3/2006 osa 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juupa juu...yhä täällä ja kyllä se nyt sitten siltä näyttää, että kuitenkin maaliseksi mennään...pirun ultrat, kun muuttavat niissä ihan hyviä laskettuja-aikoja ;) alkuperäinenhän mulla oli 1.3.
Tänään oli sitten vika neuvola ja nyt täytyy soitella aikaa yliaikaiskontrolliin äippäpolille... kaikki oli neuvolassa ok... sf-mitta 37...painoarvio vajaa nelikiloinen... ihan jees...
Pikkasen rupee tuntumaan siltä, että sais jo tulla.. ;)
Huomiseksi on kyllä vielä liput TOTOn konserttiin, niin että pysyis nyt sitten sisällä kun kerran on sinne jumittaman jäänyt :)

Toivoisin jo todella, että kun synnytyksen aika tulee, niin alkaisi lapsiveden menolla. Kipeitä supistuksia lappaa säännöllisesti pitkin päivää ja yötä, mutta eivät vain ole vielä NIITÄ supistuksia. Suurin osa kuitenkin pakottaa pysähtymään, mutta osa on menkkamaisia ja jää päälle, eikä tule kunnon aaltoina.

Ottaen huomioon, että paikat oli jo viikolla 36 pehmenneet ja kaula lyhentynyt ja viikolla 37 jo hävinnyt, niin en uskalla enää toivoa näiden merkkien kertovan omalla kohdallani mistään. Niin varmasti lääkäri sanoi jo tuolloin 36, että ei ainakaa yliaikaiseksi mene. Nyt olen kuitenkin jo niin tottunut tähän olotilaan, etten uskokaan, että ennen yliaikaiskontrolloja tuolta tullaan.

Olisi oikeasti pitänyt tajuta jo silloin aikaisen synnytyksen pelottelussa, että jos on hidas hämäläinen isänä, niin ei sieltä ennen eräpäivää ulos tulla :)

Sinänsä olo on kyllä hyvä ja reipas, ettöä jo tässä jaksaa ootella.

Muiden odottajien hermoja säästääkseni kuitenkin sanoisin, että älkää alkako odottelemaan ihan hurjan aikaisin. Odotteluasenteella tulee vain niiin pitkä odotus, jos jo 35 viikosta (kuten omalla kohdallani, kiitos lääkärin) odottaa synnytyksen tapahtuva koska vain. LA kun on vain keskiarvo ja sitä tavallista odotusta ulottuu vielä sen pari viikkoa sen ylikin.

Nyt naurattaa ne viikolla 34 määrätyt levot supistusten takia... Toki vauva oli silloin kiinnittynyt ja kohdunsuu pehmentynyt ja tuli niitä säännöllisiä ja kipeitä supistuksia, mutta mutta....

Nyt sitten käytynä äitiyspolilla tarkistuksessa. Vauvan painoarvio edelleen 3 kg, mikä enteilee laskettuna aikana hieman alle 4 kg. Kaikki paikat kiinni ja lyhentymättömät, joten ei mitään synnytysenteitä, enkä kyllä kaverikokemuksien äänillä uskaltaisi niihin uskoakaan.
Mutta sitten levoksi meni, eli RR 168/99 (osa kyllä varmaan valkotakkia), joten lepokomennus iski, vaikkei muita oireita olekaan. Ei saa hötkyillä, pitää levätä (ikävystyä), eikä kantaa kauppakasseja (ei haittaa), eikä siivota (no en olis muutenkaan), joten nämä viraabelivierailut duunipaikalle pitää lopetella! Kontrolli 10 pv päästä.
No, langoilla pitää sitten kotoa roikkua mielen virkistykseksi ja odotella seuraavia vauvoja maailmaan. Tsemppiä kaikille nyytillisille ja niitä odotteleville!

Jeps..on ne kummia epeleitä nuo tohtorit..mullakin oli tasan 35 viikolla kohdunkaula miltei hävinnyt ja paikat sentin auki ja niin lupaili lääkäri, ettei laskettuun saakka mennä, varsinkin kun supisteli jo aika lupaavasti ... noh nyt on sitten tuo 40+5 ja tässä sitä odotellaan... ei pitäisi odottajille puhua mitään muuta kuin toppuutella ja lupailla vaan sitä 42 viikon odotusta.. ;)

Kaikki ok neuvolassa, ei enää valkuaista virtsassa ja paineet ym. ym. kaikki ok. Painokin oli noussut vähiten tähän asti, 350g/vko.
Täti sanoi tällä kertaa ihan suoraan, että taitaa mennä yliaikaiseksi, laittoi jopa yliaikakontrollien ajat valmiiksi (!!!).
Vauva on ""ihan hyvin lantiossa"", mutta ei ole kiinnittynyt.

Pyysin terkkaria arvioimaan vauvan koon (kun jäi kysymättä lekurikäynnillä) ja tätsy meinasi että ihan peruskaveri olisi tulossa - nyt apaut 2,8-2,9kg, eli laskettuna 3,5kg molemmin puolin. Hyvä näin.

Tuo Empun esimerkki antaa kyllä toivoa, mutta taidan tästä eteenpäin keskittyä vaan ottamaan mahd. reippaasti (heh)päivän kerrallaan ilman odotuksia pikaisesta Kättärille lähdöstä. Helpompi niin.

Hirmusti tsemppiä Kirsikalle ja jaksamisia kaikille muillekin tahoillaan :)

Lääkärineuvola oli mullakin tänään, mutta ei sieltä kummempaa kerrottavaa. Hemoglobiini edelleen 130 pinnassa, verenpaine normaali (vaikka olen syönyt lakua varmasti enemmän kuin 50g päivässä sen jälkeen kun maitohappobakteerit veti mahan jumiin), painoa tullut onneksi vain 450g viikossa (vaihteeksi näin). Kaikki testit oli puhtaat.

Meidän neuvolalääkäri on siitä kumma, että se ei tee sisätutkimusta, jos ei itse erikseen vaatimalla vaadi. Multakin se katsoi vain, että viime viikolla olen äitipolilla käynyt (mutta ei siellä tehty sisätutkimusta, ja sanoinkin sen), joten ei tarvetta. Ei kai mulla sinänsä tarvetta olekaan, olisi ollut vaan kiva tietää, josko joku olisi vähän jo lyhentynyt.

Sf-mitta edelleen aika pieni, 32 cm, mutta hienoisessa kasvussa kuitenkin. Ehkä tuo kuitenkin täsmää sen mun painoarvion kanssa... toivotaan niin, vaikka olenkin lukenut näitä pelotteluja, että oikeasti vauva painaa kilon enemmän!

Ei ole ollenkaan sellainen olo, että kohta poksahtaa. Sairaalakassin pakkaamistakin olen vasta suunnitellut (ja senkin eilen), onko kaikilla muilla jo pakattuna?

Kuten sanottua, niin miehen töiden puolesta toivon muksun vielä roikkuvan mukana vajaa pari viikkoa, mutta sen jälkeen saisi pullahtaa kiireesti. Mutta voisin melkein vetoa lyödä, että yliaikaiseksi se menee kumminkin...

Heippa kaikki! Se on sitten meidän kuukausi aluillaan!

Lääkärineuvolakuulumisia eiliseltä täältäkin, ensinnäkin oli hassua että lääkäri oli useamman vuoden meikäläistä nuorempi, varmaan about 27. Oikein pätevä nuori nainen, itsekseni vaan hymyilin että kauheeta kun sitä alkaa olemaan vanha(tänä vuonna täytän 32) kun lääkäritkin on jo selkeesti nuorempia;-)

Lääkärissä kaikki ok. Vaikka terkkari sanoi viime viikolla mahan päältä tunnustellessa että vaavi olisi kiinnittynyt jo,näin ei kuitenkaan lääkärin sisätutkimuksen mukaan ole. Eli pää liikkuu vielä. Sf oli 32 eli edelleen keskikäyrällä mennään. Paikat kiinni ja kohdun kaula ei ollut vielä lyhentynyt. Lääkäri sanoi kyllä että paikkojen kypsyminen on täysin yksilöllistä, joillakin siihen menee vain muutama tunti ja joillain kypsyminen tapahtuu hiljalleen viimeisten odotusviikkojen aikana.

Vointi on kuitenkin edelleen hyvä ja tekemistä riittää eli ei ainakaan vielä tule täällä aika pitkäksi.

Hyviä vointeja kaikille maaliskuulaisille!!

Moi,
Olen napsinut jo pitkään idoform-kapseleita.
Mies on ollut vauvana tosi pahasti allerginen (edelleen on, mutta ei niin pahasti) ja iho atooppinen.
Täytyy yrittää kaikensa, että ei tulisi vauvalle ainakaan yhtä pahana...

Mulla on ihan Gefilus-merkkisiä ne kapselit. Se oli ainoa silmiin sattunut, jossa oli sitä Lactobacillus CG:tä, joka siis on nimenomaan se, jota on tutkittu allergioiden ehkäisyssä.

Otin aluksi kaksi päivässä, mutta maha veti ihan jumiin. Huomasin myös, että litran jugurttipurkissa, jota sillä hetkellä tuhosin (mulla kestää se aina reilun viikon) oli maitohappobakteereita (tosin erilaisia, oli Acidofilus-bifidus -jugurttia), joten tiputin kapselit yhteen päivässä niinä päivinä, kun söin jugurttia. Niin olen ajatellut tehdä jatkossakin, eli jos innostaa ostaa jotain jugurttia, missä on jotain maitohappopöpöjä, niin otan silloin vain yhden kapselin, muuten kaksi.

Mahakin toimii taas, en sitten tiedä, johtuuko bakteerinsyönnin vähentämisestä vai lakusta :) Mutta lakua olen aikonut uskaltaa popsia kohtuullisesti jatkossakin: se ei näyttäisi nostavan mulla verenpainetta, ja jos aiheuttaa synnytyksen käynnistymisen, niin siitä vaan :)

Ensinnäkin Onnea kaikille synnyttäneille!

Tänään olisi se päivä, kun esikoinen väännettiin maailmaan mutta ei taida pikkukakkonen tulla samana päivänä. Ymmärrän kyllä hyvin Tepaa, joka odottelee jo yliajalla. Ei varmasti jaksais enää.. Itsekin alan jo valmistautua, että yli tässä mennään. On todella hyvä ja energinen olo, mikä on ihmeellistä mutta hyvä niin tietysti :)

Eilen taas huomasin kuinka maha laskeutui alemmas, mutta ei kai se välttämättä lähtöä tarkoita.. Neuvolassa maanantaina paikat oli vielä visusti kiinni. Sf mitta oli vaan 30, mutta hyvä vaan jos se tietää pientä tulokasta! Hb 130 ja verenpaine ok.

Että eipäs tässä muuta voi kuin odotella, alkaa kyllä olla jo hieman tylsää. Jännä, miten luontokin valmistaa odottajia synnytykseen.. Alussa jännitti kovasti koko asiaa, mutta nyt sitä jo toivoo saavansa lähteä sairaalaan! :)

Mukavia kevätpäiviä kaikille!

Pitkällisen samanmoisen odotuksen jälkeen jotain uutta tapahtuu. Tänään meni limatulppa aamusella. Asiasta ei voinut erehtyä: limaa tuli ja tulee edelleen sen verran ja niin sitkeää, että turha muuta kuvitellakaan.

Nyt on paikkoja kypsytelty sieltä tammikuulta, joten kai tuo limatulppa kertoo, että jotain ne alituiset supistelut ovat saaneet aikaan.

Muutoin en kyllä aio olla kovin toiveikas synnytyksen käynnistymisen suhteen. Oma syntymäpäivä olisi perjantaina, jos silloin...

Heips, pitkästä aikaa. Ei ole tullut kirjoiteltua aikoihin, olen kyllä käynyt lukemassa teidän juttuja.

Tänään oli sitten synnytystapa-arvio ja ultra. Lääkäri tuumaili, että ei taida odottaa ihan laskettuun aikaan saakka, oli nimittäin kohdunkaula hävinnyt ja ""auki sormelle"". Mitään supisteluja en ole tuntenut, välillä vaan on vetässyt mahan kovaksi. Pitää vissiin vähän rauhoitella vauhtia. Painoarvion mukaan olisi nyt jo 3,5 kg ja laskettuna aikana sellainen 4 kg. Saisi kyllä ootella vielä viikon sinne 37 viikolle.

Piti jo rueta pikkuiselle vaatteita pesemään et ois ainakin kotiintulo vaatteet ja muutama vaihtovaatekerta valmiina. Patjakin pitäisi vielä käydä pinnikseen ostamassa. Meinaa paniikki iskeä, kun lähtö voi tulla milloin hyvänsä ja sitä kun on kuvitellut, että vielä on kuukausi aikaa...

Lohduttelen sinua hiukan. Edellä olevien keskustelujen pohjalta, ei se välttämättä tule ihan vielä. Toki voi tullakin, mutta, mutta.
Kuulostaa niiiiiiiiin minun ajatuksilta kuukausi sitten. Patjat ja vaatteet ovat olleet nyt sen kuukauden kondiksessa...

Lääkäri oli niin varma, kun kiinnittyminenkin tapahtui jo tammikuun puolella, että kohta mennään. Lääkärit ei vain tunteneet meidän hämäläisvauvaa.

No niin....täällä ollaan nyt aika hyvissä tunelmissa...kohta lähdetään hyvää bändiä kuuntelemaan ja pitkästä aikaa on tullut laitettua itseään vähän ihmisemmän näköiseksikin...tosi hyvä juttu, että on illaksi ohjelmaa...ei tule pelkästään mietittyä, että !!!miksi se kestää niin kauan !!! ja huomasin tuossa peilin edessä seisoskellessani, että mähän näytän aika hyvältä..kun katsoo suoraan edestä (heh)..mustissa tiukoissa vaatteissa... ;)
masu kun on niin kivasti ihan tossa edessä ja mulla melkein on vyötärökin !!
kivaa saada tällaisia positiivisia fiiliksiä tässä vaiheessa... hauskaa iltaa kaikille...kotona tai laitoksella :)
tepa 40+6

No Tepa? Ehditkö konserttiin? ;)

Vauva on huomenna täysiaikainen :) mut saa silti pysytellä viel massussa vaikka oonki jo kyllästyny tähän kömpelyyteen. Maha tuntuu olevan vaan tiellä... Äsken koitin painaa tietokoneen nappia tuolin takaa ni maha otti vastaan ja eilen käännyin niin et tuuppasin esikoista massullani. Hyvä ettei sentään kaatunut!

Oikein mukavaa loppuviikkoa masun kasvattajille, masuasukeille, tuoreille äideille sekä pienokaisille :) Käyn huomenna kertomassa neuvolaterveiset jos ehdin.

Juuri eilen illalla nukkumaan mennessä sanoin miehelle, että mikä lie cold feet nyt on iskenyt, mutta jotenkin tuntuu, että ei ole vielä yhtään valmis synnyttämään tai vauvaa hoitamaan. Joku viime hetken paniikki lienee.

No, viime yönä olin sitten niin kipeä, että tulin siihen tulokseen, että pari tällaista yötä, niin johan alkaa olla meikäläinen valmis ja kypsä. Iski päälle joku puolentoista tunnin kestosupistusjomotus. Siis maha koko ajan pinkeänä, ja alaselkää koskee niin, ettei nukkumisesta tule mitään missään asennossa.

No, otin lopulta Panadolin ja menin sohvalle sellaiseen istumanojaan. Siinä sain vähän rentouduttua (en tosin nukuttua), ja sitten kun raahauduin takaisin sänkyyn, nukuinkin useamman tunnin vain parilla herätyksellä. Mutta sitten loppuyö meni niin, että aina kun heräsi ja vaihtoi asentoa (eli tunnin tai puolen tunnin välein), iski supistus (se on sinänsä normaalia, että aina kylkeä kääntäessä supistaa), joka jäi päälle ainakin vartiksi. Ja inhottavan kipeitä olivat edelleen.

Nyt on aika väsy olo. Jos muksu meinää pysyä kyydissä lähellekään laskettua aikaa, niin toivon mukaan tällaisia öitä ei ala olla jatkuvasti. Muuten olen aika zombi jo ennen synnytystä!

Onnea kaikille jo nyyttinsä saaneille. Mulla oli eilen vika neuvola/lääkäri viikkoni siis eilen 36+5. Niin oli sitten taas sitä proteiinia pissassa ja verenpaineet koholla. Ei olisi kannattanut olla 1½h kävelyllä sitä ennen. Olihan siinnä kyllä lepo aikaa saman verran 1½h ennen sitä neuvolaa mutta tuo palautuminen tuntuu olevan todella hidasta. 157/95 ja toka mittaus158/90. Sitten lääkärillä tarkastuksessa, sf 33, hb 139, kohdunsuu pehmeä ja kohdunkaulaa jäljellä 2cm. Auki yhdelle sormelle. Niin sain siis lähetteen toistamiseen äippäpolille. Kättärillä otettiin sitten taas uusi pissa näyte ja siinnä ei ollut sitä proteiinia. Alan jo epäillä terveyskeskustamme että kuinka niillä on ja kättärillä ei ole. Kuin jo toinen kerta näin""?"" No sitten supistelukäyrä joka teki pientä sik sakkia kokoajan ja tunsinkin sellasta menkkamaista jomotusta koko päivän. Sitten toinen vyö oli kanssa mikä seurasi vauvan sydänääniä. Kaikki siihen asti ok. Sitten otettiin verikokeita. Niin niissä sitten oli joku koholla mistä lääkäri ei tykännyt. Olikohan se nyt (tromposyytit) kuitenkin joudun menemään kättärille uudestaan 7.3 ottavat uudet näytteet ja sitten lääkärille. Jos viellä koholla niin ""pelotteli"" että ottavat sisään ja joutuvat käynnistämään synnytyksen! SIIS KÄÄK: Mä oon kokoajan ajatellut että tässä on aikaa vaikka miten. Laskettu aikakin vasta 24.3. Niin ja olin pitänyt todennäköisempänä että menee pari viikkoa yli. Eihän meillä ole mitään valmista edes. Sitten pitäsi jo sairaalakassi vissii pakata. Niin sitten tietty mittasivat siellä kättärilläkin verenpaineen niin siellä oli 157/89. Sitten lääkäri teki jo toisen sisätutkimuksen sen päivän aikana. Ja todella ronkki niin että tuntuu ja sanoikin sitten että seuraavana päivänäkin voi tulla rusehtavan veristä vuotoa vähän. Kivaa. Viellä kun ultrasi niin ei meinannut saada päämittaa vauvalta kun oli niin alhaalla, niin painoi sillä ultralaitteella ihan hirveesti. Oikeesti mä en huuda helposti mut nyt oli lähellä etten huutanut. Pelotti miten se voi rusikoida vauvan. Mutta luulis tietty että tietävät mitä tekevät. Varmaan aika näky olin kun kävelin sitten pois sieltä. Ankan kävelyä :) Tänään on sitten jo taas uus kontrolli käynti neuvolassa. Kattovat taas sen pissan ja sitten mittaavat sitä verenpainetta. Mä luulen että paineet on ainakin ihan ok. Se oli vaan se kävely kun nosti noita paineita. On tuo kunto ropsahtanut aika alhaiseksi ja sitten ollut tällästä flunssan poikasta lähes koko raskaus ajan. MIeheni muuten näki viimeyönä unta vauvastamme. Että oli tulllut niin nopeaan ettei ollut ehtinyt synnytykseen mukaan ja että tyttö oli tullut. Nimenkin oli nähnyt, vaikka vasta hakusessa ollut ;)

Ai niin pakko lisätä, kun muistin vasta nyt... en ole aiemmin nähnyt vauvasta unta, mutta nyt sitten levottomana yönä näin aika hassua unta: Vauva oli saanut varpaansa työnnettyä mun mahan läpi (se alkoi sillä lailla, mitä oikeastikin tapahtuu välillä, että näkee mahan läpi, että jaa, tässä heiluu kantapää, mutta lopulta sitten vauva runnoi mahasta läpi). Ei kyllä yhtään ollut Alien-fiilis, mutta kovasti pähkäsin, pitäisikö lähteä sairaalaan, kun reiästä valui lapsivettä ja vähän vertakin. SIinä sitten kutiteltiin pieniä varpaita :)

Piti oikein miettiä noita viikkoja et meniköhän oikein...

Ja kiitos maitohappovastauksista :). Mäkin oon enimmäkseen vain syönyt noita A-tuotteita, Gefilus-juomia tai jugurtteja (onkohan muuten Valio lopettanut niiden teon kun ei toviin ole näkynyt kaupoissa??). Idoformia olis kaapissa jäljellä joulukuun lomareissun jäljiltä, mutta en ole sitä kovin usein ottanut, kun muistelin myös että just toi Lactobacillus olis se jolla on korvatulehduksia tutkittu. Voi laiskuus, kun pikku Googletuksella sais toki tuonkin selville varmasti muistelun sijaan :).

Verenpaine oli vähän noussut, todettiin tämän päivän neuvolakäynnillä, mutta saattaa kuulemma johtua myös ylettömästä väsymyksestä. Meillä kun kävi yöllä parkkiksella jonkun autohälyttimet ulvomaan, joku taas ajeli auton asuntonsa pihaan ja siinä samassa hässäkässä aloin sitten ottaa pissanäytettä neuvolaa varten, kun kerran oltiin molemmat varsin hereillä ja sopivasti oli mennyt 4 tuntia edellisestä vessareissusta... voi jee.

Mutta Toto-kuulumisia otettais Tepalta oikein mieluusti vastaan, tai vaihtoehtoisesti sitten vähän myöhemmin synnytyskuulumisia - kumpi nyt sitten sattui olemaan illan saldona :D!

Juu päivää vaan...TOTO oli hyvä...tosin alkaa äijät olla jo nin vanhoja, että ihan kaikkia ylä-ääniä eivät enää saa aikaiseksi..silti konsertti oli hieno ja täysin erilainen kuin edellinen (olisko ollut 2003?)... hienoa, että osaavat muuntautua...nyt oli tosiaan aika rock ja sai aikaan vaan hurjaa liikerumbaa meikäläisen vatsassa..varsinkin instrumentaalikohdat ja rumpu-ja kosketinsoitinsooloilut olivat pienelle mieleen..supistuksia ei tullut :) sitten miehen kanssa todettiin, että eipä tietenkään...tää tyypi on tajunnut, että niin kauan kuin on masussa pääsee mukaan kaikkeen makeeseen...tämä oli nyt neljäs konsertti missä on ollut... eka Lenny, sitten Collins, vähän heviä ennen joulua ja nyt tää..mikäs siinä on ollessa...viihdettä löytyy ;)
Maanataina on sitten yliaikaiskontrollikäynti NKL:llä...toivotti kyllä mukavan tuntuinen kätilö jo aiemminkin tulemaan ;)

I so wish :)