20-vuotias ei saanut ostaa olutta pikkusiskonsa seurassa

kfkfkf
[QUOTE="vieras";29058892]Ei mene oikein jakeluun, vai?

Jos näytät alle 30-vuotiaalta, myyjä kysyy sulta paperit.[/QUOTE]

niin ja kysyvät myös lapseltani jolla ei papereita ole. Yritän selittää että se on mun poika, uskooko ne? Jos heidän mielestään näytän alle 30-vuotiaalta.

Sama juttu ennen lakia, silloin näytin myyjien mielestä alle 18 vuotiaalta, koska kysyivät papereita. Jos poikani ois ollut mukana, niin olisivatko uskoneet, että on mun 11v lapseni siinä, jos itse pitävät mua alle 18vuotiaana. Olisivat saattaneet luulla että alaikäiselle ostan. Silloinkin piti pyytää esim alkossa paperit mukanaolijoilta, varmaan kaupassa sama homma

meniks jakeluun?

"vieras"
Ei tuo nyt vastannut kysymykseen. Jos papereita ei enää kysytä ku ostajalta, teini voi ihan hyvin norkoilla kassallakin mukana. Joten miten estetään ettei viina mene teinille?
Eipä taida teinit koskaan tulla kauppaan asti mukaan, vaan odottavat ulkona tai vähän matkan päässä. Ja näin on ollut aina ja tulee olemaan, nykyisellä kyttäysjärjestelmällä ei ole osaa eika arpaa tähän.

:DDD
[QUOTE="vieras";29058902]
Ja ainakin Kouvolassa alkon edustalla ne nuoret saa viinansa vain näiltä pultsareilta jotka niille ostaa kun teinit maksaa hakupalkkaa.[/QUOTE]

Sama juttu täällä, pulit kaupalla ostaa mitä vaan kunhan saa sen euron kaks hakuja. Ja oma teinini on tästä kertonutkin, tietää keltä saa pyydettyä ja keltä ei. Autokin sen kuulemma paljastaa jos ei ole pulit just sillon hengaamassa "pikkumetsässä"...

"viirus"
niin ja kysyvät myös lapseltani jolla ei papereita ole. Yritän selittää että se on mun poika, uskooko ne? Jos heidän mielestään näytän alle 30-vuotiaalta.

Sama juttu ennen lakia, silloin näytin myyjien mielestä alle 18 vuotiaalta, koska kysyivät papereita. Jos poikani ois ollut mukana, niin olisivatko uskoneet, että on mun 11v lapseni siinä, jos itse pitävät mua alle 18vuotiaana. Olisivat saattaneet luulla että alaikäiselle ostan. Silloinkin piti pyytää esim alkossa paperit mukanaolijoilta, varmaan kaupassa sama homma

meniks jakeluun?
Ennen 30v lakia oli, että pitää kysyä kaikilta jotka näyttää alle 23v ja tää on ollu jo vuosia.

[QUOTE="vieras";29058876]Systeemi on erittäin hyvä ja kannatettava. Aina jotkut vetävät herneen nenään milloin mistäkin , vain siksi, etteivät ymmärrä käytännön perusteltuja taustoja. Itse en ole kassalla koskaan kieltänyt selvästi alle 10-vuotiaan kanssa ostoksila olleelta äidiltä tai isältä lapsen papereita. Sen sijaan siltä ostajalta kyllä. Tietysti tulee rajatapauksia, mutta silloin on selkeästi vastassa alkoholilaki ja siiihen liittyvät anniskelu- tai myyntiluvat.[/QUOTE]

Mulla on yli 10v lapsia. Mikä on se rajatapaus? Onko mun vastaisuudessa jätettävä lapset kotiin jos satun samalla reissulla ostamaan alkoholia?

kfkfkf
[QUOTE="viirus";29058926]Ennen 30v lakia oli, että pitää kysyä kaikilta jotka näyttää alle 23v ja tää on ollu jo vuosia.[/QUOTE]

No jos mä näytin niiden mielestä alle 23 vuotiaalta, oisko ne yhtään sen paremmin uskoneet että se silloinen 11 vuotias on mun? Tuskimpa

Joku parempi systeemi tähän pitäis kyllä keksiä. Meidän lähikaupassa ei myydä ollenkaan kaljaa niille, jotka on joskus jääneet kiinni alaikäiselle ostamisesta, mun mielestä ihan hyvä juttu, jos vain myyjät muistaa pärstät :)
Mut harva oikeesti varmaan keksii sanoa et tää on mun oma lapsi jos jollekkin vieraalle ostaa, tai harvemmin ne taitaa siellä kaupassa olla edes mukana

Lisäksi alkaa mennä naurettavaksi jos joutuu alkaa todistelemaan, että on oma lapsi kyseessä. Entäpä sitten jos sattuukin olemaan kummilapsi mukana kaupassa? Tai naapurin lapset?
Kelle voi tätä lakia vastustaa?

"vieras"
Meille annettiin koulussa ohjeet että jos epäilee että alkoholia välitetään alaikäisille, jos vaikka kaupan ulkopuolella on teinejä jotka kuikuilee sisälle ja kassalla joka alkoholia ostamassa ja kuikuilee takaisin, saa kysyä meneekö juomat omaan käyttöön, saa jopa pyytää että ne teinit tulee näyttämään paperit ja saa jopa kieltäytyä myymästä ja sanoa että epäilee alkoholinvälitystä alaikäisille.

"vieras"
Niinkuin sanottu, myyjät käyttää harkintaa. Jos selvästi vanhempi ja tämän selvästi alaikäinen lapsi tulee kauppaan, ja vanhempi ostaa alkoholia, voidaan olettaa että ne ei ole menossa tälle alaikäiselle. Koska voidaan toistaiseksi lähteä siitä olettamuksesta, että vanhemmat ei luovuta niitä viinaksia alaikäisille. Ja he ovat kuitenkin holhoajia, joten sitä enemmissä määrin velvollisia huolehtimaan ettei kaljat päädy lasten käsiin.

Jos kauppaan tulee kaksi henkilöä, joiden ikäero on 8 vuotta (toinen alaikäinen), on selvää ettei kyseessä ole vanhempi ja tämän lapsi. Herää myös kysymys, mitä nämä kaksi tekee yhdessä alkoholi/tupakkaostoksilla. Myyjällä voi tässä tapauksessa olla syytä olettaa, että ne alkoholit/tupakat voi päätyä myös sen alaikäisen käyttöön, joten niitä ei saa silloin myydä.

"juoppo"
Miksi sitten selkeästi maha paksuna olevalle suostutaan kapakassa myymään alkoholia :( Laki kuuluisi olla suhteutettuna kaikille sama!
Syntymätöntä lasta pitää saada suojella.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29058987]Meille annettiin koulussa ohjeet että jos epäilee että alkoholia välitetään alaikäisille, jos vaikka kaupan ulkopuolella on teinejä jotka kuikuilee sisälle ja kassalla joka alkoholia ostamassa ja kuikuilee takaisin, saa kysyä meneekö juomat omaan käyttöön, saa jopa pyytää että ne teinit tulee näyttämään paperit ja saa jopa kieltäytyä myymästä ja sanoa että epäilee alkoholinvälitystä alaikäisille.[/QUOTE]

Samoin jos joku aikuinen ostaa peliä tai elokuvaa ja mukana on lapsi, lapsen ikää kysytään ja jos on syytä epäillä että lapsi on nuorempi kuin mitä pelissä tai elokuvassa on ikäraja, saa kysyä tuleeko peli lapselle ja pyytää todistamaan lapsen ikä.

"..."
On meiltäki jääny lonkero ostamatta, kun mies ellaisen hetken mielijohteesta ostikin kauppareissulla uutuuslonkeron.
Itellä ei ollut papereita mukana ja olin viimeisillä raskaana (tämä tosin ei vaikuta asiaan mitenkää). Lonkero jäi ostaatta. Tämä nyt on ihan ok, minun mielestä. Oma moka, kun papereita ei mukana ollut. Miten ne muuten saa kontrolloitua asiaa. Ja eikös Lidl just saanu jotain sanktioo, kun oli alaikäiselle myyty.

Mutta että sitä mietin, kuinka vaikeaa myyjillä on vetää raja tilanteeseen, kun on lapsia mukana. Lapset kun voi olla mukana normaaleilla kauppareissuilla.
Varmaan joskus siirtyy kaikki alkoholi Alkoon ja sinne ei kauppaan sisälle edes saisi tulla alaikäiset. Voi jokainen vanhempi jättää lapsensa autoon odottamaan tai jättää juoman/juomat ostamatta.

kfkfkf
[QUOTE="vieras";29058988]Niinkuin sanottu, myyjät käyttää harkintaa. Jos selvästi vanhempi ja tämän selvästi alaikäinen lapsi tulee kauppaan, ja vanhempi ostaa alkoholia, voidaan olettaa että ne ei ole menossa tälle alaikäiselle. Koska voidaan toistaiseksi lähteä siitä olettamuksesta, että vanhemmat ei luovuta niitä viinaksia alaikäisille. Ja he ovat kuitenkin holhoajia, joten sitä enemmissä määrin velvollisia huolehtimaan ettei kaljat päädy lasten käsiin.

Jos kauppaan tulee kaksi henkilöä, joiden ikäero on 8 vuotta (toinen alaikäinen), on selvää ettei kyseessä ole vanhempi ja tämän lapsi. Herää myös kysymys, mitä nämä kaksi tekee yhdessä alkoholi/tupakkaostoksilla. Myyjällä voi tässä tapauksessa olla syytä olettaa, että ne alkoholit/tupakat voi päätyä myös sen alaikäisen käyttöön, joten niitä ei saa silloin myydä.[/QUOTE]

Mut mäkin näytän tosi monen mielestä abauttiarallaa 18-22 vuotiaalta, jos mä tuun viinaostoksille 12v poikani kanssa (joka jonkun mielestä voi taas näyttää vaikkapa 13-14 vuotiaalta) eikö ne oikeesti myy mulle viinaa? Pitääkö mulla olla lapsen syntymätodistus takataskussa tällaisia tilanteita varten :D Meitä usein luullaan sisaruksiksi :D

Joskus multa kysyttiin nuorempana paperit kun olin äitini kanssa kaupassa ja kassalla kysyin siltä et ostaks mullekkin tupakkaa :D ja äiti tietysti osti (olin täysikäinen jo)

Alkuperäinen kirjoittaja siksihän niitä kysytään;29059001:
No sun papereista se varmaan selviää, onko mahdollista että sulla voisi olla 11-vuotias lapsi. :D ei niitä "tuomioita" paperia tarkastelematta jaella.
Entä ku lapsen ikää ei olekkaan todistaa millään? Uskooko myyjä asiakkaan sanaan?

[QUOTE="vieras";29058987]Meille annettiin koulussa ohjeet että jos epäilee että alkoholia välitetään alaikäisille, jos vaikka kaupan ulkopuolella on teinejä jotka kuikuilee sisälle ja kassalla joka alkoholia ostamassa ja kuikuilee takaisin, saa kysyä meneekö juomat omaan käyttöön, saa jopa pyytää että ne teinit tulee näyttämään paperit ja saa jopa kieltäytyä myymästä ja sanoa että epäilee alkoholinvälitystä alaikäisille.[/QUOTE]

Mitä ihmettä ne teinien papereilla tekee? MYYJÄ tekee silloin sen päätöksen ettei myy, vaikka ostaja ITSELLEEN ostais. Jospa ne kurkkikin seuraavaa jonossa olevaa, tämä ostaja vaan kurkkas mitä siel kuikuillaan.

Mitä ihmettä ne teinien papereilla tekee? MYYJÄ tekee silloin sen päätöksen ettei myy, vaikka ostaja ITSELLEEN ostais. Jospa ne kurkkikin seuraavaa jonossa olevaa, tämä ostaja vaan kurkkas mitä siel kuikuillaan.
Täytyy vissiin olla kurkkimatta ympärilleen ku kaupassa käy :whistle: eikä varsinkaan saa kattoa ketään alaikäistä viereisessä kassajonossa joka hihittelee kovaäänisesti tai herättää muuten huomiota!

vastuuta vastuuta
Entä ku lapsen ikää ei olekkaan todistaa millään? Uskooko myyjä asiakkaan sanaan?
No sehän ei ole myyjän ongelma jos sä et voi todistaa lapsesi ikää/henkilöllisyyttä. Ihan sama nyt koskee vaikka muumimaailmaa tms, missä lippu hinnoitellaan iän mukaan.

Mulla ainakin on olemassa lapselle ihan kelakortti, mikä kulkee kukkarossa ihan siinä missä ne muutkin kortit. Lapsen kelakortti on aina kelvannut kun pitää todistaa selvästi LAPSEN ikää.

"Sirkkeli"
On kyllä niin perseestä tuo touhu kuin olla voi.

Totuushan on, että ne pennut jotka on laittanut täysikäisen ostamaan, ei taatusti tule kauppaan mukaan. Ja totuushan on, että monet vanhemmat ostaa alaikäisille lapsille näiden pyydettyä sitä, koska eivät halua että menee kadulle epämäärisiltä kerjäämään. Mutta se ei estä vanhempia ostamasta lapsilleen alkoholia, ettei lasten seurassa sitä saa lunastettua.

Kohta tulee varmaan henkkareihin merkintä, että sulla on lapsia, ja näin ollen alkoholin ostokielto. Et siis saa ostaa alkoholia, jos olet päässyt vanhemmaksi.

No sehän ei ole myyjän ongelma jos sä et voi todistaa lapsesi ikää/henkilöllisyyttä. Ihan sama nyt koskee vaikka muumimaailmaa tms, missä lippu hinnoitellaan iän mukaan.

Mulla ainakin on olemassa lapselle ihan kelakortti, mikä kulkee kukkarossa ihan siinä missä ne muutkin kortit. Lapsen kelakortti on aina kelvannut kun pitää todistaa selvästi LAPSEN ikää.
Irma Vähä-Tahvo ostaa 4 saunakaljaa ja hällä on mukana poikansa Nico-Micael Vääräsääri ikää 13v. Irma on 30v. Nico-Micaelin paperit näytetään mutta ei täsmää nimet. Mites sitten toimitaan?

[QUOTE="Sirkkeli";29059063]On kyllä niin perseestä tuo touhu kuin olla voi.

Totuushan on, että ne pennut jotka on laittanut täysikäisen ostamaan, ei taatusti tule kauppaan mukaan. Ja totuushan on, että monet vanhemmat ostaa alaikäisille lapsille näiden pyydettyä sitä, koska eivät halua että menee kadulle epämäärisiltä kerjäämään. Mutta se ei estä vanhempia ostamasta lapsilleen alkoholia, ettei lasten seurassa sitä saa lunastettua.

Kohta tulee varmaan henkkareihin merkintä, että sulla on lapsia, ja näin ollen alkoholin ostokielto. Et siis saa ostaa alkoholia, jos olet päässyt vanhemmaksi.[/QUOTE]

Just näin :D :D

"Juudit"
Mun miehellä jäi kerran 2 saunasiideriä kauppaan kun lähdettiin hakee lauantai iltana herkkuja extempore. Mies on 34v ja itse olen 28v ja olin tuolloin ihan viimeisilläni raskaana.

Ostettiin siis mulle suklaata ja sipsejä ja mies sitten olisi ottanut vielä ne 2 siideriä ja myyjä kysyi mieheltä paperit ja mä menin pakkaamaan niin se vielä mulle huikkas että tuutko näyttää paperit. No ei mulla ollut edes lompakkoa mukana niin jäi ne siiderit sinne.

SIIS OIKEESTI. Musta ihan täysin järjetöntä.

Emmä oo raxissa tai linja-autossakaan joutunut kelakortteja kaiveleen ku sana on riittänyt. Mulla ei kulje ku välttämättömimmät kortit mukana. Kelakortitkaan ei tuu apteekkiin ku mulla on koko perheen kortit yhdessä kanta-asiakaskortissa liitettynä jotta saa kelakorvauksen.
Mulle on käynyt jopa niin, että poliisilaitoksella ei oo meinannu täti uskoa ku passeja haettiin lapsille et tiedot pitää kelakorteissa paikkaansa ku mullahan noi on syntynyt samana vuonna... Siinä olikin selvittelemistä tädille et raskausaika on 9kk ja vuodessa on 12kk...

Yhteistyössä