20-vuotias ei saanut ostaa olutta pikkusiskonsa seurassa

"vieras"
Entä ku lapsen ikää ei olekkaan todistaa millään? Uskooko myyjä asiakkaan sanaan?
Edelleen vastaan koulun ohjeiden perusteella. :D Pääsääntöisesti uskotaan, mutta myyjä voi käyttää omaa arviotaan. Jos lapsi näyttää 5-vuotiaalta ja aikuinen väittää lapsen olevan 11v, niin myyjän ei ole pakko uskoa. Mutta jos lapsi selvästi on n. 11v näköinen, niin myyjä voi uskoa.

"maria"
Viime vuonna joulun aikaan mun 14v tyttö kävi lidlissä ostoksilla ja pyysin tuomaan myös yhden suklaarasian. No, se jäi sinne kassalle kun eivät myyneet. Kahdessa suklaassa alkoholia.

Mua itseäni risoo suunnattomasti tää uus säädös. "Oisko sulla henkkareita?" "Ja varmaan oli paperit?" "Näyttäisitkö vielä henkkarit?" Tota, öö, en, koska mä asioin sillä samalla saatanan ärrällä kaks kertaa päivässä ja aina se sama pikkulikka multa niitä papereita kyselee, että eikö se nyt vihdoinkin jo pistäis naamat mieleen, varsinkin kun olen siinä vielä firman kledjuissa, selvästi eroan massasta. Että kiitti vaan vittuilusta.

Sama on ku meen lähicittariin, "henkilötodistus, kiitos". Joo, mulla onkin tässä tää kuusivuotias IHAN VAAN REKVISIITTANA jotta saisin ostettua yhden ykkösoluen tätä riistakäristystä varten. Saatanasta koko suositus. :kieh:

"tsiu"
Lettuperkeleelle: Sen ärrän myyjän (tai siis kaikkien myyjien) pitää kysyä aina paperit, vaikka muistaisivat ostajan sotun ulkoa tai vaikka ostaja olisi myyjän kaveri, kaksoissisar tms. Myyjä ei siis vittuile sinulle, vaan tekee niin kuin hänen työsopimuksensa edellyttää. Sehän tässä nykysäännössä on, että myyjän kyvylle muistaa ja arvioida ostajien ikää, ei ole enää mitään käyttöä tai arvoa. Syvältä, mutta minkäs teet.

No itseasiassa mikään ei velvoita sitä myyjää kysymään niitä pirun papereita ihan joka päivä tupakkaa hakiessa. Kyllä se riittää kun on kerran kysynyt, jos kerran myyjä selvästi muistaa paperit tarkistaneensa. Tuo alle 30-vuotiailta ohjeistus edellyttää siis sitä että jos et tiedä asiakkaan ikää ja arvoit alle 30-vuotiaaksi on paperit kysyttävä. Ei kai kukaan kysy esim. parhaalta kaverilta tai vaikka naapurilta jotka tietää täysi-ikäisiksi. Siis Tuo on ihan huttua että työsopimus velvoittaa kysymään joka hemmetin kerta kun siinä puljussa samalla kassalla käy.

PS. Ihan hanurista nämä uudet muka tosi tehokkaat säädökset. Jos multa tossa lähikaupassa alettais joka päivä kysyä paperit tai kieltäydyttäis myymään alkoholia jos olen omien lasten tai siskon teinipojan kanssa kaupassa, niin jo jäis muutkin ostokset tekemättä. Naurettavaa. Pointtihan tässä tietty on hyvä, mut toteutus nyt ei vaan millään muotoa toimi.

helei
Täällä puotipuksut kohkaa ainostaan noudattavansa natsimarketin sääntöjä.
Jonkinlaista maalaisjärkeäkin voi joskus käyttää.

Ostajien pitää ruveta tekemään niinkuin vanha pultti aikoinaan, kun Alkosta ei myyty puolikasta kossua
päihtymys tilaan vedoten.
Kaveri tuli puolen tunnin kuluttua takaisin, narautti pullon auki kassalla ja kaatoi sisällön tuulen suojaan kysyen myytkö vai tarjoaako talo.

[QUOTE="tsiu";29059831]Lettuperkeleelle: Sen ärrän myyjän (tai siis kaikkien myyjien) pitää kysyä aina paperit, vaikka muistaisivat ostajan sotun ulkoa tai vaikka ostaja olisi myyjän kaveri, kaksoissisar tms. Myyjä ei siis vittuile sinulle, vaan tekee niin kuin hänen työsopimuksensa edellyttää. Sehän tässä nykysäännössä on, että myyjän kyvylle muistaa ja arvioida ostajien ikää, ei ole enää mitään käyttöä tai arvoa. Syvältä, mutta minkäs teet.[/QUOTE]

Ei. Vaan myyjät kysyvät koska joku niiden elinmikäliev*tuntarkastaja saattaa olla just siinä samassa jonossa kyyläämässä kysyvätkö papereita. Jos sitten sattuu käymään niin että eivät kysy, ja tämä elinmikäliev*tuntarkastaja on siinä jonossa, ja selviää että myyjä on myynyt alaikäiselle, taitaapi nasahtaa sanktioita tai myyntiluvan uusharkinta tms. muita keinoja joista en ymmärrä yhtikäs mitään -- mutta näin mulle eräs ystävällinen kaupan täti kertoi.

Kyllä se siinä ärrällä menee ihan vittuilun piikkiin, sun pitäis olla näkemässä sen mua kymmenen vuotta nuoremman muijan naama kun se mutristaa huulensa ivallisesti ja nauttii oikein kun pääsee kiusaamaan.

:kieh::kieh::kieh: /ja Lätty lähtee jäähylle, nopsaan taas nousi tunteet nollasta sataan

"vieras"
Pitääpä sanoa veljelle ettei sitten ota poikaansa kauppaan mukaan jos ostaa alkoholia. Veljeni on 33v ja hänellä 12v poika. Veljeni näyttää jokusen vuoden nuoremmalta kun taas poikansa on ikäisekseen roteva ja voidaan luulla vaikka 14-15-vuotiaaksi. Ja pitää sitten muistaa varmaan itsekin ettei mene sinne kauppaan 16v pikkuveljen kanssa tai tuon veljenpojan.

[QUOTE="tsiu";29059831]Lettuperkeleelle: Sen ärrän myyjän (tai siis kaikkien myyjien) pitää kysyä aina paperit, vaikka muistaisivat ostajan sotun ulkoa tai vaikka ostaja olisi myyjän kaveri, kaksoissisar tms. Myyjä ei siis vittuile sinulle, vaan tekee niin kuin hänen työsopimuksensa edellyttää. Sehän tässä nykysäännössä on, että myyjän kyvylle muistaa ja arvioida ostajien ikää, ei ole enää mitään käyttöä tai arvoa. Syvältä, mutta minkäs teet.[/QUOTE]

Ei ole pakko, en minä ainakaan kysy jos tiiän et henkilö on jo tarkistettu. Kaikkia ei voi tietty muistaa, mut erikoisemmat tai kanta-asiakkaat muistaa kyllä.

kfkfkf
Kyllä multakin on monta kertaa kysytty ne paperit, vaikka olen lapsien kanssakin ollut liikenteessä (12v ja 9v). Hassuinta on, että silloin kun olin juuri täyttänyt 18, papereita ei kysytty oikeastaan ikinä. Nykyään taas melkein aina :D
Ehkä johtuu siitä, että silloin 18 vuotiaana mulla oli 2v poika aina mukana :D
Vielä 19 vuotiaanakaan ei papereita kyselty, koska edelleen oli poika mukana, sekä pieni vauva. Tää papereiden kyseleminen on alkanut vasta myöhemmin, kun lapset eivät joka kerta ole olleet mukana kaupassa.

Eli silloin myyjät huomasivat että näytän nuorelta, mut koska mulla oli pieniä lapsia mukana niin eivät kehdanneet kysyä papereita

Kyllä multakin on monta kertaa kysytty ne paperit, vaikka olen lapsien kanssakin ollut liikenteessä (12v ja 9v). Hassuinta on, että silloin kun olin juuri täyttänyt 18, papereita ei kysytty oikeastaan ikinä. Nykyään taas melkein aina :D
Ehkä johtuu siitä, että silloin 18 vuotiaana mulla oli 2v poika aina mukana :D
Vielä 19 vuotiaanakaan ei papereita kyselty, koska edelleen oli poika mukana, sekä pieni vauva. Tää papereiden kyseleminen on alkanut vasta myöhemmin, kun lapset eivät joka kerta ole olleet mukana kaupassa.

Eli silloin myyjät huomasivat että näytän nuorelta, mut koska mulla oli pieniä lapsia mukana niin eivät kehdanneet kysyä papereita
mutta onko sulle jätetty myymättä alkoholia tai tupakkaa sen takia ku sulla lapset mukana? sehän tässä on pointtina.

vieras2
[QUOTE="vieras";29058892]Ei mene oikein jakeluun, vai?

Jos näytät alle 30-vuotiaalta, myyjä kysyy sulta paperit.[/QUOTE]

Niinpä. Taitaa olla änkyräkännissä kun jankuttaa etusivulla samaa asiaa yhtenään.

Yhteistyössä