23. Ajatuksista odotukseen 10/08

  • Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti
sadee81
Jaiks, Rosa taitaa kohta olla jo synnärillä. hirveästi tsemppiä, upeeta että vihdoinkin rupeaa tapahtumaan!!!

brogis, mä ainakin käytin Bebanthenia ja toimi hyvin, mutta mulla siis oli ulkoinen se pukamankammotus :/ kun eikös niitä voi olla sisäisiäkin??tosin ne tarvii varmaan jotain peräpuikkoja..en tiiä..mutta sympatiahalit! mä oon toistaiseksi pärjännyt sillä yhdellä pukamalla mutta oon tuhat varma että synnytyksessä saan niitä vielä ison kasan muistoksi :(

mä tiedän jo nyt että huumorintaju loppuu kun kivut alkaa joten miehen on syytä olla kiltisti! ja siis sanoin että aina kun tulee supistus ja mua sattuu niin sanoo vaan "hyvä" tms niin muistan että se kipu on hyväksi ja edistää synnytystä ja vauvantuloa. Mutta en siis halua mitään jaarittelua että "hyvä kulta, taas yksi supistus vähemmän" tms..paiskaisin miehen varmaan ulos..kai mä sitten kaipaan jotain tollasta "taikasanaa", lyhyttä ja yksinkertaista.

Jblle myös kovasti tsemppiä!! ja mites Amilda voi? onko jo supistuksia?

Mä en pysty katsomaan noita sektioita ollenkaan, jotenkin niin kauheaa kun leikellään ihmistä vaikka lopputulos onkin sen arvoinen..ja pelkään nukutusta joten haluaisin ehdottomasti vaan puudutuksessa sen.

Mulla niska ihan hajalla kun nukkuu vaan kyljellään, mies eilen hieroi mutta täytyy varmaan nyt joka ilta hieroa. ja päätä särkee ja paineet koholla..mutta onkin siis hartiaperäistä eikä mitään vakavampaa.

rv33+4
 
Jellybean kirjautumatta
Mä oon jo varmaan jotain viikon ajan heräillyt yöllä siihe, että olen selälläni ja mahaan koskee. Miksi ihmeessä pitää unissaan kääntyä selälleen, kun siitä tulee vaan älyttömän ahdistava olo ja mahaan alkaa sattua?

Voi kun mäkin toivon että pian pääsisin synnyttämään. Pitää siihen saakka elää Rosan fiiliksissä mukana.

Toimikohan Angsterin supistuslähetys Amildalla?

Mulla on myös tuota Scheriproct Neoa ja sillä oon saanut pukamat hävitettyä. Veikkaan että synnytyksen jälkeen pitää taas voidella ahkeraan.
 
Brogis*
Se meinaa nyt oikiasti synnyttää! Uskaliasta sun mieheltä vielä tässä vaiheessa olla humoristinen. Tsemppiä ihan älyttömästi tulevaan!

Juu mullaki on vähä alkanu jurppiin se, että "kyllä sen sitte tietää". Mistäsen tietää, kun oletan niiden olevan jotain ihan hirveää enkä tiedä siitä kipukynnyksestäkään.. Ja nyt kun sanotaan, että kyllä sen sitte tietää niin sitte ei ainakaan tiedä. Ja kun mulla esim. aina pissatulehdus on ihan kamala, en voi olla paikallani, kierrän pöytää ympäri ja teen vaikka mitä ja sitten sairaalalla sanotaan, että "juu se tuntuu vähän epämiellyttävältä". Ai VÄHÄN? Että juo appelsiinimehua niin helpottaa. No voin kertoa, ei helpota. Huono esimerkki, mutta siis musta tuntuu että mun kokemus on ihan eri kuin mitä sen pitäs olla.

Juu ulkoinen tapaus oli tämä mun uusi Pukama-pal, ärsyttävä. Mies ehdotti, että otetaan siitä kuva ja pannaan perhealbumiin. Niin.

Joku joskus sanoi (terveydenhuollon ammattihenkilö) olleensa mukana synnytyksessä ja sillä äidillä oli tosi muhkeat pukamat. Ne oli joka ponnistuksessa kuulemma "puskeneet ulos niinkuin kukkakaali" ja kätilö oli koittanu vähä pidätellä. Mä en oo jotenki päässy tuosta mielikuvasta yli. Että siinä ajateltavaa näin tiistain ratoksi.
 
Jellybean kirjautumatta
Joku viisas sanoi, että sitten kun ei enää tarvitse arvailla että onkohan nämä supistukset nyt oikeita, niin silloin ne on juuri niitä oikeita. Pitää muuten paikkansa.
 
Jellybean kirjautumatta
joka kerta kun telkkarissa näkyy synnytys, niin en sittenkään halua enää luomuilla. On se vaan niin kamalan näköistä ja kuuloista. Mut nyt luomusynnytys tuntuu taas hyvältä idealta. Tulipahan vaan mieleen kun olikohan se Brogan joka puhui eilisen sairaalan sektiosta.

Mä täällä kyttään, että jos Rosalla on jotain uutta kerrottavaa.. Pitäisi ilmeisestikin hankkia oma elämä.
 
sadee81
Kysymys teille jotka olette käyneet jo synnärillä tutustumassa..kuuleeko siellä niitä synnyttämässä olevia? kun tietty haluan tietää minne sitä sitten on menossa, mutta en todellakaan halua kuulla viereisestä salista hirveää huutoa tms tai iskee ahdistuspaniikki.

ja kiitos Brogis tuosta pukamamielikuvasta..arvaa vaan uskalla kohta enää ollenkaan ponnistaa synnytyksessä kun mietin vaan että sieltä ne pukamat varmaan alkaa puskemaan...tosin luotan siihen että toi kenestä oli puhetta niin synnytti jo monetta lastaan että oli ehtynyt kertyä noita pukamia piilovarastoon :)

Kyllä rosa on tainnut lähteä synnärille kun ei enää mitään kuulu. Tää ainakin sitten tukisi sitä mun ajatusta mistä eilen laitoin että jos tietää tarkkaan milloin on hedelmöittynyt niin siitä sitten syntyisi aika tarkkaan sillä rv40 (tosin edelleenkin haluan että ei pidä paikkaansa koska en jaksaisi nyt ihan sinne marraskuun lopulle odottaa)

mä alan tulla ostostvn uhriksi..voisin tilailla sieltä kaikkea, mutta nyt olisin tilannut sellaisen tyynyn jonka pitäisi muotoutua hyvin ja tukea niskaa, mutta noilla on niin hullut postimaksut että ei mitään järkeä. Ja katsoin äsken että jos tyynyn hinta oli 69e (nyt tarjouksella saisi 2, toisesta vaan postikulut), niin siihen tulee siis postikulut päälle ja ilmeisesti tuo on vielä joku veroton hinta, koska verotkin tulisi (vaikka siis suomesta tilaisi) niin loppuhinta olisikin jo yli 90e!! saako suomessa ilmoittaa hinnat tuolleen että ei sisälläkään ALVia?

odottelen hermostuneena että milloin kelasta kuuluu jotain, siis kun en vieläkään tiedä paljonko saan äitiysrahaa ja palkkakuitit on lähetetty sinne jo kuukausi sitten..pitää varmaan kohta taas kysellä.
 
Rosis
Thanks thanks sempityksestä kaikille!!

Yäääk, pukamia jotka puskee ulos kuin kukkakaali.... Kiitos mielikuvasta.

Brogis, mulla sama juttu virtsatulehduksen kanssa. Se kipu ja tuska on ihan överiä ja iskee yhtäkkiä, ei siinä pysty olemaan ja antibioottia on saatava välittömästi.

Täällä mä kärvistelen. Supistusten väli 6-10 minsaa, kertaakaan ei ole jäänyt tulematta eli säännöllisiä ovat. Mutta tosiaan ensisynnyttäjällä avautumisvaihe lasketaan alkaneeksi vasta kun supistusten väli korkeintaan 10 minuuttia, ja avautumisvaihe kestää keskimäärin 6-20 tuntia lähteestä riippuen, meidän sairaalan sivujen mukaan 10 tuntia (ja mä synnytän siellä eli niin mun keho toimii). Eli jos olen keskimääräinen niin synnytys vois olla illalla. Olispa. Väsyttää jo nyt kun en ole yöllä nukkunut, en jaksaisi tällaista montaa päivää.
 
Brogan*
Joo mä ajattelin jakaa tämän ihanan mielikuvan teidän kanssanne, koska se on mulla varmaan mielessä siinä kohtaa kun synnytän ;) (Se tarinan kertoja kertoi sen vielä niin ihana eloisasti ja elehtien, että jäi mieleen..) Mut Sade luotetaan siihen, että se teki vaikka sanotaan seitsemättä lasta. Ja ne oli kuulemma suurimmat pukamat mitä tää henkilö oli koskaan nähny ja työkseen niitä katteli. Eli no worries.

Miten Rosa malttaa olla kotona vielä? Tuntuuko, että pitäs lähteä jo synnärille? Mitäpä sinne menemään, jos tilanne on suht stabiili, mutta kuitenkin.
 
mi-iu
vau hienoa rosa!!!
mullakin synnytys alko noin... sitä valvottiin seuraaava yö ku supistukset oli tommosia ärsyttäviä jotka jo tosiaan tuntu... just niitä menkkamaisia... ja seuraava päivä toi kärvistely, eli sulla toivon mukaa ei tartte ku tää päivä kärvistellä ja yöllä viimeistään oot tositoimissa! toivotaan! ellei sit tapahdu nopeammin ja syntyy vielä tänään :) hienoa, kovasti tsemppiä!!
Mä ku menin sairaalaa niin olin vasta sormelle auki, eli alkutekijöissä vaikka sen 24h oli suppareita ollut ja 3-4min välein sen kuutisen tuntia... mutta ekat sentit avautuukin kaikista hitaimmin...
Vitsit että rupes jännittää... :) kovasti voimia Rosalle!! <3

JB vai kellä pukamat oli hävinny voiteella?! siis häviääkö ulkosetkin pukamat?! mul meinaa tuli synnytykses yks.. :p

nyt neiti syömään ja sit kauppailemaan...
 
Jellybean kirjautumatta
Joo, mullakin on pariin otteeseen ollut ulkoisia pukamia. Alunperin tuli just synnytyksen jälkeen. Voiteella lähtee.

Meillä on koko aamu ollut kiukuttelua, ei edes aamu-uniaan Irkku nukkunut kunnolla. Alkaa itelläkin kohta kiukkukäyrä nousemaan. Mitähän tänään keksisi toukan hätistelemiseksi? Hitsi kun eilen illalla vaikutti jo niin lupaavalta ja sitten se iskikin jarrut päälle. Hajuherneellä taitaa olla torttu housussa, täytyy siis taas mennä.
 
sadee81
Rosa, miten pahoilta nuo supistukset tuntuvat? onko sulla jo joku apuväline (suihku, lämpöpussi tms) käytössä vai vieläkö pärjäät ihan vaan olemalla?? Joko oot miehelle ilmoittanut, vai onko hän kotona?

joo, mullakin lähti pukama ihan vaan voiteella pois ja kun söi ja muisti liikkua. Saa kyllä nähdä montako niitä saa kun jos ponnistaa pystyssä niin paikat joustaa paremmin eikä pitäisi repeytyä niin pahasti mutta ainakin kyykkyasento kuulemma lisää pukamien riskiä..mutta mielummin pari pukamaa kun paljon repeämiä.

täällä taas niin ihana ilma että pitää varmaan kohta mennä kävelylle.

varasin äsken ajan sinne synnärille tutustumiseen, tosin ehditään sinne vasta tän kuun lopulla kun miehen työt niin hankalia. Ja toivottavasti siellä ei tarvi paljoa kävellä kun etenen nykyään niin hitaasti :/ siellä olisi jotain luentoa lapsivuodeajastakin mutta on niin aikaisin että ei ikinä ehditä siihen enkä yksin jaksa mennä. Tänään mennään illalla johonkin psykologin pitämään luentoon.

JB, auttaiskohan verenpaineen nousu? jos Irkku kiukuttelee ja sä hermostut niin tajuiskohan toukka että se voisi tulla ulos sieltä vai ajatteleekohan että ei varmasti halua vielä ulos jos siellä vaan kiukutellaan ;)
 
Rosis
Miehellä työvuoro alkais vasta klo 14, eli valvoi yöllä mun kanssa, sitten nukkui viisi tuntia kun mä kärvistelin yksin. Aamulla tarttin jo henkistä tukea ja herätin miehen. Nyt en pärjäis ilman sitä. Mun supistukset tuntuu eniten alaselässä, mies hieroo pyörivin liikkein pakaroitten yläpuolelta, tekee kutaa. Oikeasti helpottaa ihan mielettömästi se hieronta. Mulla ei auta kävely tai liikkuminen, mutta tuo hierominen tekee hyvää.

Ae aeeeee
 
Rosis
Ei olla vielä lähdetty sairaalaan, kun tämä avautumisvaihe on niin sairaan hidas, uskon että kotona on mukavampaa. Edelleen väli 7-10 minuuttia. Kivampi kotona kipuilla, itkeä ja kiroilla. Sitten kun menee sellaiseksi etten pärjää ilman kivunlievitystä tai tulen muuten hulluksi niin mennään, eihän siellä voida mitään tehdä. Kissaraukka ei tiedä miten olis, maukuu ja kierii mun kanssa kilpaa.
 
Jellybean kirjautumatta
Mulla myös supistukset tuntuu eniten alaselässä. Tuli ihan deja vu yöllä, kun selkään otti niin kivasti. Jos sulla on lämpöpussia niin kokeile sitäkin. Lämmitä niin kuumaksi kuin hipiä kestää ja paina sillä.

Jos tämä menee yhtään siihen suuntaan kuin IRkun kanssa, niin nämä alkupään supistukset tuntuu alaselässä ja sitten kun homma lähtee kunnolla käyntiin niin alkaa poltella myös ihan alamahaakin.
 
Brogan*
Hui, kuulostaa jo siltä että synnytys on käynnissä ihan kunnolla. Varmasti on kotona mukavampaa ja helpompaa olla. Voi kun vois jotain tehdä, mutta ei tässä muuta voi kun olla hengessä mukana.

Sade meillä oli ainakin synnärikierroksella hiljasta ku huopatossutehtaalla vaikka oli 5 synnytystä menossa just! Siellä on kuulemma hyvät äänieristeet :)

Harmi, kun JB:n supparit lopahti kesken. Ei kyllä kauas mene sun ja Rosiksen vauvojen syntymäpäivät.

Tänään 32+6
 
Brogan*
Sade, kiitos kuvista. Nyt tässä kohtaa alkaa näyttää siltä, että mä kirin tän mahani kans.. Tai tuntuu että tää on kasvanu jotenki tosi paljo. Mäpä laitan huomenna kans 33+0 kuvan. Paljonkos sulla on sf-mitta ollut viimeksi? Mä en ny muista, mutta reilusti yläkäyrän yläpuolella se meni, että ihan hyvä että tulee se äitipolikäynti.
 
sadee81
Rosalle edelleen kovasti tsemppihaleja ja kiitos kun jaksat vielä vähän palstaillakin, tosi arvokasta tietoa tuo miltä tuntuu, mikä auttaa jne. (vaikka kaikilla onkin yksilöllistä) Ja varmasti kotona on paljon mukavampi olla!

Brogis, mun edellinen mitta oli muistaakseni tasan 30cm. Enkä tajua miten sä oot jo päässyt synnärillä käymään?? Jorvissa pääsee vasta varaamaan ajan kun on rv34..just eilen miehen kanssa ihmeteltiin että mix pitää niin myöhäiseen jättää kun ei enää pysty kunnolla kävelemään jne. tosi outoa. Toisaalta mua pelottaa toi synnärikäynti kun sitten kun näkee oikeasti ne huoneet jne niin iskee varmaan paniikkii, nyt kun ei tarkkaan tiedä mitään niin on paljon helpompi olla.
 
Baltsu*
Huii, Rosa synnyttää! Älähän liian pitkään vetkuttele kotona, että saat kivunlievitystäkin halutessasi. Meillä meni koko homma niin rytinällä, että jäi avut saamatta. Ne todelliset supparit oli mulla ainakin niin kipeitä, ettei siinä mitkään suihkut auttaneet. Ja ei voinut erehtyä ei. No, luomusynnytys oli vahinko ja mulla on korkea kipukynnys.

Tsemppiä Rosa, elämänne hienoin hetki on edessä!
 
Rosis
Kiitos Minni ja Pimmu, voi kun mä toivon teillekin pian tätä oloa. On se niin epäreilua.

Sanoinkohan mä että vihaan yhteislauluja ja puhuin erittäin halventavasti synnytyslauluista? No, käskin miehen laulaa mulle äskön että saisin ajatukset muualle supistuksen ajaksi. Ja käskin olla raiskaamatta yhtäkään mun lempibiisiä. Ensin lauloi Oi kusipuun kertosäettä, mitään muuta kappaletta ei muista ulkoa. Seuraavaan supistukseen etsi youtubesta Matti Eskon Huomenta Suomi hyvin pyyhkii, tosin juhlaversiona Joel Hallikaisen laulamana. Mutta toimii! Laulettiin yhdessä moneen kertaan "silmät turtuu, selkää kolottaa, ...rekka vetää niin kuin viimeistään, mä vihdoin määräänpääni nään, ja rahtikirjat tiskille taas lyön"

Ei ihan yhtä romanttista kuin Neiliksen miehen Jippu, mutta ajatus on tärkein.
Taas mennään... usvaa putkeen panen vaan...
 

Yhteistyössä