[QUOTE="vieras";29058988]Niinkuin sanottu, myyjät käyttää harkintaa. Jos selvästi vanhempi ja tämän selvästi alaikäinen lapsi tulee kauppaan, ja vanhempi ostaa alkoholia, voidaan olettaa että ne ei ole menossa tälle alaikäiselle. Koska voidaan toistaiseksi lähteä siitä olettamuksesta, että vanhemmat ei luovuta niitä viinaksia alaikäisille. Ja he ovat kuitenkin holhoajia, joten sitä enemmissä määrin velvollisia huolehtimaan ettei kaljat päädy lasten käsiin.
Jos kauppaan tulee kaksi henkilöä, joiden ikäero on 8 vuotta (toinen alaikäinen), on selvää ettei kyseessä ole vanhempi ja tämän lapsi. Herää myös kysymys, mitä nämä kaksi tekee yhdessä alkoholi/tupakkaostoksilla. Myyjällä voi tässä tapauksessa olla syytä olettaa, että ne alkoholit/tupakat voi päätyä myös sen alaikäisen käyttöön, joten niitä ei saa silloin myydä.[/QUOTE]
Mut mäkin näytän tosi monen mielestä abauttiarallaa 18-22 vuotiaalta, jos mä tuun viinaostoksille 12v poikani kanssa (joka jonkun mielestä voi taas näyttää vaikkapa 13-14 vuotiaalta) eikö ne oikeesti myy mulle viinaa? Pitääkö mulla olla lapsen syntymätodistus takataskussa tällaisia tilanteita varten
Meitä usein luullaan sisaruksiksi
Joskus multa kysyttiin nuorempana paperit kun olin äitini kanssa kaupassa ja kassalla kysyin siltä et ostaks mullekkin tupakkaa
ja äiti tietysti osti (olin täysikäinen jo)