2008 marraskuisten murut *2010*

hohhoi, kahden tunnin päikkäreitten ja pikku-ulkoilun (eli kauppaan,postiin ja apteekkiin) jälkeen alkaa olemaan jo melkein ihmismäinen olo.

on vilho jo joo terve, tosin se kakka on edelleen vähän löysänpuoleista. muuten sit ihan normaaliriiviö :heart: ja nyt jo taas muistaa välillä kävelläkin, yleensä tosin tyyliin tuolilta isin luo tai ruokapöydän vierestä uunin kimppuun (eli muutama askel vaan). mut hyvä kun ees jotain.
jahas jos menis syöttään tuota poikaa.
 
HM: Mitähän muuta yhteistä löytyisi :D. Uskomatonta, miten pystyykään näin monia asioita olee samoja :D.

maarias: Mie taas oon miettinyt, et miten jaksan olla kesän, jos on kovinkin lämmin kesä tulossa :whistle: Mie oon kyl kesän ystävä. Nautin kesästä, mutta kuinka tukeva oon silloin, ni voipi mieli muuttua :D

helmi: Vielä hautajaisasiaan sellaista, että mitä esim. papit ja lapsiasiain valtuutetut sanovat lasten tuomisesta hautajaisiin, on se, että lapset vain mukaan. Lapset ymmärtävät sen, minkä ymmärtävät ja heille ei tarvitse vastata kuin niihin kysymyksiin, mitä kysyyvät. Mutta sehän on tietenkin jokaisen oma päätös, mitä päättää. Voimia Sinulle & perheellesi! :hug:

--

Minulla on aivan helvetillinen väsymys! Mie meen ajoissa nukkumaan ja nukun melkein 12h yöunet ja tuntuu, ettei sekään riitä.. Vaan oon koko päivän kuin kuolleista noussut. Mulla alkaa mennä hermot tähän. Milloin tämä menee ohi? :headwall: :headwall:

Aikaisemmissa raskauksissa on kyl myös ollut väsynyt olo, mut ei ehkä näin pahana.. En enää niin tarkkaan muista.

--

Eilen sain pienen piristyksen sny kevät 2010 -ystävältä:

http://red-dragon.vuodatus.net/

--

Ja tää flunssa ei ota helpottaakseen. Sen siitä saa, kun ei yleensä sairastele. Onneksi tytöt eivät ole sairastunut.

En oo pariin kuukauteen jaksanut edes salilla käydä.. Ei ole kyl ollut aikaakaan, mutta vointi ei ole antanut periksi. Mietin, jos jaksaisin lähteä bodypumpissa käymään ensi viikolla.

--

keiju: Siellähän tulee sanoja, vaikka millä mitalla! Milka sanoo vain pappa, mutta ei olla saatu selville, että mitä sillä tarkoittaa. Tarkoittaako isäänsä vai mitä XD.
 
nopeasti merkkaamaan taas...

Tänä iltana just kun mies meni kerrankin kaverin kanssa ulos ("isien ilta" ) niin Maya alkoi oksentelemaan. Saa nähdä miten menee ilta, on nyt oksentanut tunnin sisällä kaks kertaa. Ajattelin laittaa jo nukkumaan (ylensä 8 aikaan) mutta jännittää miten jatkuu toi oksentelu.
 
Sanoja mitä meillä tulii on

ishi = isi
äiti, ääti = äiti
kato
ota
maijoo (tai jotai sinne päi) = maito

Ei taida muita tulla, ehkä se on sitä että lähti liikkumaa nii aikasee et puhe tulee myöhemmi =D
 
Mä ehkä vähän liikaa mainostin Otson "puhumista", homma on siis vielä tällä tasolla (kontekstista irrotettuina sanat täysin mahdottomia tunnistaa...):

tä/ättä=äiti
tä=auto
tätä=äitin auto
tättä=tutti
tit=kissa
ra=traktori
rrr=rattaat
po=mopo
pä=leipä
pö=pyörä
pa=vaippa
ta=takki
pus=bussi
purr=puuro
prr=poro
krr=kirahvi/krokotiili
poi=pois
ee=ei

Lisäksi matkii sujuvasti varista, rekka-auton peruutusääntä, pölynimuria ja keittiön piipparikelloa :LOL:
 
Hauska lukea noita sanoja mitä lapsilta tulee :)

Meillä on myös paljon Lumin omia sanoja, esim

äiti=äiti
titi=isi
töttö=töissä
puuo=puuro
paa=pallo
emme=emmi(meiän koira)
prrrr=traktori/auto
kookoo=kana
puu=ammuu
pääpä=leipä

ja onhan noita vaikka kuinka :) Ei tosiaan muista ennenku sitten ku sitte ku on höpöttämässä :)

Meillä on nyt pientä flunssaa ilmassa ja muutenkin jotenkin väsynyttä menoa. En oo jaksanut kirjotella tännekään mitään. Oon käyny lueskelemassa kyllä.
helmille jaksamisia hautajaisten kanssa :hug:

Ollaan päästy nyt urakalla viihteelle, kun kävin kaverin kanssa yks viikonloppu ja viime viikonloppuna oli tuttavapariskunnan tuparit. Miehen vanhemmat oli täällä lapsenvahtina ja tosi hyvin oli mennyt. Lumi oli oikein yltiöreipas ja leikki itsekseen melkein koko ajan! Sillon ku ite oon paikalla, se roikkuu lähinnä lahkeessa ja kitisee :D

Tänään pitäs mennä kaverin luo leikkimään. Kaverilla on vajaa 2v poika. Viimeksi näillä lapsilla oli jo selkeästi omat juttunsa, kun vierekkäin joivat mukeillaan ja kippistelivät toisilleen :LOL:

Lumikin on alkanut vähän ulkona kävelee, ennen ei suostunut edes yrittää vaan heitti ihan veltoksi heti kun yritin laittaa seisomaan.

Ainiin, oltiin mun äidin 60v juhlissa ja siellä nähtiin pitkästä aikaa mun siskon kaksoset, jotka on siis kuukauden Lumia nuorempia. Oli niin suloista kun nää kolme taaperoa piti toisiaan käsistä ja meni "piirileikkiä" :D Tosin lopulta kaksosista poika kyllästyi ja tytöt kulki keskenään käsi kädessä ympäriinsä :)
 
Ette kuulkaas arvaa onko täällä hiljaista?!
Esikoinen lähti isin kanssa mummolaan yökyläilemään. Ei soi nyt titinallet nuorimman päikkäriaikaan :D
Ja mitä äiti tekee kun saa olla pari tuntia tässä vaiheessa ihan yksin? Siivoo ja puunaa hullun lailla :wave: Pesin (taas ) keittiön maton, sit vessaa, pottaa, vieny pyykkiä kaappiin jne... Mut nyt on mun taukoni. Kahvia ja superherkkua suklaakiisseliä :p Viime aikoina olen maitokiisselit suurustanut maizenalla, tulee PALJON parempaa kuin perunajauholla =)

Teilläpäs tulee lapsilla jo paljo sanoja! Ja niin sanottuja sanoja =)

Meillä tuo neiti huutaa pöydässä mammammaa- tarkoittaa (yleensä ) sillä maitoa. Saunaa sihistelee, isiä matkii samalla tavalla, mut siinäpä ne oikeastaan on.
Sitä omaa juttua tulee nykyään tosi paljon ja KOVAA! Kaupassa kyllä pitää huolen ettei siellä taustamusat pääse kuulumaan ;)

Dara: kiva että olette päässeet tuulettumaan! Kyllä se piristää kummasti. Miten muuten Lumi nukkuu?

Toivotaan manna et teillä oksutauti menis nopsaan ohi!

noonie: meillä on kans kalapuikot suurta herkkua! Nakeista puhumattakaan :ashamed: Noo, silloin tällöin syödään, ei joka pv.... :)
 
Minä täällä taas =)

Jaahas, taidan saada olla piiitkän illan yksin! Neiti alkoi olee jo 18.30 ihme kiukkuinen, päättelin että oli nälkä. Ja tosi nälkä taas olikin, iso lautasellinen puuroa, vähän viiliä ja leipää maidon lisäksi. Potallakin käytin (wuhuu hyvä minä ) :D Iltapesut tein ja tyttö ollut jo 5min. ihan hiljaa sängyssään =) Aika helppoo ois kyllä yhden lapsen kanssa...
Mut on tää vähän tylsääkin, siis jos tää 1v4kk olisi se ainut. Paljon äksöniä on kahden kanssa, ääntä ja meteliä sotkusta puhumattakaan.. Ehkä sitä on niin jo tottunut, et tuntuu jo tylsältä ja odottaa huomista et tulee esikoinenkin kotiin ;)

Mut kohta pääsee nauttii saunaan, käytiin lähikaupasta ostaa ihan saunalimpparikin =)
 
Pitääpä itsekin oikein yrittää listata käytössä olevat sanat:

paapa=pallo
pääpä=leipä
kukka=sukka
kaakaa=jalkaan
kakka
pupu
aavvaa=rasvaa
paapaa=hampaat
ppruuo=puuro
tuutä=kiitos
täätä=äiti
täätä=isi
pappa=vaippa
peppu=tippu
kaatu
tuttu=tutti
tooi=torni

Joo, onhan noita kun alkaa miettii... koko ajan tulee uusia
:)
Tänään oltiin ystävän ja hänen lapsensa kera ekaa kertaa HopLopissa. Tykkäsi vintiöt kovasti:) Huomenna aamulla taas muskariin. Nyt on alkanu oleen kerhoa tms. aika monelle päivälle viikossa, ihan itsekin piristyy kun tulee lähdettyä toisten lasten ja aikuisten seuraan. Ja mukelo on innoissaan kun pääsee leikkimään uusilla leluilla ja tutustumaan toisiin lapsiin...
 
meillä on vähän taantumaa ton puheen kanssa, tällä hetkellä jotenkin kuultavia sanoja mitä nyt muistan on:

kiikki =kiitti
kiikka =kirja
äiti/äitä=äiti
isss=isi
keekka=reetta-täti
ja =jano
mammammm/mämmämmää=namnam, eli syödessä kun on hyvää

varmaan huomaatte että K-kirjaimen sanominen on nyt jotenkin hienoo.

ja "hikka" sanoi joku aika sitten ruokapöydässä kun oli hikka ja sit sanoin että onko sulla hikka :)
ja kylvyssä sanoi kuulemma äsken "leikkii" kun leikki kylpyleluilla.mut nää viimeset on uusia sanoja kerran sanottuja
 
jos nyt vielä jatkaisin hetken kuulumisia. Tänään oli ihan kiva päivä, vaikka pahaa on tehnyt jatkuvasti ei sentään oo tarvinnut oksentaa.
Aamulla käytiin vielä rokotetutkimuksen tarkastuksessa, otettiin nenänäyte ja Vilho sai muumipyyhkeen (mörkö) ja sit reippailtiin kotiin, otettiin pitkät päikkärit ja sit lähdin työkaverin kanssa syömään. Harmitti vähän et en sit tietty voinut jatkaa iltaa "yksille" mut päätin sit jotain kivaa ees tehdä niin reippailin kävellen kotiin ja kävin kaupan kautta hakemassa hiustyylilehden ja geishaa =)
huomenna ois kampaaja ja äkkii pitäis keksiä mitä tälle pehkolle tehdään.tää näyttää ihan huonolta blondilta peruukilta.just semmonen ylitsepursuavan paksu kerrostettu ja keltaisenvaalee tummalla juurikasvulla.....
 
Luminka: on noi Lumin unet parantunut. Herää yleensä ekan kerran viiden maissa ja siitä tulee meidän viereen, kun ei sänkyynsä rauhoitu. Meidän vieressä usein häärää ja kierii tunnin verran ja nukkuu sit hetken kunnes miehen herätyskello soi, ennen seitsemää. Edellisyö oli luksusta, kun Lumi heräs vasta 6.40 :) Ja toisinaan heräilee jo aamuyöstä/ennen puoltayötä eikä rauhoitu sänkyynsä, usein kyllä tuohon aikaan jatkaa sielläkin uniaan.
 
Puhuupa teidän lapset paljon!!! Maya on kans ottanut vähän takapakkia. Puhuu kyllä minkä ehtii, mutta ihan omaa kieltänsä! Pari sanaa löytyy vasta ja niitäkin sanoo vain silloin kun huvittaa. Ainoa jota hokee kokoajan on VAUVA sitä se sanoo omalle vauvanukelleen siis. Ettii sitä sohvan tai pöydän alta ja huutelee vauvaa??

Maya sitten sairastuikin ihan kunnolla. :( On oikeastaan vaan istunut mun sylissä pari päivää ja vaikka tänään ei ole oksentanut ei ole suostunut syömään yhtään mitään. Nesteitäkin ottaa tosi huonosti, mikä tietenkin huolestuttaa aika paljon. Yö oli kans aika kamala ei varmaan tuu tänään parempaa kun menee kuitenkin ihan tyhjällä vatsalla nukkumaan.....
Ja meidän kun ois pitänyt mennä huomenna siskon perheen kanssa hoploppiin (sitä on odotettu jo KAUAN kun siskon lapset rakastaa sitä ja Mayankin lempipuhaa on kiipeily) ja lauantaina ois yhdet synttärit, toivon hartaasti että sinne ainakin päästäis.

Mulla oli tänään fysioterapia. Tarkoituksena olisi hoitaa ja ehkäistä sitä toooosi pahaa lantion löystymää joka tuli mayaa odottaessa, kun se alkoi vaivaamaan uudestaan syksyllä ja voi tässä raskaudessa olla vielä pahempi. Totes että mulla on ylijoustavat nivelet ja siitä johtuu toi löystyminen ja kipuilu. Pelottaa kyllä jos tulee samanlaiset kivut ja liikkumattomuus kuin viimeksi. :

Ok pitää mennä kun toi ihana mieheni on laittanut ruokaa ja se ois nyt valmista!! =)
 
Noonie, tuliko hyvä tukka? Mä katselin kampaaja-aikoja (mun vakkarikampaamossa on nettiajanvaraus), mutta sitten totesin, että vasta 1 kk sitten kävin. Vissiin tähän böögiin auttais parhaiten se, ettei menis märällä tukalla nukkumaan ja aamulla yrittäis ehtiä vähän föönata... Onneks en oo missään "julkisessa" työssä vaan voin notkua täällä verkkareissa ja rumassa tukassa.

Manna, toivotaan ettei lantion löystyminen mene tällä kertaa pahaksi!

Meillä Otso karkasi eilen kaupasta ulos! Työnteli lähikaupassa tohkeissaan pieniä ostoskärryjä, kun minä tein ostoksia. Juuri olin sanonut, että "tulepa perässä, mennään pakastealtaalle" ja kun käännyin katsomaan, seuraako hän perässä, poikaa ei ollut missän! Aloin huhuilla, ja kärryt löytyivät hylättyinä peliautomaattien luota. Sitten ulko-oven raosta nuorimies huomasi, että minulta on jotain hukassa, ja sanoi että täällä ulkona olis yksi lapsi... Poika mennä viipotti ulkona jo 10 m päässä kaupan ovesta. En tajua, miten se ehti, kun ulos päästäkseen pitää mennä kaksista painavista ovistakin!
 
ohhoh! teilläpä maikki mennään jo hurjaa vauhtia kun pääsee tolleen kaupassakin jo karkaan!
en mä taas oikeen tiedä tästä tukasta.pitää varmaan ite kyniä loppuun vähän tota niskaa.
kun siis piti tehdä semmonen takaa lyhempi ja edestä pidempi polkkatukka ja vähän rikottu,ei mikään geometrinen. mut nyt joteski tuolla niskassa on tukkaa jotenki oudosti ja se rikottu tarkottaa sitä että se kampaaja lyhensi ihan liikaa tosta pään päältä.tää sojottaa mihin sattuu. sit väri kun oli blondi niin piti jotain hieman tummempii raitoi laittaa ettei juurikasvu tuu niin pahasti esiin.nyt jotkut näistä raidoista on ihan tummanruskeita ja mullon sit pääosin harmaaraitanen tukka.mikä sinällään ehkä menis vielä mutkun se kampaaja ei sitten laittanut kaikkialle hiuksiin niitä raitoja,eli sitä blondii on nyt sit tuolla "alahiuksissa" ihan riittämiin.. äh mä en näköjään oo tyytyväinen mihinkään

huhh tänään on taas tehnyt niin pahaa,saa nieleskellä koko ajan ja pidätellä oksaa ;) ja :x
 
Maikin Otso taitaa olla melkeinen vilpertti menemään =)

Meillä oli tänään poikien lääkärissä käynti aamulla, Leeviltä otettiin keuhkokuva ja molemmilla oli aika sit lasten astma lääkärille. Juusolla vuotuiseen kontrolliin ja Leevillä astma tutkimus/touhurasitus. Astma lääke Leeville aloitettiin nyt 3kk kokeiluun ja sit kokeillaan olla ilman jos on oireeton lääkityksen aikanaa. Toisaalta helpottavaa että noin sairastelut vois nyt loppua tällä hoidolla.
Kysy lääkäri että millon Leevi on ollut täysin terve niin en osannu vastata kun aina sillä vuotaa nenä tai on yskä. Näidenkin oireiden pitäs nyt sit loppua pikkuhiljaa kun tuo lääke kokeilu aloitettiin.

Eilen sain uuden pesukoneen ja kuivausrummun, mies ne tänään asenti paikoilleen. On ihanaa kun viikon pyykit saa pestyä kerralla, eikä tarvinnu nytkään pestä kun kaks koneellista. On siis 8kg vetävä kone ja kuivuri samoin :)

tämmöistäpä tänne....

Helmille kovasti jaksuja :hug:
 
Huomenta mammat!

Ompelin eilen Otsolle oloasun bambukankaasta.



Kaavat muokkasin SK 1/2008 -lehdestä 80-senttisten vaatteiden kaavoista isontamalla. Kun nuo isojen lasten kaavat (92 cm -> ) on niin eri mallisia, housujen pepussa ei ole varaa kestovaipalle.

Keiju, minkälaiset kojeet ostitte? Meillä kans hiljalleen harkinnassa kuivausrumpu, ja mietin että pitäiskö olla pesukoneen kanssa samaa settiä että sopivat päällekkäin...

Mä odottelen tässä miestä kotiin. Lähti illalla pelaamaan biljardia ja oli unohtanut avaimensa biljardisalille, enkä ollut herännyt kun oli yöllä yrittänyt soittaa summeria ja puhelimella :ashamed: Oli jäänyt kaverin luo yöksi sitten.

Etsiskelen seuraavaksi jotain porkkanakakun ohjetta. :p Meinaan leipoa, kun kaveri tulee tyttönsä kanssa kylään iltapäivällä.

Hauskaa viikonloppua kaikille!
 

Yhteistyössä