2-vuotiaan jumittaminen

  • Viestiketjun aloittaja Tyttiliini
  • Ensimmäinen viesti
Tyttiliini
Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta, että lapsi "jumittaisi" jotain tiettyä leikkiä/toimintoa? Siis niin, että toistaa samaa pitkiä aikoja.

Olen hiukan huolissani meidän kohta 2,5 -vuotiaasta pojasta ja mietin, onkohan hänellä kenties jotain autistisia piirteitä. Poika on kovasti sosiaalinen ja pärjää hyvin lasten ja aikuisten kanssa. Puheen kehitys on ollut vähän viivästynyttä, mutta lähtenyt nyt kivasti vauhtiin päiväkodin aloittamisen jälkeen. Poika leikkii mielellään yksin ja muiden kanssa, ottaa katsekontaktia, on muutenkin hyvin kontaktissa. Keskittymiskyky on hyvä, tosin uhmaikä nyt aiheuttaa sen, että heti menee hermot jos ei onnistu.

Muttamutta. Pojalla on oikeastaan aina ollut sellainen tapa, että se rakastaa esimerkiksi ovia. Se voi viettää pitkän ajan avaamalla ja sulkemalla jotain himputin ovea. Tai ikkunaa. Tai esimerkiksi ottamalla kyniä pois laatikosta ja laittamalla takaisin, monta kertaa uudestaan. Nuo toistelut minua jotenkin häiritsevät.

Muutakin leikkiä toki on, poika kyllä piirtää ja katselee kirjoja ja leikkii hiekkalaatikolla ja ajaa leikkiautoilla ja hoitelee leikkieläimiään ja juoksee kilpaa tarhakaverien kanssa ym. Eli siis periaatteessa kaikki on tosi "normaalia" paitsi noi ihme jumitusleikit...

Onko siis kenelläkään vastaavia kokemuksia? Meillä tätä ohimennen käsiteltiin lääkärissä tuossa keväällä muussa yhteydessä, jolloin neurologi vain totesi, että koska lapsi on näistä toimista irrotettavissa, ei tilanne vaikuta epänormaalilta. Silti jäi kalvamaan...
 
Hei, vastaukseni tulee vähän myöhäisenä, mutta toiv. tämä auttaa sinua hieman, jos vielä asiaa mietit.
Meillä pojalla (nyt vajaa 2,5 v.) on ollut ihan samanlaisia toisteluja. En muista tarkkaa ikää, muta juuri noita ovia (varsinkin kaappien ovet) on aukaissut ja sulkenut peräjälkeen pitkän ajan. Nyt ei enää taida sitä juuri harrastaa (pikkuveli 1 v. kylläkin :)) , mutta esim. ikkunakaihtimilla tekee samoin: nostaa, laskee jne. Itse olen vain ajatellut, että he tutkivat miten ovet, kaihtimet jne. toimivat. Keskittyneistä ilmeistä oikein näkee, että jotain siellä pikku aivoissa tapahtuu :)
 
Meidän poika on juuri tällainen. Hänellä on todella kovat pakkomielteet.. arvatkaa missä kunnossa meillä on ovet, laatikot ja kaikki. Niitä on nyt puolisen vuotta avattu ja suljettu sata kertaa päivässä. Kielto ei tehoa kuin about minuutin jos sitäkään. Puheterapia tulossa ja ad/hd epäilys myös on, mutta niitä katsellaan vasta sittn vanhempana.
 

Yhteistyössä