19-VUOTIAS ÄITI??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minähän olen AINA halunnut oman lapsen! :heart:

Olin täyttänyt 24 ja mies juuri täyttämässä 19, kun ensimmäinen lapsemme syntyi. :heart:
Kyllä ihmiset pohti, että NUORIA ollaan ja mieskin kävi juuri armeijaa...
Oltiin alettu olla yhdessä siis silloin, kun mies oli täyttänyt 17 ja minä olin 22...

Nyt lapsia on kolme ja taitaapi nämä riittää (ikää meillä on 27 ja 32 tällä hetkellä ). :snotty:

Toinen on valmis äidiksi ja toinen ei..eihän me kaikki samanlaisia olla.

Mä olen itse syntynyt 19v äidille. Sen enempää äitiäni arvostelematta, olen monesti miettinyt että hän ei varmastikaan ollut silloin "valmis" äidiksi ja joutui hyppäämään tuntemattomaan. Mutta hän selvisi siitä, me selvisimme. Vaikeaa oli joskus ja olin myös aika paljon hoidossa isovanhemmillani, mutta ihan täyspäinen ihminen musta silti on tullut.

Itellä oli kauhee vauva kuume jo siinä 17-18 veenä, mutta luojalle kiitos musta ei silloin sitten äitiä kuitenkaan tullut.
Onneksi aloin silloin miettiä, että minkälaisen isän lapsilleni haluan jne..
Mutta jos elämäntilanne kohdillaan niin miksi ei 19 vuotiaana äidiksi??

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
No suoraan sanottuna moni 19 vuotias on todella epävalmis äidiksi kyllä, on tapauksia jotka olisivat voineet miettiä sitä äidiksi tulo ikää vielä kertalleen.

Mutta mä olen poikkeus, joka vahvistaa säännön, eikä mulla ole ikinä ollut vaikeuksia sopeutua elämään lapsen kanssa äitinä ja jättää niitä nuoruuden perinteisiä menoja väliin. :D

Itse asiassa, minä miettisin kirjoituksesi perusteella sitä äidiksi tuloa sinuna vieläkin :whistle:

Hei!
Aika jännää lukea teidän kaikkien kommentteja aiheesta, sillä itse sain viikonloppuna kuulla, että minusta tulee äiti. Pakko myöntää, että oli aika shokki. Itkin ja tärisin tunnin raskaustestin jälkeen poikaystäväni lohduttaessa. Oikeastaan asia oli jo ollut tiedossa, kyllä tämä on sellainen asia jonka jollain tapaa vain "vaistoaa". Kaikki pyöri mielessä, ja vastakkain oli kaksi eri elämäntietä, äitinä tai vain huoletonta nuoruutta viettäen.
Juttelimme poikaystäväni kanssa pitkälle yöhön, ja melko nopeasti ja selkeästi kasvoi päätös lapsen pitämisestä. Yhdessä aloimme suunnitella tulevaisuutta, jonka suunnitelmat muuttuivat täysin noiden viiden pitkän minuutin ja kahden punaisen viivan testin näytöllä myötä.
Itselläni on juuri ylioppilaskirjoitukset menossa, joten siinä mielessä tämä tuli vaikeaan aikaan. Mutta onko se aika koskaan sitten täydellisen oikea? Yliopistosuunnitelmat vaihtuivat kohdallani kahteen seuraavaan vuoteen kotiäitinä, ja sitten taidan suunnatta ammattikorkeaan. Poikaystäväni on käynyt läpi aivan saman tunnemyrskyn kuin minäkin, ja on ollut niin upeaa huomata kuinka hyvin hän on tähän suhtautunut, ja tiedän hänen pitävän meistä huolta, vaikka seuraavat kolme vuotta tiukkoja tulevatkin olemaan. Pikku hiljaa olemme alkaneet hehkua onnesta, miettiä nimiä (vaikka se aikaista onkin) ja tekemään käytönnön järjestelyjä sekä suunnitelmia. Koen olevani valmis tähän, tiedän sen, ja minut valtaa liikutus ajatellessani pientä sisälläni kasvavaa elämää. Yhdessä selviämme tästä. Aborttia olisimme katuneet loppuelämämme, mutta pientä lasta sylissä pitäessämme emme tule katumaan päivääkään.
Meillä on vanhempamme tukenamme, ja tiedämme ettei tämä helppoa tule olemaan, mutta antoisaa varmasti. Moni asia raskaudessa pelottaa, mutta niinkuin tässä keskustelussa on moneen kertaan lukenut, minulla on 9 kuukautta aikaa totutella itseeni tulevana äitinä. 19-vuotiaina me emme ole liian nuoria vanhemmiksi, mutta tämä on niin yksilöllistä. Ymmärrän myös heitä jotka ovat päättäneet toisin, sillä kumpikaan päätös ei ole helppo. Tiedän valinneeni oikean tien. On tämä niin ihmeellistä, tuntuu aivan epätodelliselta!
Tsemppiä kovasti kaikille samassa tilanteessa oleville/olleille!

Täytän tänä vuonna 19 vuotta, ja olen miettinyt ukon kanssa vuoden verran lapsen yrittämistä. Haluan kuitenkin ensin varmistua jatko-opintopaikasta, sen jälkeen vauva saa vapaasti tulla, jos on tullakseen.

Olen aina ollut melkoisen villi tapaus, minkä vuoksi ryyppäämiset ja muut rymyreissut on kyllä koettu moneen otteeseen jo vuosia sitten. Myös baarissa olen ehtinyt hypätä tarpeeksi. Ei se elämä (tai nuoruus) tietenkään siihen lapsensaamiseen lopu, ja järjestellen asioita uskon homman toimivan (opiskelut&lapsi). Mies töissä kuitenkin, eli taloudellisesti ei tulisi olemaan hätää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisitteko voineet 19-vuotiaana kuvitella saavanne lapsen?
Entä mitä mieltä te olette, onko 19-vuotias nuori äidiksi? (Tietysti riippuu ihmisestä, mutta noin yleensä)

Sain tyttäreni 19v.
Olin liian nuori,mutta selvitty on.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
No suoraan sanottuna moni 19 vuotias on todella epävalmis äidiksi kyllä, on tapauksia jotka olisivat voineet miettiä sitä äidiksi tulo ikää vielä kertalleen.

Mutta mä olen poikkeus, joka vahvistaa säännön, eikä mulla ole ikinä ollut vaikeuksia sopeutua elämään lapsen kanssa äitinä ja jättää niitä nuoruuden perinteisiä menoja väliin. :D

Itse asiassa, minä miettisin kirjoituksesi perusteella sitä äidiksi tuloa sinuna vieläkin :whistle:

Öö mitäs tossa muka olis ettei olis?
Pösilö harmaa

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
En tosiaan olis voinut kuvitella saavani lasta sillon.
Ystäväni sai 19v-lapsen, ja en nyt tiedä oisiko niin kannattanut.

Kerropas, siis miksi ei olisi kannattanut?

Enpäs kerro.

Eli ei mitään syytä, miksi pitäisi tuomita nuorena äidiksi tulleet, tai muiden ratkaisut.

En tosiaan olis voinut kuvitella saavani lasta sillon.
Ystäväni sai 19v-lapsen, ja en nyt tiedä oisiko niin kannattanut.

Kerropas, siis miksi ei olisi kannattanut?

Enpäs kerro.

Eli ei mitään syytä, miksi pitäisi tuomita nuorena äidiksi tulleet, tai muiden ratkaisut.

En ole tuominnutkaan. Mutta ystäväni äitiys on aina ollut jotenkin huonoa mielestäni. Tavaraa on kyllä velaksi ostellut lapselleen, mutta lapsi oli yksin jo hyvin pienenä ja käveli pakkasilla ilman hanskoja ja pipoa pitkin kyliä. Monesti säälitti oikein.
Silti kaveri pitää itseään jonain marttyyrinä, kun ei juo eikä ramppaa baareissa tms..
Nykyään ostelee kuitenkin lapselleen tupakkaa, kaljaa ja kondomeja.
Ei ihan oo äitiys hanskassa.

Mun äiti on olu 19 kun synnyin, eikä se mun mielestä mitenkään nuori ollu.
Kyllä mä olisin voinu kuvitella sen ikäisenä itseni äidiksi, vauvakuume olikin jo kova, mutta esikoisen sain vasta 23 vuotiana

Mäkin olin jo 19v ku tyttö synty,suunniteltu,harkittu lapsi.Nyt oon 23v ja kaks lasta on.Näin olen onnellinen.Mua on suku lynkannu ku teen vääriä valintoja.Noh,jokasella on se oma elämänsä elettävänä ja se mikä tuntuu toiseta hyvältä ei välttämättä ole toiselle hyvä.Ja mulle on jaksettu sanoa,et ehtiihän sitä..Mun kokemuksella välttämättä ei ehdi,mun äiti kuoli ku oli 11v ja se oli 37v,eli ihan liian nuorena meni täältä pois.Sen jälkeen mulla alkoki se villi teini-ikä,jonka suurinosa ilmeisesti aloittaa vasta tuossa lukioiässä..Eli 19 vuotiaana olin jo nähny vähän liikaaki ja halusin asettua ja saada oman perheen.Sit ku tää elämä loppuu,niin ennemmin haluan et mulla on perhe ja lapset jotka jää jatkaan tänne,entä ku paljon hienoja tutkintoja.
Sori,pitkä selostus,mut tässä mun mielepide asiaan =)

minä tulin äidiksi juuri 19v enkä ollut päivääkään liian nuori tai vanha..
sopiva ikä äidiksi tulemiselle on aina henkilökohtaista,monet eivät ole tuon ikäisenä vielä valmiita...äidiksi tullessaan täytyy kuitenkin olla mielestäni täysin valmis sitoutumaan lapseen ja vastuuseen.. =)

Itse en olisi ollut 19-vuotiaana valmis tulemaan äidiksi. Tai jos se raskaus silloin olisi kohdalle osunut, niin sitä olisi vaan ollut pakko ruveta äitiksi. Mutta olen kuitenkin todella iloinen, että sain esikoiseni 25-vuotiaana =)

Mutta uskon kyllä, että 19-vuotias on yhtä hyvä äiti, kun kaikki muunikäisetkin =)

esikoiseni 19v. jaksaminen oli oikeasti ihan eri luokkaa kuin nyt 28v (toinen kohta 3v) jaksoin käydä koulussa ,töissä, urheilemassa jne..vaikka yöt olivat todella katkonaisia..nyt tuntuu että voisin vaan aina nukkua enkä jaksa enään urheilla.

Esikoiseni sain kun olin 19 v, ja todellakin silloin olin valmis äidiksi. Vaikka jostain kumman syystä ympäristöni ei ollut valmis siihen. Luin samaan ammatin ja hoidin kodin hyvin jaksoin.

Olihan siinä se varjopuoli että moni silloinen ystäväni sitten häppäsi kun lapsi syntyi. Mutta toisaalta sain aivan varmana lisää kavereita tilalle.