2v:n herkuttelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kökkö-äiti :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kökkö-äiti :/

Vieras
Minkä verran ja kuinka usein teillä 2-vuotiaat saavat herkkuja? Ja millaisia herkkuja?

Käytiin juuri hammashoitajalla ja tuli kökkö äiti-fiilis.. Kysyn mitä miltä hoitaja on xylitol-pastilleista, tuumasi että aivan turhaa makeaan totuttamista ja että herkkuhetket kuuluvat vain erityistilanteisiin.

Meillä lapsi saa herkkuja useamman kerran viikossa. Kotona saa hyvin harvoin mutta käymme "tilanteen pakosta" joka päivä mummolassa ja sillä tarjotaan aina kahvit.. Kahvipöydässä on aina tarjolla montaa eri sorttia keksiä, pulla, viineriä ym. ja tietysi piniki tahtoo osansa :/

Lapsi on sitten aina saanut keksin/pienen palan pullaa. Enää lasta ei niin kamalasti edes kiinnosta ja saankin välillä harhautettua hänet muihin puuhiin ilamn herkkua. Enkä osaa olla niin jyrkkä että lapsi jäisi ilman kun muut mussuttavat keksiä :(

Mitkään maissinaksut ei ole ikinä uponneet, eikä kyllä tyytyisi siihen että saa eri evästä. Karkkia ei saa ollenkaan, suklaata palan-kaksi joskus (n.krt/kk)

Teenköhän tästä turhan suurta "ongelmaa" vai onko peli menetetty kun 2v. saa herkkuja muulloinkin ku synttäreillä ja jouluna?! :) :/

Vaikka kertoja on suht usein ni määrät on kuintenki mielestäni pieniä..

Opetin vähä vajaa puolitoistavuotiaan maissinaksuihin. Saa ehkä kerran kuussa jonkun keksin. Xylitol-pastilleja saa. En aio opettaa lastani syömään ylettömästi herkkuja, en halua lapsestani ylipainoista, suojelen hampaita yms. Mummoni olisi halunnut tarjota lapselle herkkuja, kielsin. Kuitenkaan en koe, että sokerimössö on varsinaisesti kenellekkään kovin hyvää, saati pienelle..

Meillä lapsi sai 2v hyvin rajoitetusti ja hampaista huolehdittiin. Käytiin tark vähän vailla 2v ja hygienisti tuumasi vain että hyvä kun pidätte hampaista huolen ja jos makeaa niin kohtuudella eikä päivittäin. Nyt 4v tark sanoi että karkkipäivä on hyvä mikä meillä käytössä ja rajattuna+sitten xylitolia päälle. Ei siis koskaan sanottu että ei ollenkaan mut että miettii paljonko ja miten usein.

Meillä ei kukaan juo mehuja, joten ei 2-vuotiaskaan. Kahvipullaa on kotona tarjolla vain, kun on vieraita, silloin lapsikin saa jotain pientä. Xylitol-pastillin saa ruoan päälle, jos lapsi itse muistaa pyytää. Joskus olen ruoan päälle antanut pienen nokareen tosi tummaa suklaata, jos olen itsekin ottanut. Karkkia ei ole syönyt ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja kökkö-äiti :/;25430702:
Minkä verran ja kuinka usein teillä 2-vuotiaat saavat herkkuja? Ja millaisia herkkuja?

Käytiin juuri hammashoitajalla ja tuli kökkö äiti-fiilis.. Kysyn mitä miltä hoitaja on xylitol-pastilleista, tuumasi että aivan turhaa makeaan totuttamista ja että herkkuhetket kuuluvat vain erityistilanteisiin.

Meillä lapsi saa herkkuja useamman kerran viikossa. Kotona saa hyvin harvoin mutta käymme "tilanteen pakosta" joka päivä mummolassa ja sillä tarjotaan aina kahvit.. Kahvipöydässä on aina tarjolla montaa eri sorttia keksiä, pulla, viineriä ym. ja tietysi piniki tahtoo osansa :/

Lapsi on sitten aina saanut keksin/pienen palan pullaa. Enää lasta ei niin kamalasti edes kiinnosta ja saankin välillä harhautettua hänet muihin puuhiin ilamn herkkua. Enkä osaa olla niin jyrkkä että lapsi jäisi ilman kun muut mussuttavat keksiä :(

Mitkään maissinaksut ei ole ikinä uponneet, eikä kyllä tyytyisi siihen että saa eri evästä. Karkkia ei saa ollenkaan, suklaata palan-kaksi joskus (n.krt/kk)

Teenköhän tästä turhan suurta "ongelmaa" vai onko peli menetetty kun 2v. saa herkkuja muulloinkin ku synttäreillä ja jouluna?! :) :/

Vaikka kertoja on suht usein ni määrät on kuintenki mielestäni pieniä..

Heh, meniköhän sulla nyt puurot ja vellit sekaisin?
Xylitol-pastillit nimenomaa ovat erinomaisin ja tavoiteltavin juttu joka aterian jälkeen! En usko, että hoitaja on sanonut että turha opettaa makeaan xylitol-pastillien avulla tai sitten on ollut joku äärimmäisen epäammattimainen hammashoitaja :D

Meidän 2 v saa melkein joka päivä jotain pientä herkkua, erikseen meillä ei ole karkkipäivää tms. Mehuja meillä ei muuten juoda, mutta saunassa saavat pillimehun kerran viikossa. Keksin, pullanpalan, suklaanpalan tms. saa varmaan joka päivä jälkiruoaksi. Xylitolpastilli otetaan joka ruoan jälkeen. Meillä opetellaan syömään kohtuudella kaikkea, eli jälkiruoaksi voi saada sen suklaapalasen tai muun pienen herkun, ei niin että mätetään koko karkkipussi tai suklaalevy kerralla. Mielestäni on kiva että pikkuisetkin saavat nauttia samoista herkuista kuin isommat. Itse olen saanut lapsuudessani vähän liikaakin herkkuja, mutta näin aikuisiällä pystyn kieltäytymään herkuista kokonaan tai voin syödä niitä kohtuudella, ei mitään ongelmaa. Normaalipainoinen olen, terveelliset elämäntavat.

Ne xylitol-pastillithan kuuluu hampaidenhoitoon, ruoan tai välipalan jälkeen voi syödä pastillin joka pysäyttää happohyökkäyksen. Helpompaa kuin pestä joka välissä hampaita.

Heh, meniköhän sulla nyt puurot ja vellit sekaisin?
Xylitol-pastillit nimenomaa ovat erinomaisin ja tavoiteltavin juttu joka aterian jälkeen! En usko, että hoitaja on sanonut että turha opettaa makeaan xylitol-pastillien avulla tai sitten on ollut joku äärimmäisen epäammattimainen hammashoitaja :D

Ei kuule mennyt sekasin, näin sano hammashoitaja. Olen kyllä toisaallakin nähnyt/kuullut eriäviä mielipiteitä noista pastilleista.

Minäkin ihmettelen, tuota hammashoitajan suhtautumista xylitol-pastilleihin. Ihan tutkittua tietoa se on ollut jo pitkään, että xylitol on katkaisee happohyökkäyksen ja on terveellistä hampaille. Olet varmaan ymmärtänyt jotain väärin.

Ja kyllä, oma 2-vuotiaani syö herkkuja siinä missä muukin perhe. Niin, ja meillä ei syö kukaan herkkuja joka päivä eikä älyttömiä määriä.

Meillä jokainen kolmesta lapsesta syö täysksylitolipurkkaa tai imeskelee täysksylitolipastilleja ruuan jälkeen, 2-vuotiaina pastilleilla aloitettiin. Suuhygienisti ja hammasläääkäri ovat molemmat todenneet, että se on jees juttu, osa hampaidenhoitoa. Näköjään mielipiteitä on sit monia. En tiedä, ovatko auttaneet, mutta ainakaan lapsilla ei ole reikiä hampaissa (lapset 12v, 9v ja 5v).

Xylitol-pastillit voi korvata myös palasella juustoa ruuan jälkeen, ihan sama vaikutus (kuulemma...)

Meillä 3v saa joka ruuan jälkeen xylitolia, ei lasketa niitä herkuiksi.
Mehuja juodaan, mutta harvoin, limsoja samoin. Herkkuja syödään silloin tällöin, karkkia, pullaa, keksejä lapset saa silloin kun muutkin niitä syö. Tosin vähän eri määriä, eikä edes joka viikko...

Minäkin ihmettelen, tuota hammashoitajan suhtautumista xylitol-pastilleihin. Ihan tutkittua tietoa se on ollut jo pitkään, että xylitol on katkaisee happohyökkäyksen ja on terveellistä hampaille. Olet varmaan ymmärtänyt jotain väärin.

Ja kyllä, oma 2-vuotiaani syö herkkuja siinä missä muukin perhe. Niin, ja meillä ei syö kukaan herkkuja joka päivä eikä älyttömiä määriä.

En ymmärtänyt väärin. Mulle myös toinen hammashoitaja (toisella paikkakunnalla asuessamme) sanoi ettei hän koe niitä kovin hyviksi.

Molemmat maisitsivat myös sen että niin suuri määrä mitä niitä pitäisi syödä (2kpl joka aterian jälkeen) laittaa helposti mahan sekasin ja pienemmästä määrästä ei kuulemma ole hyötyä hampaidenhoidon kannalta. Ja onhan ne makean makuisia.

Tänään sitten ihmettelin hoitajalle et onko tosiaan noin ku kertoi koska niitä käytetään kuitenki lähes kaikissa päiväkodeissa. Hän totesi vaan että kunnon harjaus 2x pv on se ainoa oikea hampaiden hoito.

Kyllä meillä lapset saa pieniä määriä herkkuja useamman kerran viikossa. Esim lounaan jälkkäriksi yksi kaurakeksi tai pari palaa suklaata. Ei siis joka päivä eikä joka ruuan jälkeen mutta välillä kuitenkin. Mä en kannata ollenkaan sitä linjaa että ollaan liian tiukkapipoisia, itse olen sellaisen tiukkapipoäidin kasvatti ja mulla on nyt sitte ongelmia herkkujen suhteen. Itse annan lapsilleni pieniä määriä herkkuja sen takia että ne ois normaali, joskin pieni, osa arkea jolloin niistä ei paisu lapsen mielessä jotain hirveän tavoiteltavaa ja sellasta jota pitäis sitte vetää kilokaupalla kun siihen pääsee käsiksi. Että ap ei mun mielestä oo huono äiti. Tietenkää pienille ei sovi antaa isoja määriä eikä päivittäin mutta jos 2vee saa joskus yhden tai kaks suklaanpalasta taikka keksin niin ei se turmioon vie.

Yhteistyössä