26-vuotias ystäväni on tosissaan sitä mieltä ettei kenenkään pitäisi tehdä lapsia ennen kuin on 30!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v:
Alkuperäinen kirjoittaja muksu:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
No mun kohdalla ainakin piti paikkansa :) Nyt 32.v ja ihan täydellinen ikä mulle ekaa lasta odotella :)

Miehen kanssa kumpikin menomme menty, ehditty opiskelemaan, olemaan töissä..nyt kumpikin nautitaan vaan tästä yhdessäolosta ja yhteisestä kodista ja odotellaan pientä tyyppiä <3

Ihana, rohkaiseva kommentti. Täytin just 31 ja vasta ekaa tehdään. Välillä masentaa vietävästi kun yhteiskunta sanoo että ollaan liian vanhoja. :( Ennen ei ole ollut mahdollisuutta, eikä olla oltu valmiita.

Siis kuka sanoo? Yhteiskunta? Mä en tiennyt että se osaa edes puhua!

Minulle ei sanonut mitään vaikka olin ekaa saadessani jo liki nelikymppinen. Ei vissiin uskaltanut mitään puhua pukahtaa...

Älä nyt suotta ole noin aggressiivinen, sulle lähemmäs 40.v oli hyvä ja eikös se ole tärkeintä? Mä ehdin täyttää 33.v kun ensimmäiseni syntyy enkä voisi olla oikeammassa iässä :) Mutta kyllähän se yhteiskuntakin "puhuu" ja myös tiettyjä biologisia faktoja on olemassa, mitäpä niitä kieltämään.

Kukapa niitä kieltääkään mutta ei yhteiskunta kyllä mitään "puhu". Mitä se muka sanoo tähän lisääntymisasiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Kertoo todella paljon ihmisen kypsyydestä että kokee itsensä oikeutetuksi arvostella toisten valintoja tai sanoa toisen puolesta mikä olisi oikea ikä hankkia lapsia.

Mä sain lapsettomuustuomion 21-vuotiaana. Olipa herkkua. Ja samaan aikaan yhdestä suunnasta alettiin kuumotella 'milloin teille', 'eikö teillekin jo vauvakuume iske', 'farmari selkeesti tarkoittaa että perheenlisäystä on tulossa eiks?!' ja toisesta suunnasta 'ette sitten varmasti hanki lapsia ennenkuin on koulut, urat, omakotitalot, vakaat isot tulot jne.'.

Saanko kysyä mitä se teille kenellekään kuuluu minkä ikäisenä kukakin lapsia haluaa tai saa?

Kertoo todella paljon ihmisen kypsyydestä ja etenkin sen puutteesta jos ilman ylimielistä rutinaa ei kestetä edes sitä että joku sanoo asiasta kuin asiasta eriävän MIELIPITEENSÄ!

Jollain ihmisellä siis on MIELIPIDE että HÄNEN MIELESTÄÄN lapset pitäisi hankkia yli kolmikymppisenä. So what? Ei hän kenenkään pillunreikää ole silti umpeen sementillä muuraamassa kunnes asianosainen täyttää kolmekymmentä.

Sikäli mikäli minä mitään olen tajunnut niin Suomessa on mielipiteen vapaus. Täällä saa olla vaikka sitä mieltä että alle viiskymppisten ei pitäisi lisääntyä ja se ei tosiaan teistä kellekään vähääkään kuulu mitä muut ovat mistäkin asiasta mieltä.

Jos taas tuttavanne kyselevät liikoja niin valitkaa seuranne paremmin.

Sulle se kypsyys on näemmä tuonut aimo läjän katkeruutta.

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja sen ilmaisemiseen, mutta on eri asia sanoa mielipiteensä kuin asettaa toisille rajoja miten heidän pitäisi elää koska arvostelijalle on joku ikä ollut esimerkiksi lasten hankintaan oikeampi.

En tosiaan puhunut viestissäni pelkästään aloittajan kaverista, vaan ihan yleisesti ihmisistä jotka kokevat oikeutetuksi arvostella toisten valintoja hankkia lapsia nuorena tai vanhana riippuen siitä ovatko itse olleet minkä ikäisiä lapsia saadessaan. Selkeä ero.

Ja mielelläni valitsisin seurani niin etten joutuisi olemaan typerien utelujen ympäröimänä, mutta sukuaan on vaikea valita eikä sitä pesäeroa ihan kaikkiin viitsisi tehdä saati sitten alkaa julkisesti repimään kipeimpiä haavojaan joista tietää ettei ihmiset jotka on lapset saaneet kalsareita vilkaisemalla voi ymmärtää. Valitsin siis olla hiljaa ja vastailla ympäripyöreitä, mutta kai mullakin silti saa olla oikeus mielipiteeseeni joka on; älä utele ihmisiltä henkilökohtaisia asioita koska ne eivät sinulle kuulu :)

Pyh pah ystäväsi mielipiteelle! ;)

Kun sain esikoiseni, olin juuri täyttänyt 20 vuotta. Nyt neiti menee ensi syksynä kouluun ja on ihana herttainen äidin silmäterä. Olen siis nyt 26-vuotias:)

Minulla on hyvä vakityöpaikka, omistusasunto, auto, tyttärellä kallis harrastus ja lemmikit eli aivan sama vaikken odottanut vanhuutta ennen lapsen tekoa :D

Nyt ikäkynnys ei ole niin korkea ja kyllä nuorena vaan jaksaa paremmin niiden lasten kanssa touhata..... Oma äitini oli 19-vuotias minut saadessaan, enkä parempaa äitiä voisi toivoa! Ihanaa että hän on vieläkin nuorekas ja samalla aaltopituudella, eikä mikään toinen jalka haudassa :(

Toivottavasti oma tyttäreni on äidistään yhtä ylpeä kuin minä sain olla lapsena omastani! :)

Yhteistyössä