta täällä ei kai sellasta tänä vuonna ole :(

Kukkis ja pieni 19+2
 
Tais olla niin että istukka oli osittain kohdunsuun päällä ja muuten etupuolella. Lääkäri meinasi kanssa että istukka nousee kyllä kun kohtu kasvaa. Rakenneultrahan mulla on 2 viikon päästä. Työasioita stressaan. Toimin henkilökohtaisena avustajana ja en tiedä kauan mun avustettavat jaksaa katella sairaslomia. :/ Uuden työn löytäminen pariksi kuukaudeksi raskaanakaan ei kuullosta oikein todennäköiseltä.

Eiks näitten viikkojen supistukset tunnu lähinnä vatsan kovettumiselta/kiristymiseltä? Esikoisen odotuksesta on jo 8v niin meinaa unohtua. :)

Merlina, oisin mäkin mustasukkainen. Ihmettelisin miksi mies ees haluaa tuollaisen naisen kanssa olla joka yrittää sekottaa perheellisen miehen elämää. Tsemppiä!
 
Monen tunnin itkun jälkeen sain miehen ymmärtämään miltä musta tuntuu ja näkemään asian myös mun kannalta. Ja mikä parasta, saatiin tämä asia puhuttua täysin läpi ja tappelematta. Mies ymmärsi senki, että sen on parempi kertoa mulle heti, jos jotain ehotteluja ym. tapahtuu, asia vaan pahenee ja isonee ku aikaa kuluu. Ymmärrän sen, että yritti kertomatta jättämisellä vaan välttää riitelyn, mutta asia on just päinvastoin. Mutta ehkä me nyt saatais jatkettua ilman mitään turhia riitoja. Sainpa miehen ainaki puhumaan mulle ja kunnolla.

Ens viikolla pääsis täyttelemään kelan-lappuja :) mä taidan lähettää ne heti, tuskin ehtii vielä saamaan sitä tämän vuoden pakkausta, plus sitä pitäs ootella hirveen kauan vielä :D

Merlina ja muru 20+4
 
Hei vaan kaikki! :wave:

Tää vatsan alueeen paine on aivan älytön! :O En meinaa taipua laittamaan sukkia jalkaan, enkä muutenkaan kumartumaan.. Taitaa taas prinsessa ottaa jotain kasvuspurttia tuolla :D en valita, mutta välillä kyllä tuntuu todella todella todella epämukavalta.. :LOL:
..kyllä toi vatsa tuntuu kasvavan silmissä! Iltaisin aina tuntuu, että vatsa on kasvanut edellisestä illasta..

Prinsessa on tänään mönkinytkin ihan hulluna :) Tuota vatsan heilumista on niin tajuttoman hauska katsella :LOL:

Liitän tähän kuvan tästä aamusta, ja viime viikosta.. Onko tuo vatsa teidän mielestänne kasvanut? :O



Tuntuu että tuo vatsa on kamalan ylhäällä, mutta siellä se vauvakin kyllä potkii :D Napakin on siirtynyt paljon ylemmäs, kuin missä se ennen raskautta oli.

Hmm.. kamalasti piti taas kirjotella :LOL:

Emilien ja prinsessa 21+6
 
Neuvolassa käyty tänään ja rakenneultra-aika tipahtaa loppuviikosta postiluukusta, parin viikon päästä sitten sinne vihdoin :heart:
Kaikki ok, eipä kummoinen käynti mutta kiva aina keskittyä hetkeksi tulevaan vauvaan täysillä, on jotenkin vieläkin vähän epätodellinen olo :)
Ainut stressinaihe tuli siitä että selveni että toi meidän ihana lähisynnäri onkin lähes koko heinäkuun kiinni joten mulle luvassa mitä todennäköisimmin synnytysreissu TAYSiin :|
Ei siinä muuta mutta matka on pitempi joten huolettaa että osaako lähteä oikeeseen aikaan. Turhia reissuja ei viitsisi tehdä ja matkallekkaan ei halua synnyttää... Tai niin että pääsee paikalle kyllä synnyttään mutta mitään puudutuksia ei ehditä enää antamaan ja selvinpäin siis joutuis kivut kestään.. Jokainen synnytys on erilainen juu mutta jos katsoo synnytyskipuja esikoisesta niin jumaliste en voisi kuvitella ilman puudutuksia synnyttäväni :'(
Että tällainen stressinaihe..

Rumpnisse Ihan vasta jostain kans luin Bisfenoli-A:sta juttua, aikuiselle ei ole vaarallinen koska kulkeutuu nopeasti elimistön läpi ettei siis juurikaan ehdi kehoon imeytyä mutta tosiaan tuttipulloikäisille on haitallinen kun heillä on kuitenkin vielä niin kehittymätön elimistö. Onneksi on tarjolla myös sellaisia tuttipulloja missä ei tuota ainetta ole käytetty plus muut astiat on korvattavissa muilla materiaaleilla.

Merlina Tosi hieno juttu että olette saanet keskusteltua ja mies on ymmärtänyt sun pointin tossa teidän ikuisuusriidan aiheessa. Ymmärrettävästi sua on ottanut päähän, vaikka mies ei olekaan sinänsä mitään kiellettyä tehnyt niin silti toimii väärin siinä että ei ole avoimesti kertonut kaikkea. Ja tosiaan mikä pakko sen tytön kanssa on viettää aikaa niin paljon jos on tiedossa ettei se sen tytön osalta ole pelkkää viatonta ystävyyttä?
Mutta hyvä jos asia on nyt juteltu läpi ja voit taas olla hyvillä mielin!

kukkis Juu tuo on kyllä aika hassun yleinen harhaluulo että heti kun rv 40 on ohi niin raskaus on yliaikainen! Moni tuttu on huokaillut yliaikaisuudestaan lasketun ajan jälkeen ja vaikka mieli tekis niin en ole korjannut koska siinä vois tulla ympäri korvia helposti kun toinen viimeisillään tuskaisena ei muuta toivo kuin synnyttävänsä :D

Barbapörrö Mäkin ole miettinyt teutonian tuplia yhtenä vaihtoehtona jos on otettava sellaset missä yksi yhteinen kuomu. Itellä ei ole teutonia-merkkisiä rattaita muksulla ollut mutta pelkkää hyvää ole niistä kuullut ja yhdellä tutulla nähnyt että kestää kirjaimellisen kovaa käyttöä! Onnea hyvistä ulrtakuulumisista!

Pitänee kattoa vielä tähän illan päätteeksi se perjantain sydänääniä jakso kun jäi katsomatta, meilläkin taaperon iltapuuhat sattuvat juuri siihen sarjan alkamisaikaan joten jos se ei muuten unohdu niin siinä tohinassa unohtuu :)


Onhan emilienin masu selkeesti kasvanut mutta onhan siinä toki se kahden viikon erokin :)


Mukavaa viikonjatkoa!
 
Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. Vähän oli tullut liikaa painoa, joo tiedän, johtuu leivän mussuttamisesta!:whistle:

Ihanaa! Mies pyysi tänään apua työhakemuksen tekemisessä! JES yrittää edes vaikkei paikkaa välttämättä saiskaan!

Niin ja tänään kun miehelle valitin etten tunne liikkeitä vieläkään niin mies luki vauvakirjaa joka saatiin neuvolasta ja lohdutti että ei se mitään huomisesta lähtien ne vasta pitäisikin tuntua! :LOL: Osaa kyllä naurattaa mua!

Ainiiin ja tv-lupatarkastaja soitti.. ööö ei meillä telkkaria ole, kiitos moi! Kauheeta valehdella, mä en oo yhtään hyvä siinä :saint:. Mies kerran ilmoitti ovella tarkastajalle, että sisälle ei ole tulemista ja meillä ei ole telkkaria! Mä meinasin pyörtyä, kun jännitti niin kovin! Siis meillä on kaksi jättitelkkaria ja miehen periaatepäätös, että mitään lupia ei makseta! Mä kyllä aion mennä huomenna salaa maksamaan sen tv-lupamaksun niin sit mun ei tartte aina pelätä kun ovikello soi! Siitä saa meinaan kauheet sakot jos jää kiinni! Nimimerkillä kokemusta on!

Merlina mä on samaa mieltä jasminin kanssa siitä, että eihän sun miehen pitäis olla tekemisissä sellasen tytön kanssa joka ei itse ole pelkällä ystävä meinigillä miehesi kanssa! Mutta toisaalta voihan se olla sun miehellekkin tavallaan tärkeää huomata olevansa "haluttu" muultakin taholta kuin vain sulta. Kuitenkin tosi iso muutos teidän elämässä tuo vauvan tulo ja voi olla että mies on vähän niinkun sopeutumisvaiheessa vielä, jolloin täytyy kokeilla vähän rajoja!
Itsekkin tykkään jos mulle vähän flirttaillaan ja annetaan huomiota noiden uroiden puolelta (ei kyllä tapahdu usein)! Kyllä se aina itsetuntoa kohentaa, eikä silti tarkoita mitään!
Mutta tosi hieno juttu että ootte saanut puhuttua asiat ja ennen kaikkea sovittua!

Mitenkäs meidän kaksoismamma jakselee? Niisku-rouvasta ei ole vähään aikaan kuulunut ja ois kiva kuulla vähän miten kaksoisraskauden kanssa selvitään!

Kaikkea hyvää kaikille mammoille

Tiinu ja nappula 17+6
 
Viimeksi muokattu:
MoikkaMoi kaikille! :wave:

Tosiaan minunkin oli pakko mennä vakoileen muita palstoja, että mistä siellä tapellaan... Ainakin maaliskuisissa on kerhon perustaminen saanut riidan aikaiseksi. Itse palstailin myös maaliskuisissa -08 ja silloinkin kerhon perustaminen kuihdutti tavan palstan kirjoittelun... Itsekin liityin kerhoon, mutta en sitten kokenut sitä mitenkään tarpeelliseksi, mulle riitti tavan palsta lopulta.

Mutta sitten omaan napaan:
Isäni hautajaiset olivat viime lauantaina. :'(
Todella raskas päivä. Mutta selvisin siitä joten kuten. Tilaisuus oli kaunis ja juuri sellainen isän näköinen. Myös vieraat kehuivat muistotilaisuutta onnistuneeksi. Musiikilla oli suuri osuus juhlassa. Olin valinnut koskettavia lauluja ja isän lempilauluja laulajalle laulettavaksi ja osan hän vain soitti hiljaa pianolla.

Supistuksia on sitten täälläkin ollut jo kahden viikon ajan. Saikulla olen ollut isän kuolemasta saakka. Tämä viikko on hiihtolomaa.
Mitään erityistä ei oikeen jaksa tehdä. Jotain pikkureissuja lähistölle ettei lapset ihan seinille hypi kun lomalla pitää olla tekemistä...

Puolentoista viikon päästä on rakenneultra. Jänskättää!
Paastosokereita olen mittaillut ja ihan kohtalaisesti saan ne pysymään sallituissa rajoissa. Olikos täällä muita sokereiden mittailijoita?

viivi ja vagner sekä pikkuinen rv??
 
Merlina, hyvä että saitte puhuttua. Aikooko mies siis kuitenkin jatkaa tuon naisen kanssa tekemisissä oloa? Tuntuu ihmeelliseltä, jos heillä on ollut säätöä jo aikaisemmin ja nainen selvästi haluaa mieheltäsi enemmän kuin ystävyyttä?

Supistuksia täälläkin on ajoittain. Ei juuri kipeitä, kohtu kovettuu ja kiristyy. Muutamana päivänä oli napakampia, mutta johtuivat todennäköisesti valvotuista öistä ja liian kovasta tahdista sisäpyöräilyssä.. Nyt otin sykkeet tarkkailuun eikä sen jälkeen ole ollut kuin muutaman kerran päivässä noita "harjoitussupistuksia". Olo on muutenkin hyvä ja usein koko mahan olemassaolo unohtuu :)

Muista ketjuista, mä käyn silloin tällöin lueskelemassa edellä menevien ketjuja ihan mielenkiinnosta :) Palailee mieleen, mitä tuleman pitää. Tää aika kyllä menee ihan hirveää vauhtia... Puolivälikin hujahti jo ohi :)

Kaivoin kaapista Synnytä rentoutuneena -CD:n, jota kuuntelin esikoisen raskausaikana. Jospa alkais taas sitä kuuntelemaan :) Lisäksi mulle tehtiin salille sellainen ohjelma, jossa vahvistetaan vaan kropan takaosan lihaksia, kun painopiste siirtyy nyt koko ajan enemmän etupuolelle. Lisäksi puolet ohjelmasta on syvien vatsalihasten liikkeitä, joissa tulee lantionpohjan lihakset mukaan. Pitäis auttaa synnytyksessä ja siitä palautumisessa :) Ja dynaamista keppivenyttelyä, joka poistaa lihasjumeja ja pintajännistystä lihaksista. Tuon ohjelman tekemisen jälkeen on aina ihan loistava olo! Huomaa, että on ammattilaisen tekemä ja suunniteltu juuri raskaana olevalle (en siis itse tehnyt sitä, vaan meidän personal trainer).

Tää lähtee kohta neuvolaan, mukavaa tiistaita kaikille!

Mayinga 22+1
 
:wave: täältäkin!
Pakkaset vaan jatkuu :/

Mä olen huomannu et möykky ei vielä tee niitä mojovia potkuja päivittäin,onko muilla näin?
Lähinnä on semmosta tökkimistä. Eilen illalla sitten taas neiti heräili,niinkuin aina, saunan jälkeen, ja alko hirvee tsumba =)
Tuli juuri noita kaipaamiani mojovia potkujakin muutama.
Taitaa olla rauhallinen tyttö tulossa.

Mulla on alkanut rinnat kutiaan ihan hirveesti.
Ne on kutissu ny varmaa vähä toista kuukautta niin et raaputtelen niitä iha yhtenään ja iho on tosi kuiva siltä alueelta,ihan hilseilee juuri tuon alituisen rapsuttamisen takia.
Rasvailut ei paljo auta,vaikka sitä teen päivittäin.
Sit ajoittain on ihan selvää turpoamisen tunnetta ja hyvin usein tällöin alkaa toi kutina myös..
Eilen kun istuin löylyssä,sen mitä siellä vielä pystyn istumaan,rinnat oli ihan kovat sinne kiivetessä mutta lämpö sitten pehmensi ne. Aina saunas istuessa tulee tunne et tulis maitoa,vaikkei tule :D

Tänään vihdoin tulee se nuorimmaisen uusi turvatuoli,soittivat matkahuollosta että tulevat ennen puoltapäivää.

Ja edelleen mä odotan kesää ihan hirveesti :heart:

Mä kans oon noita muita palstoja käyny kattomassa,mä en vaan jaksa ymmärtää miksi näin ihana kuin odotusaika pitää pilata ihan suoranaisella v********a.... :(
Ja siitä sitten tulee monille tuolla paha olo...
Mä ehkä samas tilantees jättäsin koko palstailun.
Mutta musta tää on hyvinkin terapeuttista,jo silläkin että eihän mulla ole oikeen mitään/ketään muuta jolle mä hehkutan hyvät ja huonot asiat ku te täällä.
Tosi harmillista että joillaki on yksinkertaisesti niin huonot palstaystävät että tää aika pitää kuluttaa armottomiin riitelyihin.. :(

Onneks meillä on täällä hyvä yhteishenki :heart:

Nyt täytyy mennä taas..
Jaksuja rakkaat mammat :heart:

Nenna ja

Pian poksuu taas :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys mammat pitkästä aikaa

Eilen oli neuvola ja siellä kaikki kunnossa. Painoa on nyt alusta tullut kolmisen kiloa. Sf mitta huiteli yli käyrien kun nyt ensimmäistä kertaa sen otti, mutta se ehtii tasoittua vielä siitä. Esikoisestakin meni kyllä yläkäyrillä koko ajan. Pieni sydän siellä jumputteli 158 kertaa minuutissa, esikoisen kortista kun katselin niin aikaslailla samoissa lukemissa oli silloinkin. Pikkusen liikkeet on nyt ihan muutaman päivän aikana muuttunut voimakkaammiksi. Erityisesti ilta- ja yöaikaan tykkää möykätä :)

Flunssa on riesana. Koitan silti tehdä kaikkea ensi viikonloppua varten kun on tulossa esikoisen 1-vuotiskahville porukkaa. Kaikkea poikamaisen mallista (auto ja traktorijuttuja) koitan värkkäillä tarkoittavaksi =)
Vuosi sitten näihin aikoihin sitä vielä ähistiin ison masun kanssa, esikoinen siis täyttää vuoden nyt torstaina :heart:

Jep, nyt jatkamaan puuhastelua kun saa rauhassa tehdä kun apulainen nukkuu =)

Lohikäärme Justus ja Justiina 18+3
 
Hieno fiilis, kevättä ilmassa tai oikeastaan mielessä...sää ei näytä kovin keväiseltä.
En malta odottaa, että lumi sulaa ja lämpötila nousee sellaisiin lukemiin, ettei ulos pukemiseen tarvitse käyttää puolta tuntia aikaa! Ja pääsis tekemään jotain pieniä kylvöjä edes parvekkeelle.

Tiinu85 muistui mieleeni, että me saatiin joskus menneinä vuosina TV-lupasakko pelkästään sen takia, ettei päästetty tarkastajaa sisälle...Me oltiin siinä luulossa, ettei tarkastajaa tarvitse päästää sisälle, mutta sakkohan sieltä tuli.

Meillä olis ylihuomenna rakenneultra ja jännittää kyllä jonkun verran. Aivojen rakennetta tarkasteltiin jonkun verran jo np-ultrassa. Salaa toivon, että sukupuoli näkyisi niin selvästi, ettei tulkinnan varaa jäisi, mutta muuten me ei kai aijota kysyä sukupuolta..Tästä täytyykin vielä puhua miehen kanssa ennen torstaita.

En muista onko täällä keskusteltu jo kalasta, mutta mitenkäs usein te muut syötte kalaa?
Jos syötte "liian" harvoin, niin korvaatteko rasvahappoja jollain muulla?
Me syödään kalaa liian harvoin, pari kertaa kuussa vain ja lähes aina kirjolohta, satunnaisesti seitiä. Syön lusikallisen rypsiöljyä päivässä (+ margariinia) saadakseni omega kolmosia ja kutosia.
Meillä lähikaupassa ei ole tuorekalatiskiä, niin jää kalan hakeminen aina pidemmille kauppareissuille.

Ja te, joilla on todettu raskausdiabetes: Oliko teillä jotain oireita ennen kuin se todettiin?
Mä saan usein aamupalan jälkeen tärisevän olon ja vähän heikotusta + kovan janon.
Sama ongelma oli edellisessä raskaudessa, mutten saanut lähetettä kokeisiin.
Huomasin, että käyttämällä vähemmän mitä tahansa sokeria sisältävää olo ei tule niin huonoksi.
Joten tuli mieleen toi rd.

Vaunuista ja rattaista, me ostettiin äsken käytetyt Teutonian yhdistelmät (? koppaosaa ei ole, vain istuinosa, jonka saa makuuasentoon). Tykästyin kovasti tukevaan runkoon ja umpikumi pyöriin. Vaunut on olleet kahdella lapsella ja käytön jälkiä on kankaissa, mutta hinta oli niin sikahalpa, 30€ ja toi tukeva ja hyväkuntoinen runko. Ja vaunut on sisällä säilytetty, niin ei ole homevaaraa. Jos jaksan, niin haluaisin ommella uuden kuomukankaan niihin, koska väri ei miellytä niin paljoa..Ja pehmeä kantokoppa täytyy vielä ostaa.
Esikoisella oli Brio kombit, joista tykkäsin myös. Tosin, ilmakumirenkaisiin sai välillä pumpata lisää ilmaa, kun työntäminen kävi liian raskaaksi. Joku muukin taisi tykätä niistä, koska ne varastettiin..

Vauvanvaatteita olen ostellut kirpparilta vasta. Ainiin, ja yhden bodyn uutena, kun sattui olemaan esikoiselle samasta kankaasta mekko myös:)
Olen ostanut vasta vain 50cm bodyja. Esikoiselle ei niitä juuri hommattu, koska moni sanoi, ettei niillä pienillä tee mitään, kun vauva kasvaa nopeasti. No, sitten ensimmäisen kuukauden vauva oli liian isoissa 62cm vaatteissa. On mukavaa saada jo ihan pienelle sopivia vaatteita, eikä lököttäviä.
Vaatteita ei muuten paljoa tarvitse ostaa, koska saatiin viimeksikin sukulaisilta ja ystäviltä monta kassillista niitä. Ja nytkin on lainassa meidän vaatteita kavereiden vauvalla, jotka taas saadaan takaisin.

Mukavaa päivää kaikille!

R
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan sitten flunssan kourissa, kuumetta ei onneksi ole, vähän lämpöä, mutta pää
täynnä räkää:snotty: Tosi kurja olo.

Liikkeistä, vieläkin mietin, että onko nuo mahassa "poksahtelevat" ilmakuplat vauvan liikkeitä?
Ei niistä ainakaan ääntä tule niinku muuten mahan murinasta yleensä ;) Lisäksi tunnen ajoittain sellaista "hipsutusta" mahan sisältä. Nämä tuntemukset ovat kuitenkin vahvistuneet tässä parin viikon ajalla. Ensimmäisessä raskaudessa en siis liikkeitä tuntenut:( eli kaikki uutta ja outoa, mutta ihanaa:heart:

Kala
a syön ainakin kerran viikossa, joskus kaksikin kertaa. Usein töissä. Olin useamman vuoden kala+kasvis ruokavaliolla vatsavaivojen takia ja vaikka taas lihaa syönkin, niin onneksi kalan syönti jäi tavaksi.

Merlinalle
tsemppiä asioiden selvittelyyn, hyvä että kuitenkin puhutte ja saatte asioita selvitettyä :)

Taidan painua takaisin sängyn pohjalle sairastamaan. Kokeneempien näkemyksiä vauvan liikkeistä kaipaisin, vaikka asiaa on varmaankin täällä jo käsiteltykin

Hjannah&Nappula rv 19+0:heart:
 
Heipsan!!

Kävin eilen kiertelemässä kirppiksiä ja katselemassa löytyykö jotain kivaa, mutta eipä sieltä mitään tarttunut matkaan. Täytyy käydä joku toinen kerta uudelleen :)

Onpas aikasmoista "hermoilua" tuolla maaliskuisissa, kävin pikkasen lukasee kun asiasta kommentoitte. Minä itsekkin toivoisin että jutut pysyis täällä palstan puolella eikä siirtyis mihinkään kerhoon. Minäkin nimittäin kirjoittelin silloin -08 maaliskuisissa ja jotenkin se juttu vaan tyrehty kun siirryttiin sinne kerhoon. silloin kyseisellä palstalla taidettiin sinne kerhoon siirtyä sen takia kun yksi henkilö koki häiritseväksi sen julkisella palstalla kirjoittelun, kun joku hänen tuttu oli hänet sieltä tajunnut!!! Ja yritetään me ottaa asiat rauhallisin mielin ja jokaisen mielipidettä kunnioittaen :)

Mitähän muuta mun piti kommentoida, pää on nykyään niin laho :LOL: Asiat vaan unohtuu ja välillä se turhauttaa aikalailla!!!

Siitä turvavyön pidentimestä on ollut juttua. Mulla ei oo koskaan ollut eikä oo koko asiasta minkäänlaista käsitystä. en tosin ole kokenut tarpeelliseksi sellaista hankkia, eli autossa on riittänyt se oma vyö. Töissä ajan välillä pitkiäkin lenkkejä ja jos se on "hankala" laittaa, niin hankaloittaisi työtäni joten ei oikein vois edes siellä käyttää.

Mulla kans rinnat kutiaa ja kyljet, ei ne oikeastaan ole kuivat tai mitään, niitä vaan kutittaa. Venyiskö iho??

Nyt kauppaan, kun ei ekalla kerralla muistanut kaikkee :LOL:

Muumi82 ja pikkumies 21+5
 
Emilien: onhan se massu kasvanut! ihanat kuvat kun näkee niin konkreettisesti ton kasvun.

Hjannah: Eiköhän ne niitä liikkeitä ole. Yleensä sekin on aika varma merkki, jos alkavat yleensä sillon kun itse rauhotut paikallesi. Mulla tuntu ihan alkuun parhaiten "rutussa istuessa", nykyään paremmin kun makaan selälläni. On se ihana tunne :heart:

Kalaa meillä syödään kans varmaan liian harvoin, ei edes joka viikko. yleensä lohta, joskus jotain muutakin ja tietenkin niitä maailman terveellisimpiä ja ravinnepitoisimpia kalapuikkoja ;) :whistle: Iltasin otan aina tuommosen kalaöljykapselin (illalla siksi, koska se alkaa röyhtäyttään sellasia ihan kamalan makusia röyhtäyksiä :D ) . Ennen en syöny kalaa melkein ikinä, nykyään ton esikoisen ruokavalioon olen sitä yrittänyt tuoda :)

Ei kai oikeasti ole pakko päästää Tv-lupatarkastajaa sisälle?! Ei siitä voi mun mielestä antaa sakkoja. Ei oikeasti ole ilman jotain virkavallan määräystä mikään pakko päästää ketään sun kotiin. Oon mäkin sillon opiskeluaikoina aina puhelimessa niille sanonut, että kerron sitten jos on jotain kerrottavaa, oven takana ei ole koskaan käynytkään. Niitä ilmotuslappujahan nyt tippuili kyllä postiluukusta yhtenään. Nykyään meillä tuo lupa onkin kun telkku näkyy muutenkin suoraan ulos niin en viitsi sitä miettiä.

Etisestä istukasta mun piti vielä sen verran kommentoida, että mulla oli esikoisesta se siinä hollilla, mutta nousi raskauden edetessä hyvin pois tieltä. Ja tässä raskaudessa näky olevan sama juttu, tai siis että on siinä ihan reunalla, mutta eiköhän se siitä taas nouse. Mulla ei kyllä ole mitään vuotoja ollut kummassakaan.

Piti tänään äkkiä rynniä ulos tytön kanssa kun pakkasta oli vain 13 astetta :D :LOL: Tulipahan ulkoiltua pitkästä aikaa. Ihanaa päivää kaikille!

Kukkis ja pieni 19+3 Huijui, puoliväli lähestyy!
 
Hei pitkästä aikaa! =)

Merlina, hienoa että saitte juteltua asioista! Tilanne tuntui kyllä sun näkökulmasta ajatellen inhottavalta, kun jos tää tyttö kerran on vaan muissa aikeissa "kaverina". Tollaset on myös kurjia raskausaikana, kun sitten murehtii ja on paha mieli.

ElinaMarialle
kovasti voimia ja jaksamista! :hug:

Emilien
vatsa on kyllä selkeästi kasvanut! =)

Liikkeistä: Täällä on viime viikolla ollu pieniä tuntemuksia, joista en ollu varma olivatko potkuja. Selkeästi meillä ollaan vatsassa aamuihmisiä, koska nyt on tuntunut muutama kunnon potku aamulla, jos oon juonut mehua ja mennyt hetkeksi takaisin makoilemaan. Mulla on ollut myös nyt näiden parin viikon aikana sellasta paineen tuntua, ihan kuin se pyöris siellä kovasti. Kun pitää vatsan päällä kättä, niin tuntuu sellainen pieni vellominen, just häpyluun päältä 5cm:n matkalta, onko se sitä, että pieni vaihtelee asentoa? Tuntuu niin hassulta, että ensimmäinen on tulossa ja nyt tuntuu tollanen, mut oon myös hoikka, joten ehkä tuntuu herkemmin :)

Kivuista: Osaako kukaan sanoa, onko tällaiset pistokset liitoskipuja vai mitä? Mulla on ollut ihan n. 9 rv:ltä asti n. kuukauden välein sellasia pistoksia, jotka tuntuu emättimessä ja kohdunsuulla. Tulee sarjoina ja etenkin, kun makaan tai istun. En ole niistä ennemmin murehtinut. Nyt kuitenkin on kolmen viimeisen päivänä aikana tuntunut tosi monta kertaa n. tunnin välein. Soittelin neuvolaankin, mutta ottavat vastaan puheluita vasta huomenna. Tänään niitä ei kuitenkaan ole enää ollut. Ei mitään kovin kipeitä, mutta sellaisia nopeita vihlaisuja. Muita kipuja mulla ei oikeistaan ole edes ollut nyt keskivaiheilla.

MinskiMöhkylä & Pötkylä 17+3
 
Viimeksi muokattu:
Meilläpä on nyt tosi hieno Gracon kaukalo :) Kävin aamulla ostamassa. Ostinki sitten viimeisen harmaan meidän kaupungin Lastentarvikkeesta :D Hyvä tuuri kävi, kun ei se omistaja tienny yhtään millon olis edes seuraava erä tulossa. Mutta aika nopeaa on nuo uudet värit menny :eek:

Sitten ku ollaan haettu mun tädiltä ne vaunut, pinnasänky, hoitopöytä, vaatteet ja muut vermeet mitä sillä oli ja saatu äitiyspakkaus niin meillä alkais olla kaikki kasassa :) Tosin sitteri ja amme pitää tuttipullojen ym. lisäksi ostaa. Sitten puuttuis enää se tärkein :D

Potkuja on tänään tuntunu kovastikki :)

Kalaa meillä ei syödä oikeastikkaan koskaan :s Mä oon nyt sitten yrittäny käydä välillä lounaalla syömässä kalakeittoa että edes vähän tulis kalaa syötyä. Kyllä meistä kumpikin tykkää kalasta, mutta ei vaan koskaan tuu ostettua :/
 
Iltaa!
Tulin minäkin välillä kommentoimaan, joka päivä kyllä käyn lukemassa. =)
Liikkeistä: Joka päivä tuntuu jo selviä potkuja ja möyrimistä masussa, ihanaa!
Kalasta: Mä en voi syödä sitä ollenkaan... Margariinia ym "korvaavaa" sitten yritän ottaa välillä.
Vauvanvaatteista: Olen ostanut jo aika paljon unisex vaatteita, kirpputoreilta ja joskus kaupoista. Sukupuolta kun ei haluta tietää etukäteen. Olen ostanut paljon just noita 50-56 cm, kun koin myös että 62 cm on niiiin iso sille vastasyntyneelle. hoitopöydän, turvakaukalon ja uudet matkarattaat ostin myös, muut onkin viime kerrasta tallessa. Ai niin, ja isoin hankinta perheenlisäystä varten tuli tehtyä viime viikolla, ostimme uuden auton. :D Nyt mahtuu kyytiin lapset, koirat, rattaat ja muutama ylimääräinenkin matkustaja tarvittaessa. Ostimme chrysler grand voyagerin. Ihana auto!
Muista ketjuista: Kiitos vinkistä! Sain hyvät naurut kun kävin "vakoilemassa!" Toivottavasti meillä pysyy rauha maassa loppuun asti! Nyt täällä on ihana tunnelma. Kiva käydä päivittäin lukemassa.
Jotain muutakin piti kommentoida, mutta en muista mitä....
ON: etova olo senkun jatkuu... Jos ei muista säännöllisesti syödä, niin tulee tosi huono olo... Hormoninäpyt edelleen iso riesa. Rakenneultra on vasta ensi kuun puolivälissä, silloin jo viikkoja yli 22... Pitkä aika odottaa...
Neamma ja masukki 17-6, huomenna taas poksuu!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Olipahan taas tullut tekstiä...=)

Liikkeistä: Nyt alkaa jo varmistuun, että kyllä nämä liikkeitä on tainnut olla...Tosin vieläkään ei edes joka päivä. Tämä liikkuu lähinnä työpäivien aikaan, poitsut on liikkunu iltasin. Hyvä ystäväni tosin sanoi hyvin, että miten sää nyt siinä hässäkässä kerkeisit niitä iltaisin seuratakaan...:LOL:

Vaatteista: Olenko ainut joka ei ole tehnyt ainuttakaan hankintaa vauvalle? Onhan meillä siis suurin osa tavaroista hankittuna poikien jäljiltä, mutta tuntuu että en ole vielä uskaltanut ostaa mitään... Perinteisesti olen ostanut aina rakenneultran jälkeen ekat vaatteet... Katotaan jos nyt kerkeis jo talvilomalla shoppailemaan...

Äippäpakkauksesta: Meinaatteko ootella uutta vai laitatteko heti paperit? Kaveri sai sen vanhan nyt ja oli kyllä ihan nätti, tosin todella poikamainen.

Vaivoista: Kärsiikö kukaan muu kivuista häntäluussa? Mulla sillain hassusti menee välillä lukkoon, ettei taho käveleen päästä, ja sit menee ohi yhtäkkiä...

Minttu-82 ja Ilmari 17+5 :heart:
 
Iltoja :)

Tv lupa Meillä on kanssa.Se korsto ravas meidän oven takana kokoajan ja mua alkoi ahdistaa niin pakko oli ottaa.Ja lähinnä sillä kun esikoinen ravaa pihalla ja avaa ovea itse kun sillä noita kavereita käy niin en halunnut että joku kerta saadaan sakot.on muuten aika hiton kallis toi tv-lupa mutta pakko maksaa..

Jollain muullakin täällä oli sisustus/osto vimma!.Aloin tossa miettimään niin tän odotuksen aikana olen ostanut uudet; keittiön Verhot+laskoskaihtimet,käytävän matot,keittiön lampun,lastenhuoneen maton,olkkarin maton,olkkariin verhot.Olikohan muuta:D
Sain pienen vision miltä haluan tän asunnon näyttävän ja pakkohan se on toteuttaa:D.Tänään mies maalasi olkkarin seinän ja käytävän seinän.Vielä pitäis keittöön uutta väriä saada:).

Kalaa meillä syödään vähintään kerran viikossa.kalapuikkoja,kalapullia(itsetehtyjä),kalakeittoa(kirjolohisuikaleista) ja kiusausta,harvemmin kirjolohipastaa.Lisäksi esikoinen syö E-epaa.
Mä olen itse allerginen melkein kaikelle,melkein kaikille kaloille myös.Tonnikalaa en voi syödä mutta onneksi olen edes vähän voinut kirjolohta syödä:p

Nyt mulla on kauhea himo marja rahkaan!!.olen kahden päivän aikana syönyt kaksi isoa kulhollista rahkaa,eli kun laskee niin 4desiä kuohukermaa,5desiä maitorahkaa ja varmaan litran marjoja:whistle:

jep mutta eipä tässä muuta!.koitan nyt rauhoittua tonne sohvalle,huomenna esikoisen tutkimuksia ja olen aika hermona!

Vointeja mm itu 20+3
 
Niiin ja sitä piti vielä kysyä että mahtuuko teille muille vielä talvitakit?
Mä kovasti odottelen että posti tois sen mun kuoritakin.Tänäänkin kun ulkoiltiin niin vähän ahdisti toi mun takki.Eikä se toisiaan kovin järkevältä enää näytä edes :D
 
Mommymonsters:Ei todellakaan mahdu!!! Mulla oli semmonen aika tiukka villakangas takki, eikä ole mahtunut enää ainakaan kuukauteen. Nyt on käytössä semmonen villakangastakki jossa on vaan kaks nappia ja sitten semmonen "vyö"... Kevääks mietin, että minkä saan mahutettua päälle...Noh ulkoilutakki mahtunee, mutta ei työtakki... Pakko varmaan ostaa joku semmonen mikä menee sitten myös syksyllä, kun tuskin se oma silloinkaan mahtuu...:LOL:
 
Iltaa taasen..

Kalasta Syön sitä noin kerran viikossa, joskus harvemmin. En niinkään kotona, kun mies ei oikein perusta, mutta töissä onneksi on yleensä kerran viikossa jotain kalajuttua. Yleensä syön lohta, mutta vaihtelun vuoksi myös muutakin.

Äitiyspakkaus Varmaankin yritetään vähän venyttää sitä hakemuksen jättämistä, tosin sekään ei kyllä vielä takaa että uuden paketin saisi. En jotenki tykänny tuon 2010 väreistä vaikka voihan ne siinä seuraavassa olla vielä huonommatkin...

Vihlonta Joku kyseli siitä kohdunsuulla tms. tuntuvasta viiltelystä... Mulla on ollu kans sitä jo ihan hyvän aikaa ja tosiaan vähän hirvittää, että tekeekö ne jotain tuolle kohdunsuulle. Toisaalta oon yrittäny ajatella että ne olis vaan liitoskipuja - toivotaan. Äitini on joutunu aikoinaan sairaalaan petipotilaaksi rv 26, kun mun ja maailman välissä ei oo ollu ku kalvot ja kohdunsuu siis ihan reilusti jo auki.
Mulla pistelee myös tuonne takalistoon tai alaselkään...menee ikäänkuin jumiin, mutta se varmaan johtuu siitä ettei oo venytelly kunnolla pitkään aikaan ja alkaa paikat jäykistyy.

Raskausdiapeetes Eli täällä on viikko arvoja mittailtu eikä yhtään ylitystä kummassakaan arvossa. Ihan reilusti ovat olleet alle rajojen. Paino mulla on noussu tosi maltillisesti, n.2kg koko aikana. Ei mulla omasta mielestä toi Rd oireillu mitenkään, neuvolan pissatestin takia sinne testiin jouduin.

Oma napa on tosiaan pyöriny nyt aika tarkkaan noiden sokeriarvojen ympärillä. Vaikka mittaankin vain joka toinen päivä. Tänään tuli kutsu äippäpolille tutkimuksiin ton rd:n takia. Tuli kyllä aika yllärinä, kun neuvolassa ymmärsin että nyt kotona seurataan ja neuvolassa seuraavan kerran katsotaan sitten. Toisaalta pääseepäs ylimääräiseen ultraan ja tutkimukseen, jotka on jo ens viikolla.

Sarah ja Murunen 19+3
 
Tänään oli sitte se niiiiin odotettu rakenneultra!
Kyllä jännitti mennä tuon ElinaMarian jutun jälkeen..
Mutta meillä oli siis kaikki hyvin, hienosti oli kasvanut. Painoarvio oli 355g. Pikkuinen nukkui aluksi hyvin sikeästi :D Piti sitte nousta ja käppäillä hetki niin vaihtoi asentoa ja pian aloi liikkuminen.
Pelästyin kun ultraaja sanoi yhtäkkiä: "tässä on vaan yks juttu..."
Tuli heti sellainen olo että: "MITÄ? Mikä siellä on vialla jne..?"
Sitten ultraaja jatkoi.. että vauva on sellaisessa asennossa että ei pääse kunnolla mittailemaan ja tarkastelemaan sydäntä.
Sitten loppu puolella huomattiin että sydämen vasemmassa kammiossa on "goflpallo", eli kalkki muodostuma. Kuulemma hyvin yleinen löydös ja huoleton, koska kaikki mitat pitivät hyvin paikkaansa eikä muissakaan tutkimuksissa ole mikään arvo poikennut.
( Verneri - Kehitysvamma-alan verkkopalvelu: Kysymys ja vastaus , tuossa vastaus osiossa on tarkemmin jos joku kiinnostunut halusi tietää lisää tuosta.)
Nyt odotellaan postista kontrolli aikaa joka on rv 28-30 paikkeilla, eli menee tuonne huhti-toukokuun vaihteelle. Tuolloin ultrataan uudestaan sydän ja katsotaan mikä tilanne.
Lisäksi luin keskustelua missä oli kans vauvoilla todettu sama "goflpallo" niin ihan terveitä lapsia niistä oli kaikista syntynyt, oli sitten syntymän jälkeenkin vielä ultrattu sydän eikä ollut löytynyt mitään.
Sukupuoli on luultavimmin tyttö :heart: Mutta joissain tapauksissa tytöthän onkin muuttunut pojiksi, että ei ole vielä kivekset laskeutunut. Ultraaja sanoi että ei ainakaan missään vaiheessa huomannut mitään siellä haaroissa, kun melkein tunnin ultrasi. Itelläkin on vähän tyttöolo. Kysyn vielä uudestaan tuolloin kontrolli ultrassa että onko se vielä tyttö :D
Niin joo ultran mukaan viikot olisi ollut 19+6 ja menkkojen mukaan nyt 20+4 eli se viiden päivän ero. LA ei lähdetty muuttamaan.

Liikkeitä on tuntunut päivittäin, ihan käteen asti. Ja ainakin sohvalla istuessa näkyvätkin jo. :)

Kalaa
täällä syödään aika harvoin.. Mikä on huono juttu, koska olen aika kalan ystävä. Ei vain tule väsättyä siitä mitää, ehkä uusia reseptejä pitäisi saada? :confused:

Vauvan vaatteita on tullut ostettua 3xbody ja 2xhousut. Eli ihan pientä vasta..Luultavasti kun tuo kontrolli ultra on käyty niin sitte alkaa ostelu ;)
Tänään vein esikoisen vaatteita kirpparille (kirpputoriepelit.omatsivut.info - lastentarvikekirppis PÖYTÄ 3 :attn: ;) ), jos sais niitä menemään niin voi hyvillä mielin ostaa uutta. Siellä on hyvin poikien vaatteita, hinnat 0,1€-5€! Kyseiseltä samalta kirpparilta bongasin mm. punaisen vauvan haalarin, uudehkon näköinen hintaa 5€. Mutta ei sitten tullut ostettua kun ei tuota ultaakaan oltu vielä käyty..

Tv-lupaa ei olla maksettu, eikä varmaan maksetakkaan. Ovea en avaa, ellen tiedä odottavani jotain kylään.

Äitiyspakkauksesta en meinaa ottaa, sillä esikoiselta on kaikki tarpeellinen tallella. Ja suurimmaksi hyödyksi tuosta koin sen haalarin, ne kun ovat pirun kalliita ja menevät vain yhden talven.. Ja saa nähdä kuinka tuo 2011 pakkaus tulee jakoon, kun julkaistaan vasta huhtikuun puolessa välissä ja ennen sen jakamista jaetaan ne 2010 versiot loppuun. Ja kelaanhan täytyy laittaa paperit viim. 2kk ennen laskettua aikaa.
Mutta otan siis rahana, sillä tuo 140e on jo iso summa sisarusrattaista pois!

MommysMonsters minulla oli myös yhdessä vaiheessa kova himo rahkaan! Sitä söisin vaikka kuinka paljon! :heart:

SaaBas & "Tarmosta -> Tyyneksi" 20+4
 

Yhteistyössä