2-vuotiaan puhe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pada
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pada

Vieras
Meillä aikalailla tasan 2vee poika ja mietin, että onko puhe minkälaisella "asteella". :)

Sanoja on paljon, osa menee oikein, osa on semmoisia "sinne päin", mutta äiti&isi ymmärtää täysin. Puheesta ymmärtää oikeastaan kaiken. Ja tekee kaiken mitä pyydetään. Yhdistää sanoja 2-3 peräkkäin, esim. Äiti, mennään tois (tois=pois) tai tottiauto ikki (postiauto rikki), auto kakkiin (auto parkkiin) jne.

Pitäisikö puhe olla selvempää? Esim. pallo = ällli, vettä = tiittä jne. Sanoja on tosiaan paljon, mutta usea sana on semmoinen, ettei ehkä vieras ota selvää. Mutta sitten joku sana tulee suoraan oikein.

Ei ole kokemusta, joten siksi kyselen. Ja korostan, että en siis ole yhtään huolissaan asiasta ja neuvolassa (2v) oli kaikki ok, kunhan kyselen...

Aika normaaliahan tuo on. Jokaisella lapsella puheenkehitys kulkee omia polkujaan. Toinen oppii nopeammin kuin toinen. Eipä tuossa iässä vielä kannata ihmetellä. Toki jos tiukoille haluaa vetää niin "kieltäytyy" ymmärtämästä ja korjailee aina kun sanoo asian väärin. Ei lässytä itse lapselle, jne... Tosin itse en tästä tyylistä pidä, antaa lapsen puhua kuin lapsi (kunhan itse ymmärtää). Kyllä se aikanaan oppii.

No meillä 2 v 1 kk ikäinen ja ei osaa yhtään 2 sanan lausetta. >Eli vain yksittäisiä sanoja. Vettä = tettä, Jessica = eissia, hyppää = yppää, mehua = meeja - mutta sitten kissa on kissa, Nasu on nasu jne jne. Eikä vieras kyllä paljon häntä ymmärrä mutta me kotiväki ymmärretään hänen sanat, joita varmasti on toistasataa.

En oo kyllä yhtään huolissaan, paljon ollaan menty kuukaudessa eteenpäin. Neuvolassa sanottiin että motorisesti 3 vuotiaan tasolla, mutta puheen kehitys jäljessä.

Meillä taas puhe on uskomattoman paljon edellä. Laulaa helposti 10 eri lastenlaulua niin, että melkein kaikki sanat ymmärrettävissä. Osaa selittää mitä haluaa ja näkee jne.. Esim. " minä pelkäsin mörköä muumimaailmassa" se pelottava" " minä hermostun nyt" jne...

Normaalin kuuloista. Minulla pojat on olleet hitaita puhumaanlähtijöitä. Molemmat on 2v päivänään osanneet ehkä n. 5-8 sanaa. Ja sanoja on myös ne lapsen omat sanat, jos hän käyttää niitä johdonmukaisesti aina samassa tilanteessa (puheterautti opasti näin). Pojat ovat kuitenkin ihan keskivertolapsia olleet puheenkehityksen suhteen. Eikä meidän vajaa 4v:stä enää huomaa samanikäisten seurassa, että on ollut porukan hitain puhumaan lähtijä.

Tyttö on nyt 1½v ja osaa kahden sanan lauseita. Sanavarastossa on n. 30 sanaa, joista suuriasta osasta ulkopuolinenkin saa selvää. Mie hämmästelen joka päivä miten taitava puhuja tyttö onkaan, kun poikien jälkeen totuin ajatukseen, että meidän lapset lähtevät aikaisin liikkeelle ja puhuvat vasta kun on asiaa :D

Yksilöitähän lapset ovat.

Hop: Juu, meidän poika käyttää aina samoja "omia sanoja" tietyistä tavaroista ja asioista, joten johdonmukaista on. Oli kiva kuulla tämä kommentti puheterapeutin sanomana.

Poitsulla ikää 2v 2 kk ja samanlainen meininki meillä Kerran on tullut 3-sanan lause, mutta muutoin yksittäisiä sanoja jotka ovat joko omia (tyyti=linty, ammo=mopo jne.) tai sitten ihan kunnollisia äiti, kakka jne. tai sitten kahden sanan mittaisia kuten ei ole ja toi on. Meillä tosin taustalla liimakorva, mutta putkien laiton jälkeen puhe alkoi kehittyä huimasti.

Mun käsittääkseni puhe selkiytyy useimmiten siinä 4v mennessä. Mieheni tyttö oli vajaa 4v kun tutustuin häneen, hän ei vielä puhunut ihan selvästi. Moni kirjain oli hakusessa, sinänsä puhe oli toki ihan lauseita. 5v mennessä puhe oli täysin selvää ja 6v mennessä r tuli myös ihan "priimasti".

Olen tainnut myös lukea joskus, että 3v puheesta pitäisi perheen ulkopuolistenkin jo ymmärtää.

Uusimmat

Yhteistyössä