19-VUOTIAS ÄITI??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

No, vaikea veikkailla kuinka elämä olisi mennyt jos lapsen olisin 19-vuotiaana saanut. Varmaan siihen olisi sitten sopeutunut ja kaikki olisi sujunut. Mutta olen kyllä iloinen, että olin JO 26-vuotias ja opiskelut ohi kun lapseni sain. ...ja eipä ole enää sama mieskään, kun mitä oli 19-vuotiaana ja olen kyllä aika vakuuttunut että se teiniromanssi ei olisi kantanut vaikka lapsi oltaisiin saatukin, vaikka monta vuotta nuorempana seukattiinkin.

Meidän naapurin 16-vuotias äiti ei kyllä vaikuta kovinkaan paljon kypsyneen äidin rooliin, valitettavasti. Aikamoista menoa kyllä. Toisaalta kätevää kun on ne isovanhemmat siinä joiden luona asua ja lapsenvahtikin käytännössä koko ajan läsnä...

Esikoista aloin odottamaan 17vuotiaana ihan tarkoituksella =)
Esikoinen syntyi, kun olin täyttäny 18v.
Olin valmis ja ajankohta mulle juuri oikea lapsen saamiseen =)

Eiköhän se ole ihan ihmisestä kiinni, mikä on oikea aika. Toinen on valmis äidiksi nuorempana , toinen ei vielä, vaikka ikä lähenis 30 vuotta.

Miun veljen vaimo alkoi odottaa 19-vuotiaana kolmatta lasta, nyt hän on 20-v, ja kolmas lapsi siis syntyy kesällä. Palstalee täälläkin B)

Ja kait tuota itekin oisin ollut ihan yhtä valmis äidiksi jo vuosi sitten, kun ite tulin nyt kakskymppisenä äidiksi..mut en oikein kyl ees oikein ymmärrä mitä tuo "valmis äidiksi" sit tarkoittaneekaan?? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
..mut en oikein kyl ees oikein ymmärrä mitä tuo "valmis äidiksi" sit tarkoittaneekaan?? :whistle:

Mie taas en ymmärrä mitä tarkoittaa "elämätön nuoruus" se nuoruus kun rullaa siinä mukana vaikka lapsi tulisikin ja kaikki kun ei edelleen tahdo nuoruuttaan samalla tavalla viettää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
..mut en oikein kyl ees oikein ymmärrä mitä tuo "valmis äidiksi" sit tarkoittaneekaan?? :whistle:

Mie taas en ymmärrä mitä tarkoittaa "elämätön nuoruus" se nuoruus kun rullaa siinä mukana vaikka lapsi tulisikin ja kaikki kun ei edelleen tahdo nuoruuttaan samalla tavalla viettää :whistle:

Niimpä :)

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
minusta ei oliis olut 19 vuotiaana äidiksi,mutta joku saattaa olla valmis.
yritän tytärtäni ohjata että tuisi äidiksi vasta yli 20 vuotiaana, ettei jää nuoruus elämättä ja olis hankkinut ammatin ennen lasten saamista

No minä en ainakaan koe että ois nuoruus jäänyt elämättä. Kyllä sitä nuoruuttakin elettiin, lapsen kanssa! Tasapainoisemmin vaan varmaan.

Itse kanssa lapsiani ohjaan opiskelemaan kun se tuntuu olevan nykypäivänä niin helvetin tärkeetä kun eihän sitä juuri järkeväpalkkaisiin töihin muuten pääse.
Mutta se ei ole minusta se juttu että ensin pitää olla ammatti, talo, autot ja sit vasta lapsi ;)

ei ainakaan mun mielestä sun ikäinen ole liian nuori äidiksi. ehkä tosin aiemmin olisin ollut erimieltä, mutta itse juuri kahdeksantoista täyttäneenä ja positiivisen testin tehneenä on paha alkaa moralisoimaan... =)

Itse olisin ollut liian nuori äidiksi ja jos 19-vuotiaan elämääni olisi vauva tullut niin ei olisi ollu hyvä asia sille vauvallekaan.Kovat menovuodet oli vielä päällä ja opiskelut kesken.

mun sisko täyttää 18 ens kuus ja la on toukokuus. tätini synnytti ensimmäisen 14 vuotiaana. kyl mun mielestä jos on valmis äidiksi niin mikäs siinä. ite olin 22 ku esikoinen synty ja olisin jo aikasemminki halunnu mut ei sillon ollu sopivaa mieskandidaattia.

Mun sisko tuli äidiksi 19-vuotiaana. Ei ole baareileva eikä matkustelu kiinnosta. Mutta silti ryhtyi tähän touhuun liian aikaisin. Hän ei ole koskaan asunut yksin, ei myöskään miehensä. Yhdessäkin olivat asuneet vasta puolisen vuotta, ennen kuin sisko tuli raskaaksi. Vaikka heillä periaatteessa hyvä suhde ja molemmat ovat vastuuntuntoisia, niin he tappelevat jatkuvasti ihan vaan sen takia, että kumpikaan ei ole opetellut ottamaan vastuuta itsestään, eikä näin ollen oikein osaa elää toisenkaan kanssa. Eli vastaisin: äidiksi on valmis sitten, kun osaa pitää huolta itsestään, on sinut itsensä kanssa ja myös yhteiselo kumppanin kanssa on asettunut uomiinsa.

Aloin 19-vuotiaana seurustelemaan isompien isän kanssa ja ihan hyvin olisi lapsi voinut tulla vaikka heti. Jälkiviisaana etuna olisi ollut se, että lapset olisivat olleet isompia isän kuolessa...
Muuten en usko, että elämämme olisi aika pitkälle mennyt samoja latuja.

että täällä on näinkin paljon nuorena lapsensa saaneita. Kun jotenkin sitä niin paljon mainostetaan, miten korkea tämän päivän Suomessa on ensisynnyttäjien ikä, niin ei se tässä ketjussa ainakaan näy.

Mitenkään moittimatta kenenkään valintoja. Ite en olisi ollut 19-vuotiaana valmis äidiksi. Olin vasta käynyt lukion loppuun ja aloittamassa jatko-opintoja. Mulle itelleni oli tärkeää saada korkeakoulututkinto loppuun ja päästä kiinni työelämään ennenkuin lasta saatoin harkita. Kyllä toki voi opiskella lapsenkin kanssa, mutta minusta oli kuitenkn helpompaa ja mukavampaa saada viettää se muutama vuosi ihan itsekseni.

Mulla ei myöskään ole sama poikaystävä enää, vaikka silloin se suhde tuntui just oikealta. Eli jälkiviisaana voin sanoa, että opiskelu ja työelämään siirtyminen ja ihan vaan se itsenäisen elämän aloittaminen lapsuudenkodin jälkeen muuttivat minua niin paljon, että se avasi silmät katselemaan sitä teinisuhdettakin vähän eri lailla. Olis ollut kurjaa, jos kaikki se kasvaminen olis joko a) jäänyt tekemättä perheen perustamisen jaloissa tai b) johtanut siihen, että nuorena saatujen lapsien perhe olis hajonnut.

26-vuotiaanakin tunsin olevani monessa mielessä vielä nuori saamaan lapsen :) Monesti olen miettiny sitä, että aivan varmasti sitä olis jotenkin selvinny, jos lapsen olis saanu jo vaikka 19-vuotiaana siinä edellisessä parisuhteessa. Mutta olen kyllä jälkiviisaana erittäin onnellinen, ettei niin käynyt. Ei olis ollut MULLE oikea ikä.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
..mut en oikein kyl ees Eli vastaisin: äidiksi on valmis sitten, kun osaa pitää huolta itsestään, on sinut itsensä kanssa ja myös yhteiselo kumppanin kanssa on asettunut uomiinsa.

Itsestä osasin pitää huolta, mutta en tiiä oonko vieläkään sinut itseni kanssa :D Mitä se sitten tarkoittaakin...

tämä on taas tämmönen mielipidekysely, johon jokaisella on oma mielipiteensä.. minä olen sitä mieltä että kukaan ei ole valmis äidiksi kun se lapsi siihen käsivarsille nostetaan.. äidiksi opitaan! olen itse saanut 19v. esikoiseni, nyt olen 22-vuotias 2 lapsen äiti ja ammattiin lukenut ja vakituinen duunipaikka.. enkä tuntenut olevani liian nuori. isännän kanssa ollaan yhtä pidetty 7vuotta. ja mikä ihme siinä biletyksessä on niin tärkeää että pitää sitä joka paikassa hehkuttaa? itsekin käyn välillä juhlimassa totta kai mutta ei sitä kyllä joka vkl jaksaisi.. eli oli nainen minkäikäinen tahansa niin aina se lapsensaanti on semmoinen kasvamisen paikka henkisesti.

mä olisin halunnut tulla äidiksi ennen ku täytin 22, mut niin ei vain käyny. 3 vuoden yrittämisen jälkeen tulin raskaaksi. olin 23 kun muksu syntyi. se oikeasti riippuu ihmisestä, joku voi olla valmis äidiksi nuorena ja jotkut vanhempana. itse olen tyytyväinen että sain lapseni suht nuorena, tod.näk. jää ainoaksi, kun mä olen 30 poika on jo koulussa ja voin rauhassa käydä töissä tai mahdollisesti opiskella lisää.

Sain esikoiseni 21-vuotiaana kesken opintojen. Kakkonen syntyi kaksi vuotta myöhemmin, opintojen ollessa loppusuoralla. Kolmosen sain viime kesänä 25-vuotiaana. Sain opinnot vietyä loppuun hyvin, vaikka lapsia olikin. Mies kävi töissä, joten taloudellisestikin kaikki ok. Näin jälkeenpäin ajateltuna ehkä hieman liian nuorena aloitin. Jäi tekemättä paljon juttuja, joita olisin halunnut tehdä, kuten matkustelu, festarit yms.
Päivääkään en silti vaihtaisi pois ja saahan sitä reissailtua sitten, kun lapset ovat isoja.

No suoraan sanottuna moni 19 vuotias on todella epävalmis äidiksi kyllä, on tapauksia jotka olisivat voineet miettiä sitä äidiksi tulo ikää vielä kertalleen.

Mutta mä olen poikkeus, joka vahvistaa säännön, eikä mulla ole ikinä ollut vaikeuksia sopeutua elämään lapsen kanssa äitinä ja jättää niitä nuoruuden perinteisiä menoja väliin. :D

olin 19 kun tulin raskaaksi ja 20 kun sain esikon, en kyllä ole tuntenut itseäni yhtään erilaiseksi äidiksi kuin esim. 40-vuotiaat.. Mielummin nuorena ne lapset kiitos! Toinen on nyt yrityksessä.