Muutto pois kotoa 16-vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 14-vuotias poika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko matematiikkalukio oikeasti kaiken vaivan arvoinen? Onhan lukion pitkä matematiikkaa jo sinällään hyvä oppi ja sen voisi saada lähilukiossakin.

Jos vanhempasi ovat tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, niin et voi saada asumislisää ennenkuin 18-vuotiaana ja opintorahaa vasta parikymppisenä. Eli matematiikkalukion käyminen tulisi vanhemmillesi kalliiksi.

• Tykkää
Reactions: Mylo
Hei! Olen nyt 14-vuotias ja suurin haaveeni on ollut jo kauan muuttaa peruskoulun jälkeen 16-vuotiaana Helsingin matematiikkalukioon opiskelemaan. Matkaa sinne on kuitenkin 130 kilometriä. Äitini ei sinänsä vastusta muuttoa, sillä hän tietää että olen hyvin vastuuntuntoinen ihminen. Isältäni en uskalla edes kysyä. Luulen, että hänen järkeensä ei mahdu, että miksi minun pitäisi muuttaa kalliiseen Helsinkiin, kun täälläkin on kaksi lukiota. Mutta kyseessä on kuitenkin erikoislukio.
Vanhempani eivät ole mistään rikkaimmasta päästä, joten ongelma on ehkä eniten rahassa. Mutta älkää käsittäkö väärin, olemme ihan hyvin toimeen tuleva 4-henkinen perhe.
Mitä te olette mieltä muutosta? Tai onko teillä vinkkejä tai kokemuksia, jotka saattaisivat auttaa? Kyselkää reilusti, vastaan kyllä parhaani mukaan.
Kela sanoo:
Voit saada asumislisää opiskelukuukausilta, jos asut vuokra- tai asumisoikeusasunnossa. Sinun tulee osoittaa vuokrasuhde kirjallisella vuokrasopimuksella. Voit saada asumislisää sellaiseen asuntoon, josta käsin voit suorittaa opintojasi.

Jos olet alle 17-vuotias, voit saada asumislisää, vaikka et vielä saakaan opintorahaa. Huomioi kuitenkin, että vanhempiesi tulot vaikuttavat asumislisään siihen asti, kun olet täyttänyt 18 vuotta.

[QUOTE="iina";27726294]Onnistuukohan tuo edes? Mä olen kuvitellut, että vanhempien elatusvelvollisuus täyttyy sillä, että nuorella on mahdollisuus asua ja syödä ilmaiseksi kotona. Vaikea uskoa, että vanhempien pitäisi kustantaa vuokra-asunto siksi kun kotona asuminen "ei kelpaa" teinille.[/QUOTE]

Jos vanhemmat ovat kykeneväisiä elättämään myös sen 18 vuotiaan niin tuo onnistuu. Vanhemmat antavat lausunnon jos sitä jokin taho pyytää jos vanhemmat siis ovat kykenemättömiä avustamaan nuorta tulemaan toimeen opintojen aikana.

Tuohon muuttamiseen sen verran, että koululla saattaa olla asuntola, kannattaa siis olla yhteydessä sinne jos pääsee sisälle. Muutoin ainoa reitti asunnon saantiin on opiskelija-asunnot tai sukulaisen asunto. Kukaan ei mielellään vuokraa alle 18 vuotiaalle ja varsinkaan pojalle. Valitettavaa mutta tähän törmäsimme kun omalle tytölle etsittiin asuntoa.

Yksikään 14 vuotias poika ei tuollaista kysy kaksplussan palstalta. Uskottavampaa olisi jos kyseessä olisi tyttö, kun tytöt muutenkin muuttavat aikaisemmin pois kotoa ja suunnittelevat.

[QUOTE="vieras";27727142]Yksikään 14 vuotias poika ei tuollaista kysy kaksplussan palstalta. Uskottavampaa olisi jos kyseessä olisi tyttö, kun tytöt muutenkin muuttavat aikaisemmin pois kotoa ja suunnittelevat.[/QUOTE]

Uskomatonta. Siis koska olen poika, minä en saisi suunnitella elämääni huomista pidemmälle, vai? Ja sinulle tiedoksi, löysin tämän palstan Googlella, ja katsoin, että täällä on paljon perheenäitejä, joilta on hyvä kysyä asiaa. Vai olisiko ollut parempi vaihtoehto kenties Suoli24?

T. Ap

Tiedoksi kaikille, en ole provo, niin kuin joku tuossa epäili. Olen ihan oikea 14-vuotias poika, joka lähtee kohta kouluun tänä lukukautena kolmanneksi viimeistä kertaa.

Hyviä vastauksia on tullut, kiitos niistä. Mitä mieltä olisitte, jos asuisin Helsingissä jonkun sukulaisen tai perhetutun luona, ja ehkä vanhempani maksaisivat heille rahaa? Tai onko olemassa joitakin stipendejä, joita minun olisi mahdollista saada? Ja ihan soluasuntoon olen muuttamassa, niiden vuokrat ei ole niin korkeat. HOASilla alk. 200 €. Mutta onhan tietysti muitakin kuluja.

T. ap

Kuinka tallaiselle mammapalstalle osasit kirjoittaa?

Aika ihmeellisiä vastauksia! Mutta kai tällaisia voi kaupunkien asukkailta odottaakin.

Tiedättekö arvoisat mammat, että monella pikkupaikkakunnalla AINOA tapa jolla nuori voi päästä ammattikouluun tai lukioon on muuttamalla pois kotoa.

Meidän esikoinen on nyt vasta 7-luokkalainen, mutta nyt jo tilanne huolestuttaa. Matkaa lähimpään lukioon on 45km (ja aivan päinvastaiseen suuntaan kuin minun työmatka). Lähimpään ammatilliseen oppilaitokseen on matkaa n 70km

Ja minkäänlaista bussia tai muuta julkista kulkuneuvoa ei meidän kylältä kumpaakaan paikkaan ole.
Ja koulukuljetukseen lukiolainen ei enää ole oikeutettu.

Eli meilläkin luultavasti edessä se, että nuoremme joutuu muuttamaan omilleen 9-luokan jälkeen, jos aikoo opintojaan jatkaa (ja varmasti aikoo, kun on lahjakas nuori)

Itse muutin 17-vuotiaana pois kotoa vuokra-asuntoon juuri sen takia, että olisin lähempänä valitsemaani lukiota. Sain vuokra-asunnon, johon vanhemmat tulivat "takaajiksi" jos jää vaikka vuokra maksamatta. Vuokranantaja vaati, mutta koskaan ei jäänyt vanhempien maksettavaksi.

Kun olet täyttänyt 17, saat asumistuen ja muut tuet, joihin vanhempiesi tulot eivät vaikuta. 18 täytettyäsi sinulla on oikeus toimeentulotukeen. Helsingissä on myös erittäin helppo saada töitä opintojen ohella.

https://www.nal.fi/fi/materiaalit+julkaisut/nuorten+asunto-opas+-+kateva+tietopaketti

Muutin pois kotoa n.15v toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Kävin yksityistä lukiota 300km päästä kotoa. Asuin asuntolassa missä kaikki kuului lukukausihintaan (4xruoka,sähkö,huone etc.) hyvä kokemus! vanhemmat auttoivat ja opintoraha kelalta kun siihen tuli oikeus. Varmasti "kylmissä" asuntoloissa suurimmat menoerät ovat ruoka ja opiskelumateriaalit eli normikulut. Opiskelijakortilla saa alennuksia aika useista kohteista. Kannattaa ottaa selvää mitä kuuluu vuokraan yms. tsemppiä!

[QUOTE="vieras";27729153]Miten niin ihmeellisiä vastauksia? Tuskin sinäkään olisit innostunut laittamaan lasta muualle ilman erityistä syytä, jos saman koulutuksen saisi omalla kylällä.[/QUOTE]

No joo... Lähinnä kai oma huomio kiinnittyi noihin "kyllää 16-vuotias on liian nuori muuttamaan yksinään" -vastauksiin. Kun osalla nuorista ei ole mitään muuta mahdollisuutta, kuin muuttaa pois kotoa, jos opiskella haluavat.

Meidän kylältä ei löydy kuin ala-aste (joka sekin on lopettamisuhan alla).
Yläasteelle joutuvat menemään kirkonkylälle, mutta sinne saa kunnalta koulukuljetuksen.
Lukiolaiselle koulukuljetusta ei enää saa, joten ainoa mahdollisuus käydä lukiota, on muuttaa kirkolle.
Ja lähimmät ammatilliset koulutukset taas vaativat muuttua lähikaupunkiin.

itse on muuttanut kotoa kuusitoistavuotiaana. ja voin sanoa rehellisesti, että vaikka se kuinka hienolta tuntui, niin ei se helppoa ollut. koti-ikävä vaivasi hyvinkin usein. ja rahasta oli tiukkaa. ei eläkkeellä olevalla isällä ollut sitä kovin paljon antaa, vaikka mun vuokrat ja ruuan ja opinnot maksoikin. kaverit kaikki jäi entiselle kotipaikkakunnalle, toki sain uusia, mutta aika yksinäinen alkuun olin.

Olet saanut aika kummallisia vastauksia... Mutta joo, taitaa olla niin, ettei täällä sua oikein pystytä auttamaan - ainoa vaihtoehto on jutella asiasta vanhempiesi kanssa, koska ilman heidän suostumustaan et kuitenkaan pysty tätä toteuttamaan. Alaikäinen ei esimerkiksi pysty allekirjoittamaan vuokrasopimusta itse.

Onko teillä isovanhempia, sukulaisia tms. Helsingissä, joiden luona voisit mahdollisesti asua? Esim. viikot sillä tavalla, että maanantaiaamuna lähtisit kotoasi aikaisin kouluun, asuisit Helsingissä ma-pe ja sitten perjantaina koulun jälkeen matkustaisit taas takaisin kotipaikkakunnallesi?

Jos homma ei onnistu, niin käy tosiaan se normaali lukio ja hae sitten sen jälkeen yliopistoon lukemaan matikkaa. Ei se matikkalukio välttämätön ole.

Minusta on hienoa, että olet noin määrätietoisesti jo suunnittelemassa tulevaa elämääsi! Veljeni muutti 200 km päähän yhdistelmätutkintoa suorittamaan (lukio+amis) ja hän oli muuttaessaan vielä 15 v. koska vasta joulun jälkeen täyttää 16. Mellä on köyhät vanhemmat, mutta kyllä asiat sujui ihan ok. Koulun kuraattori auttoi häntä monissa käytännön asioissa (ota vaikka yhteyttä mahdollisen tulevan lukiosi kuraattoriin). Opintotukea ei saa niin kauan kun on lapsilisän piirissä, ja asumistukeakaan ei saanut kimppakämppään ainakaan silloin, mutta asumislisän sai soluun (en ole varma nyky käytännöistä, KELAn sivut ei nyt auennut).

Kun otat asian puheiksi jo näin aikaisessa vaiheessa, vanhempasi ehtivät sulatella asiaa ja saattavat myöntyä. Mutta jos ei, niin sitten käyt sen normi lukion ja opiskelet matikkaa vaikka netin kautta :) Tsemppiä!

Olisiko sinulla siis mahdollisuus asua isovanhempiesi luona Helsingissä? Jos se vaan isovanhemmillesi käy, niin sehän kuullostaa tosi hyvältä vaihtoehdolta. Opiskelijasolut ovat kyllä tosiaan hintansa puolesta myös hyviä, mutta niissä asuvista iso osa on korkeakouluopintojensa alkupuolella olevia opiskelijoita, ja bilettäminen voi olla aika railakasta, joten ymmärrän hyvin, jos vanhempasi eivät sinua sellaiseen vielä 16-vuotiaana halua päästää. :)

siinähän voi tulla huostaanottokin kyseeseen jos muutat omillesi ja tulee riitaa vanhempien kanssa. montakin sun ikäistä ja vanhempaa on joutunut sossujen kanssa tekemisiiin. ei sitä noin vaan alaikäiset asustele ihan omin nokkineen missä itse haluaa.

Matemaattisiin aineisiin ei ole mitenkään erityistä tunkua yliopistoissa joten matematiikkalukio ei ole millään tapaa välttämätön. Joihinkin yliopistoihin pääsee sisään ilman pääsykoettakin jos on kirjoittanut lukion pitkästä matikasta laudaturin ja se onnistuu ihan minkä lukion opeilla tahansa.

Helsingissä asuminen ja eläminen on kallista ja lisäksi jo koulukirjoihin menee satoja euroja.

Ei ole isovanhempia Helsingissä, mutta eräs toinen sukulainen asuu siellä (tai aika monikin). Sukulaisen luona asuminen olisi varmaankin paras vaihtoehto. Ja kiitos vinkistä, otan yhteyttä koulun kuraattoriin.

T: ap

[QUOTE="vieras";27729480]siinähän voi tulla huostaanottokin kyseeseen jos muutat omillesi ja tulee riitaa vanhempien kanssa. montakin sun ikäistä ja vanhempaa on joutunut sossujen kanssa tekemisiiin. ei sitä noin vaan alaikäiset asustele ihan omin nokkineen missä itse haluaa.[/QUOTE]

Tämä huostaanottojuttu on aika kaukaa haettua. Moni nuori muuttaa yläasteen jälkeen omilleen lukion tai ammatillisen koulutuksen takia jo 15-vuotiaana. Itsellä ei ainakaan vaivannut koti-ikävä siinä iässä vaan oli hienoa saada luottamusta vanhemmilta muuttaa omilleen ja itsenäistyä. Pyysin jo 13-vuotiaan astioita ja pussilakanoita ym. lahjaksi esim. synttärinä ja jouluna, joten oli muuttaessa jo aika paljon omaan kotiin viemistä.

[QUOTE="Vieras";27729597]Tämä huostaanottojuttu on aika kaukaa haettua. Moni nuori muuttaa yläasteen jälkeen omilleen lukion tai ammatillisen koulutuksen takia jo 15-vuotiaana. Itsellä ei ainakaan vaivannut koti-ikävä siinä iässä vaan oli hienoa saada luottamusta vanhemmilta muuttaa omilleen ja itsenäistyä. Pyysin jo 13-vuotiaan astioita ja pussilakanoita ym. lahjaksi esim. synttärinä ja jouluna, joten oli muuttaessa jo aika paljon omaan kotiin viemistä.[/QUOTE]

eipä ole ollenkaan kaukaa haettu. alaikäisellä pitää olla huoltaja ja huoltaja lähinnä päättää alaikäisen asioista, jos on kyvykäs siihen. ainakin omassa tuttavapiirissä on 15 vuotias, joka tosiaan ei voi itse valita missä asuu.
hän on ollut karkuteillä ja kissojen ja koirien kanssa haettu pois.
jos ei vanhemmat pysty huolehtimaan, niin sitten astuu sossu kuvioihin.

Yhteistyössä