epiduraali 2.synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Siis, olen jostain lukenut ettei epiduraalia laitettaisi enää toista kertaa jos sen on saanut ensimmäisessä synnytyksessä?? Onkohan siinä sitten olemassa jotain haittavaikutuksia? Onko ihan tosi juttu?

Mietin vain kun esikoiselta sain epiduraalin ja kivut loppuivat kuin seinään jos ei saakaan enää toista kertaa...mitenköhän sitä jaksaa jos samanlaiset kivut tässä toisessa synnytyksessä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 19:05 vieras kirjoitti:
Siis, olen jostain lukenut ettei epiduraalia laitettaisi enää toista kertaa jos sen on saanut ensimmäisessä synnytyksessä?? Onkohan siinä sitten olemassa jotain haittavaikutuksia? Onko ihan tosi juttu?

Mietin vain kun esikoiselta sain epiduraalin ja kivut loppuivat kuin seinään jos ei saakaan enää toista kertaa...mitenköhän sitä jaksaa jos samanlaiset kivut tässä toisessa synnytyksessä.

Mä olen käsittänyt, että monisynnyttäjillä käytetään lyhyempivaikutteisia puudutuksia. Kyllä puudutuksen saa, vaikka olisi 10. synnytys!

ei ole epiduraalin anto kertojen määrällä mitään vaikutusta asiaan..olettavat vain synnytyksen kestävän puolet lyhyemmän ajan kuin ykköstä tehdessä..mikä ei kyllä aina pidä paikkaansa :whistle:

Itsellä annettu kummassakin synnytyksessä ja molemmissa pumpulla joka koko ajan suolti lisää puudutetta selkäydintilaan olin siis ihan äärettömän kipeä...turhaa sekin oli kun ei auttanut.. :whistle:
Kyllä ne lääkettä antaa jos katsovat tarpeelliseksi ja vaikka epiduraalin perään spinaalin tuikkaavat ja samaan syssyyn vielä parakervikaali puudutuksenkin(kohdunkaulaan)..et ole huoleti!

Kyllä epiduraalipuudute voidaan antaa myös toisessa synnytyksessä, jos sen katsotaan olevan paras vaihtoehto. Spinaalipuudutusta käytetään useammin uudelleen synnyttäjillä juuri sen vuoksi, että se alkaa vaikuttaa nopeammin. Ensisynnyttäjällä menee yleensä kauemmin aikaa, koska avautumis vaihe ja synnytyskanavan lyhentymisvaihe ovat pitempikestoisia kuin uudelleen synnyttäjällä.

Kai ne antaa... jos ehtii. Minullekin rupesivat saliin päästyä pikkukakkosella epiduraalia valmistelemaan, mutta laittoivatkin samalla vauvan vaatteet lämpölampun alle lämpenemään kun vauva syntyi samantien.

Yhteistyössä