3/2006 osa13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on muistaakseni avaavassa lääkkeessä salbutamolia, vaikka merkki onkin tuntemattomampi (Airomir). Toisaalta viimeisen kuukauden aikana en ole tainnut tarvita avaavaa lääkettä kertaakaan. Yleensä nimittäin käytän sitä lähinnä ennaltaehkäisevästi ennen liikuntaa, ja nyt kun liikunta rajoittuu supistelun takia kävelyyn, ei mene lääkettäkään. Saa tosin nähdä, mitä nämä pakkaset tekevät.

Mutta siis tuskin mulla on astmalääkkeistä kiinni nämä supistelut.

Tänään kävin taas lääkärissä, tällä kertaa valittamassa nenän tukkoisuutta (toista kertaa). Viimeksi sain yhden nenäsuihkeen, nyt kokeilevat toista. On nimittäin inhaa nukkua, kun herää välillä sellaiseen tukehtumistunteeseen. Mies-raukka joutuu useimpina öinä hiipimään vierashuoneeseen nukkumaan, kun kuorsaan kuulemma metsurimaisesti. Toivotaan, että tämä uusi suihke auttaa. Toinen vaihtoehto olisi poskionteloiden punkteeraus. Siihen en kuitenkaan haluaisi, kun tuomio oli, että todennäköisesti siellä ei mitään ole... olen kerran ollut punktiossa, ja se oli aika hirvittävää (siihen verrattuna lapsivesipunktio oli miellyttävä kokemus), joten en kyllä haluaisi siihen ""siltä varalta, jos siellä jotain on"". Itse luulisin, että tämä on vaan raskaudesta johtuvaa limakalvoturvotusta. Onko muilla ollut vastaavaa?

Neuvolakuulumisia... sf-mitta nyt 34, yläkäyrällä mennään(himpun verran yli), lääkärisetä meinasi lähettää äippäpoliklinikalle ultraan, kun on niin iso...totesin, että niin ovat olleet muutkin, eikä sitten tarvitse lähteä minnekään ;) kohdunkaula on huvennut 1 cm:ään ja paikat auki sen saman sentin verran... noh...tuohan ei meinaa mitään...mies mulla vaan pelästy, että nytkö se jo kurkkii ulos sieltä ;) huoh, kunpa vaan... ei nyt ihan vielä, mutta pian saisi jo jotain alkaa tapahtumaan....kauhulla olen ajatellut, että josko tämä tekee samat temput kuin ykkönen ja menee kaksi viikkoa yli lasketun... on meinaan paikat niin kipeinä, ettei meinaa kävelemän päästä...perhana! en kyllä muistanut, että se on tällaista tässä vaiheessa.... kassit on pakattuna ja lapsille hoitaja hankittuna, että siltä osin voisi tulla jo..nyt tosin olemme miehen kanssa menossa viikonlopuksi leirittämään harrastajia ja vetämään treenejä :)...mulle annettiin vaan ihan tosi kevyitä juttuja...miksiköhän ;)
Ai niin...neuvolatäti kehoitti suihkuttelemaan rintoja, kun tuo maito on noussut ... etteivät turhaan kipeydy rinnat jo ennen aikojaan...olisi se vaan hassua saada rintatulehdus jo ennen kuin imettääkään..heh
Kirpeitä pakkaskävelyitä kaikille maalisille !

Heippa,
Mulla tämä odotus on näköjään tällasta tasapaksua, ei oikeen mitään ihmeellistä kerrottavaa. No ehkä hyvä näin:) Tänään oli neuvola (neuvolatäti vaihtui, harmittaa!!), sf 28 eli keskikäyrällä edelleen, hemppa nyt ekaa kertaa laskenut sen verran alas (115) että minäkin pääsen rautaa syömään. Vaavi on edelleen pää alaspäin, toivottavasti pysytteleekin tuossa asennossa. Niin ja painoa tullut kahdessa viikossa 1,3 kg. Yhteensä painoa kertynyt jo 10,5 kg.

Töitä olisi vielä 4 viikkoa ja 1 päivä, kovasti mammalomaa odottelen! Ihanaa kun päiväkin alkaa pidentyä, unelmoin jo kävelylenkeistä auringossa (päivällä, arkena!Jes!) muutaman viikon päästä:)

Osan kanssa nähdäänkin tänään, toivottavasti mahdollisimman moni pääsisi mukaan. Täytyy varmaan käydä nostamassa tota tapaamisketjua.

Hyviä vointeja kaikille,
Stella

Moikka kaikki,

Täällä sitä vielä istutaan kotona saikulla. Huomenna pitää varmaan mennä tekemään viimeistelyn aloitusta duunissa. Tuntuu kummalta, että tässä se nyt oli, meikäläisen duunit seuraavaksi mahd. puoleksitoista vuodeksi!! No tämä on yksi vaihe elämässä ja varmasti nautin siitä, varsinkin sitten kun lapsi on tullut maailmaan (ainakin suurimman osan ajasta=)
Limakalvojen turpoamista ja nenän tukkoisuutta olen itsekin huomannut. Meillä astmaatikoilla hormonaaliset muutokset vaikuttavat hengitykseen selkeästi vahvemmin kuin terveillä. Sanoisin siis, että se on hyvin normaalia. Tilanne varmasti tasaantuu synnytyksen jälkeen. Sportin ja Sintin tapauksessa en usko, että kyse on salbutamolin aiheuttamasta supistusten lisääntymisestä, kuten itse sanoitte, ette ole sitä kovin paljon käyttäneet. Itselläni ei ole kyseistä vaikuttavaa ainetta päivittäisessä lääkityksessäni myöskään.
Kivaa nähdä osan maalismammojen kanssa tänään! Itsekin joudun kyllä lähtemään hyvissä ajoin, koska olen menossa konserttiin illaksi. Aurinkoista pakkaspäivää mamseille ympäri Suomen, Janis ja Pikkarainen

Moikka,

Pikaiset terveiset kaikille! Olen ehtinyt viime aikoina tosi huonosti osallistumaan, kun töissä on tosi kiire ja aika käy vähiin ennen kuin alkaa äitiysloma (7.2). En siksi valitettavasti taida ehtiä tänään tapaamiseen vaan joudun painamaan vähän pidemmän päivän töissä.

Aamulla käytiin kuitenkin neuvolassa ja kaikki oli ihan hyvin, paitsi että toukka ei ole vieläkään kääntynyt ja neuvolan täti vähän uhkaili, että seuraavalla lääkärikäynnillä todennäköisesti yrittävät kääntää sitä, jos ei ole itse ymmärtänyt sitä tehdä seuraavaan kertaan mennessä.

Mukavaa tapaamista!

Kirsikka

Moi ja pakkaspäivää!

Pikaisesti vain käyn Santulle ilmineeraamassa itseni toisen foorumin tiimoilta :).

Ai niin ja sellainen kysymys, että mitenkäs pitkään noita ns. listeriaherkkiä tuotteita pitää kuumentaa, että pöpöt tuhoutuvat? Saimme töistä joulupaketissa lämminsavulohta, kylmäsavukalkkunaa ja -poroa... lohesta ja kalkkunasta en niinkään perustanut eikä edes tehnyt mieli niihin koskea, mutta poroviipaleet ovat mulle valtava kiusaus ja olenkin harrastanut noita mikro-lämpimiä juusto-poro -leipiä. Ja taidankin mennä sellaisen taas vääntämään, kun aloin asiaa ajatella ja herahti vesi kielelle :). Mutta tulipa vain mieleeni, että onkohan teistä joku listeria-spesialisti eli riittäneekö mikrotus?

(Itse en ole erikoisen hysteerikko ruokien suhteen eikä ole tarkoitus täälläkään mitään suurta pöpökeskustelua aloittaa ja sillä ketjua tukkia, niitä on aivan riittämiin muuallakin).

t. seilori 30+2

En sitten eilen päässytkään tulemaan paikalle...jäi taas näkemättä kasvot kirjeiden takana... on se hassua ajatella, että sitä saattaa kaupoissa ollessaan ohittaa jonkun teistä, eikä edes tiedä sitä...tai joku teistä voisi vaikka asua jossain ihan tässä nurkalla :)
Kuulin tänä aamuna, että meidän naapuriin on syntynyt toinen lapsi ihan jokin aika sitten...mä en edes tiennyt, että oli raskaana...hmmm...pitäisköhän kiinnittää enemmän huomiota lähiympäristöön ;)
Tää on niin tylsää... mulla on kaikki valmiina ja kotia ei jaksa siivota joka päivä koko aikaa ja kaikki muut on töissä..mies tosin tekee paljon töitä kotoa käsin,mutta sekin tuntuu itseasiassa vaan häiritsevältä tekijältä tällä hetkellä...heh...tänään lähdetään kuitenkin taasen hetkeksi pois ja saa muuta ajateltavaa,kun käskyttää toisia ...saavat kurjat hikoilla munkin puolestani... mahdan olla huvittava näky treenipuvussani iso maha pömpöllään...auktoriteetti on varmaan vähän hakusissa...noooh...naureskelijat saavat tuta mitä on raskaana olevan naisen turhautuminen ;)
Hauskaa viikonloppua kaikille!!

Tervehdys kaikille, sekä eiliselle kokoontujajoukolle, että muille. Oli tosiaan kiva saada kasvoja yhdistettyä nimiin.
Meillä on tänään illalla synnytysvalmennus, ja tänään saa myös aamukammasta kiskaista yhden viikon pois, eli 4 vkoa äitiysvapaaseen. Hauskaa viikonloppua!!!!

Moi täältäkin pitkästä aikaa. 4 viikkoa olisi töitä viellä jäljellä. 17.2 alkaa äitiysloma. Eilen oli neuvola ja siellä kaikki ok. Ei ole nyt ollut pitkään aikaan mittauksissa valkuaista eikä paineet koholla. Perhevalmennus alkaa 1.2 ja on neljä kertaa siten että 16.2 vika käynti siellä ja sillä viikolla 2 käyntiä. Saas nähdä mitä mieltä itse olen siittä. Moni tuttu on haukkunut perhevalmennuksen alimpaan maanrakoon. Neuvolamme on muuttamassa terveyskeskuksen tiloista pois ja ensin kuulin että ihan tohon lähelle. Mutta eilen sain tietää että mahdollisesti siirtyy seuraavaan pitäjään. Sehän sitten onkin mukavaa. Se nimittäin on sitten tosiaan reilu matka, kävellen lähes tunti. Eikä meiltä pääse yleisillä lähelle. Autokaan ei aina käytettävissä. Blääh tyhmää!!! Kerroinkohan jo saaneeni äitiyspakkauksen vihdoin, 13.1. 5.1 sain päätöksen äitiysrahasta/vanhempainrahasta. Kela oli vastaanottanut hekemukseni 12.12.2005 Eli ei kovin nopeaa toimintaa täällä helsingissä.

Kiitos FarB!!! Saa nähdä tosin pääsenkö silloin, meidän vauva un votodennäköisesti on silloin jo syntynyt. Mutta jos mies on vielä isyyslomalla niin varmasti tulen! Mullahan siis la on 1.3. ja esikoinen syntyi rv 37+4 joten tämäkin syntyy samoihin aikoihin, ellei aiemmin. rv 37+4 on tälläkertaa 12.2.06.

Kalenteriin on nyt laitettu, ja paikalle tullaan pallona tai ilman:) (vauva saa kyllä sitten jäädä isin ja siskon knassa kotiin).

-Santtu 34+2 edelleen

Tänään tasan 31!! Vielä 9 viikkoa... tai 10...tai 11...

Ei kummempia kuulumisia. Tänään hurautetaan Helsinkiin ja sunnuntaina viedään esikoinen katsomaan muumi jääsatua :) toivottavasti tykkää.
Oispas ollu toi tapaaminen nyt viikonloppuna niin oisin päässyt mukaan...

Sain parit uudet mammahousut ja ompas mukavat ja kivan näköset! Mielellään lähtee muillekkin esittelemään. Mulla on hävinny jo maha-ahdistus ja oon alkanu nauttimaan pallostani. Esikoisesta totuin vasta ihan loppumetreillä ja sit siitä pallosta jo pitiki luopua...

Santtu! Onko sulle lääkäri tai joku sanonu et nyt syntyy toi toinenkin etuajassa vai mistä tiedät ettei pysy pitkään sisällä?
Olikos sulla joku syy miks esikoinen tuli sit aikaseen vai ihanko ei vaan massussa enää viihtyny ;)

Perhevalmennuksesta, meilläkin sittenkin on sitä, vaikka välillä uhkailtiin, ettei ole. Ovat yhdistäneet kahden neuvolan ryhmät, mutta haitanneeko tuo, kunhan nyt jotain valmennusta saisi, ja ennen kaikkea vähän tutustuisi ihmisiin, ollaan muutettu alueelle pari vuotta sitten, eikä tunneta kuin naapurit.

Työpäivä päättyi juuri (perjantaisin lyhyt päivä), kolme viikkoa äitiyslomaan! Nyt lähden uimaan, se on ainoa liikunta mitä tällä hetkellä voi harrastaa, kun kävelemäänkään ei viitsi pakkasen takia mennä.

Tiitulle:
Neuvolassa ovat sanoneet, sekä oma lääkärini (yksityinen) että jos esikoinen sytnyi aiemmin, on erittäin toden näköistä että toinenkin syntyy samoihin aikoihin. Eräällä toisella palstalla eräälle oli neuvolalääkäri sanonut, että lihaksilla ym on muisti, ja ne muistavat miten edellisessä rakaudessa on mennyt. Varsinkin jo edellisestä synnytyksestä on vähän aikaa (meillä molemilla hänen kanssa esikoinen syntynyt 10/04) lihasmuisti on erittäin hyvä ja seuraava vauva voi jopa synytä aiemmin. Vähän sekava selitys:)

Mitään syytä esikoisen aikaiseen synnytykseen ei ole. Kättärin papereissakin lukee etteivät tiedä mistä enenn aikainen sikiökalvpjen repeäimnen johtui. Mulla oli tosi pahaa turvotusta ja rv 37+0 kävin lääkärillä jolloin sain lähetteen kättärille. Siellä lääkäri tutki, ei raskausmyrkytyksen oi´reita tms. Kohsun suu kiinni, kaula 2cm ja kiinteä/hieman pehmennyt -> menee ainakin la ellei yli. No seuvala seuranta tiheämmäksi turvotuksen vuoksi ja nauvola olikin jo rv 37+2 (perjantia). Kätilö totesi turotuksen olevan ennalaan. Maha oli tosiaan tipahtanut viime kerrasta (keskiviikoona) ja täti totesi ettei varmaan ihan yli mene, mutt alähelle la (oli siis reilu 2 viikkoa vielä). No seuraavana aamuna (lauantain) kävin vessassa ja samalla alkoi tulemaan verta oikeen kunnolla. Soitto Kättärille ja hätäkeskuksesta Ambulanssi kätilön ohjeen mukaan. Sairaalassa lääkäri tutki -> kaulaa 2cm, pehmennyt hieman ja auki n 1cm. Kun lääkäri vetue sormensa ulos, tuli samalla vedet. Sisälle jäin ja käynnistys seuraavana aamuna kun supistuksia ei tullut (käynnistävät 24h vesien menosta) Neiti sitten syntyi saman iltana (sunnuntaina) rv 37+4.
Mikä sitten oli syynä tähän, sitä ei kukaan tiedä.

Saa kysyä jos joku jäi epäselväksi:)

Aika jännä juttu toi lihasmuisti... Meneeköhän sit monesti jos on esikoinen kovin yliaikanen ni seuraavakin sit yli..?

Tosin mun pikkusisko on syntyny 3vk etuajassa ja pikkuveli 1v3kk myöhemmin ja reilun viikon myöhässä... ei taida meidän äipällä sit lihaksilla olla kovin hyvä muisti :D

Itteeni kovasti mietityttää et miten tän uuden tulokkaan kanssa sit menee... sais syntyä melko lähellä laskettua aikaa ni ois hoitaja esikoiselle paikalla. Meillä kun jäi koko tukiverkosto entiselle paikkakunnalle :( ja tilattiin sit mun äiti tänne pariks viikkoo maaliskuun lopulle et sais sen miehen sinne synnärille mukaan. Kurjaa jos joutuu yksin pukertamaan.

aa, luinkin tuon seuraavan tekstisi.

Ei mulla ainakaan niin mennyt=) Ensimmäinen syntyi 36+6, toinen 41+1 ja kolmas 40+1=)

Että älä vielä varaudu synnyttämään silloin 37 viikolla... heh.

Moikka!

Meilläkin oli eilen ensimmäistä kertaa perhevalmennusta. Nyt eka kerta oli lähinnä tutustumista toisiin pariskuntiin ja puhuttiin vanhemmuudesta ym. Ei mitään uutta tietoa toisin sanoen. Ensi viikolla puhutaan synnytyksestä ja samalla viikolla on myös tutustuminen synnytyssairaalaan, jossa kätilö sit kertoo vielä lisää synnytyksestä. Odotan mielenkiinnolla niitä kertoja. Jatkossa puhutaan kuulemma vielä imetyksestä, parisuhteesta ja jostain muusta, en muista..

Kyllä pakkasasteet alkaa riittää meikäläiselle. KAMALAN kylmä!! Ja ulos pitää vaan lenkille lähteä joka päivä koiran kanssa.. Tänäänkin oli niin paljon päällä, että ei näkynyt kuin suurinpiirtein silmät ja tuntui, etten taivu mihinkään! Mutta koira tykkäsi. Sillä on niin paksu turkki, että sitä ei palella, vaikka olisi miten kylmä. Jos jo ensi viikolla olisi vähän vähemmän pakkasta..

Tekisi mieli alkaa laitella vauvan tarvikkeita esille jo, mutta ei olla saatu vielä sitä hoitopöytää. Toivottavasti ensi viikolla, niin pääsisi sit tositoimiin. En ole vielä viitsinyt aloittaa vauvan vaatteiden pesuakaan, kun ajattelin, et saan ne sit suoraan lipastoon.

Nyt pitää lähtee ruuanlaittoon. Hyvää viikonloppua kaikille mammoille!

Alisa 31+5

heissan taas. vauva voi hyvin, kasvaa käyrien yläpuolella kuitenkin että isokokoinen on tulossa eli taatusti menee leikkaukseen mistä olen itse ollut aikas varma muutenkin, ahdas lantio ei muutu mikskää, se on aina ahdas. mut ei se mitään, hyvillä mielin meen leikkaukseen, ei se ole kauheaa. vauva potkii kovasti ja liikkuu, vahvat sydänäänet jne. harmi vaan kun potkii kylkiluihin, muutenkin niin tukala olo kun lyhyenä minussa on jo tila ihan loppu, maha kasvaa vaan ulospäin, siks näytän niin isolta ny, sf-mittakin oli viimeks 32 cm.

verensokerit oli hiuka koholla mut nyt nekin on tasaantunu, tarkkaa ruokavalioo kyllä saa jatkaa edellee vaikkei niis sokereis sit ollukaa mitää hätää.

vaunut käytiin ostamas ku halusin ihkauudet, kun aivan taatusti tämä ei jää viimeiksi lapseksi. ihanat ovat, nätit ja monipuoliset, kaikkee sitä mitä vaunulta halusinkin. emma merkkiset ovat. äitiyspakkauksen vaatteitakin olen hiplaillut innoissani :) siskolta pitäs hakee vauvanvaatteita iso kasa ja pinnasänky ja turvakaukalo ja babysitteri ja kantoliina. hoitopöytä on sitten viel kysymys, et hankitaanko sellasta ollenkaan. kaikki muu onkin sit jo. vähän aikastahan tää kaikki on mut ei sitä koskaan tiedä koska voi tapahtua jotain.

selkä on ihan rikki ja kipee, käyn tuol fysioterapias että sais vähän apua, viimekskin oli sama juttu, sillon autto ainakin. kyl se tästä kun jumppaa ja venyttää. autossa en meinaa pystyä istumaan enää ollenkaa, tyynyä tarvii selän taakse. vatta vetää usein kovaks, varsinki kävelles mut välillä muutenkin. tosi usein, päivittäin ja joskus useemmankin kertaa. en usko et se haittaa muutenkuin et hengästyttää ja pakko pysähtyä. väsymys on kova koko ajan, hemoglobiini on aika alhaalla mut sille ei voi mitään kunnen rautaa voi syyä. nukun vaan aina kun voin. oon saikulla nyt ja ens viikolla alkaa jo äippäloma, onneks. en pysty kyllä oikeen mihinkää enää ja viel pitäs jaksaa kaks kuukautta... huh huh.

nimet on jo päätetty, ainakin alustavasti. kaikki ois sit jo reerassa :)

btw, mulla oli synttärit tos pari kuukaut sitte, oon nyt si 26, jos joku viittii muuttaa sen. jahas, pakko men sohvalle lepäileen, väsyttää niin kovin.

Pakkasiltaa... taas melkein -30 astetta.

Tänään oli viimeinen työpäivä, maanantaina jään sairaslomalle. Aikalailla olen painiskellut itseni kanssa, että onko se oikeutettua vai ei, mutta eivätpä lääkäritkään sitä turhan päiten suosita.
Aika hassu olo, ja vielä hassummalta tuntuu miettiä että mitä ihmettä sitten teen että saan aikani kulumaan :). No ihan oikeasti kyllä aion pötkötellä kirjojen kanssa, ottaa lankaa ja puikot esille, kääntää pari artikkelia ettei kielitaito ihan rapistu (kummittelen työkavereille vielä näkymättömistäkin ;) ja toteuttaa niitä lukemattomia ruokareseptejä joita on laatikoihin kerääntynyt. Niin, ja siivota ne laatikot. Ja vielä kerran pötkötellä kirjojen kanssa...

Tänään supisteli aikaslailla ja nyt on ollut mukava rentoutua pitkällään ja tunnustella mahaa - siellä käy ahkera möngerrys!
(nyt lueskelemaan aiempia viestejä)

seilori 30+3

Neuvolakuulumisia. Sf-mitta 32,5 cm, hbl noussut 18 pykälää ja on nyt 137, verenpaine aavistuksen koholla. Paastosokeri ok. Sydänäänet olivat vahvat ja vaihteeksi kaiffari oli hereillä ja vilkkaasti liikuskeli massussa tarkastuksen aikana. Eli syke vaihteli 130 ja 155 välillä vaavin innostuessa potkimaan.

Ulkona kävin tänään nenäni näyttämässä sen verrran että hain tuolta kilometrin päästä postit koirien kanssa. Pirtsakkaa on mutta ihan mukavaa. Sairaslomalla olen vielä ensiviikon ja äitiysloma alkaa jo ensiviikon perjantaina. Raskausviikko 34 tuli tänään täyteen ja enään 6 vkoa laskettuun aikaan.

Täällä makoillaan ja tunnustellaan potkuja. Liikeet ovat pehmentyneet lähiaikoina, mutta onneksi niitä on ihan yhtä usein kun ennenkin. Onko muilla käynyt 30+ viikoilla samanlailla? Että vauavn liikkeet ovat enemmän sellaista myllerrystä, mutta ei niinkään selkeitä potkuja enää? Pitäisikö huolestua?

Me lähdetään masun kanssa nyt sit etelän aurinkoon sunnuntaina eli mä en varmaan viikkoon tänne pääse kirjoitteleen. Kyseessä on työmatka, mutta kiva lähteä. Lentoluvan sain vaikka on ollutkin niitä supistuksia, mutta tilanne on normalisoitunu niin mukavasti, että uskalsivat päästää mut maailmalle. Ihanaa saada jotain tekemistä! Nyt kun olen ollut sairaslomalla jo kohta kk niin kyllä tympäsee, vaikka oishan noita koulu juttuja hoidttavana. Jotenkin vaan on vaikee saada itseensä motivoitumaan kun ei ole mitään arki rytmiä mistä pitäisi kiinni.

Täällä ei sen kummempia. Innolla odotan maaliskuuta, jotta vauva jo tulisi. Oon enemmän kuin valmis!!!

Kateellisena olen lueskellut teidän juttujanne aina silloin tällöin. Poistuin seurastanne kuukauden ""vierailun"" jälkeen. Voih, minullakin olisi 3.3. la, mutta kun ei niin ei. Edelleen uutta tärppiä odotellaan ja tuntuu, että sitä saakin odotella! Onnellista loppuodotusta teille kaille mammoille! Mielenkiinnolla seuraan teidän lähtölaskentaanne.

Suvi...mullakin oli yksi keskenmeno ennen tätä raskautta. En kylläkään viitsinyt paljoa ajatella sitä millon vauva olisi syntynyt ja missä vaiheessa se nyt ja nyt olisi. Se olisi vaan tuntunut pahalta!
Tsemppiä kuitenkin sulle ja eikhän se uusi tärppi sieltä kohta tule!!!

++++++++ onnea+++++++++