14-vuotiaan koneellaoloajasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 14-v poika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

14-v poika

Vieras
Laitoin saman viestin eräälle toisellekin foorumille, mutta laitetaan tännekin, kun täällä tuntuu olevan hieman aktiivisempaa porukkaa...

Olen 14-vuotias poika. Ongelma on tämä: Mielestäni äitini ei anna minun olla tarpeeksi koneella. Saan olla korkeintaan tunnin päivässä tietokoneella. Mukaanluettuna esim. esitelmien teot, kirjoitelmat ja muut kouluhommat. Meitä on perheessä 4, ja ongelma ei ole siinä, etteivätkö muut siinä ehtisi olla. Kone on kaikkien meidän neljän yhteinen. Äitini on itse työn puolesta n. 8 h töissä tietokoneella, joten yrittää välttää konetta kotona. Kun olen yrittänyt puhua asiasta hänen kanssaan, hän ei suostu puhumaan asiasta, ja uhkaa vähentää koneaikani 45 minuuttiin/ päivä. Olen jutellut koulukavereideni kanssa, ja he saavat olla kyllä pitempään koneella.

Ja minun koneen käyttöni ei ole mitään (räiskintä/ammunta)pelien pelaamista (joita äitini ei antaisi pelata tai hankkiakaan), vaan tiedon hankkimista ja etsintää minua kiinnostavista asioista (esim. tiede, kielet, historia, ohjelmointi, lääketiede jne).

Sanon vielä, että hoidan kouluhommani erinomaisesti ja keskiarvoni on tällä hetkellä 9,8.

Minulla on kuitenkin pääsy nettiin puhelimeni kautta, mutta en nyt silti käytä sitäkään koko ajan niin, että olen naama kiinni näytössä. Pidin myös kerran netittömän viikon, jolloin en ollut siis netissä viikkoon.

Että semmoista. Pitäisikö mielestänne minun saada olla enemmän koneella? Kuinka paljon omat lapsenne ovat koneella?

Vaikutat olevan hyvin kasvatettu ja hoidettu poika. Jatka samaan malliin vaan. Nettiriippuvuuteen ajautuneena olisit ehkä menettänyt kiinnostustasi koulu- ja muihin tervehenkisiin juttuihin. Kyllä se varmaan voi ottaa päähän, mutta uskon että sun elämä on huomattavasti paremmalla mallilla kuin niiden jatkuvasti netissä notkuvien kavereidesi...

Meillä on 5. luokkalainen tyttö ja ei ole noin tarkkaa... Parempi kyllä olis olla =/ Selkeästi on tyttö kärttyinen jos parikin tuntia on joskus koneella päivässä ollut! Ja tulee sellaiseksi ettei oikein mikään oikeassa elämässä kiinnosta ym, jos liikaa on koneella. Rajoittelen itsekin koneella oloa, muttei ole mitään selkeää päivittäistä rajaa. Sanon vaan jossain kohdin että "nyt riittää" ja välillä että "tänään et sitten mene koneelle vaan teet muita juttuja". Tollainen selkeä raja olis varmaan parempi.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Riippuu monesta tekijästä onko sopiva aika vai ei. Oma lapseni on vielä nuorempi, joten en voi siihen verrata. Nykytutkimusten mukaan pelaaminen kehittää merkittävästi visuaalista hahmottamista ja käsi-silmäkoordinaatiota, joten se ei ole niin pahasta kuin yleisesti luullaan. Mutta itse arvostan myös fyysisiä harrastuksia/ ulkoilua yhtä lailla. Eli voisiko ratkaisu olla pidempi koneaika kerralla esim. 3h, mutta ei joka päivä?

• Tykkää
Reactions: Lispetti
En kyllä ymmärrä mikset saisi käyttää nettiä/tietokonetta mainitsemiisi asioihin. Sama kun kieltäisi kirjojen ja lehtien lukemisen. Muutenkin kuulostaa oudolta tuo rajoitus, kun kerta sisältää kouluhommatkin. Itselläni kouluajat tuoreessa muistissa, eikä niitä esitelmiä yms tunnissa tai parissa väsätty.

tuo lähinnä kuullostaa menevän yli, jos saa tehdä koulujuttuja vaan tunnin päivässä. Kyllä pitää joku lyhyt essee kirjoittaa heti putkeen eikä jakaa sitä useammalle päivälle, kuullostaa aika turhalta vänkkäykseltä tollanen. Mitä sitten kun tulee isoja lopputöitä, eikö saa olla koneella ollenkaan kahteen kuukauteen kun täytyy käyttää kaikki aika työn tekemiseen?

No, noita isoja kouluhommia ei ole vielä hirveästi ollut, mutta kirjoitelmat, esseet, mielipidetekstit ym. koulujutut teen tuon tunnin puutteissa. Mutta jos tulisi joku isompi, kuten esim. maantiedon valtiotyö, jota ei ihan tunnissa väsää, saisin siihen tarkoitukseen lisäkoneaikaa (esim. 30 min jos aloitan esitelmän ajoissa, niin se riittää).

T: ap

No, noita isoja kouluhommia ei ole vielä hirveästi ollut, mutta kirjoitelmat, esseet, mielipidetekstit ym. koulujutut teen tuon tunnin puutteissa. Mutta jos tulisi joku isompi, kuten esim. maantiedon valtiotyö, jota ei ihan tunnissa väsää, saisin siihen tarkoitukseen lisäkoneaikaa (esim. 30 min jos aloitan esitelmän ajoissa, niin se riittää).

T: ap

Kirjallinen anomus loistavine perusteluineen,:D älä unohda mainita miten hienosti olet hoitanut kouluhommat.

Onko sulla harrastuksia?

[QUOTE="vieras";27601949]Vaikutat olevan hyvin kasvatettu ja hoidettu poika. Jatka samaan malliin vaan. Nettiriippuvuuteen ajautuneena olisit ehkä menettänyt kiinnostustasi koulu- ja muihin tervehenkisiin juttuihin. Kyllä se varmaan voi ottaa päähän, mutta uskon että sun elämä on huomattavasti paremmalla mallilla kuin niiden jatkuvasti netissä notkuvien kavereidesi...

Meillä on 5. luokkalainen tyttö ja ei ole noin tarkkaa... Parempi kyllä olis olla =/ Selkeästi on tyttö kärttyinen jos parikin tuntia on joskus koneella päivässä ollut! Ja tulee sellaiseksi ettei oikein mikään oikeassa elämässä kiinnosta ym, jos liikaa on koneella. Rajoittelen itsekin koneella oloa, muttei ole mitään selkeää päivittäistä rajaa. Sanon vaan jossain kohdin että "nyt riittää" ja välillä että "tänään et sitten mene koneelle vaan teet muita juttuja". Tollainen selkeä raja olis varmaan parempi.[/QUOTE]

Peesi+

Kehittäviä ovat pelit sun muut, mutta ihminen on addiktoituva varsinkin jos se netissä oleilu tuottaa paljon mielihyvää. Niitä vielä parempia kokemuksia olis varmaan hyvä saada netin ulkopuolelta. Tässä saapi olla hyvin tarkkana lasten kanssa.

Vaikeaa tasapainotella, meilläkin pojasta tulee joskus kärtty kun peli pitää lopettaa, ja ei välttämättä ihan heti omatoimisesti kekkaile tekemistä, tai halua mennä ulos kavereiden kanssa. Kysellään vaan vähän väliä että koskas saa taas pelata, vaikka pelipäivä tiedossa.

Vastaan nyt näihin aikaisempiin viesteihin.

Ongelma on myös, että äitini laskee kaikenlaisen koneellaolon samanlaiseksi. Esim. kun valitsin valinnaiseksi ATKn, äitini ei meinannut päästää minua muuten koneelle torstaisin (torstaisin on ATKta, 1 h 30 min). Myöskin joskus, kun koulussa on tietokonetunteja, hän joskus vähentää koneaikaani. Koneessamme on salasana, jonka vain vanhempani tietävät. Eli konetta en siis saa auki yksin.

Sinä, joka ehdotit ikävuosien verran koneellaoloa viikossa, hyvä ehdotus! Minullehan se tarkoittaisi 14 h/ vk eli 2 h päivässä. Olisin tyytyväinen siihen, toivottavasti vanhempanikin olisivat.

Sinä, joka puhuit pelaamisesta: toistan, en käytä tietokonetta minkäänlaisten pelien pelaamiseen, enkä pelaa pelejä muutenkaan (paitsi joskus matkoilla puhelimella). En siis käytä pleikkaria, wiitä, xboxia tai mitään muutakaan pelikonsolia.

Voisin ehdottaa myös, että aloittaisin kunnolla fyysisen harrastuksen. Ajattelin kuntosalilla käyntiä, sillä se on lähellä ja liikunnanopettajani suositteli sitä. Jos fyysisen harrastuksen aloittaminen lisäisi vanhempieni halukkuutta lisätä koneellaoloaikaani. Minulla ei siis oikeastaan varsinaisesti ole mitään harrastuksia. Kirjastossa käyn ja pyöräilen, kun se on mahdollista (koulumatkat+satunnaisia lenkkejä). Pelasin ennen shakkia, mutta kyllästynyt siihen, kun seurassa ei ollut samanikäistä porukkaa.

Pidempi kerrallinen koneellaoloaika ei siis auta, eli siis haluaisin pidemmän viikoittaisen koneellaoloajan. Minulle ei ole väliä, olenko 45 minuuttia joka päivä vai puolitoista tuntia joka toinen, haluaisin siis pidennystä viikottaiseen aikaan.

Mahtavia vastauksia täällä tullut! Jatkakaa vain lähettelyä, luen vastaukset kyllä aktiivisesti. Ja vastailen kysymyksiin.

T. ap

Vastaan nyt näihin aikaisempiin viesteihin.

Ongelma on myös, että äitini laskee kaikenlaisen koneellaolon samanlaiseksi. Esim. kun valitsin valinnaiseksi ATKn, äitini ei meinannut päästää minua muuten koneelle torstaisin (torstaisin on ATKta, 1 h 30 min). Myöskin joskus, kun koulussa on tietokonetunteja, hän joskus vähentää koneaikaani. Koneessamme on salasana, jonka vain vanhempani tietävät. Eli konetta en siis saa auki yksin.

Sinä, joka ehdotit ikävuosien verran koneellaoloa viikossa, hyvä ehdotus! Minullehan se tarkoittaisi 14 h/ vk eli 2 h päivässä. Olisin tyytyväinen siihen, toivottavasti vanhempanikin olisivat.

Sinä, joka puhuit pelaamisesta: toistan, en käytä tietokonetta minkäänlaisten pelien pelaamiseen, enkä pelaa pelejä muutenkaan (paitsi joskus matkoilla puhelimella). En siis käytä pleikkaria, wiitä, xboxia tai mitään muutakaan pelikonsolia.

Voisin ehdottaa myös, että aloittaisin kunnolla fyysisen harrastuksen. Ajattelin kuntosalilla käyntiä, sillä se on lähellä ja liikunnanopettajani suositteli sitä. Jos fyysisen harrastuksen aloittaminen lisäisi vanhempieni halukkuutta lisätä koneellaoloaikaani. Minulla ei siis oikeastaan varsinaisesti ole mitään harrastuksia. Kirjastossa käyn ja pyöräilen, kun se on mahdollista (koulumatkat+satunnaisia lenkkejä). Pelasin ennen shakkia, mutta kyllästynyt siihen, kun seurassa ei ollut samanikäistä porukkaa.

Pidempi kerrallinen koneellaoloaika ei siis auta, eli siis haluaisin pidemmän viikoittaisen koneellaoloajan. Minulle ei ole väliä, olenko 45 minuuttia joka päivä vai puolitoista tuntia joka toinen, haluaisin siis pidennystä viikottaiseen aikaan.

Mahtavia vastauksia täällä tullut! Jatkakaa vain lähettelyä, luen vastaukset kyllä aktiivisesti. Ja vastailen kysymyksiin.

T. ap
Fiksun tuntuista tekstiä 14v pojalta. Omani täyttää parin ens viikolla myös 14v ja ja ei kyllä ikimaailmassa ole yhtä järkevä kuin miltä ap vaikuttaa.
Jos tää nyt edes on 14vuotiaan tekstiä...

En ota kantaa muiden äitien kasvatusperiaatteisiin, ainakaan kun tiedän vain lapsen näkökulman asiaan. Jos et pysty itse äitisi kanssa neuvottelemaan, sinun lienee vain tyydyttävä äitisi päätökseen. Kovin paljon olet kyllä tänään päässyt tänne kommentoimaan, jos sinulla on vain tunti koneellaoloaikaa päivittäin.

Mun poika, kohta 13, saa olla 2 tuntia/pv koneella, joskus (aina) yrittää kyllä ylittää tuota aikaa.
Mun mielestä sun äitisi on liian tiukkana tässä asiassa, koska ehtii ilmeisesti hoitaa kaikki omat nettitarpeensa työn ohessa.

Oman lapseni kohdalla huolena on, ettei nän harrasta mitään muuta, varsinkaan liikuntaa. Jos harrastaisi, antaisin paljon mieluummin hänelle koneaikaa, mutta kun ei vaan halua..

Koita neuvotella lisäaikaa, netissä vaan menee aikaa, kun sieltä yrittää jotain löytää. Varsinkaan, jos et pelaa, vaan käytät nettiä "oikeisiin asioihin"

Käytkö koneella useita kertoja päivässä, tyyliin 15min kerrallaan? Meinaan vaan kun viestit tulivat tänään neljään eri kellonaikaan :-----D

noniin ehkä mullakin on liikaa vapaa-aikaa kun tällaista rupean laskemaan

On se kyllä ihan turhaa laittaa jotain tunti päivässä rajotuksii... Esim. itelläni jos en ois koskaa pelannu minkäänlaisia online-pelejä ni ei ois varmasti enkku kymppi. Tiiän kans monta tyyppii ketkä pelaa 5-10 tuntii päiväs ja pärjää silti hyvin koulussa/urheilee. Itelläki menee se 2-5 tuntii päiväs ja hyvin on asiat.

En itsekkään saa olla konella, kuin tunnin... Harrastan kaikennäköistä urheilua ja teen kotitöitä, mutta aikaa ei tule. Sopiva aika olisi minun mielestäni 1,5-2 tuntia. Ruutuaikaa päivässä 2 tuntia, 1h telkkarille ja 1h tietokoneelle. Itselläni ei toiminut, mutta yritä vaihtaa telkkarin katsomisesi tietokoneajaksi, tai yritä ansaita kotitöillä lisää koneaikaa. Meillä on koneella kaikennäköisiä rajoituksia ja sellaisia... Ja olen 12-vuotias tyttö.

Ps. Minun vanhempani ovat melkein koko työpäivän koneella ja kotona vielä reilusti yli 2 tuntia.

Yhteistyössä