23. Ajatuksista odotukseen 10/08

  • Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti
Brogis
Pidämme kolmisin palstaa hereillä :)

Mul on Sade kans oikealla alhaalla joku ihme pisto. Tulee rasituksen yhteydessä, esim lenkillä. En tiiä venyykö siellä joku ligamentti vaiko mitä, mutta kuitennii.

Mä oon kans kuullu tuon saman fraasin, että kyllä sen sitte tietää ku supistukset on "the suppareita". Mut silti tosi moni on passitettu vielä sairaalasta takas kotiin. Musta kauhein ajatus on, että supistukset ois mun mielestä tosi kovia ja mut otettas sairaalaan, mutta ei kuitenkaan vielä niin kovia, että synnytys etenis ja mies lähetettäs kotiin ja mun pitäs jäädä sinne. Mä haluan sen olemaan mun vieressä ja pitämään kädestä kiinni vaikka mitään ei tapahtuiskaan. Siis ku joskus yöksi laittaa miehen kotiin. Ne mun kivut kasvais varmaan potenssiin tuhat jos mies lähtis. Synnärikierroksella muuten hoitaja sanoi, että "ilokaasu on sitten vaan äideille". Että joskus on käyny niin, että isät on ollu ihan pöllyssä ja sitte ne on poistettu salista. Mä kai olin ajatellu, että ihan ehdottomasti miehen pitää saada kerran koittaa miltä se kaasu tuntuu! Helekutti jos ne poistas sen sieltä sitte niin jäis ikuiset traumat. Ei kai se voi niin kamalaa olla jos se siitä kerran hönkäsee? Sehän poistuuki niin äkkiä elimistöstä. Eri asia, jos alkas vuorotahtiin mun kans sitä imuttaan.

Sitäki oon miettiny, että jos mä jotenki yliarvioin sen synnytyskivun. Oon tosi kipuherkkä ja otan pienimpiinkin kuukautiskipuihin buranaa. Niin mitä jos ne supistukset on mun mielestä oikeita eikä sitten olekaan? Ja miten mä kestän sitte ne kunnon kivut? Pitäsköhän ottaa asia puheeksi neuvolassa tai siellä äitipolikäynnillä. Viimeksi oli taas neuvolassa opiskelija mukana niin en tod. ala mitään vatvomaan siinä.

Haha, kiero mieleni väänsi heti oman merkityksen tuolle saden "kassit kuntoon" suppareita varten -kommentille. X) Juu vika on täällä päässä..

Sanokaapas mitä ihanaa leipois. Jotain terveellistä mielellään, ei kiloa sokeria ja rasvaa :) Mitä pannariin tulee? Ajatuksenlentoa taas..
 
sadee81
Joo, mä oon ainakin ihan palsta-addiktoitunut..saa nähdä väheneekö nää mun turhat jutut yhtään sitten viikon päästä kun ei enää tarvi koko päivää istua koneen edessä.

Brogis, kääretorttu ja peruspulla on kai terveellisimpiä leivonnaisia, tai käy katsomassa http://www.evestep.fi/reetta/paavalikko_ex.phtml

äiti kauhisteli kun selitin sille että kunhan äitiysloma alkaa niin rupean pesemään vauvanvaatteita, leipoomaan ja tekemään ruokaa pakkaseen, niin siis ihmetteli että miten mä oikein jaksan. No olenkin ajatellut että jos ottaa ihan rauhassa ja esim. yhtenä päivänä leipoo pullat, toisena jotain muuta niin ei tule liian rankkaa. Tuntuu kyllä oudolta kun on niin pitkään odottanut äitiyslomaakin että sitten tekee kaikkea ja nyt se onkin sitten jo ihan kulman takana..

Mä varmaan lähtisin kanssa kotiin jos meinaisivat mut yksin osastolle jättää..kyllä se oman kullan läsnäolo on vaan niin tärkeetä vaikka ei siis kipuja oliskaan. Ja meilläkin kun on kuitenkin puoli tuntia sairaalaan niin entäs jos ne kivut sitten alkaakin ja mies vielä kotona niin pitäisi kärvistellä tuo aika yksin..no thanx.

Mä taas en ota menkkoihinkaan mitään särkylääkkeitä käytännössä koskaan, oon käynyt lämpimässä suihkussa ja yrittänyt vähän liikkua (mulla tosin ei kovin usein mitään kauheita kipuja ole ollut mutta jos on niin etenkin tuo suihku on tepsinyt tosi hyvin). Päänsärkyyn tarvitsen sitten lääkkeitä vaikka sitäkin yritän ensin nukkumalla ja kylmällä pyyhkeellä helpottaa. Yritän nyt sitten luottaa siihen että mun kipukynnys olisi oikeasti suht hyvä..paha sanoa kun ei ole mitään tietoa kuinka kauheita nuo kivut voivat olla. Mutta tuleehan niissä sentään taukoja aina välillä niin saa hetken hengähtää.
 
Jellybean kirjautumatta
Mulla on mielestäni tosi matala kipukynnys. Enkä ennen synnytystä ollut eläissäni kokenut kovaa kipua, kun luita ei ole ikinä katkennut tms. Sitten olikin melko hankala kätilölle vastata, kun ne kysyi vähän väliä että asteikolla 1-10 minkä annat tälle kivulle. Muuten ne supistukset kesti irvistellen ja vikisten, mut sitten siirtymävaiheessa se oli jo ihan älytöntä. Kun olisikin taju lähtenyt, mut ei. Mutta se pahin vaihe kestikin vaan muutaman minuutin tai max 10 minuuttia, että ei sitä kauheinta kidutusta tuntikaupalla tarvitsisi kestää.

Meilläkin muuten valmennuksessa terotettiin, että ilokaasu on sitten vaan äidille. Kun kuulemma täällä oli joku iskä imaissut itteltään tajun pois ilokaasulla.

Kassit on nyt kunnossa. Nyt aletaan hätistelemään asukasta. Ekaksi kyllä pitää saada itelle ja Irkulle päivävaattteet päälle, kun ollaan edelleen yöpuvuissa. Mitenkähän tämä aamu näin venähti?
 
Proukani
Miten ois tämmönen?
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/574/Maailman%20paras%20pannukakku

jos tosiaan puolittas sen sokerin ja rasvan määrän vielä niin eihän tuossa jäis mitään paheellista :D mansikoita kaveriksi.. Hmm.

Joo, jospa mullaki sitte parin viikon päästä ois muutakin tekemistä ku istua koneella. Tää töissä lusiminen on niin hanurista ja sitä vaan ajautuu aina nettiin.
 
Jellybean kirjautumatta
Joo niin se oli kuulemma kopsahtanut lattiaan kun oli hiukkasen imenyt mamman kaasuja. Oon muuten just tuolla reseptillä tehnyt pannaria, en tosin puolittanut rasvaa ja sokeria, ja tuli todella hyvää!
 
Saana...
Mä olen viettänyt todellista vapaapäivää. Pitsaa ja kaalipiirakkaa olen vaan leiponut, en ole tehnyt yhtään mitään muuta. Laiskuus kunniaan X)

Lirahduksia tulee edelleen, mutta nyt ne ovat määriteltävissä jo ihan normaaleiksi. Joku muutos hormoneissa varmaan tapahtunut, että mullakin tulee nyt valkovuotoa. Muillahan sitä on ilmeisesti lirahdellut ihan urakalla pidemmän aikaa? Ja se väri johtui varmaan taas vaan mun onnettomista limakalvoista. Pitäisi käydä varmaan hakemassa taas kaupasta greippimehua. Hmph.

Heh, meillä valmennuksessa kätilö vaan sanoi, että jos miehillä tekee ihan tosi pahaa synnytyksessä, niin salista poistuminen on jopa suositeltavaa. Joku oli kuulemma pyörtynyt saliin ja iskenyt päänsä. Ja ei muuta kuin ensiapuun tikattavaksi X) Voisin kyllä hyvin kuvitella, että mun mieheltä onnistuisi sama... Mies itseasiassa pyysikin, että sitten kun (miten niin kun?!?) mulle laitetaan epiduraali, niin voiko hän poistua salista siksi aikaa. Valmennuksessa näytettiin kuvat epiduraalin laitosta, se taisi olla vähän liikaa.. X) Mut siis miten onnistuu saamaan tajun pois ilokaasulla? Kun happeahan siinä on mukana. Tietty onnistuuhan se tajun poisto ihan perinteisesti ilmallakin...

Hii, joulu tulee :) Porkkanalaatikko on jo pakkasessa, syys/talvi-istutus oven viereen on tehty :)
 
Jellybean kirjautumatta
Käytiin Irkun kanssa reippaalla puolen tunnin lenkillä, eikä mitään. Toiveikkaana oikein puhelimenkin otin mukaan, että jos alkaisi vaikka supistelemaan. Ja pyh! Ahdistava olo vaan tulee kävellessä, kun maha ilmeisesti jo painaa jonkun verran, mut ei supistuksia tai muuta epätavallista. Irkulla on päiväunet kolmelta, niin taidan mennä myös köllöttämään.

Saana on kyllä ollut ahkerana! Leipomista ja istutuksia, ihan hiki tulee jo vaan ajatellessakin.
 
Rousa
Täältä menkkamaisten kipujen kourista päivää! Olen kymmeneen kertaan päivän mittaan ollut aikeissa kommentoida juttujanne ja meinannut kirjottaa jotain, mutta nää kivut on niin ÄRSYTTÄVIÄ ettei multa ois tullut muuta kuin kirjosanoja, joten olen jättänyt kommentoinnit väliin.

Supistuksia nämä ei varmastikaan ole, vatsa ei kovetu ja pystyn ihan olemaan ja toimimaan. Mulla on normaalisti kovat menkkakivut ja nämä on samanlaisia. Olen kuullut sen niiiiiiiiiin moneen kertaan, että kyllä sitten tietää kun on oikeita supistuksia, että ei nää varmastikaan vielä ole. Limatulppaa ei ole näkynyt, mutta Angsteri sanoikin toisella puolella ettei kaikilla sellasta näy. Mä en jaksa jos tällasta kipuilua jatkuu viikon tai yli.

Auuuuu. Jatkan kohta. Meen kiroilee kissalle.prk-ödslkfåpifå3ig-asäwåp0
 
mi-iu ei kirj.
mut rosa, toihan on mahtava alku!! jospa ne siitä kuule voimistuu ja vaikka huomenna pääsisit jo tositoimiin :D ( toivon mukaan ei mee kovin pitkäks, mut hyvältä alultahan toi vaikuttaa...) ehkä se siitä lähtee... jos noi vaikka pehmittäis vähä paikkoja ja sit kunnon supparit tulis pian perästä.. :)

nämä kävi tänään ikeassa :) mitään ihmeenkummallista ei löytynyt mutta oli kyl kiva käydä :)

väsyttäis.. viime yö oli aika rankka.. :p

luin teidät kaikki läpi ja mitään en enää taas muista mitä piti sanoa :/ laholahopää oikein..

Mi-iu
 
Brogan*
Rose, mikä tilanne? :) Siitä se lähtee. Tää Elli ennustaa teille vauvaa tälle viikolle! "Se voit olla sinä, jo lauantaina" -- vai miten se meni.

Ja kyllä, liityn pukamakerhoon. Voi he***tin p****le. Olin jo niin varma yli-inhimillisitä ominaisuuksistani, että mun hanuri kestää mitä vaan. Ei näköjään. :/

Pannari oli järjettömän hyvää vanilla cremen kans, *tarjoaa palasen*
 
Jellybean kirjautumatta
Tsemiä Rosalle! Tuleeko ne kivut jaksoissa, vai onko ne koko ajan?

Mä taas toiveikkaana kävin saunassa. Kipuja on alakerrassa, mut ne on mun mielestä vaan vauvan laskeutumisesta johtuvia. Taitaa porata päätä lantioon niin sen takia tuntuu silloin tällöin painetta ja kipua. Supistuksia ei ole. Turvotus sen sijaan on jotain ihan järkkyä. Suunnilleen sormiakaan ei saa enää taipumaan ja nilkoissa on ylimääräiset länkyt. Kävellessä sattuu jalkapohjiin ja kädetkin on ihan arat. Sormuskaan ei mene enää kuin ensimmäisen nivelen yli!

Miten Miiun yö sitten oikein meni? Pikkuinen ilmeisesti valvotti?
 
Rosis
Päiväinen menkkamainen yleinen jomotus on hävinnyt ja nyt neljän tunnin ajan on ollut tosi tasasesti (14-15 minuutin välein) harjoitussupistuksia. Ei todellakaan niitä oikeita. Eikä limatulppaa ole näkynyt. Mutta on noikin kettumaisia. Kivut tuntuu alaselässä ja alavatsalla, kuuri niin kuin menkkakivuissani. Ja todella sadomasokistinen olo. Siis kipu on kova parin minuutin ajan toivon että se loppuis ja kun se taas loppuu niin toivon että alkais jo kovemmat kivut.

Huumorintaju myöskin täysin kadonnut, ja kauan odottamani Täydelliset naiset ei kiinnostanut yhtään. Pähkinäsuklaalevykään ei maistunut (tietty vedin sen silti).

Broganin pukamille terveisiä! Inhottava vaiva. Mulla puri se voide aika nopeasti.
 
Rosis
Mun omien laskujen mukaan LA ois 7.10. eli huomenna (ei taida ehtiä), mutta virallisesti mennään 39+2. (Mies on siis veikannut että syntyis 8.10. mä kerrankin toivon että mies ois oikeassa)

JB, näytä nyt mallia ja korkkaa tämä lokakuisten jakautuminen!
 
Rosis
Kävin kuumassa suihkussa ja sen jälkeen ne -mitkä onkaan- loppui. Lopuksi tuli valomerkin tapaan puolen tunnin välein ja sit tyssäs. Ois kiva tietää tekeekö noi alakerrassa mitään, lyheneekö kaula, vai onko noi kivut vain pelkkiä harjotuksia. Mut pääsenpä nukkumaan. Kivuliasta huomista toivoen kaikille yli rv37... (Angsteri; sun telepatialähetys toimi, pistä tulemaan lisää!)

Brogis, mä olen jo sanonut ettei mies sitten kokeile ilokaasua. Meidän sairaalassa saa koittaa jos haluaa, mutta saa mies vetää päänsä sekasin sitten jossain muualla. Huomaan jo nyt että mun huumorintaju loppuu kun kivut tulee, niin pyörtyilevä oksentava äijä olis kaikkea muuta kuin hauskaa seuraa.
 
Brogan*
Voih, Rosa ei (ilmeisesti) ihan vielä päässyt jakautumaan. Mutta ei se voi kaukana olla, räjähdysaltis tilanne siis. Täältäkin toivotetaan oikein ärsyttäviä supistuksia sinne päin (Ja Jellybeanille sekä Amildalle). Mä luulen (ilman minkäänlaista tietoa), että jotain valmisteluja nuo sun supparit+kivut siellä alakerrassa tekee kuitenkin. Ajattele, kohta näette teidän vauvan. Sitä toivos niin, että se synnytys käynnistyis sillain kertarysäyksellä, ettei tarttis ainakaan monta päivää kärsiä tuommosten ihme jomotusten kans, joista ei periaatteessa ole mitään hyötyä.

Nyt ällöttävää analyysia (analiisia), alapäätietoutta, kannattaa skipata.. Koko alakerta oli eilen jotenki kummallisesti turvoksissa (kaikki veri pakkautunu sinne..) ja siinä ilossa sitten ilmaantui tämä uusi Pukama-ystäväkin. Nyt ap vaikuttaa jo ihan normaalilta, en ole tarkistanut onko The Pukama edelleen kehissä. Millä voiteella te niitä karkotitte? Kelpaako Bepanthen? Niinku kaikkeen ;)

Toisaalta joo, jos ilokaasu tosiaan aiheuttas huonon olon ja huimausta niin ei kyllä sitten ois kiva, jos mies sitä vetäs. Mutta vois se ihan pikkasen testata.. :) Mä oisin itse ainakin sivusta seuraajana vähintään yhtä paniikissa ku synnyttäjäki niin vois rentouttaa se imppaaminen. Äh, taidan kieltää siltä tuon ilon. Minä siinä kärsin kuitenkin.

Katsoin eilen sitä nelosen sairaalaa ja siinä tehtiin se suunniteltu sektio. Jotenkin se herkisti kun se vauva oli ulkona ja alkoi karjua. Mun pää on pehmenemässä ihan selvästi.. Kun sitä mietti, että kuinka tunnerikas se hetki on sitten kun saa sen oman vauvan rinnalle. Mä vaivihkaa pyyhin silmäkulmiani siinä, ei oo yhtään katu-uskottavaa herkistellä tolleen ;) Jännä muuten, että siinä se äiti oli nukutettu sektion ajaksi vaikka oli suunniteltu. Eikös suunnitelluissa saa yleensä olla hereillä?
 
Rosis
Brogan, mä suosittelen hempeän pinkkiä rektaalivoideputkiloa nimeltä Scheriproct Neo (meni ikuisuus kun kirjotin tota nimeä); kyllä lähtee! Bepanthen on mun lemppari mihin vaan, mutta luulen että siitä ne pukamat vaan innostuu.

Ja asiaan: Mä lyön seuraavaa joka sanoo että "kyllä ne oikeat supistukset sitten tunnistaa eikä niistä ole epäilystäkään", varsinkin sellasella mairealla naamalla. Kysyin eilen illalla yhdeltä ystävältä että voiko nää olla jo oikeita, niin eipä tietenkään, haa haa nauru perään, sitten en kuulemma kysele kun on oikeat kyseessä. No jaaha. En ole nukkunut koko yönä minuuttiakaan. Heti kun pääsin sänkyyn edellisen kirjotuksen jälkeen "ne" alkoi taas vartin välein, nyt väli on jo 7-9 minuuttia. Kestän ne kivut ihan hyvin, koko ajan odotan että koska ne OIKEAT alkaa, nämä on verrattavissa mun menkkakipuihin. Mutta synnäriltä sanoivat kun soitin että kannattaa mennä sinne kun väli 5 minsaa on ollut tunnin pari. Synnärin täti sanoi että ovat kyllä oikeita koska ovat niin säännöllisiä. Että siitä sitten kaikille jotka kyllä tietää sitten kun ne oikeat. Mur.
 
Jellybean kirjautumatta
Mulla alkoi kipeät supistukset kun menin nukkumaan, eikä ne rauhoittuneet asentoa vaihtamalla tai vessassa käymällä niinkuin yleensä. Ja tällä kertaa olivat jo siis kipeitä ja säännöllisiä. Olin jo toiveikas, että ehkä ne muuttuu vielä kipeämmiksi ja päästään jo tositoimiin. P**kanmarjat, nukahdin Panadolin voimalla ja heräsin aamuyöstä, eikä enää supistuksen supistusta! Vähänkö olin pettynyt.

Angsterin supistuslähetys siis selvästi toimi, eli lisää vaan niitä tänne.

Kyllä mä sieltä kaksplussan sivuilta luin, että ennakoivat lyhentää kohdunkaulaa ja avaa kohdunsuuta hiljalleen. Sekä jotenkin venyttää kohdun alaosaa, että vauva pääsee liikkumaan alemmas. Ei ne siis ihan hyödyttömiä ole, mut ärsyttäviä kuitenkin.

Jellybean 38+5
 
Rosis
Mies ehdotti että onko jo yhteislaulun aika. Jep jep.

Luulen että tässä voi mennä tosi kauan vielä. Nyt "niiden" väli on pidentynyt 8-10 minsaan. Miehellä alkais työvuoro klo 14, katsotaan miten käy. Siis ei tietenkään mene jos nää tästä lyhenee. Tai jos se alkaa laulamaan niin saa kyllä mennä. En tutki netistä enää mitään. Kaikkialla sanotaan että avautumisvaihe alkaa kun supistukset tulee vähintään 10 minsan välein, eli mä olen siinä rajoilla että onko avatumisvaihe edes alkanut?
 

Yhteistyössä