no kassat noudattavat vain määräyksiä. niin ihmeelliselta kuin se joskus meistä matti ja maija meikäläisistä tuntuukin
Niin mutta tässähän olikin justiin puhetta noiden määräysten tarpeellisuudesta ja järjettömyydestä.Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29059092:no kassat noudattavat vain määräyksiä. niin ihmeelliselta kuin se joskus meistä matti ja maija meikäläisistä tuntuukin
Kela korttejakin on vain yhdet kappaleet, eli joten vain toinen vanhempi (jolla kortit sattuu olemaan) voi ostaa alkoholia tai tupakkaa jos on lasten kanssa kaupassa....No sehän ei ole myyjän ongelma jos sä et voi todistaa lapsesi ikää/henkilöllisyyttä. Ihan sama nyt koskee vaikka muumimaailmaa tms, missä lippu hinnoitellaan iän mukaan.
Mulla ainakin on olemassa lapselle ihan kelakortti, mikä kulkee kukkarossa ihan siinä missä ne muutkin kortit. Lapsen kelakortti on aina kelvannut kun pitää todistaa selvästi LAPSEN ikää.
Jestas sä oot yksinkertainen ihminen.Kai mussa on joku vika ku en näe mitä hankalaa on pitää ne henkkarit messissä aina. Ei siis ole vaikeuttanut millään tavalla meitsin elämää tämä muutos.
Tässä toinen nuija, joka ei ymmärtänyt asian ydintä.Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29059092:no kassat noudattavat vain määräyksiä. niin ihmeelliselta kuin se joskus meistä matti ja maija meikäläisistä tuntuukin
Niin... pikkuveljen kaverin kanssa ei saa puhua kaupassa!!!!!Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29059232:No entä jos kassalle tulee 20 vee, jonka juuri eilen tai vaikka tunti sitten näit 13 veen kanssa kaupassa? Silloinko ei pistä miettimään? Otatko riskin?
Tässäpä se kiteytettynä onkin!!!Mutta edelleenkään ne 13-vuotiaat ei koskaan, ei minunkaan nuoruudessani olleet siellä kaupassa mukana. Eivät edes ovella tai ikkunasta kurkkimassa, vaan kauempana puistossa tai nurkan takana.
Mitä siinä on miettimistä? Juttuhan on niin, että taas kerran on tehty säädös, joka ei mitenkään ehkäise varsinaista ongelmaa, vaan hankaloittaa vaan tavan kansalaisten elämää. Näyttää vaan paperilla hyvältä, että nyt ehkäistään alaikäisille välittämistä, nyt tehdään homma vaikeaksi.
Tasan ei ole mikään muuttunut. Ihan samalla lailla ne teinit odottaa nurkan takana ja hakija ostaa oluet ja näyttää paperit, kuten ennenkin.
Niin ja jos myyjällä on syytä epäillä, että alkoholia ostava täysi-ikäinen tuntee jonkun alaikäisen, pitää varmuuden vuoksi jättää myymättä.Niin... pikkuveljen kaverin kanssa ei saa puhua kaupassa!!!!!
Juurikin näin. Mutta ei tätä kannata näköjään selittää tämän enempää, tuntuu olevan melko yksinkertaista väkeä paikalla.Mutta edelleenkään ne 13-vuotiaat ei koskaan, ei minunkaan nuoruudessani olleet siellä kaupassa mukana. Eivät edes ovella tai ikkunasta kurkkimassa, vaan kauempana puistossa tai nurkan takana.
Mitä siinä on miettimistä? Juttuhan on niin, että taas kerran on tehty säädös, joka ei mitenkään ehkäise varsinaista ongelmaa, vaan hankaloittaa vaan tavan kansalaisten elämää. Näyttää vaan paperilla hyvältä, että nyt ehkäistään alaikäisille välittämistä, nyt tehdään homma vaikeaksi.
Tasan ei ole mikään muuttunut. Ihan samalla lailla ne teinit odottaa nurkan takana ja hakija ostaa oluet ja näyttää paperit, kuten ennenkin.
kyllä minä alan kallistumaan tuolle jo aijemmin ehdotetulle ajatukselle että siihen kelakorttiin passiin ja ajokorttiin tulee merkata aina syntyneet lapset ja jos nuorinkin on alle 18v niin ilman iltakaljoja jäätMiten sitten teiniäidit? 30vllä saattaa olla nyt 15v lapsi tmv.
Ei vaan näillehän ainoastaan saisikin myydä alkoholia. Jos ostajalla on alaikäisiä lapsia, voidaan olla varmoja, ettei hän välitä alaikäisille. Jos taas sinulla ei ole lapsia, todennäköisesti ostat kaikille tuntemillesi alaikäisille juomat.kyllä minä alan kallistumaan tuolle jo aijemmin ehdotetulle ajatukselle että siihen kelakorttiin passiin ja ajokorttiin tulee merkata aina syntyneet lapset ja jos nuorinkin on alle 18v niin ilman iltakaljoja jäät
Olet kyllä täysin hakoteillä. Joskus oli joku tutkimus tai kysely tästä, että hakeeko vanhemmat alaikäisille lapsilleen alkoholia. Ja tosi moni haki. Selityksenä oli se, ettei mene epämäärisiltä ihmisiltä hakemaan epämääräistä juomaa. Vaan niin kuin olevinaan fiksusti vanhempien tietoisuudessa juovat.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29059307:Ei vaan näillehän ainoastaan saisikin myydä alkoholia. Jos ostajalla on alaikäisiä lapsia, voidaan olla varmoja, ettei hän välitä alaikäisille. Jos taas sinulla ei ole lapsia, todennäköisesti ostat kaikille tuntemillesi alaikäisille juomat.
Ai, se oli sarkasmia Mä luulin että ihan tosissas. Itse olin se, joka heitti sen kelakorttijutun.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29059335:No tuon piti olla siis sarkasmia. Jatkovitsi tuolle kelakorttimerkintä-kommentille. Joillakin tässä nyt tuntuu olevan se logiikka, että jos pystyt todistamaan olevasi alaikäisen äiti/isä, ei ostajaa voida epäillä välittämisyrityksestä. Sitähän tuolla aikaisemminkin jo sanoin, että se sukulaisuussuhde ei tarkoita yhtään mitään.
Mietippä passihakemusjonossa sitä perhettä, jossa oli kaksoset ja kolmoset 10 kk ikäerolla saman kalenterivuoden aikana.Mulle on käynyt jopa niin, että poliisilaitoksella ei oo meinannu täti uskoa ku passeja haettiin lapsille et tiedot pitää kelakorteissa paikkaansa ku mullahan noi on syntynyt samana vuonna... Siinä olikin selvittelemistä tädille et raskausaika on 9kk ja vuodessa on 12kk...
no niillä riittää ainanki menoo ja meininkiiMietippä passihakemusjonossa sitä perhettä, jossa oli kaksoset ja kolmoset 10 kk ikäerolla saman kalenterivuoden aikana.