2v 4kk epäselvä puhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heepuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heepuli

Vieras
Meidän 2v 4kk poika puhuu paljon ja noin 7 sanan lauseita. Osa puheesta vaan on tosi epäselvää. Kirjaimet menee sekaisin, esim. pallo=lallo, martti=tartti, lamppu=pamppu. Ja osaa esim. sanoa täydellisesti, että pappa, mutta sitten esim. potta on totta. Eli p-kirjan tulee jossain sanoissa, toisissa ei.

Myös s-kirjain on ihan hukassa. Sanoo kyllä pois ja s-tulee siinä hienosti, muttei muissa sanoissa.

2-vuotisneuvolassa puhui aika vähän ja neuvolan tätin mielestä kaikki oli ok. Nyt puhuu siis paljon, mutta osaa ei ymmärrä kukaan ja suurimman osan ymmärretään me vanhemmat ja mummut. :)

En siis ole asiasta huolissaan, vaan mielenkiinnosta kyselen, että milloinkohan puhe selkeää? Onko kokemuksia. Poika ymmärtää kaiken puheen, joten ymmärtämisessä ei ole myöskään mitään vikaa. :)

Käsittääkseni ihan normaalia. Itselläni on 2v2kk joka puhuu myöskin paljon, mutta osa sanoista vielä epäselviä ja kirjaimet vaihtelee paikkoja sanoista riippuen. Toistuvia epäselviä sanoja voi harjoitella esimerkiksi toistamalla itse selkeästi ja vähän korostaen sanan lapsen perässä.

Kiva että joku on huolissaan tuollaisesta normaalista asiasta. Meillä 2v4kk täyttävä ei vielä edes puhu. Eikä neuvolassa oltu huolissaan. Ymmärtää kuitenkin suurimman osan. Kukin ajallaan.

Meillä 2v7kk puhuu myös paljon, mutta epäselvästi vielä. Ensimmäiset 2 vuotta hän olikin hiljaa (1v8kk iässä sanoja oli huikeat 4 kappaletta). Viime kesän aikana avasi sitten sanaisen arkkunsa ja siitä lähtien puhetta riittänyt. Nyt puhuu pitkiä lauseita ja kertoo asioita hyvin, mutta juurikin niin, että oikeastaan vain minä ymmärrän mitä hän kertoo.

Kuullostaa aika pitkälti meidän tytöltä ja ikääkin saman verran:) Puhuu myös todella paljon ja pitkiä juttuja... Puhetta on muiden vaikea ymmärtää kun se tulee niin nopeasti kimittäen innostuneena! Eli isä ja minä sekä mummo ymmärretään mitä lapsi puhuu mutta muut eivät oikein kuule kun erittäin innokasta kimitystä!

Ei todellakaan mitään hätää, jos tulee jo noin pitkiä lauseita. Se kuuluu asiaan että puhe on vielä epäselvää tuon ikäisellä, kyllä se noin vuodessa ainakin useinmiten siitä selkiytyy.

Ihan tosissani kysyin. :) Kaverilla 2v 6kk poika ja toisella 2v 1kk poika ja kummatkin puhuvat todella selvästi. Myös r-tulee melkein täydellisenä. Joten siksi kyselen tätä asiaa. Ehkä mun kavereilla on sitten jotkut ihmelapset sattuneet. :)

Meillä poika 2v 7kk ja puhe hyvin samakaltaista, tosin koko ajanhan se pikkuhiljaa paranee... Vielä päälle 2-vuotiaana ei osannut(tai halunnut) sanoa edes isi, vaan se oli aina "titi". Hassuja muunnoksia ja virheitä tulee ihan tutuistakin sanoista, minusta se on useimmiten vaan hauskaa, ja luulen että osa on semmoista pojan omaa sanoilla leikittelyäkin, kuuluu varmaan ihan normallin puheen kehtiykseen. Eilen tokaisi esim. että "piipusta tulee ravua(=savua)", kun poika vasta hiljattain oppi sanomaan s-äänteen eikä vieläkään kovin mielellään käytä sitä. Melkein harmittaa että kohta pojalta ei tule enää niitä ihania "omia sanoja", vaan puhe selkiytyy...

Yhteistyössä