2 vauvaa kuoli vanhepiensa sänkyyn

  • Viestiketjun aloittaja d
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tässä suomalainen tutkija sanoo, että perhepeti muodostaa vähäisen riskin kätkytkuolemalle. Tiedoski tiirulle ja muille. Samaan päätyi amerikkalainen tutkimus, koska lämpö voi nousta perhepedissä vaarallisen korkeaksi(vauvalle)

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vauvojen+k%C3%A4tkytkuolemat+v%C3%A4heniv%C3%A4t+uuden+nukkumasuosituksen+my%C3%B6t%C3%A4/1135243962993
Niin, mutta tutkimuksia on myös toiseen suuntaan, olen pahoillani.
Tässä kun ei voi olla oikeassa, ainakaan tutkimusten perusteella, kun molempia vastauksia löytyy ilmeisesti.
Miksi muutenkaan on saatava sanoa se viimeinen sana, kun ei tämä johda mihinkään. Molemmat ihan hyviä nukutustapoja ja molempiin on tehty tutkimuksia, molemmissa on myös kuoltu ja molemmista selvitty. Turha siitä on tapella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perhepeti on kyllä persiistä,ja ihan vaan sen takii et ei pääse kunnolliseen uneen.
Lapsieni päälle en ole kertaakaan kääntynyt,mieheni sen sijaan on niin meinannut tehdä.
Kääntyy minunkin päälle unissaan,eikä tasan herää siihen.Ei kännissä,eikä selvänä.
Eihän miehen siinä välttämättä tarvii olla. Ja ei äidin sinänsä kuulu nukkua sikeästi vauva-aikana.

Se on perseestä nykyään että vanhempien hyvinvointi menee yleensä vauvan hyvinvoinnin edelle. Vanhemmat ajattelee vain omaa nukkumistaan ja sitä, että miehen ja naisen kuuluu olla siellä sängyssä keskenään. Seksi pitää saada heti luistamaan ja ties mitä pjaskaa. Moni vielä sanoo ettei uskalla/tahdo nukkua yksin. Mutta pieni vauva kyllä joutuu nukkumaan yksin! Miksei se lapsi voi edes vauva-aikaa olla ykkösenä?
Niin mut ku mä haluan nukkua miehen vieressä,ja se mun.Toimii hyvin niin et mä olen keskellä.
En uskonutkana et äidin tarvis nukkua sikeesti,mut välillä ois kieltämättä kiva olla heräämättä yhtään kertaa koko yönä.Ehkä sit ku takiainen antaa periks ja alkaa nukkua omassa sängyssä.

Esikoinenkin hiipii aamuyöstä viereen,saas nähdä kuinka sit nukutaan ku kolmas syntyy.Veikkaisin et erittäin ahtaasti.

Tuo ettei lapsi olisi edes vauva aikaa ykkösenä ei oikeen uponnu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
perhepeti on vauvalle paras ja luonnollisin tapa nukkua, mutta nykyisin kun ihmiset (kasvettuaan) ovat niin vieraantuneita kaikesta luonnollisesta niin monilla ei ole niitä luontasia vaistoja enää. Sellaset voi vaikka nukkua vauvansa päälle selvinpäin, mikä on musta uskomatonta. Mutta ei siitä ketään yksilönä voi syyttää, vaan tällanen tämä nykymaailma on. Juopot ja narkkarit on sit asia erikseen. Miksi niille pitää lapsia siunaantua :'(
TODELLA harvinaista. Älä viitsi selittää asioita mitkä ei ole totta. Yleisempää on vauvan kuoleminen yksin pinnasänkyyn/rattaisiin!
ööö... niin onkin. Ymmärsit jotain väärin kenties? Siis meinasin näitä jotka ei uskalla nukkua vauvan vieressä. Kai ne sitten voisi vauvansa päällä nukkua kun kerran niin kovasti väittävät sen olevan mahdollista. Jos on vaistot niin hakusessa niin kait se sitten on niin. Kai ne itse tietää parhaiten. Mun on sitä tosi vaikee uskoa, en vois kuvitellakaan, että millään muotoo voisin nukkua oman tai kenenkään lapsen päällä täysin huomaamattani. Ihan naurettava ajatus.
ja tuohon vieressä nukuttamiseen liittyy muitakin riskejä kuin se että kierit vauvan päälle, jos vähän viitsit ketjua lukea ja asiaan perehtyä...
höpöhöpö.
niin että nukutat vauvaa vieressä etkä usko siihen liittyvän muita riskejä? mitä sitten ikinä valitsee, niin kannattaa vähän faktoja ensin selvittää.
kaikenmaailman tutkimuksia löytyy vaikka mitä. Miten sä valitset niistä? Sä valitset sen mikä sattuu sopimaan omiin ennakkokäsityksiin parhaiten. Sä olet llukenut et joo on riskejä jos vauva nukkuu vieressä joten olet saanut vahvistuksen ajatuksellesi nukuttaa vauvasi pinnikseen. Mä menen omien vaistojeni mukaan ja lapseni mukaan tietenkin. Mun lapset on vauvana tahtoneet viereen. Siihen ne siis kuului. Pienempi kuuluu vieläkin ja niin kauan ku haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
taistelu loppu ny. Perhepeti on kusipäitten hommaa ja sillä sipuli(ei se mode)
:D No kusipäitä ollaan :heart:
No anteeksi. En mie pahalla. Mietin vaan kaikkien unia. Mul o 2 lasta ja molempien uni (ja meidän) on parantunut, ku ne on siirretty täysin omaan huoneeseen.
No se on teille paras ratkaisu :) On myös hyvä, että vanhemmat on nukkuneet hyvin.
Minä pystyn nukkumaan tosi hyvin, mutta jos en voisi, en varmasti valvoisi ja pelkäisi...

 
lssl
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Anu78:
:(
Mut sitä se on kun nukutaan perhepedissä ja vielä päihteiden alaisena..
Jep, teilataan koko perhepeti ja lynkataan kaikki lastensa vieressä nukkuvat vanhemmat, koska joku viinaanmenevä, mahdollisesti narkkaripariskunta onnistuu tukehduttamaan lapsensa. :flower:
SIINÄ ON SILTI RISKINSÄ. Sinuna en kutsuisi vielä ketään narkkipariskunnaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perhepeti on kyllä persiistä,ja ihan vaan sen takii et ei pääse kunnolliseen uneen.
Lapsieni päälle en ole kertaakaan kääntynyt,mieheni sen sijaan on niin meinannut tehdä.
Kääntyy minunkin päälle unissaan,eikä tasan herää siihen.Ei kännissä,eikä selvänä.
Eihän miehen siinä välttämättä tarvii olla. Ja ei äidin sinänsä kuulu nukkua sikeästi vauva-aikana.

Se on perseestä nykyään että vanhempien hyvinvointi menee yleensä vauvan hyvinvoinnin edelle. Vanhemmat ajattelee vain omaa nukkumistaan ja sitä, että miehen ja naisen kuuluu olla siellä sängyssä keskenään. Seksi pitää saada heti luistamaan ja ties mitä pjaskaa. Moni vielä sanoo ettei uskalla/tahdo nukkua yksin. Mutta pieni vauva kyllä joutuu nukkumaan yksin! Miksei se lapsi voi edes vauva-aikaa olla ykkösenä?
Niin mut ku mä haluan nukkua miehen vieressä,ja se mun.Toimii hyvin niin et mä olen keskellä.
En uskonutkana et äidin tarvis nukkua sikeesti,mut välillä ois kieltämättä kiva olla heräämättä yhtään kertaa koko yönä.Ehkä sit ku takiainen antaa periks ja alkaa nukkua omassa sängyssä.

Esikoinenkin hiipii aamuyöstä viereen,saas nähdä kuinka sit nukutaan ku kolmas syntyy.Veikkaisin et erittäin ahtaasti.

Tuo ettei lapsi olisi edes vauva aikaa ykkösenä ei oikeen uponnu.
niin en mä tota sulle henkilökohtasesti tarkottanut. Yleistä marmatusta pinnikseen nukuttajista vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no jos olen syvässä unessa en välttämättä herää siihen jos vauva jää alle. mutta jos otan sängyn viereen niin ihan samalla lailla voin siitä vauvaa tarkkailla kuin sinä, kun vauvasi on kainalossa. Kun täällä ilmeisesti kuvitellaan että jos vauva ei nuku perhepedissä niin se vauva nukkuu jossain kellarissa niin ettei sen unta voi tarkkailla yhtä hyvin. Ihan kuule niin oli minun pointtini joka meni sinulta viivana ohi.
Musta tuntuu että sulta meni viivana ohi jotain mun tekstistä :) Mä osaan kyllä lukea, en kuvittele että vauva nukkuu jossain kaukana toisessa maailmassa jos ei ole samassa sängyssä vanhempien kanssa, vaan huvituin vähän siitä että pystyt kyllä samalla lailla "tarkkailemaan" vauvaa jos se nukkuu sivuvaunussa kuin samassa sängyssä, mutta nukut niin syvää unta että et heräisi siihen jos vauva jää sängyssä alle. Tuntui ristiriitaiselta, että ethän sä siinä pysty yhtään sen enempää reagoimaan johonkin hengityskatkoksiin tms. nukkui se vauva missä tahansa :) En tarkoittanut mitään pahaa eikä tarvitse alkaa nälvimään, kunhan kysyin ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
perhepeti on vauvalle paras ja luonnollisin tapa nukkua, mutta nykyisin kun ihmiset (kasvettuaan) ovat niin vieraantuneita kaikesta luonnollisesta niin monilla ei ole niitä luontasia vaistoja enää. Sellaset voi vaikka nukkua vauvansa päälle selvinpäin, mikä on musta uskomatonta. Mutta ei siitä ketään yksilönä voi syyttää, vaan tällanen tämä nykymaailma on. Juopot ja narkkarit on sit asia erikseen. Miksi niille pitää lapsia siunaantua :'(
TODELLA harvinaista. Älä viitsi selittää asioita mitkä ei ole totta. Yleisempää on vauvan kuoleminen yksin pinnasänkyyn/rattaisiin!
ööö... niin onkin. Ymmärsit jotain väärin kenties? Siis meinasin näitä jotka ei uskalla nukkua vauvan vieressä. Kai ne sitten voisi vauvansa päällä nukkua kun kerran niin kovasti väittävät sen olevan mahdollista. Jos on vaistot niin hakusessa niin kait se sitten on niin. Kai ne itse tietää parhaiten. Mun on sitä tosi vaikee uskoa, en vois kuvitellakaan, että millään muotoo voisin nukkua oman tai kenenkään lapsen päällä täysin huomaamattani. Ihan naurettava ajatus.
ja tuohon vieressä nukuttamiseen liittyy muitakin riskejä kuin se että kierit vauvan päälle, jos vähän viitsit ketjua lukea ja asiaan perehtyä...
höpöhöpö.
niin että nukutat vauvaa vieressä etkä usko siihen liittyvän muita riskejä? mitä sitten ikinä valitsee, niin kannattaa vähän faktoja ensin selvittää.
kaikenmaailman tutkimuksia löytyy vaikka mitä. Miten sä valitset niistä? Sä valitset sen mikä sattuu sopimaan omiin ennakkokäsityksiin parhaiten. Sä olet llukenut et joo on riskejä jos vauva nukkuu vieressä joten olet saanut vahvistuksen ajatuksellesi nukuttaa vauvasi pinnikseen. Mä menen omien vaistojeni mukaan ja lapseni mukaan tietenkin. Mun lapset on vauvana tahtoneet viereen. Siihen ne siis kuului. Pienempi kuuluu vieläkin ja niin kauan ku haluaa.
ei, vaan mä tiedän että molempiin liittyy riskejä ja sen perusteella valitsen. ja sä taas väitit suoralta kädeltä on höpöhöpö hommaa että perhepedissä olisi muita riskejä kuin vauvan päälle nukkuminen (joka sekin voi tapahtua VAIN meille jotka ollaan niiiin luonnosta vieraannuttu).
 
juupajuu
Kummallista, että tästä ketjusta tuli lähinnä kiistely perhepedin eduista ja haitoista. Eikö kenelläkään muulla tullut mieleen, että olikohan nämä vauvojen kuolemat tahallisia? Muistaakseni ennen muinoinkin näin saatettiin toimia, kun ei-toivottu vauva syntyi (tukahdutettiin "perhepedissä"). Jos näitä sattui samassa perheessä kaksi tapausta niin kyllä minulla ainakin hälytyskellot kilkuttaisi.

Ja oma mielipiteeni ja tietämykseni perhepedistä: turvallinen, hyödyllinen ja luonnollinen tapa pienelle lapselle nukkua (vanhemmat eivät tietenkään saa olla minkään päihteen tai esim. unilääkkeen vaikutuksen alaisina).
 
sii
Onhan se aika outoa, että ei ensimmäisestä kerrasta viisastuttu. Alkoholi on niin uskomattoman syvältä... Minä itse olen miettinyt, että onkohan mieheni sisaruksen (en tiedä oliko poika vai tyttö) jotain samanlaista outoa, koska kuollutta vauvaa ei perheessä muisteta millään lailla. Anoppi on asian suhteen outo (ja muutenkin omituinen ihminen), vauvasta ei puhuta, haudalla ei käydä (mieheni ei edes tiedä missä mahdollinen hauta on). Luulisin, että jos minun vauvani kuolisi, hänestä olisi kyllä kotona kuvia ja haudalla käytäisiin syntymäpäivinä yms. Anoppi on superäkkipikainen, joten olen miettinyt, että näinköhän hän olisi ravistellut vauvaa ja kuolema olisi johtunut siitä. Tai ehkä asia on heille niin vaikea, että siitä ei vaan puhuta, eikä sitä muistella. Ihmiset on kai erilaisia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja melko typerää:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Minusta luonto saisi järjestää asiat niin, ettei tunnevammaisille ääliöille tulisi yhtään lasta, edes hoidoilla. :(
Liikakansoitus tulisi aika näppärästi hoidettua pois, on maailmassa meinaan niin paljon typeriä ihmisiä, jotka eivät ole ansainneet yhtään lasta.
Oon kyllä vähän samaa mieltä :ashamed:
että kaikki jotka ei ole teidän kanssa samaa mieltä lasten hoidosta ei ole lasta ansainneet? vai mihin viittaatte?
Mä pidän tunnevammaisena pipipäänä ihmistä joka esim. tappaa kännissä lapsensa, tai jolle ihan kaikki muu on tärkeämpää kuin lapsi ja se saa kasvaa siinä sivussa jotenkin jos kasvaa eli esim. perustarpeista ei huolehdita ...

Mun puolesta on aivan sama nukkuuko lapsi samassa sängyssä vai eri huoneessa, kunhan vanhemmat haluaa olla vanhempia ja huolehtia lapsestaan. Rakastavat vanhemmat lapset ansaitsee, hoidettiin kasvatus miten vain.

Tämä on tietenkin vain mun mielipiteeni, ensimmäinen kirjoittajahan on voinut tarkoittaa mitä vain, siihen en ota kantaa :)
 
Hei Sektio ei ole synnytys! Imettävät äidit ovat parempia äitejä! Tarhassa kasvaa älykkäämpiä lapsia!
Tarhaan ei voi viedä jos on vauva kotona! Helle on syvältä-->saako valittaa?
Mamut ulos! Mummoäidit on kauheita, teiniäidit on luonnottomia!

Alkaako muistuttaa?
:p
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no jos olen syvässä unessa en välttämättä herää siihen jos vauva jää alle. mutta jos otan sängyn viereen niin ihan samalla lailla voin siitä vauvaa tarkkailla kuin sinä, kun vauvasi on kainalossa. Kun täällä ilmeisesti kuvitellaan että jos vauva ei nuku perhepedissä niin se vauva nukkuu jossain kellarissa niin ettei sen unta voi tarkkailla yhtä hyvin. Ihan kuule niin oli minun pointtini joka meni sinulta viivana ohi.
Musta tuntuu että sulta meni viivana ohi jotain mun tekstistä :) Mä osaan kyllä lukea, en kuvittele että vauva nukkuu jossain kaukana toisessa maailmassa jos ei ole samassa sängyssä vanhempien kanssa, vaan huvituin vähän siitä että pystyt kyllä samalla lailla "tarkkailemaan" vauvaa jos se nukkuu sivuvaunussa kuin samassa sängyssä, mutta nukut niin syvää unta että et heräisi siihen jos vauva jää sängyssä alle. Tuntui ristiriitaiselta, että ethän sä siinä pysty yhtään sen enempää reagoimaan johonkin hengityskatkoksiin tms. nukkui se vauva missä tahansa :) En tarkoittanut mitään pahaa eikä tarvitse alkaa nälvimään, kunhan kysyin ;)
Itse nälvit. EI, vaan jos vauva nukkuu mun kainalossa en siitä yhtään sen paremmin pysty tarkkailemaan vauvan nukkumista kuin silloin jos se nukkuu pinniksessä vieressä. Mutta sen sijaan voin vaikka kierähtää osin vauvan päälle syvässä unessa, jos vauva on pinniksessä niin ei käy. Väännänkö vielä?
 
MrsO harmailee
meillä nukutaan perhepedissä ja hyvin on menny! itse nukuin vauvana sängyssä, ja kätkytkuoleman sain! onneksi huomattiin ajoissa...
kerran join yhden siiderin illalla, silloin en ottanut vauvaa viereen vaan annoin nukkua omassa sängyssään ihan juurikin siksi etten voi tietää kuinka paljon se yksi sidukka nukkumiseeni vaikuttaa.

minä kannatan perhepetiä, mutta en missään nimessä olis niin tyhmä että alkoholia nauttittuani ottaisin minkään ikäistä lasta viereeni nukkumaan!! hullua hommaa...
 
vieras, jos sulla on kaksi vaihtoehtoo ja kummassakin on joku riski niin miten sä tarkkaan ottaen valitset?

Ja mä en tosiaankaan usko että perhepedissä olis jotain sellasta riskiä mitä pinnasängyssä ei olis. Muuta ku se päälle nukkuminen. Enkä sitäkään näe riskinä jos äiti on selvä ja selväjärkinen.
 
riskiriski
Alkuperäinen kirjoittaja lssl:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Anu78:
:(
Mut sitä se on kun nukutaan perhepedissä ja vielä päihteiden alaisena..
Jep, teilataan koko perhepeti ja lynkataan kaikki lastensa vieressä nukkuvat vanhemmat, koska joku viinaanmenevä, mahdollisesti narkkaripariskunta onnistuu tukehduttamaan lapsensa. :flower:
SIINÄ ON SILTI RISKINSÄ. Sinuna en kutsuisi vielä ketään narkkipariskunnaksi.
Syömises,juomises,autoilussa,pyöräilyssä,kävelys,uimises,hyppimises on riskinsä.
Synnytys on täynnä riskejä.

Silti ihmiset tekee lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Minusta luonto saisi järjestää asiat niin, ettei tunnevammaisille ääliöille tulisi yhtään lasta, edes hoidoilla. :(
Liikakansoitus tulisi aika näppärästi hoidettua pois, on maailmassa meinaan niin paljon typeriä ihmisiä, jotka eivät ole ansainneet yhtään lasta.
Oon kyllä vähän samaa mieltä :ashamed:
ei sitä tarvii häpeillä että on tuota mieltä. Ei tarvitsis lukea uutisissa lasten raiskauksista, tapoista, hakkaamisista, kidutuksista yms. niin usein jos olis noin. Eikä siitä, miten joku taapero on taas ollut yöllä etsimässä äitiään jne.
Niin.. Ei tunnu siltä että olisi oikeus tuomita ketään lapsettomuuteen, mutta toisaalta kuinka monet niistä ihmisistä edes oikeasti haluavat lapsia.. Kamala olo tuli kun mietti mitä kaikkea viattomat pienet ihmisparat joutuvat kokemaan vain muiden ihmisten pahuuden takia :'(
 
Ei mullakaan ollu koskaan tarkotus nukuttaa vauvaa viereen, enkä niin tehnytkään. MUTTA niin vain tuli se yö, kun en jaksanut muuta kuin nostaa vauvan viereen ja tunkea tissin suuhun.. Siihenpä sitten nukahdin itsekin. Alkuun nousin joka kerta imettämään istuma-asentoon, mutta kolmen kuukauden valvomisen jälkeen ei vaan jaksanut enää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
vieras, jos sulla on kaksi vaihtoehtoo ja kummassakin on joku riski niin miten sä tarkkaan ottaen valitset?

Ja mä en tosiaankaan usko että perhepedissä olis jotain sellasta riskiä mitä pinnasängyssä ei olis. Muuta ku se päälle nukkuminen. Enkä sitäkään näe riskinä jos äiti on selvä ja selväjärkinen.
mä olen jo perustellut sen tässä ketjussa. että voin nukuttaa vauvaa pinniksessä ja silti olla lähellä niinkuin perhepedissä ollaan, mutta ei ole perhepedin vaaroja.

Ja samoin puhuin noista vaaroista jo.... vauva voi jäädä muun kuin äidin alle (nukkuuhan siellä usein isäkin), vauva voi joutua jotenkin ahtaaseen tilaan siinä sängyssä (niinkuin eräässä sisaruspedissä oli käynyt), vauva voi jäädä sun peitteiden alle ja vauvalle voi muutoinkin tulla tosi kuuma perhepedissä helpommin (mikä altistaa kätkytkuolemalle )
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Ei mullakaan ollu koskaan tarkotus nukuttaa vauvaa viereen, enkä niin tehnytkään. MUTTA niin vain tuli se yö, kun en jaksanut muuta kuin nostaa vauvan viereen ja tunkea tissin suuhun.. Siihenpä sitten nukahdin itsekin. Alkuun nousin joka kerta imettämään istuma-asentoon, mutta kolmen kuukauden valvomisen jälkeen ei vaan jaksanut enää.
no mun mielestä tuossa vaiheessa on parempi sitten nukuttaa vieressä jos on äidin jaksaminen vaakalaudalla ilman. vaikka muuten en perhepetiä suosi. tosin itse pelkäisin että jos olen niin väsynyt ette jaksa istumaan nousta niin ties mistä vauva löytyis aamulla..... kattolampusta
 
Anu78
Alkuperäinen kirjoittaja riskiriski:
Alkuperäinen kirjoittaja lssl:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Anu78:
:(
Mut sitä se on kun nukutaan perhepedissä ja vielä päihteiden alaisena..
Jep, teilataan koko perhepeti ja lynkataan kaikki lastensa vieressä nukkuvat vanhemmat, koska joku viinaanmenevä, mahdollisesti narkkaripariskunta onnistuu tukehduttamaan lapsensa. :flower:
SIINÄ ON SILTI RISKINSÄ. Sinuna en kutsuisi vielä ketään narkkipariskunnaksi.
Syömises,juomises,autoilussa,pyöräilyssä,kävelys,uimises,hyppimises on riskinsä.
Synnytys on täynnä riskejä.

Silti ihmiset tekee lapsia.
No jos tolle asteelle lähetään niin yleensä eikös kaikessa ole se riskinsä?
 
vieras
Elämä sinänsä on riski. Kuka vaan voi kuolla koska vaan ja mihin vaan. Ettekö te nyt tuota vielä ole tajunneet? Ei lapset ole yhtään sen paremmassa turvassa kuin aikuisetkaan. Eikä perhepedissä nukuttajat ole yhtään sen parempia vanhempia kuin muutkaan.
 
hh
mulle on ainaki annettu niin synnärillä kuin neuvolassa se ohje että kannattaa nukuttaa vauva siten kuin omalle perheelle on parasta. eli sillä keinolla millä jokainen saa parhaiten nukuttua. meillä se on ollu se että vauva on nukkunu mun vieressä kunnes yösyötöistä on luovuttu. esikoisen kanssa yritettii sitä et nukkuu pinnasängyssä joka on sivuvaununa, tuloksena se että sekä vauva että äiti valvoivat kaiket yöt. perhepedissä saatiin nukuttua kaikki riittävästi. tosin mä oon nukkunu vauvojeni kanssa kahdestaan eli mies nukkunu eri vuoteessa vauva-ajan. lisäksi huomioitu turvallisuus seikat eli riittävän kova patja, ei ylimääräisiä tyynyjä, peittoja ym, ei tippumismahdollisuutta ja riittävästi tilaa eli vauvasta oon aina siirtyny kauemmas syötön jälk. vauvalle vähemmän vaatetta ja peittoa koska perhepedissä kuumempi ku yksin jne.
 

Yhteistyössä