2. synnytyksessä epiduraali???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakkasakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pakkasakka

Uusi jäsen
08.11.2006
6
0
1
Voiko toisessa synnytyksessä saada epiduraalipuudutuksen? Olen kuullut, että joissain sairaaloissa ei annettais, onko eri käytäntöjä eri paikoissa?

Ja ihmettelen vain, miksei sitä vois toisessa tai kolmannessa antaa, jos vain ehtii ja kaikki muuten ok?

Mietin, kun kohdunkaulanpuudutusta suositellaan uudelleensynnyttäjille aika usein, mutta mulla se ei auttanu ekassa yhtään, joten tokassa en edes aio sitä ottaa, kun oli kuulemma hankala mulle laittaa.

Kyllä epiduraalin voi saada toisessa ja komannessakin jne. synnytyksessä. Jos vaan ehtii laittaa ja kaikki muuten ok. Uudelleen synnyttäjille suositellaan monesti spinaalipuudutusta, joka on kertavaikutteinen eli ei voi lisätä puudutusainetta niinkuin epiduraalissa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2007 klo 12:35 pakkasakka kirjoitti:
Miten spinaalipuudutus eroaa epiduraalista? Onko vaikutus kuitenkin yhtä hyvä?

Spinaali on kertapuudutus (yleensä), ei jää piuhaa selkään, niinkuin epiduraalissa lääkkeenantoa varten. Spinaalin vaikutus alkaa yleensä nopeammin kuin epiduraalin vaikutus ja spinaali on tosi tehokas kivunlievittäjä. Epiduraalissa ja spinaalissa käytetään eri lääkkeitä. Siinä joitakin eroja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2007 klo 21:18 virpi1980 kirjoitti:
mutta spinaalista voi saada sen päänsäryn,jota ilmeisesti epiduraalista ei.olen kyllä jälkimmäisen kannalla.

Kyllä epiduraalistakin voi saada päänsäryn. Päänsärky ei johdu tuosta puuduteaineesta vaan ihan tuosta paikasta mihin se laitetaan.
Spinaalin vaikutusaika on vajaat 2h ja ensisynnyttäjälle sitä ei siksi suositella, koska saattaa viedä ponnistuksen tunteen.

Itse sain toisessakin synnytyksessä epiduraalin. Itse olisin halunnut kohdunkaulapuudutteen, mutten sitä saanut, koska lapsivesi oli vihreetä.

Yhteistyössä