3/2006 osa 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Santtu

Vieras
Jatketaan taas täällä.

Uusia vauvoja odotellessa...

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

*1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
4.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, KOS
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm

Hei pitkästä aikaa kaikille, liitynpä teidän muiden jakautuneiden seuraan.

Tiistaina alkoi supistukset 1 aikaan yöllä heti säännöllisinä 6 min välein. Neljän aikaan mentiin laitokselle, kohdunsuu avoinna 2 cm ja synnytys hyvin käynnissä. 8 aikoihin kohdunsuu avoinna 4 cm ja supistukset 4-3 min välein. Supistukset jatkuivat tasaisesti tihentyen koko aamupäivän ja klo 11 aikoihin väli oli enään pari minuuttia. Koska kohdunsuu ei kuitenkaan ollut avautunut enempää kuin sen 4 cm niin kätilöt ehdottivat epiduraalia, jotta mahdollisesti minun rentoutuessani synnytys lähtisi käyntiin. N. 10 min myöhemmin meni vedet ja n. 45 min myöhemmin kohdunsuu oli kokonaan auki ja ruvettiin ponnistamaan.

Pieni Roope-poika syntyi 21.2. kello 12.14, painoa 2,600 kg ja pituutta 48 cm. (RV 38+4) Hassua että kolme viikkoa aiemmin ultrassa kooksi oli arvioitu jo silloin 2,9 kg ja kätilön tutkiessa käsin vatsan päältä sairaalaan tullessa, arvioi ipanan 3,6 kiloiseksi, hiukan meni huti nämä veikkaukset. Vauveli koki hieman kovia synnytyksen aikana joten sokerit tippuivat heti synnytyksen jälkeen kovasti ja seuraavana parina päivänä paino tipahti alimmilllaan 2,385 kg mutta nyt ollaan jo noususuunnassa.

Eilen päästiin kotiutumaan ja nyt ehdin tänne nettiinkin raportoimaan :o) Roope on todella rauhallinen tapaus, useammin me joudumme hänet herättämään syömään kuin hän meitä imettämään ... Äiti ja isä ovat aivan sekaisin onnesta pienen miehen kotiuduttua ja koirat ja kissatkin ovat ottaneet pienokaisen todella hienosti vastaan.

Onnea Santulle ja perheelle pojan syntymän johdosta!

onnea empulle ja muille jo vauvan saaneille!!

itsellä viikkoja 35+5 ja pahoinvointi on tullut takaisin, mikään ruoka ei maistu ja kaikki tulee ylös. ei oo olo mikään hyvä ollenkaan. minusta on tila loppunut jo aikaa sitten, rakko on kovilla, kylkiluihin sattuu, selkää jomottaa, olen toisin sanoe aivan kypsä jo tähän odotteluun, ei jaksais yhtään enää, toivoo vaan että vauva jo syntyisi että oma olo helpottuis. ultra ois 2.3 ja sillon katotaan painoarvio ja mahtuuko syntymää, mulle on täl hetkel iha sama, jos mahtuu tulemaa ni siitä vaan mut jossei meen hyvillä mielin leikkauksee, ois mulle ainaki parempi.

oon iha masentunu ja kypsä, vähän harmittaakin kun tällänen olen, pitäs olla vaa ilone ja muuta. ei vaan jaksa innostua yhtään mistää. kaikki on vauvalle valmiina täällä, maltan tuskin odottaa et saan vauvan syliini ekaa kertaa...

Moikka,

Kovasti oli tarkoitus tulla sinne rentoutukseen, mutta en sitten tullut...tämä onttoaivo unohti! Siis nyt tekee raskaus kyllä tepposiaan, koska en varmasti aiemmassa elämässäni olisi tällaista unohtanut=)!
No, täytyy varmasti selvitä ilman.
Kuukautiskipumaista kipuilua on ollut nyt kaksi kolme päivää, joten toivon/odotan/ehkä vähän uskonkin, että synnytys lähtisi lähipäivinä ottamaan tuulta alleen. Ja hyvä niin. Ollaan jo kuitenkin aika pitkällä ja mun (ja Haikaranpesän) mielestä jo riittävän pitkällä=)!
Janis ja Pikkarainen

Heipparallaa taas,

Janis: Täällä jo kävi mielessä, että oletkohan (onnellinen) päässyt tositoimiin! Rentoutuksessa et menettänyt mun mielestä mitään. Vähän oli hihhuli-meininkiä, ainakin se äänen avulla rentoutuminen :/

Täällä myös ollut noita menkkamaisia kipuiluja muutaman päivän, toisin tänään taas vähemmän.
Välillä tuntuu todellakin, että ei jaksaisi enää yhtään. Hengittäminenkin on jotenkin ison työn takana, varsinkin maatessa. Tule, tule jo!

Huomenna taas neuvola. Saas nähdä onko sf-mitta tällä kertaa kasvanut. Paino varmaan ainakin taas noussut roimasti.

Hei vain täältäkin.

Huomattavan paljon onnea Empulle! Aavistelinkin, että taas jotain tapahtuu, kun itse olen käynyt hiukan harvemmin täällä seuraamassa.

Tervetuloa vain kaikille kuukautiskipuilujen joukkoon. Älkää Antako kipujen herättää liikaa toiveita... Itselle määräättiin leopoa kipujen takia jo silloin mikä lie viikolla 34. Ettei vain syntyisi liian aikaisin. Ja tässä sitä vielä ollaan. LA on vajaan viikon päästä ja kivut entisellään. Nyt on lantiokin löystynyt. ja kaikki liike sattuu.

Oikeasti olo on kuitenkin hyvä ja odottavan seesteinen. Lähinnä tuntuu vain vaikealta uskoa, että hetkenä minä hyvänsä voi tulla lähtö, eikä sitten olla enää kahden. Ja että synnytys todentuu. Se tuntuu edelleen niin abstraktilta asialta. Positiivisin mielin kuitenkin ollaan.

Miehen tuntien, olisi kyllä pitänyt tajuta jo silloin viikolla 34, että jos vauvassa on kerran puolet hidasta hämäläistä niin eihän se voi tulla etuajassa... Mieskin on niiiiiiiin hidas.

Onnea minunkin puolesta kaikille jo nyyttinsä saaneille!

Täällä olo alkaa muuttua tukalammaksi päivä päivältä. Vasemmalla puolella alkaa kylkiluut olla niin tiellä, ettei oikein mikään asento tunnu hyvältä.

Huomenna olis taas ä-lomapäivä ja kotitekemiset alkaa olla vaarallisen vähissä. Siippa kohta hermostuu kun se ei saa multa hetken rauhaa sitten kun tulee duunista kotiin. Alkaa olla aikamoista odottelua jo. Joka aamu ekana tulee mietittyä, että eipä tullu näköjään lähtöä viime yönäkään. Saapa nähdä miten ens yönä...

Janis-Samat sanat siitä rentoutuksesta, et missannut mitään:) Lähinnä Vaniljalla, Kirsikalla ja mulla meni vähän hihitykseksi koko homma:)

Onnittelut Empulle täältäkin suunnasta!

Omaa napaa, ei mitään mainitsemisen arvoista oikeestaan, nivuskivut vaan lisääntyneet, kaveri varmaan painaa tonne haaruksiin vaan enemmän. Tiistaina vika lääkärineuvola, mielenkiinnolla odotan, että onko paikat jo lyhentyneet ja pehmenneet.

Paukkukin kirjoitti tuolla helmikuisissa, että tositoimiin lähtö voi olla lähellä. Toivottavasti mies ehti katsoa matsin vaikkei sen tulos toivottu ollutkaan;-)Paukulle tsemppiä!

T:Stella joka ihmettelee mitä kaikkea sitä taas ensi viikolla puuhaisi, Kampin keskuksessa täytyy ainakin loppuviikosta pistäytyä jos olotila pysyy hyvänä.

PALJON ONNEA EMPULLE JA PERHEELLE PIENESTÄ POJASTA!!!

-Santtu ja poika 6,5vrk

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

*1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
*3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
4.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, KOS
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm

Ja piti vielä lohduttaa kaikkia odottavia, että kellään ei ole mahaan jäänyt ja kyllä se vauva tietää parhaiten koska tulla. Ei se aika oikeasti niin pitkä enää ole kellään!!!

Ja palkintohan on varmasti jotain uskomatonta...

Onnea paljon Empun koko perheelle!!

Oonkohan ainut joka toivoo et vauveli malttais vielä pysyä tuolla mahassa?
Tosiaan tullu semmonen olo ettei vielä saa syntyä! Viime yön taas supisteli ja jäi yöunet vähän heikoks...

Näin muuten unta et oli maaliskuun 14.pv ja synnytin pienen pojan :) se oiski ihan hyvä päivä. meil ois täällä mun isosisko lapsenvahtinaki sopivasti ;)

Näyttää toi syntyneiden lista muuten siltä ettei kenenkään pahemmin tarvii siellä yliajalla ootella. Vauvelit syntyy ajallaan ja ainoostaan Sportilla menny lasketun yli ja sekin VAAN 2 päivää.

Onnea Empun perheelle minunkin puolestani!

Kyllä täälläkin vähän toivotaan, että vauva vielä pysyisi sisällä. Lähinnä miehen puolesta, kun sillä on pari deadlinea tässä kahden viikon sisään, mutta toisaalta siltäkin kannalta, että itse vielä toivoo saavansa nukkua rauhassa vielä ainakin muutaman yön. Okei, eihän se uni niin laadukasta ole, mutta ainakin useimmiten sitä saa tarpeeksi

Viime viikolla kun sain kokoarvion, niin ajattelin senkin takia, että hetken saisi vielä pysyä (arvio oli viime keskiviikkona 2,4-2,5kg -> arvioitu la-paino 3,1-3,2kg), mutta sitten kun olen täältä lukenut, että kilollakin saattaa heittää, niin en kyllä enää sen vuoksi toivo muksun mukana pysyvän.

Sitä kuukautiskipuilua on täälläkin ollut jo pitkään, yleensä tasaisena jomotuksena, joskus harvoin supistelun yhteydessä. Mitään erityisiä merkkejä synnytyksen lähestymisestä en ole huomannut edelleenkään. Viime viikolla epäilin jo limatulppaa, kun oli sellaista tosi venyvää limaa (ja paljon), mutta sitä tuntuu tulevan joka aamu jostain syystä.

Aurinkoista viikkoa kaikille. Tällä viikolla muuten alkaa se maaliskuu, mitä kaikki varmaan on odotelleet jo kauan :)

joo. Mulla kans on jatkunu toi ""limatulppa"" vuoto et ei taida täälläkään sitä olla ;)
Oiskohan se sit ihan joku loppuraskauteen kuuluva juttu?

Mulle on muuten kans heitetty arvioks et painais laskettuna aikana sen 3,2kg, mut en oikein usko siihen kun koko ajan jostain kuulee noita juttuja miten metsään ne arviot on menny. Eikä mulle mitään ultraa oo tehty vaan lääkäri ja neuvolan täti ihan käsikopelolla ovat sitä mieltä.

Moikka tytsyt,

Vanilja, Stella ja Kirsikka: hyvä tietää, ettei siitä rentoutumisesta jäänyt jotain todella mieltäräjäyttävää ja kipualievittävää mieleen=) On se kyllä kumma miten tää raskaus saa muistin heilahtelemaan...

Kuukautismaista jatkuvaa kipuilua tuntui eilen illalla ja muutaman kivuliaan supparinkin kanssa taisteltiin. Olin jo ihan innoissani, että jos viime yönä olisi tullut lähtö, mutta ei...Kuten Sannikin sanoo, joka ilta/yö miettii, että joko joko joko ja aamulla saa taas aloittaa saman ajattelun alusta. Kyllä muuten alkaa paikat olemaan sen verran kipeinä, että paikallaanistuminen samassa asennossa alkaa olla tuskaa. Täytyy seisoa välillä, jotta vaavi saisi kaiken mahdollisen tilan omaan käyttöönsä.

Huomenna on muuten sitten täysikuu. Kaveri kertoi, että kun hän joulukuussa synnytti niin kätilöt kertoivat, että täydenkuun iltoina on aina viisinkertainen määrä synnyttäjiä osastoilla ja kuulemma palkkaavat usein lisähenkilökuntaakin jo sen takia...
Saa nähdä kuinka moni on täydessä touhussa tulevana yönä tai ti-ke välisenä=).

Pakkaspäivänjatkoa, Janis ja Pikkarainen (joka saisi aloittaa lähtölaskentansa jo ehdottomasti vaikka heti!)

Tuli mieleen, kun jotenkin on yleisesti vallalla ajatus, että yöllä se sairaalaan lähtö kumminkin tulee (täälläkin puhutaan, että juuri yöllä niitä supistuksia odotellaan alkaviksi)... joku kysyi tästä, kun oltiin synnärillä käymässä, ja siellä kyllä kätilö sanoi, että ihan tasaisesti niitä synnytyksiä on ympäri vuorokauden, päivällä enemmänkin, mutta se johtuu kuulemma sektioista ja käynnistyksistä.

Itse haaveilen, että supistukset alkavat aamulla hyvinnukutun yön jälkeen, ja vauva syntyy toivon mukaan ennen seuraavaa aamua... saahan sitä kaikkea suunnitella, kun ei muutakaan tekemistä kerran ole :) ""Hieman kumminkin epäilen, että ihan noin hyvin käy...

Helou.
Tiitu, et ole ainoa, joka toivoo lapsen vielä pysyvän yksiössään! Maaliskuun puolvälin jälkeen (kun mies on tullut työmatkaltaan) eli joskus viikolla 38 saa alkaa sattua ja tapahtua vaikka heti, mutta siihen asti toivon kyllä tämän nykyisen ""turvapaikan"" välttävän vauvalle. Ei sillä, ettenkö jo malttamattomana odottaisi tai että maha alkaisi olla jo vähän rasittava, mutta silti.

Ja synnytyksen alkamisesta - mies on töissä melko pitkän matkan takana ja sairaalaankin matkaa joitakin kymmeniä kilometrejä, joten toivon vain ja ainoastaan, että tositoimet alkavat niin että mies ehtii kotiin ja viemään mua sairaalaan. Ja toisaalta niin, että häntä ei tarvitse monta kertaa turhaan hälyyttää :).

Toissayönä kampesin sohvalle nukkumaan, tänä yönä uni maistui pitkästä aikaa oikein hyvin. Kivakiva. Mutta yksi kahvikuppi ei kyllä riitä näin aamulla yhtään mihinkään...

Ruokalistalla olis tänään joko veri- tai pinaattilettuja. Terkkari kehotti viime viikolla rautatablettien syöntiin harvakseltaan, mutta mieluummin tehosta hempparia lisäksi noilla rautaisruoilla kun Retaferit eivät oikein kamalasti innosta!

Hyvää alkavaa viikkoa

-- oi, ja meinasi tärkeä unohtua: Empulle oikein paljon onnea!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille maalisille!

Oikein paljon onnea Empulle ja perheelle!

Aamulla oli neuvola. Kaikki näytteet oli puhtaita. Paino nousee edelleen tasaista tahtia. Turvotusta alkaa olla jo aika paljon. Loppuaika käydäänkin sitten viikon välein neuvolassa. Varattiin ensi viikolle aika ja terkkari sanoi, että nähdään sit ensi viikolla tai soita, jos synnytät sillä välillä.. Apua!

Sitä kyllä alkaa toivoa, että josko minäkin kohta.. Nyt on 37 viikkoa täynnä, eli vauva olis täysiaikainen. Mä oon nähny synnytysunia suurinpiirtein joka toinen yö ja joka kerta unet on ihan erilaisia. Olo alkaa olla aika tukala, vauva on jo niin iso, et kaikki pienetkin möyrimiset tuntuu vahvasti ja välillä tuntuu, et ei saa kunnolla henkeä, kun vauva painaa keuhkojakin. Supistuksia tulee silloin tällöin ja vihloo vähän väliä.. Viime yönä heräsin siihen, kun tuntui, että jotain lorahti pikkuhousuihin. En oo varma oliko se valkovuotoa vai lapsi vettä. Sanoin asiasta neuvolassa ja terkkari käski tarkkailla tilannetta ja soittaa heti jos vielä tulee. Onko muilla ollu vastaavaa?

Aloitin maitohappobakteeritablettien syömisen tänään. Jos niistä ois edes vähän apua, ettei vauvalle tule kauheesti allergioita tai koliikkia. Se ei olis kovin kivaa..

Nyt pullanpaistoon. Ajattelin herkutella tänään laskiaspullilla!

Alisa 37+0

Isot onnettelut Emoulle ja perheelle sekä millalle, että olet saanut vauvelisi kotiin!

Meillä vauva-arki rullaa ja kaikki on mennyt hyvin. Tyttö nukkuu kerrallaan n. 2-4 h.

Vitsit mä jännään teidän puolesta kuka poksahtaa seuraavaksi! Tuntuu, että itsellä tosta ajasta on jo piitkä aika, vaikka eihän siitä olekuin reilu pari viikkoa!

Heippa vaan taas pitkästä aikaa!

Onnea synnyttäneille!!!!!!!!!!

Mulla on kanssa jo viikon päivät ollut sellaista menkkamaista kipua. Öisin ei tule nukuttua ja aamu onkin siirtynyt puoleen päivään. Kylkiluita painaa niin, että tekee mieli vetää selkää kaarelle jatkuvasti. Odotan siis todalla sitä, että vihdoinkin alkaisi se synnytys!

Välillä kyllä huolettaa, että minkähän kokoinen möllikkä meille mahtaakaan syntyä. Lääkäri arvioi neljäkiloista. Molemmat, tuleva isä ja minä, olimme lähemmäs neljäkiloisia. Lisäksi mahassa ei tunnu enää olevaan juurikaan tyhjää tilaa, joten uskon ettei tää arvio meidän kohdalla kovinkaan poikkea todellisuudesta. Auts! Onnekseni luin jostain vauva-lehdestä viime viikolla ettei synnytyksen helppouteen välttämättä vaikuta vauvan koko... Saa nähdä.

Kiitoksia vain kaikille onnitteluista.

Valitettavasti joudun vähän toppuuttelemaan teitä joilla noita kipuja on ollut, ei taida olla ainankaan varma merkki lähestyvästä synnytysksestä. Mulla ei ollut mitään kipuja, vatsa ei laskeutunut eikä ollut mitään merkkejäkään alkavasta synnytyksestä ennen kuin sitten posahti heti 6 min välein synnytyssupistukset. Terkkarikin eilen ihmetteli vauvaneuvolassa että miten se nyt jo sieltä pois tuli :o)

Eilen siis oltiin ensimmäisessä neuvolassa koska vauva tarvitsee käyttää suht usein painokontrollissa pienen kokonsa vuoksi ja koska paino tippui parin ensimmäisen päivän aikana yli 10%. Onneksi on nyt sitten tehosyöttämisen ansiosta paino noussut viikonlopun aikana kotona 50 g (koko viikon tavoite 100 g) ja homma näyttää hyvältä. Mutta kyllä tuo poitsu viikonloppuna ahmikin niin paljon että välillä pelättiin hänen räjähtävän. Nyt on sitten alkuviikon aikana rauhoittunut ruokailutahti, ehkäpä ne on nyt varastot täytetty.

Mitenkäs teillä muilla synnyttäneillä on lähtenyt imetys sujumaan? Meillä oli aika hankala alku kun nuori mies lykkäsi aina imettämään lähdttäessä kielen kitalakeen kiinni enkä huomannut sitä sieltä alkuun ottaa poiskaan. Koska kieli oli kitalaessa, vauva kyllä imi mutta mitään hän ei päässyt nielemään... :O( Onneksi sairaalassa iltapäiväkätilö tuli apuun ja kertoi missä vika. Muutenkin tuntuu poitsun olevan hankala saada nänni suuhunsa, mutta imetyskumin ja harjoittelun avulla ollaan saatu imetys käyntiin ihan hyvin. Olin kyllä hämmästynyt siitä, kuinka hankalaa imettäminen saattaakin olla :o)

No nyt täytyy lähteä herättelemään Roopea aterialle.

Mukavaa odotuksen jatkoa teille jotka vielä odotatte ja toivottavasti pääsette pian tositoimiin jos siltä tuntuu!

T:Emppu, Roope ja Isä

Tervehdys tänne pitkästä aikaa,

Tosiaan Janis luulimme perjantaina, että olet jo synnyttämässä kun sinua ei näkynyt siellä äitien rentoutusryhmässä, mutta kuten muutkin tytöt sanoivat, et kyllä jäänyt meidän mielestämme mistään paitsi. Tuo unohteleminen taitaa olla ihan normaalia tähän tilaan :). Itsekin vähän myöhästyin sieltä kun en malttanut lähteä, ennen kuin olin nähnyt Poutiaisen laskun... hieno saavutus!

Olosta: Taitaa alkaa olla meillä h-hetki aika lähellä :). Viime yönä heräsin supistuksiin. Aiemmin olinkin miettinyt, että mistä tietää harkkarisupistusten ja oikeiden eron, mutta nämä viimeöiset olivat kyllä sen verran kokonaisvaltaisampia (tuntui koko vatsan alaueella rintoihin saakka ja säteili myös reisiin ja alaselkään) ja kipeämpiä, säännöllisiä n. 10 minuutin välein, että jo luulin lähdön tulleen. Mutta sitä ei kestänyt kuin reilun tunnin, ja sitten nukuin loppu yön ihan rauhallisesti. No nyt on sitä kuuluisaa menkkakipua ja vatsa vähän sekaisin.... Saa nähdä kauanko vielä kestää.

Eilen kävimme perätilatarkastuksessa Kättärillä, kun meidän neiti ei siis vieläkään ole kääntynyt, eikä ilmeisesti enää mahdu kääntymäänkään. Kaksi viikkoa sitten lääkäri yritti ulkokäännöstä, mutta se ei onnistunut. Minun lantioni sisämitta magneettikuvattiin, jotta osaisivat arvioida mahtuuko lapsi syntymään alateitse vai joudutaanko keisarileikkaamaan. Sanoivat lantioni olevan oikein sopiva synnyttämiseen ja lapsen mahtuvan normaali kautta, ellei pahasti yliaikaiseksi mene. Eilen lääkäri kuitenkin totesi synnytyskanavani lyhentyneen jo todella paljon. Kysyin häneltä mahdollisesta aikataulusta. Meille varattiin varmuuden vuoksi uusi aika painoarvioon yms. kahden viikon päähän, mutta lääkäri sanoi vahvasti epäilevän että olen jo silloin synnyttänyt. Nyt sanoi painoarvioksi 3 200g, eli oikein hyvän kokoinen. Tosin meikäläisen ulkomitoista voisi luulla, että siellä olisi kaksi tuon kokoista toukkaa :).

Muuten vointi on ihan ok, paitsi niskat mulla on jämähtänyt tosi pahasti, ja se aiheuttaa ikävää päänsärkyä. Kävin eilen hommaamassa sellaisen mikrossa lämmitettävän kauratyynyn, jota ne Haikaranpesässä suositteli myös supistuskipuihin. Ainakin niskoja se rentouttaa mukavasti.

Ai niin tytöt, nyt ainakin yksi vähemmän roikkumassa siellä Haikaranpesän kahvassa, kun minä alan olla aika varmasti ulkona niistä kuvioista tämän perätilan vuoksi. No onpahan ainakin lääkäri mukana koko synnytyksen ajan ja me ollaan erikoistarkkailussa. Sairaalaankin pitää lähteä kuulemma heti lapsiveden mentyä, koska on vaarana, että napanuora saattaa luiskahtaa ulos.

No jopa tuli tekstiä kerrakseen....

Onnea todella paljon kaikille vauvan jo saaneille. Voimia, jaksamista ja onnenhetkiä uusien tulokkaiden kanssa :).

Kirsikka

Moikka taas,

Terveisiä lääkäriltä. Tosiaan on sitten reilun kokoista jötkälettä tulossa. Lääkäri kommentoi kyllä synnytystapaan vaan, että ""kai se täältä mahtuu tulemaan"". Ei kyllä saanut meikäläistä rauhoteltua ainakaan. Tosiaan painoarvio oli nyt 3,4kg ja reilu 4kg syntymässä. Synnytykseen ei varmaan vielä kuitenkaan lähdetä, koska paikat vain vähän pehmenneet ja 2,5cm jäljellä. Toisaalta, kuten Emppu sanoi, voihan olla, että lähtö tulee siltikin. Vaavi ei kyllä ollut vielä laskeutunut kokonaan.
Kyllä se Kirsikka kohta lähtee synnärille, jos noin vahvoja tuntemuksia alkaa jo olemaan. Voi kun mullakin olisi sama! Taitaa olla turha toivoa vielä vähään aikaan kuitenkaan.
Tosiaan yksi vähemmän roikkumassa siellä Haikaranpesän kahvassa, mutta ehkä se on parempi niin. Saat ainakin varmaa hoitoa koko synnytyksen! Ei muuta kun kovasti onnea matkaan! Seuraavassa tapaamisessa sulla on varmasti pieni käärö mukana, se on jo varma=)!
Mulla oli paino laskenut 1,4kg /vko, mutta siihen vaikuttaa varmasti paljon eri vaakakin. SF oli kasvanut puolella sentillä, vaikka vähän oli menossa lantioonkin kyllä eli siis kaikki jees. Edelleen yläkäyrällä tai sen yläpuolellakin mennään, joten...jössikkä taitaa olla tulossa=)!

Ei muuta kun tsemppiä ja kirjoitelkaahan ahkerasti kaikki!
T: Janis ja Pikkarainen

tällä rintamalla ei oikein muita kuulumisia ole kuin neuvolasta :). Taas siellä ihmeteltiin, että on oikein kookas vauva tulossa. Arveli, että oliskin nyt jo nelikiloinen. Mulla on verenpaineet aika alhaalla (108/52), joten pitäis juoda enemmän. Ja viikossa tullu painoa 1,6kg joten taitaa nestettä kertyä kudoksiin ihan kohtuudella.

Tunnusteltiin yhdessä masukin kroppaa ja kokeilin itsekin liikuttaa vauvelin päätä (joka ei kyllä liiku kun on kiinnittynyt). Tuli vain myöhemmin mieleen, että mitä jos tuolla tavalla painelemalla sattuukin painamaan vaikka just vauvan silmän kohdalta! Hui.

Kävin eilen 1,5h hiihtolenkillä ja taidanpa tehdä tänään saman. Jos se vaikka edistäisi synnytystä vähäsen.