3/2006 osa6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas uusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla alkoi hieman kanssa painon nousu huolettamaan. Nyt tosin niin päin, että 18. viikolla tai olla eilen, eli 17+2, vaaka näytti samaa, kuin eka neuvolassa 8+6. Ei yhtään painoa lisää. Ja lukemat on kokonaisuudesaan noin 1-2 kg enemmän kuin tavallisesti.

Tiitun sairaala päivitetty:)
-Santtu 17+6

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. Hipsu,24, eka,VKS

1.3. Pauliina, 28, eka, Espoo, JS
1.3. Santtu, 23, toinen, Helsinki, KOS (ultassa la sama)
1.3. Matilda, 21, eka, Vantaa, ?NKL?
1.3. Rebekka, 25, toinen, Lappi, LKS
1.3. elli
1.3. tepa, NKL
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, K-PKS
6.3. Angelina 21,eka,TAYS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
8.3. Sunny, 28, toinen, TAYS
9.3. Nipa, pian 28, eka, TAYS
10.3. lissu, 29, eka, HYS
11.3. Sinitys
13.3. Niiskuneiti, 24, toka, Mäntyharju, MKS
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. maami80, 24 pian 25, toinen, - , TAYS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
15.3. Tuulikki,33,eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, NKL
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Jonsku, 29, toinen, Lounais-Suomi
20.3. Ann, 28, eka, Häme eli KHKS ?
20.3. Ottilia, toinen, KPKS
20.3. Lilla, 24, Keski-Suomi
20.3. Alisa, 27, Etelä-Savo
22.3. sirkku, OYS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. Miisa, 24, toinen, S-joki
24.3 Pinja-81, 24, eka, KYS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 32, ensimmäinen, helsinki, (KOS?)
25.3. Timangi (tod.näköisesti) 27, eka, Helsinki, KOS?
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, P-KKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS
30.3. tinski, 29, eka, KYS
30.3. Kengu-3, 28, kolmas, TAYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:
EKKS= Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS= Hyvinkään aluesairaala
JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
KOKS= Kymenlaakson sairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
KOS/H= Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LPKS= Länsi-Pohjan keskussairaala
LUS= Länsi-Uudenmaan aluesairaala (Tammisaari)
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYS= Oulun Yliopistollinen sairaala
PHKS= Päijät-Hämeen keskussairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
PS= Porvoon sairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SATKS= Satakunnan keskussairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS= Turun yliopistollinen sairaala
VAS= Vammalan aluesairaala
VKS= Vaasan keskussairaala

Pakko kommentoida tohon painojuttuun. Itse nimittäin kanssa ihmettelin kun painon nousu on hidasta. Mulla nyt rv. 21+1 ja paino noussut 2 kg lähtöpainosta. Neuvolassa totesivat, että aika vähän on noussut ja saisi nousta enemmänkin. Kun sanoin osaksi leikilläni, että tästäkö äidin murheet alkaa, että pitää ruveta stressaamaan kun paino ei nouse, niin täti sanoi, että älä ihmeessä stressaa, kyllä se paino nousee minkä tarviikin.
Mulla ainakin on masu ihan kunnolla kasvanut vaikka paino ei olekkaan kauheesti noussut.
Ainiin ja korjaus edelliseen tekstiini, eli sydänäänet ja sf-mitta katotaan joka neuvola käynnillä. (eikä ultralla, kuten kirjoitin)

Emo kyseli noista neuvoloiden käytännöistä eri paikkakunnilla. Meillä Espoossa ainakin on kuunneltu sydänäänet joka kerta. Viimeksi (silloin oli 16+4) otettiin ensimmäistä kertaa sf-mitta ja oletan, että se mitataan tästä lähtien aina. Muut standardijutut ovat virtsanäytteen check tulehduksia yms. varten, verenpaine ja hemoglobiini (ei ilmeisesti kaikillla).

Kuten muillakin pääkaupunkiseutulaisilla tarjolla on neuvolakäyntien lisäksi sekä np- että rakenneultra. Itselläni tuo rakenneultra lähenee koko ajan (10.10.) ja odotankin sitä innolla.

Liikkeitä en mielestäni ole pahemmin vielä tuntenut, vaikka jo päiviä kertynyt 17+4. Hoitaja sanoi viime neuvolakäynnillä, että vielä saattaa mennä pari kolme viikkoa. Itselleni olisi kyllä suuri helpotus ruveta jo tuntemaan niitä potkuja, kun nyt saa koko ajan hermoilla (varsinkin neuvolakäyntien lähestyessä), että ollaanko siellä vielä hengissä vai ei (yksi keskenmeno takana).

Painoa minulle ei ole kertynyt kuin kilon verran, mutta housut ja peili kertovat muuta. Vanhat housut tuntuvat erittäin tukalilta, joten mammahousuihin on siirrytty jo ajat sitten. Vatsakin pömpöttää aika lailla.

Yleensä ottaen sitä on hieman poissaoleva ja hajamielinen. Tästä kai esimerkkinä se, että eilen ostin tyynen rauhallisesti äitiyssukkahousut (paksummat), jotka maksoivat 22 euroa! Vasta myöhemmin tajusin oikeasti kuinka paljon ne maksoivat. Täytyy toivoa, että järki palaa jotenkin takaisin..

P.S. Aina saa lukea, että keskiraskauden aikana ollaan hyvin energisiä ja pirteitä. Täyttä kukkua sanon minä ja livistän taas kohta töistä lepäämään ;)

Mulla paino nousi raskauden alettua noin 1 kg (varmaan pitkälti turvotuksella takia), mutta toiselta kuulta lähtien paino on laskenut tasaisesti ja nyt painan jo 1 kg alle lähtöpainon eli yhteensä on lähtenyt 2 kg. Varmastikin johtuu paljon rankasta pahoinvoinnista, mutta nyt kun pahoinvointi on jo alkanut vähän helpottaan ei paino nouse siltikään, vaikka syön paljon enemmän kuin normaalisti. Ekassa neuvolassa BMI oli 23.

Kiitos tervetulotoivotuksista :). Laitoin tapaamisen kalenteriini. Olisi erityisen kiva tutustua puolen kuun paikkeilla Kättärille tulijoihin, koska siellä taidetaan olla samoihin aikoihin, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Mullakin laski paino alkuraskauden aikana muutaman kilon, vaikka en oksennelllutkaan ja söin ja nukuin paljon enemmän kuin normaalisti. Nytkin painoni on noussut vain kilon lähtötasosta.

Minäkin kävin aamulla neuvolassa ja illalla lapsivesipunkteerauksessa. Nyt odotetaan kaksi viikkoa tuloksia ja viikko pelätään kasvaneen keskenmenoriskin vuoksi. Kaikki meni kyllä ihan hyvin, mutta jännitti kyllä ihan mielettömästi. Se ei kyllä sattunut kovin paljon, vaikka pitki neula ""iskettiinkin"" vatsanpeitteiden läpi. Ultrassa vauva näytti tosi söötiltä, kun sillä erottui siinä jo kaikki sormet ja varpaatkin :).

Nyt nukkumaan.

Huomenta tyttäret.
Ajattelin näin ennen työpäivää kirjoitella kuulumisia. Eilen työstressin takia mahakivut yltyivät todella pelottavan isoiksi, mutta levolla ne onneksi lähtivät pois. Olen saanut myös raskausaikana rytmihäiriöitä enemmän kuin normaalisti, onko muilla moista?
Mulla alkuturotus on nyt laskenut rv 15+6, ja uskosin, että painon nousu on toistaseksi pysähtynyt tai ainakin hidastunut. Mulle kun tuli alussa nopeasti 3kg siitä kun söin pahaan oloon. nyt oon syönyt samanlailla kun ennen raskautta. mut toisaalta lähtöpainoni on alhainen, eli tämä on varmaan ihan hyvä, että rasvaa on tullut.
Hei, mites se maalistapaaminen.voisin osallistua mukaan. Kättärille menossa synnyttään myöskin, ois hauska nähdä etukäteen ketäkaikkia sinne on tulossa samaan aikaan :) millos se olikaan sit?
-milla-

Millan synnäri muutettu NKL -> KOS
-SAnttu 18+0

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. Hipsu,24, eka,VKS

1.3. Pauliina, 28, eka, Espoo, JS
1.3. Santtu, 23, toinen, Helsinki, KOS (ultassa la sama)
1.3. Matilda, 21, eka, Vantaa, ?NKL?
1.3. Rebekka, 25, toinen, Lappi, LKS
1.3. elli
1.3. tepa, NKL
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, K-PKS
6.3. Angelina 21,eka,TAYS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
8.3. Sunny, 28, toinen, TAYS
9.3. Nipa, pian 28, eka, TAYS
10.3. lissu, 29, eka, HYS
11.3. Sinitys
13.3. Niiskuneiti, 24, toka, Mäntyharju, MKS
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. maami80, 24 pian 25, toinen, - , TAYS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
15.3. Tuulikki,33,eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Jonsku, 29, toinen, Lounais-Suomi
20.3. Ann, 28, eka, Häme eli KHKS ?
20.3. Ottilia, toinen, KPKS
20.3. Lilla, 24, Keski-Suomi
20.3. Alisa, 27, Etelä-Savo
22.3. sirkku, OYS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. Miisa, 24, toinen, S-joki
24.3 Pinja-81, 24, eka, KYS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 32, ensimmäinen, helsinki, (KOS?)
25.3. Timangi (tod.näköisesti) 27, eka, Helsinki, KOS?
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, P-KKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS
30.3. tinski, 29, eka, KYS
30.3. Kengu-3, 28, kolmas, TAYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:
EKKS= Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS= Hyvinkään aluesairaala
JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
KOKS= Kymenlaakson sairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
KOS/H= Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LPKS= Länsi-Pohjan keskussairaala
LUS= Länsi-Uudenmaan aluesairaala (Tammisaari)
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYS= Oulun Yliopistollinen sairaala
PHKS= Päijät-Hämeen keskussairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
PS= Porvoon sairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SATKS= Satakunnan keskussairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS= Turun yliopistollinen sairaala
VAS= Vammalan aluesairaala
VKS= Vaasan keskussairaala

Huomenta vaan!

Kyllä ne on vauvan liikkeitä!!! Ihanaa kun hipalailee mun massua :) sai just evästä niin innostu! Mahtava fiilis. Ekan aikana tunsin liikkeet vasta joskus viikolla 19. sillon oli istukka etuseinässä. Nyt vissiin ei sit oo kun tuntuu näin aikasiin ja tokan liikkeethän tuntee muutenkin ennemmin.

Äsken tossa peilailin itteeni ja ihan näyttäs siltä kun ois massu pullahtanu ihan muutaman päivän sisään. Varmaan joku kasvupyrähdys ollu kun on lantiolla kipujakin tuntunu enemmän ja kovemmin.

Neuvola on vasta viikon päästä ja edellisestä käynnistäkin jo 1,5kk toivottavasti ei enää niin pitkiä välejä tuu.
Nyt kyl tulee kaupungin ja samalla neuvolan vaihto. Toivottavasti uudessa neuvolassa on yhtä mukava täti kun täällä... Jännittää kovasti kun en koskaan ennen oo muualla asunu kun Kuopiossa.

Kuulumisia aamun neuvolakäynniltä.. Paino olikin noussut hiukkasen enemmän kuin arvelin aiemmin, yhteensä raskausden alusta n. +2,7 kg mutta terveyden hoitaja rauhoitteli että on ihan sopiva tahti. Jatkossa painon pitäisi nousta n. 400 -500 g /viikko, jotta täyttäisi vauvan tarpeet.

Kuunneltiin sydänäänet, mikä oli erittäin mukava ja innostava hetki. Sydän löi nyt n. 140 lyöntiä minuutissa, mutta terkkari varoitteli että se vaihtelee aikapaljon sen mukaan onko vauva hereillä vai nukuksissa. (Edellisellä kerralla 150 krt/min)

Hg ja verenpaine olivat hyvät ja muutenkin tuntuu raskaus etenevän normaalisti. Ensikerralla sitten täyttelemme kelalle papereita ja silloin mitataan ensimmäisen kerran myös vatsaa.. Mutta kyllä olen innoissani taas kun sain varmistuksen että vauvalla on kaikki hyvin massussa!

Heippa kaikki ja terveisiä maailmalta!
En ole ehtinyt vielä purkaa kaikkea kirjoittamaanne, koska kone vähän takkuillee. Täällä kaikki tuntuu olevan hyvin. En ole pikkuisen viestejä vielä saanut perille, mutta toivottavasti pian! Hieman epärealistinen olo, kun ei taas vähään aikaan ole ollut neuvolassa ja vaavista ei ole mitään kuulunut, mutta eiköhän kaikki ole kunnossa. Viides kuukausi lähti juuri käyntiin...uskomatonta!

Vanilja: Oletko jo tuntenut liikkeitä? Minä en=(

Tervetuloa uudet tulokkaat mukaan! Kiva kuulla, että olemme lisääntyneet (muutenkin kuin massuasukeilla=)heheh)!!
Mukaan mahtuu ja tapaamiseen myös tietysti!

Mulle iski matkalla aika paha lenssu ja olin eilen töistäkin pois sen takia. Taitaa olla liikkeellä paljon flunssia ja kurkkutauteja, ainakin täällä PK-seudulla.

Kiitos Santtu, että olet hoitanut päivitystyöt erittäin ma(a)llikkaasti=)! Sulla on ollut hommaakin siinä ihan kunnolla, kun uusia ja muutoksia on tullut!

Hyvää odotusta ja pysykääpä terveinä, Janis 16+0

Moikka Kirsikka!

Olen itse la 15.3& KOS, joten hyvin samassa kuin sinä! Olen tulossa tapaamiseen! Nähdään ja tutustutaan siellä sitten=)! Janis PS: Kuten Vanilja jo taisi kirjoittaakin, tulee kättärille kiirettä ja vipinää maaliskuussa=)!

Mulla myös rytmihäiriöitä, mutta luin jostain, että ovat normaaleja ja liittyvät siihen verimäärän lisääntymisen (?).

Ja mäkin olen huomannut, että kun on stressaava päivä töissä, niin iltapäivästä iskee ilmeisesti supistuksia... tuntuu, kun joku ottaisi yhdellä kädellä kiinni yhdestä munasarjasta ja toisella toisesta ja nykäisisi kunnolla. Se koko väli kiristyy, mutta päälle ei kyllä näy mitään. Ihan erilainen tunne kun kasvukivut, niitä on kyllä kaiken aikaa. Tänään viimeksi iski tuo ilmeisesti supistelu töissä, ja viime viikon keskiviikkona sama homma... keskiviikko on on mun pahin päivä.

Tiedättekö kuinka vakavasti moiseen pitäisi suhtautua vai onko ihan normaalia tässä vaiheessa? Sohvalla lepäily tuntuisi auttavan. Sinne siis nytkin.

joo mäki kuulin neuvolassa, että rytmihäiriöt lisääntyy usein raskausaikana. mä en edes osaa kuvailla niitä omia kipujani, se vaan sattui ihan sikana ympäri mahaa..sekä ylhäällä että alhaalla. jokapaikkaan. mut onneksi menee levolla ohi, jossain ketjussa luki, että aina jos kipu menee levolla ohi, niin ei ole hätää! tähän on kai luotettava!?

Voi voi kun taas masu on kipee, ei oikein tiedä miten päin olis...pahoinvointiakin on ollut tänään tosi inhottavasti koko päivän. Mä jo luulin et se olis lopullisesti ohi.
Kävin tänään ostamassa taas uudet äitiyshousut. Vähän enemmän masua tukevammat farkut kuin edelliset. Toivottavasti ne auttais edes jotain. Tukivyötä oon ajatellut mutta mistä niitä oikein saa ja minkä hintasia ne on? Kenelläkään tietoa?
Piti myös kysyä että millon niitä kelan äitiyspakkaus lappusia pitäis täyttää? Ja mikä se neuvolassa käymisjuttu on kun oon kyllä käynyt neuvolassa, mutta ei mulla mitään todistusta siitä ole ja seuraava neuvola on vasta 18. viikolla.
Dina 14+2

MILLA: Sanoma talo on siinä Rautatieaseman vieressä, kiasman luona. Se lasinen talo elielin aukiolla.

DINA: Äitiysavustus ja päiväraha hakemusta varten saa raskaustodistuksen neuvolasta kun raskaus on kestänyt 154 päivää. Eli siis tasan 22viikkoa. Hakemusta ei siis voi jättää kelaan ennen tätä.

Väsyttää ihan tosi paljon!
Mä oon parina yönä pyrkinyt siihen etten nousis vessaan ja tietäähän sen miten siinä käy: ei saa sitten nukuttua kuin pätkittäin. Viime yönä päätin lopettaa moiset hölmöilyt ja ai miten ihanasti tuli nukuttua aamuun asti. Nyt sitten oon ihan pöpperöinen siitä nukkumisesta :).

Googletin eilen BellyBeltiä, kun ensin luulin sitä tukivyöksi tms., ja löysin samalla surffailureissulla kivoja tarvikeliikkeitä. Kyselin tässä lähistöllä olevalta nettimyyjältä kantoliinaesittelyistä. Vaiks siis ei ole vielä aikoihin tarpeen, mutta..... Olis kiva mennä sitten ensi vuonna johonkin kotiesittelyyn mukaan, niin halusin antaa jo nyt muistaessani osoitteen.

Jaha, kohta saa aamukahvin ja ehkä sen mukana vähän virtapiikkiä tähän työhön.

Minä ostin Babybelt-tukivyön, maksoi 41 euroa, mutta tuo on kai aika kallis, joku taisi joskus puhua maksaneensa kolmisenkymppiä. Mutta täällä Jyväskylässä ei kauheasti vaihtoehtoja ostopaikan suhteen ollut, kun en jaksanut lähteä keskustan ulkopuolelle.

En kyllä oikein osaa vielä käyttää tuota, mutta harjoittelu on menossa.

Tiistaina kävimme rakenneultrassa ja kaikki oli ok. Vauva oli normaalilla kasvukäyrällä. Sukupuolen olisi saanut tietoon, mutta elämme jännityksessä toivottavasti loppuun saakka. Nyt tuntuu hassulta kun kaikki ""pakolliset"" tutkimukset on käyty, eli odotellaan vaan masun kasvavan ja liikkeiden voimistuvan! Lääkäri totesi, että nyt loppuaikana kannattaa vaan kuunnella omia tuntemuksiaan eikä sillä mitä tekee ole paljoakaan vaikutusta tuleeko lapsesta maisteri vai ei... synnytyksen jälkeen kaikella sitten onkin enemmän merkitystä.

Tällä viikolla olen saanut pientä interaktiota vauvaan. Olen silitellyt masua ja sieltä on tullut selkeitä potkuja vastaukseksi. Juttelemaan en ole vielä alkanut, mutta tässä vaiheessa vauva kai kuulee jo ääniä. Ajattelin jos ostaisi soittorasian, jonka äänen vauva ehkä tunnistaisi sitten synnyttyään, se voisi olla rauhoittavaa. Eilisestä lounassalaatista tuntui tykkäävän, alkoi melkoinen hyörinä masussa - tai jos se onkin suomalainen perusmies joka ei paljoa salaatista perusta??

Pomolle tuli kerrottua viime viikolla, ja kyllä hän suhtautui ihan positiivisesti. Sanoi vielä, että vaikka paljon puhutaan siitä, että raskaana oleviin suhtaudutaan epäasiallisesti työpaikoilla, niin hän ei ole sellainen. Yleisesti ei mun tila ole vielä tiedossa, eikä ole kukaan tullut kyselemään. Vaikka masu on kasvanut niin muuten paino on edelleen normaalia alempi, joten mahdun entisiin vaatteisiin.

Onko teillä aikaisempia kokemuksia kantoliinoista, millainen kannattaisi hommata? Seilori, tiedätkö oliko kantoliinaesittely paikallinen, vai olisiko niitä myös muualla Suomessa?

Positiivista mieltä syksyn synkyyteen!

Moi Janis,

Tervetuloa takaisin!
En ole minäkään tuntenut liikkeitä vielä (vaikka kuinka olen yrittänyt keskittyä :). Neuvolassa puhuttiin, että mahdollisesti viikosta 18 eteenpäin saattaisi tuntua, joten en vielä ota stressiä. Kivaahan se tietysti olisi pian tuntea edes niitä ""hipaisuja"", mutta täytyy vaan jaksaa odotella :)

Vanilja 16+1

Minnien tavoin olen huomannut myös vauvan reagoivan syömisiin. Varsinaisia mielitekoja en pysty erottamaan, mutta yleensä vauva alkaa liikkumaan, kun syön jotain tai vaikka juon vain lasin mehua.

Vauvan potkut tuntuvat myös joskus selvästi mahan läpi. eilen illalla läpsäytti kovalla voimalla käteeni, joka lepäsi mahan päällä. Isä vain on niiin kärsimätön ja väsynyt iltaisin, ettei malta ootella muutaman minuutin välein tulevia selviä potkuja, jotka siis myös isä voi tuntea mahan päältä.

Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että vauvan ei tarvitse olla aikaansa edellä, vaan reippaiden potkujen syyksi voi vauvan reippauden lisäksi laittaa myös oman hoikkuuteni. Vatsassani on vähän ilmeisesti tuota eristävää ja iskuaj vaimentavaa kerrosta.

Jännityksellä silti vielä kohti rakenneultraa, joka tosin on vasta kolmen viikon kuluttua. Neuvolaankin on vielä aikaa puolitoista viikkoa. Kuten joku muukin aikaisemmin toivoi, toivottavasti näin pitkää neuvolan väliä ei enää tule.

Moi!

Minäkin sit varasin ajan rakenneultraan tänä aamuna. Sain ajan kolmen viikon päähän. Nyt sit vaan odotellaan.
Aika hauska sattuma muuten, kun olen salaa mielessäni toivonut tyttöä, niin eilen sit tein kolme eri sukupuolitestiä netissä ja kaikista tuli vastaukseksi tyttö! Hupitestejähän ne on, mut silti.. Jos sit rakenneultrassa saisi vähän varmempaa tietoa ;)

Eilen illalla tunsin ensimmäisen kerran liikkeitä, mistä olin aivan varma! Hipaisuja on ollut aiemminkin, mutta ei noin selviä. Loikoilin sohvalla ja silittelin mahaa, niin pikkuinen potkasteli juuri käden kohdalla! Tosi hentoja ne liikkeet vielä on, mut ihanan tuntuisia!

Alisa