Puhe 1 v 9 kk, apuja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eveliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eveliina"

Vieras
Taaperon puhe 1v 9 kk
Sanoja on nyt tullut n. 10 kpl 2 kk aikana. Tätä ennen oli käytössä vain yksi sana = äiti.

Onko puheen kehitys jo viivästynyttä vai voiko se tuosta lähteä kehittymään nopeammin?

2 vuotta tulee kesällä ja pelkään, että ei opikaan puhumaan.

Luonteeltaan touhukas, motorinen ja iloinen taapero. Sopeutuvainen ja muutenkin "fiksu" mielestäni, koska ymmärtää ihan kaiken mitä hänelle puhuu.

Onko muilla ollut vastaava tilanne ja onko puhe lähtenyt kuinka nopeasti sitten tulemaan? Miten? Eli onko toistellut tavuja, sanan alkuja vai suoraan uusia sanoja..

Joskus tuntuu, että nämä kymmenisen sanaa tulevan suusta aika ujosti ja vähän näyttää, että lapsi olisi epävarma osaako sanoa ja siksi sanoo aika vienosti.

Älä turhaan häteile. Kyllä sitä puhetta alkaa sieltä tulemaan kun on sen aika. Jos lapsi ei puolen vuoden päästä puhu yhtään enempää, niin sitten kannattaa ehkä jo vähän huolestua, mutta ei vielä. Kannusta lasta puhumaan, lukekaa kirjoja, lorutelkaa jne...

Ei mitään hätää vielä, koska lapsi kuitenkin ymmärtää. Yksilöllistä. Meillä on poika 2v 3kk, jolla käytössä n. 20 sanaa. 2,5-vuotiaana neuvolakäynti tämän tiimoilta, koska 2-vuotisneuvolan aikaan ei tullut vielä yhtään sanaa.

miksi sitten joka paikassa lukee, että 1,5 v puhuu jo 20 sanaa ja 2 vuotias jo 50 sanaa tai 100 sanaa :(

Minua on alkanut jo ahdistaa :(

Oletko kenties yhden lapsen äiti?

Oletko koskaan kuullut että jokainen kehittyy omaan tahtiin?

Niin puheessa, kävelyssä jne.. on täysin turha verrata toisiin lapsiin ja aiheuttaa itselleen TURHAA murhetta.

Lapsi voi yhtäkkiä alkaa puhumaan enemmän. Taikka sitten hitaasti liikkeellelähtevä oppiikin viikossa kävelemään... :)

monilla 2 vuotiailla vielä vähän sanoja ja toiset taas puhuvat pitkiä lauseita,ihan normaalia kumpikin. Tiedän monia lapsia jotka ovat juurikin n.2½v innostuneet puhumaan ja nopeasti sitten kehittyneet.

[QUOTE="kahden äiti";23400953]Oletko kenties yhden lapsen äiti?

Oletko koskaan kuullut että jokainen kehittyy omaan tahtiin?

Niin puheessa, kävelyssä jne.. on täysin turha verrata toisiin lapsiin ja aiheuttaa itselleen TURHAA murhetta.

Lapsi voi yhtäkkiä alkaa puhumaan enemmän. Taikka sitten hitaasti liikkeellelähtevä oppiikin viikossa kävelemään... :)[/QUOTE]

Kyllä, esikoinen kyseessä! Olen itsekin sitä mieltä, että lapsia ei kannata verrata ja silti teen näköjään sitä itsekin.. tyhmä minä!

Tiedän monta lasta, jotka ei vielä 2-vuotissynttäreiden paikkeilla puhuneet juuri mitään. Pääasia, että ymmärtää puhetta! Kyllä niitä sanoja alkaa tulla kohta vauhdilla, kuukaudessa tai parissa ehtii tapahtua jo huimaa kehitystä. Eikä muutenkaan vielä oo mikään kiire eikä tarvi olla huolissaan. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa!

miksi sitten joka paikassa lukee, että 1,5 v puhuu jo 20 sanaa ja 2 vuotias jo 50 sanaa tai 100 sanaa :(

Minua on alkanut jo ahdistaa :(

nuo on keskimääräisiä arvoja. eihän kaikki lapset ole esim samanpituisiakaan :) puoltoistavuotisneuvolassa vaatimuksena on että ymmärtää hyvin puhetta ja jokeltaa kaksitaivuisia 'sanoja'. kaksvuotiaana sitten pitäisi tulla useita merkittäviä sanoja.
loruja ja laululeikkejä suosittelen minäkin. sekä lukemista.

onhan korvat katsottu jossain vaiheessa ettei ole esim liimakorvaa? kuuleeko mielestäsi hyvin?

omat lapseni eivät paljoa puhuneet kaksivuotiaina. tai tuli sanoja, kertoivat esim. kirjoissa olevia kuvia. Mutta eivät niinkään alkaneet itse selostamaan :)

Nyt tyttö on 2v.5kk, tulii hurjan pitkiä sepostuksia. en ole edes laskenut monta sanaa tulee peräkkäin :)

Meillä sanottiin että 2 veenä on ihan hyvä kun tulee noin 20 sanaa mutta kaverin lapsen neuvolassa sanottiin että pitäisi osata sanoa 2 sanaa peräkkäin.

Eroja noissakin mitä neuvolat "vaativat".

Meillä poika nyt 2v4kk ja nyt on vasta parin viikon aikana ruvennut tulemaan ylipäätään selviä sanoja. Siis VAIN yksittäisiä sanoja kuten äiti, isi, tyttö, poika jne. Vajaa 20 sanaa on varasto tällä hetkellä. En ole huolissani kun lapsi muuten on terve ja YMMÄRTÄÄ mitä hänelle puhutaan ja esim hakee pyynnöstä pallon.

Mun mielestäni ei ole mitään hätää, jos kuitenkin ymmärtää hyvin puhetta! Niitä sanoja voi puolenkin vuoden päästä olla vain kourallinen, ja sitten yht'äkkiä tuleekin rytinällä kunnon puhetta.

Mä muuten itse olen huomannut, että kun lapsi on seurassa joka ei heti ymmärrä, mitä lapsi haluaa/yrittää kertoa, niin lapsi alkaa puhua enemmän, koska kuitenkin haluaa tulla ymmärretyksi. Kyllähän oma äiti ymmärtää lapsensa tarpeet, vaikkei toinen osaisi sanaakaan, mutta esim. mun siskolla hoidossa ollessaan lapsi joutuu enemmän ponnistelemaan tullakseen ymmärretyksi. Mun tyttö on 2v1kk

Eipä täälläkään samanikäisellä selkeitä sanoja hirveesti tule, pölpöttää kyllä omaa siansaksaansa minkä kerkeää. En ole kovin huolissani, kun selkeästi ymmärtää puhetta hyvin, ja toimii ohjeiden mukaan. Esikoinenkin puhui myöhään, itse asiassa paljon myöhempään aloitti kuin tämä. Hänen kanssaan kyllä oltiin puheterapiassakin sitten...nykyään puhuu kuin papupata, olisi joskus hiljaakin :) Eri neuvoloissa hiukan eri suhtautuminen,mutta en nyt kovin huolissani olisi vielä...

Yhteistyössä