U
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Alkuperäinen kirjoittaja minä:Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Sitä paitsi en ole ikinä ymmärtänyt tuota asiaa, että pitää rauhoittua kun vanhemmuus alkaa? Ei ihminen itseään voi muuttaa joksikin äitimöykyksi, masentuuhan siinä jos sellaista yrittää. Äitiyden lisäksi sitä on edelleen nainen, ehkä puolisokin jollekin. Vanhemmuus on vain yksi osa elämää. Eihän sitä moneen muuhunkaan elämässä eteen tulevaan asiaan ole heti valmis, mutta elämä opettaa.
Ei vanhempien tartte musta enää ravaamalla ravata omissa juoksuissaan ja mennä oma napa edellä. Se ei silti tarkoita että äitimöykyksi tarttee ryhtyä, mutta kyllä lapsi tarvitsee stabiilin arjen, ei sitä että isä- ja äitipuolia tulee ja menee...tai vaikka ydin perhe pysyiskin kasassa niin että arki on sitä et kun isi tulee töistä, äiti häippää harrrasteisiinsa, aina joku menossa, joku tulossa. Sehän tätä nykymaailmaa vaivaa että ei osata joskus vaan olla, että pysähdyttäs ja elettäs hieman rauhallisemmin.
Arvatkaapas mitä? Se lapsikin kasvaa, se ei pysy pikkuisena ikuisesti vaan kasvaa ja haluaa myös nähdä mitä maailma tarjoaa. Kun lapsen on saanut nuorena niin kas kummaa kun lapsi on kasvanut isoksi niin itse on vasta nuori edelleenkin. En vaan itse osaa enää tämän ikäisenä ajatella tuota ensin nämä sitten se -ajatusta. Elämä kun ei ala eikä lopu lapsen saamisesta, elämä on isompi kokonaisuus!
Alkuperäinen kirjoittaja vv:Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Alkuperäinen kirjoittaja minä:Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Sitä paitsi en ole ikinä ymmärtänyt tuota asiaa, että pitää rauhoittua kun vanhemmuus alkaa? Ei ihminen itseään voi muuttaa joksikin äitimöykyksi, masentuuhan siinä jos sellaista yrittää. Äitiyden lisäksi sitä on edelleen nainen, ehkä puolisokin jollekin. Vanhemmuus on vain yksi osa elämää. Eihän sitä moneen muuhunkaan elämässä eteen tulevaan asiaan ole heti valmis, mutta elämä opettaa.
Ei vanhempien tartte musta enää ravaamalla ravata omissa juoksuissaan ja mennä oma napa edellä. Se ei silti tarkoita että äitimöykyksi tarttee ryhtyä, mutta kyllä lapsi tarvitsee stabiilin arjen, ei sitä että isä- ja äitipuolia tulee ja menee...tai vaikka ydin perhe pysyiskin kasassa niin että arki on sitä et kun isi tulee töistä, äiti häippää harrrasteisiinsa, aina joku menossa, joku tulossa. Sehän tätä nykymaailmaa vaivaa että ei osata joskus vaan olla, että pysähdyttäs ja elettäs hieman rauhallisemmin.
Arvatkaapas mitä? Se lapsikin kasvaa, se ei pysy pikkuisena ikuisesti vaan kasvaa ja haluaa myös nähdä mitä maailma tarjoaa. Kun lapsen on saanut nuorena niin kas kummaa kun lapsi on kasvanut isoksi niin itse on vasta nuori edelleenkin. En vaan itse osaa enää tämän ikäisenä ajatella tuota ensin nämä sitten se -ajatusta. Elämä kun ei ala eikä lopu lapsen saamisesta, elämä on isompi kokonaisuus!
Mutta se aika kun lapsi on lapsi, ja se lapsuus ei lopu esim. kouluikään.. kyllä se teinikin kaipaa vielä sitä turvallisuutta.
Ja se vauva-aika vasta lyhyt onkin vaikkei edes sitäkään moni osaa rauhoittaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:Kertoo todella paljon ihmisen kypsyydestä että kokee itsensä oikeutetuksi arvostella toisten valintoja tai sanoa toisen puolesta mikä olisi oikea ikä hankkia lapsia.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Chala:Kertoo todella paljon ihmisen kypsyydestä että kokee itsensä oikeutetuksi arvostella toisten valintoja tai sanoa toisen puolesta mikä olisi oikea ikä hankkia lapsia.
No, ystäväni ei siis väitäkään olevansa kypsä. Hänen mukaansa se että hän kokee itsensä niin lapseksi 26-vuotiaana kertoo nimenomaan siitä, ettei sen ikäiset tai pari vuotta vanhemmat ole vielä "tarpeeksi aikuisia" lisääntymään (hänen sanansa). Puhumattakaan siitä kuinka kieroon katsoo minua ja miestä, kun meillä on ollut vauvahaaveita jo parisen vuotta..
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:Mä en taas ymmärrä tätä että pitää leikkiä ikiteiniä vielä yli 24 vuotiaana...
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:Mun mielestäni lasten hankkimisen päätöstä ei pidä KOSKAAN IKINÄ MILLOINKAAN tehdä jonkun muun ihmisen mielipiteen perusteella. Lasten hankkiminen (tai hankkimatta jättäminen) on jokaisen perheen henkilökohtainen päätös. Se päätös ei kuulu kavereille, anopeille, apeille tai siskonkumminkaimoille.
Alkuperäinen kirjoittaja rouva:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jokainen tyylillään. Itse sain lapseni yli 30v ja olen tyytyväinen, etten nyt 40v ole murrosikäisten äiti saati, että lapseni käyvät samassa baarissa kuin minä
Kuitenkin ennen 25v en kannata tehdä mitään radikaaleja päätöksiä. Jossain vaiheessa se nuoruus kuitenkin eletään ja minusta parempi elää alle 30v kuin nelikymppisenä.
Uusi tv-sarja puumanainen kuvaa hyvin tätä elämättömän nuoruuden elämistäVaikka viihdettä onkin, niin valitettavasti niin totta. Päähenkilo elää nelikymppisenä nuoruuttaan, kun ei ystvänsä tapaan elänyt sitä 20v vaan hoiti vauvaa, ystävllä on nyt pieni vauava ja vaatii puunaiselta turneekestävyyttä juosta bailaamassa parikymppisten naikkoseten kanssa
![]()
mun mielestä tää nuoruuden eläminen on täyttä potaskaa...jos ihminen on sen tyylinen, että baarit houkuttelee, niin ei se elämä siitä 50-kymppisenäkään varmasti muuksi ole muuttunut.
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:Alkuperäinen kirjoittaja vv:Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Alkuperäinen kirjoittaja minä:Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Sitä paitsi en ole ikinä ymmärtänyt tuota asiaa, että pitää rauhoittua kun vanhemmuus alkaa? Ei ihminen itseään voi muuttaa joksikin äitimöykyksi, masentuuhan siinä jos sellaista yrittää. Äitiyden lisäksi sitä on edelleen nainen, ehkä puolisokin jollekin. Vanhemmuus on vain yksi osa elämää. Eihän sitä moneen muuhunkaan elämässä eteen tulevaan asiaan ole heti valmis, mutta elämä opettaa.
Mutta se aika kun lapsi on lapsi, ja se lapsuus ei lopu esim. kouluikään.. kyllä se teinikin kaipaa vielä sitä turvallisuutta.
Ja se vauva-aika vasta lyhyt onkin vaikkei edes sitäkään moni osaa rauhoittaa.
Mutta, tässä lienee kysymys siitä riippuuko se vanhemman iästä osaako rauhoittaa perheaikaa vai ei. Mielestäni ei riipu.
Alkuperäinen kirjoittaja aapee:Mielestäni jotkut voivat hyvinkin olla valmiita äideiksi ja aivan erinomaisia äitejä jo sanotaan 20-vuotiaana (ja miksei nuorempanakin, mutta nyt oli hänen kanssaan keskustelu ideaalisesta iästä synnyttää). Tuntuu aika kamalalta, kun itse olen 24 ja haaveillut jo useamman vuoden että tulisi sellainen elämäntilanne että vauva saisi tulla, ja tuo yksi kaveri ei siis todellakaan ole vähemmistömielipide ympäristössäni. Siihen kuuluu suurin osa kavereista sekä mm. vanhempani.
Jäisiköhän tässä sitten ihan yksin ilman sosiaalisia verkkoja, jos meille sattuisikin tulemaan vauva? :S
Mitä teille muille on käynyt?
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:Kertoo todella paljon ihmisen kypsyydestä että kokee itsensä oikeutetuksi arvostella toisten valintoja tai sanoa toisen puolesta mikä olisi oikea ikä hankkia lapsia.
Mä sain lapsettomuustuomion 21-vuotiaana. Olipa herkkua. Ja samaan aikaan yhdestä suunnasta alettiin kuumotella 'milloin teille', 'eikö teillekin jo vauvakuume iske', 'farmari selkeesti tarkoittaa että perheenlisäystä on tulossa eiks?!' ja toisesta suunnasta 'ette sitten varmasti hanki lapsia ennenkuin on koulut, urat, omakotitalot, vakaat isot tulot jne.'.
Saanko kysyä mitä se teille kenellekään kuuluu minkä ikäisenä kukakin lapsia haluaa tai saa?
Alkuperäinen kirjoittaja ..:No mun kohdalla ainakin piti paikkansaNyt 32.v ja ihan täydellinen ikä mulle ekaa lasta odotella
Miehen kanssa kumpikin menomme menty, ehditty opiskelemaan, olemaan töissä..nyt kumpikin nautitaan vaan tästä yhdessäolosta ja yhteisestä kodista ja odotellaan pientä tyyppiä <3
Alkuperäinen kirjoittaja muksu:Alkuperäinen kirjoittaja ..:No mun kohdalla ainakin piti paikkansaNyt 32.v ja ihan täydellinen ikä mulle ekaa lasta odotella
Miehen kanssa kumpikin menomme menty, ehditty opiskelemaan, olemaan töissä..nyt kumpikin nautitaan vaan tästä yhdessäolosta ja yhteisestä kodista ja odotellaan pientä tyyppiä <3
Ihana, rohkaiseva kommentti. Täytin just 31 ja vasta ekaa tehdään. Välillä masentaa vietävästi kun yhteiskunta sanoo että ollaan liian vanhoja.Ennen ei ole ollut mahdollisuutta, eikä olla oltu valmiita.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v:Alkuperäinen kirjoittaja muksu:Alkuperäinen kirjoittaja ..:No mun kohdalla ainakin piti paikkansaNyt 32.v ja ihan täydellinen ikä mulle ekaa lasta odotella
Ihana, rohkaiseva kommentti. Täytin just 31 ja vasta ekaa tehdään. Välillä masentaa vietävästi kun yhteiskunta sanoo että ollaan liian vanhoja.Ennen ei ole ollut mahdollisuutta, eikä olla oltu valmiita.
Siis kuka sanoo? Yhteiskunta? Mä en tiennyt että se osaa edes puhua!
Minulle ei sanonut mitään vaikka olin ekaa saadessani jo liki nelikymppinen. Ei vissiin uskaltanut mitään puhua pukahtaa...