Muutto pois kotoa 16-vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 14-vuotias poika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

14-vuotias poika

Vieras
Hei! Olen nyt 14-vuotias ja suurin haaveeni on ollut jo kauan muuttaa peruskoulun jälkeen 16-vuotiaana Helsingin matematiikkalukioon opiskelemaan. Matkaa sinne on kuitenkin 130 kilometriä. Äitini ei sinänsä vastusta muuttoa, sillä hän tietää että olen hyvin vastuuntuntoinen ihminen. Isältäni en uskalla edes kysyä. Luulen, että hänen järkeensä ei mahdu, että miksi minun pitäisi muuttaa kalliiseen Helsinkiin, kun täälläkin on kaksi lukiota. Mutta kyseessä on kuitenkin erikoislukio.

Vanhempani eivät ole mistään rikkaimmasta päästä, joten ongelma on ehkä eniten rahassa. Mutta älkää käsittäkö väärin, olemme ihan hyvin toimeen tuleva 4-henkinen perhe.

Mitä te olette mieltä muutosta? Tai onko teillä vinkkejä tai kokemuksia, jotka saattaisivat auttaa? Kyselkää reilusti, vastaan kyllä parhaani mukaan.

Opintolainaa todennäköisesti joudut ottamaan, sillä plk-seutu on superkallis. Elatusmaksuja voit vaatia vanhemmiltasi niin kauan kuin olet alaikäinen, sen lisäksi saat opintotukea ja asumislisää käsittääkseni 500e. Jos saat tuon 500e+ opintolainaa 300 ja vaikka 150e elatustukea vanhemmiltasi, saat jo 950e, jolla pärjää ihan hyvin.

Kannattaa muuttaa aika lähelle koulua, jos mahdollista, bussilippu on kallis. Asuntoihin varsinkin elokuussa on kova ryysis, joten kannattaa yrittää säästää rahaa ja ottaa asunto pari kuukautta ennen koulun alkua, jotta et jää ilman kämppää.

Opintolainaa todennäköisesti joudut ottamaan, sillä plk-seutu on superkallis. Elatusmaksuja voit vaatia vanhemmiltasi niin kauan kuin olet alaikäinen, sen lisäksi saat opintotukea ja asumislisää käsittääkseni 500e. Jos saat tuon 500e+ opintolainaa 300 ja vaikka 150e elatustukea vanhemmiltasi, saat jo 950e, jolla pärjää ihan hyvin.

Kannattaa muuttaa aika lähelle koulua, jos mahdollista, bussilippu on kallis. Asuntoihin varsinkin elokuussa on kova ryysis, joten kannattaa yrittää säästää rahaa ja ottaa asunto pari kuukautta ennen koulun alkua, jotta et jää ilman kämppää.

Ei taida saada opintorahaa niin kauan kuin maksetaan lapsilisää. Ja lapsilisää maksetaan 17-vuotiaaksi asti.

[QUOTE="Minea";27726102]Ei taida saada opintorahaa niin kauan kuin maksetaan lapsilisää. Ja lapsilisää maksetaan 17-vuotiaaksi asti.[/QUOTE]

Siinä tapauksessa kannattaa toki vaatia se lapsilisä itselle ja korottaa elatustuen vaatimussummaa kunnes saa opintorahaa.

16-vuotias ei kyllä saa opintotukea,asumislisää eikä lainaa.....vanhemmat ovat velvollisisa elättämään!!!

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="Minea";27726129]Ainahan sitä voi vaatia vaikka mitä, mutta on eri asia mihin vanhemmat suostuu.[/QUOTE]

Vanhemmat on elatusvelvollisia, eli jos eivät suostu maksamaan niin oikeuteen vaan.

No kirjoitus ei kyllä tunnu olevan 14v näpyttämä.

Mut joo, en todellakaan lähtisi muuttamaan toiselle paikkakunnalle jonkun erikoislukion takia. Eikös sitä matikkaa voi harrastaa ihan muutenkin.

16v on liian nuori muuttamaan omilleen, tämä on mun mielipide. Käy lukios koto käsin, ja ole onnellinen että sulla on hyvä perhe jossa saat rauhassa kasvaa. (näin ainakin oletin tekstisi perusteella)

Vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan ja asia on niin, että jos vanhemmat sanovat, että pysy kotona niin on sitten toinen juttu jos vaan lähdet. Silloin on turha kysellä rahojen perään. Kyseessä on karkaaminen. Ei se niin mene, että teet mitä lystäät ja vanhemmat maksaa. Elatusvelvollisuus täyttyy tasan sillä että kotona saa sapuskaa ja muun ylöspidon.
Eri asia on sitten se, että ihan oikeasti neuvottelette asiasta ja sovitet mitä teette. Jos saat vanhemmat tukemaan siis TUKEMAAN hankettasi niin se on eri juttu. Vapaaehtoisesti vanhemmat voi vaikka ostaa sulle kämpän tai mitä vaan haluavat. Silloinkin heillä on vastuu sinusta ja toisalta olet vastuussa heille.
Nuorella on usien pää pilvissä ja jalat tuskin hipoo maan kamaraa. Muutama vuosi eteenpäin ja sitten katselet miten maailma makaa.
Jos jotain todella tahdot, tee töitä sen eteen. Näytä että osaat ja että sinulla on sisua.
Työ tekijäänsä kiittää ja moni ovi voi aueta toisin kuin sillä että lähdetään haastamaan ja kaivamaan verta nenästä urpoilemalla.

Itse muutin omilleni 17vuotiaana, ja elätin itseni. kävin keikkatöissä, opintotukea sain huimat 200e kuussa, ja lainaa en halunnut ottaa. Kannattaa etsiä kimppakämppä aluksi, pääsee halvemmalla. Tai soluasunto, tosin tuurista on kiinni,minkälaiset kanssa-asukkaat. Vanhemmat olis mua mielellään talodellisesti tukenut, mutta se ei ollut heille mahdollista, joten kysäsepä paljonko anhemmat pystyis sua rahallisesti avustamaan.

No juu ei todellakaan vanhempia voi oikeuteen haastaa, jos eivät kustanna alaikäiselle omaa asuntoa. Johan sitä joka toinen teini muuttaisi omilleen.

Jospa nyt käyt ihan lähilukion ja muutat sen jälkeen omillesi ja luet sitten vaikka yliopistossa sitä matematiikkaa.

[QUOTE="iina";27726294]Onnistuukohan tuo edes? Mä olen kuvitellut, että vanhempien elatusvelvollisuus täyttyy sillä, että nuorella on mahdollisuus asua ja syödä ilmaiseksi kotona. Vaikea uskoa, että vanhempien pitäisi kustantaa vuokra-asunto siksi kun kotona asuminen "ei kelpaa" teinille.[/QUOTE]

Onnistuu käsittääkseni, ainakin sosiaaliportin mukaan, jos lapsi opiskelee vielä 18-vuotiaana, vanhempien tulee maksaa koulutusavustusta lukion päättämiseen asti, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi.

Sosiaaliportti sanoo näin: Elatustukea voi hakea lapsen vanhempi tai muu henkilö, jonka hoidossa lapsi on. Itsenäisesti asuva, 15 vuotta täyttänyt lapsi voi hakea tukea myös itse. Elatustuki myönnetään toistaiseksi tai määräajaksi.

Elatustuen myöntäminen ei vapauta elatusvelvollista maksamasta lapselle elatusapua siten kuin sopimuksella tai tuomiolla on vahvistettu. Oikeus kaikkien maksamatta olevien elatusapujen sekä niille laskettujen viivästyskorkojen perintään siirtyy Kansaneläkelaitokselle sen jälkeen, kun elatustuki on myönnetty elatusavun maksamisen laiminlyönnin perusteella. Elatusavun perimistä elatustuen korvaukseksi ei kuitenkaan toimiteta siltä osin kuin elatusavun maksamatta jättäminen on johtunut elatusvelvollisen maksukyvyttömyydestä.

Alaikäinen ei voi itsekseen päättää, että muutanpa omilleni. Alaikäinen ei saa edes tehtyä vuokrasopimusta.
Tuo elatustukiasia on aivan eri juttu. Siinä tarkoitetaan esim. sitä, kun vanhemmat ovat eronneet ja etävanhemmalla on myös elatusvelvollisuus.

Tiedoksi kaikille, en ole provo, niin kuin joku tuossa epäili. Olen ihan oikea 14-vuotias poika, joka lähtee kohta kouluun tänä lukukautena kolmanneksi viimeistä kertaa.

Hyviä vastauksia on tullut, kiitos niistä. Mitä mieltä olisitte, jos asuisin Helsingissä jonkun sukulaisen tai perhetutun luona, ja ehkä vanhempani maksaisivat heille rahaa? Tai onko olemassa joitakin stipendejä, joita minun olisi mahdollista saada? Ja ihan soluasuntoon olen muuttamassa, niiden vuokrat ei ole niin korkeat. HOASilla alk. 200 €. Mutta onhan tietysti muitakin kuluja.

T. ap

Itse olen muuttanut opiskelemaan toiselle paikkakunnalle 16v aikoinaan. Opintotukea ja lainaa voit hakea täytettyäsi 17v, minkä tuossa jo moni muukin kertoi. Itse muutin aluksi asumaan oppilasasuntoon ja siellä solukämppään, tuli kaikkein halvimmaksi. Koulun alkaessa sain vielä lapsiisää, jotka sain omalle tilille, 17 täytettyä hain opintotukea ja asumislisää,sekä lainaa. Koulun ojhella kävin osa-aikaisesti töissä. Puhu vanhemmillesi asiasta, perustelet syysi. Ja toi sukulaisilla asuminen kuulostaa fiksulle ajatukselle.

Yhteistyössä