Iltaa! Ei vielä uni tuu, surffailen hetken tässä.
Kirjoitelkaa ihmeessä
raskausjuttuja! Mulla ei ajatukset kohta muussa pyörikään kuin raskautumisessa, mutta tässäkin kuussa yritykset veti vesiperän :headwall:
Helmille jaksamista hampaiden ja hautajaisten kanssa! :hug:
Viikonloppuna jutskailtiin kaverin kanssa, jolla samanikäinen lapsi, ja hän aikoi ilmoittaa tyttönsä englanninkieliseen päiväkotiin, niin että sitten 3-vuotiaana aloittaisi siinä (nyt jo pitää hakea, kun jonoa on). Se on yksityinen päiväkoti ja on kehuttu ja palkittu, ja meidän lähellä. Mäkin jo hetkeksi intouduin, että pitäiskö laittaa hakemus, mutta en sitten kuitenkaan tiedä... Lähinnä siis kiinnostais sen takia, että siellä kuulemma tehdään paljon retkiä yms., ja näyttäisi olevan taidekasvatuskin aika voimakkaasti esillä. Mutta sitten joku ääni takavasemmalta kuiskailee korvaan, että "tartteeko sitä nyt yrittää olla niin erikoista?".
Noh, kyllä me ollaan oltu tyytyväisiä nykyiseen päiväkotiin, vaikka siellä välillä onkin hoitajista vajausta. Meidän poika onneksi on näköjään sopeutuvaista laatua. Kunhan ruokaa ja leluja riittää, niin kaikki on hyvin :wave:
Ihana lukea, minkälaisia
sanoja muiden muksuilta alkaa tulla! Lapset näköjään aloittavat puhumisen niin hyvin eri sanoista ja eri tyyleillä (että onko alku- vai lopputavua jne.).
Maitoo kyseli ruuista. Toivottavasti teillä pian allergiat alkaa helpottaa (tai siis helpottaako ne iän myötä?).
Meillä menee hyvin paljon
samoilla ruuilla kuin mitä itse syödään. Päiväkodissa syö samaa päiväkotiruokaa kuin isommatkin. Tänään poika kotona veteli tyytyväisenä kurkumalla, jeeralla ja hippusella chilivalkosipulia maustettua katkarapunuudeliwokkia ja hoki että "liss"=lisää. Vaikka muuten en oo mausteissa säästellyt, oon alkanut tehdä koko perheelle tosi vähäsuolaista ruokaa. Tästä on seurannut, että esim. työpaikkaruokalan ruoka maistuu omaan suuhun aivan liian suolaiselle.
Me ei kylläkään aina itse syödä kotona iltaisin lämmintä ruokaa :ashamed: Aika usein lämmitetään pojalle päiväkodista tullessa jotain valmiiksi pakkaseen tehtyä ruokaa tai sitten annetaan 1-vuotiaiden pilttiruokaa.
Onneks olkoon
Wilmalle kävelyaskeleista! :flower: Otsolla uusimmat temput on keittiöjakkaralle kiipeäminen (huom, taidot riittivät vain ylöspäin menoon...) ja WC-pöntön päälle kiipeäminen (ja vessan vetäminen).
Kuuttipieni kyselit tarinoiden kuuntelusta ja leikeistä. Otso ei jaksa kuunnella yhtään jos lukee kirjaa. 1,5 aukeamaa on maksimi, sitten alkaa rimpuilla pois sylistä. Jaksaa kyllä katsella sellaisia kirjoja, joissa voi tehdä jotain (avata luukkuja tms.). Naurettiin miehen kanssa, kun Otso yritti raivokkaasti "painaa esiin" jotain sellaisesta kirjasta, jossa oli vain tavalliset sivut. Kauhea kiukku tuli, kun ei ponnahdustoiminnot toimineet (kun niitä ei siis siinä kirjassa ollut!
)
Leikeistä suosikit on erilaisiin laatikoihin ahtautumiset (menee istumaan niin pienen laatikon sisään, ettei meinaa päästä pois), palikoiden pinoamiset ja "autoilla" ajelu (=yksi oikea muoviauto, pyörillä kulkeva mato ja puinen selänhierontarulla). Kovasti parkkeeraa autojaan pikkutuolin alle ja hokee "tatata", mikä tarkoittanee että autot talliin. Ulkona tykkää lapioida lunta ja työntää leikkirekkaa. Tänään kun hain päiväkodista, Otso oli juuri pihalla "laittamassa bensaa" (lapiolla?) jonkun 4-5 v. ryhmän pojan rekkaan
(näin minulle selitettiin).