3/2006 osa6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas uusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas uusi

Vieras
Aloitin uuden kun vanha oli jo 4 sivua pitkä.
Me aletaan tytön kanssa suuntaamaan Habitare messuille:)

-Santtu 17+0

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. Hipsu,24, eka,VKS

1.3. Pauliina, 28, eka, Espoo, JS
1.3. Santtu, 23, toinen, Helsinki, KOS (ultassa la sama)
1.3. Matilda, 21, eka, Vantaa, ?NKL?
1.3. Rebekka, 25, toinen, Lappi, LKS
1.3. elli
1.3. tepa, NKL
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka, LS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, K-PKS
6.3. Angelina 21,eka,TAYS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
8.3. Sunny, 28, toinen, TAYS
9.3. Nipa, pian 28, eka, TAYS
10.3. lissu, 29, eka, HYS
11.3. Sinitys
13.3. Niiskuneiti, 24, toka, Mäntyharju, MKS
15.3. maami80, 24 pian 25, toinen, - , TAYS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
15.3. Tuulikki,33,eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, NKL
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Jonsku, 29, toinen, Lounais-Suomi
20.3. Ann, 28, eka, Häme eli KHKS ?
20.3. Ottilia, toinen, KPKS
20.3. Lilla, 24, Keski-Suomi
20.3. Alisa, 27, Etelä-Savo
22.3. sirkku, OYS
24.3. Tiitu 24, toinen, KYS
24.3. Miisa, 24, toinen, S-joki
24.3 Pinja-81, 24, eka, KYS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 32, ensimmäinen, helsinki, (KOS?)
25.3. Timangi (tod.näköisesti) 27, eka, Helsinki, KOS?
28.3. seilori, 33, esikoinen, P-KKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS
30.3. tinski, 29, eka, KYS
30.3. Kengu-3, 28, kolmas, TAYS
30.3. Dina, 23, eka, TAYS
31.3 Eme, 25, eka, KOS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:
EKKS= Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS= Hyvinkään aluesairaala
JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
KOKS= Kymenlaakson sairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
KOS/H= Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LPKS= Länsi-Pohjan keskussairaala
LUS= Länsi-Uudenmaan aluesairaala (Tammisaari)
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYS= Oulun Yliopistollinen sairaala
PHKS= Päijät-Hämeen keskussairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
PS= Porvoon sairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SATKS= Satakunnan keskussairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS= Turun yliopistollinen sairaala
VAS= Vammalan aluesairaala
VKS= Vaasan keskussairaala

Ihan uskomattomaksi on otuksen meno mahassa yltynyt. Lähinnä tuntuu kuin mahassa pomppisi sammakoita, sillä potkuja tulee niin tiuhaan. Eikä minusta tuo tunnu kenekään silittelyltä tai kalan pyrstön hipaisulta. Ei hipaisulta ensinkään, vaan pienilta muljahteluilta. Mutta erehtyä ei voi. Ja tuntuvathan liikkeet ihan mahan läpikin.

Erityisesti autolla ajellessa meno yltyy. Olenkin mielessäni aloittanu spekuloinnin, että tulikohan sittenkin veikattua viimeiset kuukautiset väärin. Liikkeitä on tuntunut jo vajaa pari vikkoa ja menossa on vasta 16+4. Ultrattu ei varsinaisesti vielä ole, että ihan vähän niinkuin omilla arvauksilla mennään lasketun ajan suhteen.

Miltä muilla liikkeet tuntuvat? Pistävätkö hymyilyttämään?

Mulle ei ole vielä mitään huolestumista aiheuttavaa sattunut. Mutta ehtiihän tuota vielä sattuakin. Luulisin, että vauva aikana saan vielä monta sätkyä lapsen puolesta. Odotus sinällään ei jännitä.

Häh, tipuinko mä, vai tekeekö tää pää mulle taas tepposia? Miksi toi Seilorin kommentti meni multa ohi?! Janis (tällä hetkellä itsensä blondiksi tunteva, vaikka sitä ei lain ole) =)=)=)=)=)

Aika pitkään olen hannannut enkä ole ilmoittautunut mukaan ryhmään, kun viime syksyinen keskenmeno on tuonut kaikenlaisia epäilyjä ja pelkoja mukaan tähän odotukseen. Nyt on päiviä kertynyt 16+5, joten tämänpäiväisen neuvolakäynnin jälkeen voi taas jo paremmin keskittyä tähän onnelliseen odotukseen. Ainakin vähäksi aikaa ;)
Asukilla näyttäisi olevan kaikki hyvin ja kovasti tänään pyrki hoitajan doppler-laitteen alta pois niin ettei meinannut sykettä saada määritetyksi. Itselleni määrättiin koko liuta pillereitä (kalkkia, rautaa ja D-vitamiinia, joka on muillekin tulossa piakkoin), mutta muuten kaikki hyvin. Painoakaan ei ole vielä kertynyt kuin vajaa kilo johtuen varmaan viikolle 15 jatkuneesta kuvotuksesta.
Tämän maaliskuisten ryhmän ketjuja on ollut hauska lukea, kun itseä epäilyttäneitä oireita ja muita tuntemuksia tuntuu olevan paljon muillakin samassa vaiheessa olevilla.
Vielä listalle infot: LA 3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS

Tervetuloa ryhmään Lilja! Kiva kuulla, että olet seurannut meidän kirjoittelua jo pitkään ja täällä ""Maalisissa"" ei kritisoida ketään omituisista kysymyksistä tai muustakaan! Ehkä hieman naureskellaan hassuille jutuille, mutta hyvässä hengessä=)!
Laitan uuden listan ja lisään sinut listalle! Janis 15+0

Lilja lisätty! Janis

23.2. Hipsu,24, eka,VKS

1.3. elli
1.3. tepa, NKL
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
11.3. Sinitys
22.3. sirkku, OYS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
31.3 Eme, 25, eka, KOS

JS= Jorvin Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LS= Lohjan Sairaala
NKL= Naistenklinikka
PS= Porvoon sairaala
RAS= Raahen aluesairaala

Sulla taitaa Thelma olla normaalia aktiivisempi vauveli?? Tai jos oletkin edellä alkuperäisestä arviosta...

Mulla alkoi liikkeet tuntua siinä viikoilla 14-15, mutta ne oli kyllä niitä hipaisuja. Nyt (rv 19+1) on pari viikkoa tuntunut enemmän liikkeitä, just sellaisia muljahduksia, mutta myös hipaisuja edelleen. Viikonloppuna löhöilin sohvalla ja käännyin hetkeksi vatsalleni, ja siitä ei pikkuinen ilmeisestikään tykännyt, vastaus oli pari selkeää potkua. Alkoi kyllä hymyilyttää :-). Taitaa tulla äitiinsä eli heti kommentti valmiina! Noista kirjoista luin, että myöhemmin vauvan kanssa voi ""jutella"" eli vauva saattaa vastailla potkuilla ja liikkumalla. Sepä olis hauskaa! Voi olla toisille tuttua, mutta ekan kanssa kaikki on niin uutta.

FarB: onneksi kaikki on kuitenkin hyvin! Uskon, että paniikki iskee tuollaisesta. Mä olen vieläkin huolissani, jos masussa on pidempään hiljaista. Huomenna oon menossa neuvolaan, ja ajattelin pyytää ääniä varmuuden vuoksi, vaikka ensi viikolla on ultrakin.

Meitsi lähtee nyt sitten lomailemaan, juu-u, ihan ulkomaille asti=)! Joten, Santtu (alias Speedy=)!) sun kontolle jää nyt viikoksi sitten täysin tuo päivittäminen! Pitäkää itsenne reippaina eli jatkakaa samaan malliin=)! Janis 15+0 =)

Terve kaikille!

Tervetuloa messiin Lilja! Tervetuloa myös pääkaupunkilaisten tapaamiseen 12.10 klo.17.00 sanomatoloon!!

Thelma: mä tunsin tossa vaiheessa kanssa vauvan liikkeet tosi hyvin, en siis vaan hipaisuina vaan ihan niin kuin sanoit muljahteluina. Neuvolassa sanoivat, että liikkeien tuntemiseen vaikuttaa myös kohdun asento ja äidin rasvapeitteen paksuus, eli jos olet hoikka niin varmasti tunnet liikkeet aikaisemmin selvästi.

Mulla on ollut pari viimepäivää kipuja alapäässä ja nivusissa/alavatsassa, ilmeisesti paikat venyy, kun mahakin on pullahtanut enempi.

Janis: vietähän oikeen nautinnollinen loma, meidän kaikkien tänne jäävien puolestakin!!

Oliko Santtu Habitaressa nähtävää? Mä ajattelin mennä pe tai la.

t. sportti 20+2

Joo eli Habitaressa tuli käytyä ja monta tuntia siellä vierähtikin. Kaikenlaista nähtävää oli. Ennen en ollut käynyt joten oli ihan uusi kokemus. Suosittelen jos sisustus ym on ajankohtaista tai muuten kiinnostaa.

Janis: HYVÄÄ LOMAA!!! Mä täällä sitten päivittelen listat tarvittaessa!

-Santtu 17+0

Niin ja tervetuloa uusille!

Perästä tullaan,
np-ultra on nyt sitten ohi ja kaikki oli hyvin. Tippa tuli linssiin kun näki vaavin siellä liikkuvan. Ihan eri kokemus kuin varhaisultra.
Laskettu aikakin muuttui eli Santtu päivitätkö mulle uuden ajan eli 23.3. Eli siirryinkin listan hänniltä vähän edelle, kun vaavi onkin ""jo"" viikon vanhempi.

Tänään onkin sitten ollu jo aivan ihana päivä ja hymy on ollu herkässä. Nyt voi varmaan vaan taas hetkeksi hengähtää, mutta enköhän minä taas keksi jotain muuta pelättävää...

Itkun itku... Kyselin yksityiseltä rakenneultrasta ja sanovat et on alkanu Kuopiossakin kela eväämään korvaukset niistä :( Kyllä harmittaa kun täällä saa kaupungin puolesta vaan sen alkuraskauden ultran eikä millään raaski rahaa pistää niin paljoo menemään. Jospa ne sitten sydänäänet neuvolakäynneillä riittäis... tai sit pitää alkaa huolestumaan niin et saa lähetteen polille ;)

Vauva on alkanu kiusaamaan mua. Venyttelee kohtua niin et lantioo särkee. Äsken vedin housut mitä pidin viime raskauden aikana viikolla 16. ni eipäs mahtunu vaikka paino on sama kun sillon! Vissiin se pitää paikkaansa et seuraavan kohdalla kasvaa sit isompi maha (vaikka ei tuo maha oikeestaan ees oo vielä kasvanu). Ootteko muut kakkosen tai kolmasen odottajat huomannu?

liikkeistä:
huomasin rv15 jotain pieniä kutituksia tai silityksiä masussa ja sen jälkeen olikin hiljaisempaa monta päivää. Mitä nyt kiristeli vatsan reunoilta, jos rasvaaminen jäi vähemmälle.

Mutta nyt oon alkanut tuntemaan muljahteluja melko useasti, niin kuin jotkut muutkin kerroitte. Taitaa kaveri harjoitella kuperkeikkoja yksiössään!

Emen la muutettu:)

-Santtu 17+1

23.2. Hipsu,24, eka,VKS

1.3. elli
1.3. tepa, NKL
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
11.3. Sinitys
22.3. sirkku, OYS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
24.3. FarB, 43, eka, NKL

JS= Jorvin Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LS= Lohjan Sairaala
NKL= Naistenklinikka
PS= Porvoon sairaala
RAS= Raahen aluesairaala

Liikkeet ovat vielä kaukana edessäpäin, joten kiva on lukea noita juttuja, ja varmaan muutaman viikon päästä voi alkaa tunnustelem

Milläs olette rasvailleet, muuten? Mun mielestä Aqualan L on noinniinkuin yleisesti maailman paras rasva ihan kaikkiin tarkoituksiin, mutta mietin että pitäiskö masua varten satsata ihan muuhun merkkiin. Jossain Odotus-lehdessä oli kiva mainos, mutta en ole muistanut ottaa nimeä ylös seuraavaa apteekkireissua varten. Tai sit luin jostain käyttäjän kokemuksia, vaan kun en muista mistä. Arggh, lahopää... No ei mulla kyllä mikään bikinivatsa ole muutenkaan, mutta ihan omaksi iloksi haluaisin ehkäistä raskausarpia niin hyvin kuin mahdollista.

Kertoipa sitten yksi tuttu että hälläkin on ollut menkat viimeksi kesäkuussa. Testannut hän ei vielä ole ja aikoo ""antaa ajan näyttää"". Kelan kannalta kyllä kannattaisi alkaa testaamaan, kehotin, mutta jokainen toki tekee omat ratkaisunsa. Silti vähän nauratti että mitäs jos ollaankin yhtä aikaa punnertamassa :).

Hyvää lomaa Janikselle ja sit Habitarea sinne menijöille! Toissa vuonna olin siellä töissä, mutta enpä ehtinyt nähdä juuri muuta kuin oman ständin ja siksikin nyt olis ollut kiva käydä.

Samoin kuin Sportilla, viime viikon aikana on tuntunut noita ""liitoskipuja"". Paikat venyy ja paukkuu. Rinnat on taas tulleet kipeiksi ja paisuvat. Eilen oli pakko hakea uudet liivit, kuppikokoa G. Ei paljon naurattanut :-|. Toivottavasti ei koko tuosta enää kasva. Vaikeaa, kun ei oo aikaisempaa kokemusta, niin ei yhtään tiedä mitä odottaa...

Neuvolassa käytiin tänään, ja sydänäänet kuului hyvin ja tasaisesti. Muutenkin kaikki hyvin. Seuraavalla kerralla mitataan kuulemma jo kohdun kokoa, kun vauva on jo noussut aika ylös. Sain myös aikoja loka-marraskuun valmennuksiin, kun omassa neuvolassa seuraavat valmennukset voi mennä tammikuulle, riippuen odottajien määrästä. Kylläpäs aika rientää...

Sellaista täällä. Nauttikaa olostanne, Habitaresta jne!

Hei tuntuuko liitoskivut myös selässä? Olen tuolla monessa paikassa yrittänyt kalastella vastausta siihen, että mitä kummaa voi olla selkärangan vihlonta, joka alkoi eilen. Välillä tuntuu ylhäälläkin, mutta yleensä ihan alhaalla. Ihmetyttää.

Onko tuo liitoskipu muuten eri homma kuin kasvukipu? Koska niistä mulla on kyllä jo kokemusta.

Liikkeitä en tietääkseni ole tuntenut, joskin osa vatsan kummista tuntemuksista voisi toki olla niitäkin.

Kasvikivuista siis puhutaan, mutta osaisiko joku muu neuvoa vaikuttavatko selkään? Itselläni ei ole ollut selkäkipuja. Kannattaisiko sun kysäistä neuvolasta, ettei ole mitään tutkimista vaativaa?

Liikkeistä: Ollaan Thelma ainakin la:n mukaan samoilla vaiheilla, yksi päivä vaan eroa ja minulla tuntui ensimmäinen yksittäinen selvä potku vasta toissapäivänä... Tosin on mulla tuota rasvapeitettäkin sen verran että jos se potkuja vaimentaa, niin sitten kai täräytti vaavi aikas lujaa kun niin selvästi tuntui. Kolmannen kohdalla osaa jo aika hyvin tunnistaa mikä on vauvan potku ja mikä paksusuolen tärähdys ;). Mutta kuten sanottu, minun ajoitus on vähän sitä sun tätä, ja varmistuu vasta ens kuun 19. pvä että voi olla että ollaan hyvinkin eri ajassa menossa, joka tapauksessa olen hirmu kade ja kärsimätön noiden liikkeiden osalta, se on jotenkin niin konkreettista se koko vauva-asia kun tuntee ne potkut sisällään.

Eilen huomasin ollessani lähdössä erääseen tilaisuuteen, että alkaa olla hankalaa peitellä masua millään vaatteilla... Taitaa olla lapsille ja isovanhemmille ilmoitusluonteista asiaa tiedossa, kun olis aika kornia jos saisivat tietää tulokkaasta jostain mutkien kautta! Minulta jopa kysyttiin eilen odotanko ja pakko oli valehdella päin näköä tyypille kun lasten pitää saada ensimmäisinä tietää tulevasta pikkuisesta. Onneksi oli vaan puolituttu, ettei kovin läheinen ystävyys saanut kolausta.

Eihän tässä mene kuin muutama hassu tunti ja ollaan taas tippumassa etusivulta, aika vilkasta on taas viestittely täällä. Tänään olin pikaisesti Habitaressa, olishan siellä jotakin kivaakin ollut, jos olis tarvetta, mutta lähinnä vaan katselemassa. Jalat kuitenkin muussina, onneksi ei ole tullut hankittua seisomatyötä. Habitaressakin näytti sänkyosastojen myyjillä olevan lähinnä nukkumatyö, eli aika moni röhnötti siellä sängyn päällä.

mulla myös kovia selkäkipuja. Tuntuu ettei välillä kärsi istua mitenkään päin... syytä en tiedä..Mutta uskoisin että eiköhän ne johdu noista liitos kivuista.. toivon!!

täällä myös selkäkipuja. mutta teillä kaikilla tapahtuu paljon asioita ja osa tuntee jo liikkeitäkin. mulla tuntuu et mitään ei tapahdu, turvotus on laskenut ja rinnatkin mielestäni ministi kutistunut. koko ajan on paniikki että onkohan kaikki hyvin? vielä 2vko ja sit vasta näkee ultrasta, en jaksa odottaa!!!

Milla kyllä se siitä...tää on vain semmoinen juttu että muutamassa viikossa voi tapahtua niin paljon ja kun alku- ja loppupäällä on kuukausi eroa, niin kyllähän sitä aika eri tahdissa mennään. Sä olet kivasti siinä puolivälinkrouvissa meistä!

Mulla kyllä meni eilen yöunet ihan kokonaan. Jotenkin taas oli niin selvää, että tästä raskaudesta iloitaan aika yksipuolisesti ja toiselle asia on melko yks hailee. Meidän suhde on kai sit sitä että rakennetaan miehen taloa ja minä saan lapsen.

Hei seilori, en muista oletko laittanut taustoja tähän, mutta älä nyt liikoja masennu, ne miehet vaan on sellaisia, että niiltä osin puuttuu kyky ymmärtää sitä lapsentuloa näin etukäteen, ne ymmärtää enempi konkretiaa kuten vasaran ja vannesahan......:) Toisaalta hän voi vain haluta saada asioita eteenpäin ennen vauvan tuloa ja sillä tavalla osoittaa huolehtimistaan. Ei niistä kukaan selvää aina saa, mut kyllä niistä aina joskus iloakin on...! tsemppiä!