Aatto eri paikoissa...taas.... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heh";25264162]He eivät jotenkin tunne tajuavan, että suru ei ole mennyt mihinkään, vaikka isäni kuoli jo keväällä...en usko, että pystyisin nauttimaan joulusta ja lasten ilosta heidän luonaan, kun tietäisin, että äitini ja veljeni ovat kahdestaan...[/QUOTE]

No näin sinun on tehtävä, eli oltava äitisi luona. Jos eivät ymmärrä, se on heidän ongelmansa.

Meillä tehdään niin, että äiti tulee meille (ei enää jaksa jouluja järjestää), samoin appivanhempani ja vähän muita sukulaisia. Äitiä en voisi kuvitella jättäväni yksin.

Ihanaa, että täällä on näinkin moni sitä mieltä, että viettäisin joulun oman perheeni kanssa. :) Tämä vuosi on ollut todella raskas ja haluan todellakin hiljentyä joulun viettoon. Tähän ei miehen vanhempien luona missään nimessä ole mahdollisuutta...jotenkin vain tuntuu, että olen todella itsekäs kun olen jo lähestulkoon päättänyt olla äitini luona. Mieheni ei voi jotenkin ollenkaan ymmärtää tätä tilannetta ja sitä, miten vaikea tämä joulu meidän perheelle on...

[QUOTE="heh";25264230]Ihanaa, että täällä on näinkin moni sitä mieltä, että viettäisin joulun oman perheeni kanssa. :) Tämä vuosi on ollut todella raskas ja haluan todellakin hiljentyä joulun viettoon. Tähän ei miehen vanhempien luona missään nimessä ole mahdollisuutta...jotenkin vain tuntuu, että olen todella itsekäs kun olen jo lähestulkoon päättänyt olla äitini luona. Mieheni ei voi jotenkin ollenkaan ymmärtää tätä tilannetta ja sitä, miten vaikea tämä joulu meidän perheelle on...[/QUOTE]

Saat todellakin olla "itsekäs" tässä tilanteessa! Itsekkäitä sitä paitsi he olisivat, jos sinua vaativat tekemään toisin kuin sydämesi sanoo.

Hyvää ja lämmintä joulua kaikesta huolimatta.

[QUOTE="Jouluihminen";25264238]Saat todellakin olla "itsekäs" tässä tilanteessa! Itsekkäitä sitä paitsi he olisivat, jos sinua vaativat tekemään toisin kuin sydämesi sanoo.

Hyvää ja lämmintä joulua kaikesta huolimatta.[/QUOTE]

Kiitos ja ihanaa joulua sinullekin :)

[QUOTE="heh";25264034]Varmasti näin voidaankin jatkossa tehdä, mutta olisin vain tämän ensimmäisen isättömän joulun halunnut olla äitini kanssa...

Jos meillä lapsia joskus on, niin sitten on vihdoinkin syy viettää joulu ihan omassa kodissa....[/QUOTE]

tuskinpa! mä veikkaan et miehes mielestä lapsen tulee sit saada olla serkkujensa kans joulun. ja saada kokea ihana iso perhejoulu kuten itsekkin on saanut. minä viettäsin joulun oman perheni parissa. jos mies on tullakseen sinne niin sittenhän tiedät että hänkin joustaa tarvittaessa. korostaisin että sun ei pitäis joustaa joka vuosi, muuten siitä tulee itsestäänselvyys. ja sopikaa nyt ennenkä lapsia tulee, et miten ne vietetään jatkossa. muuten saat pettyä tulevaisuudessa.

[QUOTE="vieras";25264166]Jos tietäisin jo valmiiksi millainen vastaan otto olisi.. niin en menisi ollenkaan.

Omille vanhemmille ja kotiin. Aikuinen mies pärjää kyllä omillaan ja osaa tulla perässä jos ikävä iskee.[/QUOTE]

Eipä se varmaan halua enää joulusaunan jälkeen ajella mihinkään ja parin jouluoluen jälkeen ei ole ehkä syytäkään...tuntuu vaan niin tyhmältä viettää yö yksin, joten kaipa se on minun ajeltava anoppilaan....

[QUOTE="heh";25264230]Ihanaa, että täällä on näinkin moni sitä mieltä, että viettäisin joulun oman perheeni kanssa. :) Tämä vuosi on ollut todella raskas ja haluan todellakin hiljentyä joulun viettoon. Tähän ei miehen vanhempien luona missään nimessä ole mahdollisuutta...jotenkin vain tuntuu, että olen todella itsekäs kun olen jo lähestulkoon päättänyt olla äitini luona. Mieheni ei voi jotenkin ollenkaan ymmärtää tätä tilannetta ja sitä, miten vaikea tämä joulu meidän perheelle on...[/QUOTE]

Siis ei voi olla totta, että SINÄ tunnet itsesi itsekkääksi???

Ainoa itsekäs osapuoli tässä on sinun miehesi (ja hänen perheensä), joka ei tajua lapsuudenperheesi tilannetta. Miten joku (jotkut) voikin olla noin empatiakyvytyön!?

Itse koen edelleen huonoa omatuntoa siitä, että emme viettäneet minun toivomuksestani mieheni äidin viimeistä jouluaattoa hänen luonaan, vaan olimme minun perheeni kanssa. Emme tosin kumpikaan tiennyt, että kyse olisi hänen viimeisestä joulustaan, mutta silti olen edelleen pahoillani asiasta, vaikka siitä on jo viisi vuotta.

Itseasiassa sinä teet suorastaan väärin äitiäsi kohtaan, mikäli hänet ja veljesi jouluksi yksin jätät. Jos miehesi ei sitä tajua ja tule myös luoksesi, on hän totaalinen idiootti. Ikävä kyllä.

Millä perusteella sinä olet itsekäs, jos joka vuosi pitää tehdä niinkuin mieshesi haluaa? Mikä anoppisi on päättämään millainen on oikea joulu? Eikö sinun mielipiteilläsi ole mitään arvoa? Pilaat miehesi joulun jos et tee niinkuin hän haluaa, mutta sinun joulullasi ei ole niin väliä?Ttoivottavasti koko suhteenne ei mene näin, että sinun pitää joustaa ettei miehesi elämä mene pilalle!

Sä selvästi yrität liikaa ajatella muiden tunteita ja miellyttää muita. Musta on ihan luonnollista, että haluat viettää joulun perheesi kanssa, joten tee niin sitten. :) Toisaalta pidän sitäkin luonnollisena, että miehesikin haluaa viettää joulua oman perheensä luona, mutta ilman muuta sinä menet nyt äitisi ja veljesi luo :)

Onneksi itse vietin isäni viimeisen joulun hänen luonaan, vaikka tämä sama keskustelu käytiin jo viime vuonna....jäi todella hyvät muistot siitä ja nyt sitten äidin ja veljen kanssa voidaan muistella sitä hiljentyä joulun viettoon. Mies tehköön mitä haluaa, mutta kyllä kieltämättä hieman oma jouslufiilis tästä kärsii...

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;25264475:
toivottavasti koko suhteenne ei mene näin, että sinun pitää joustaa ettei miehesi elämä mene pilalle!

Täysin samaa mieltä. Tuli oikein paha mieli aapeen puolesta, sillä hänellä on todella pahasti hämrätynyt todellisuuden taju sen suhteen mikä on kohtuullista ja mikä ei.

Mielestäni ainoa oikea tapa viettää tämä joulu olisi, että sekä aapee että hänen sikaitsekäs miehensä viettäisivät iloisin mielin joulun aapeen äidin luona. Sikaitsekkääksi sanon miestä, sillä olen varma, ettei se ääliö tajua mikä on oikein ja mikä ei.

Tovon todellakin, että aapee tajuaisi, että hänen paikkansa on tänä jouluna äitinsä luona, mies (perheineen) murjottakoon miten vain haluaa. Typerää sakkia koko mies ja hänen porukka, arghhh!!!

Sä selvästi yrität liikaa ajatella muiden tunteita ja miellyttää muita. Musta on ihan luonnollista, että haluat viettää joulun perheesi kanssa, joten tee niin sitten. :) Toisaalta pidän sitäkin luonnollisena, että miehesikin haluaa viettää joulua oman perheensä luona, mutta ilman muuta sinä menet nyt äitisi ja veljesi luo :)

Luonnollisinta mieheltä olisi tukea aapeeta ja hänen perhettään tänä jouluna...

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
[QUOTE="heh";25264522]Mies tehköön mitä haluaa, mutta kyllä kieltämättä hieman oma jouslufiilis tästä kärsii...[/QUOTE]

Mutta ei sinun toimesta, vaan miehen. Muista se.

vaihtoon tommonen sikamies joka ei tajua että norsunvitulla oleva eukon naama on parempaa jouseuraa kuin lasten ilo lahjoistaan... täys idiootti mieheksi kuulostaa olevan. ja vielä kun appi on kuollu niin kyllä sen jo sen takia pitäisi olla mielinkielin.

[QUOTE="vieras";25264731]vaihtoon tommonen sikamies joka ei tajua että norsunvitulla oleva eukon naama on parempaa jouseuraa kuin lasten ilo lahjoistaan... täys idiootti mieheksi kuulostaa olevan. ja vielä kun appi on kuollu niin kyllä sen jo sen takia pitäisi olla mielinkielin.[/QUOTE]

Onko suru sun mielestäsi sama asia kuin olla naama norsunvitulla...huhhuh...

Sinuna menisin oman perheen luo, joskun jo tiedät ettet nauttisi siellä ateriasta ja lasten riemusta. Jos isän kuolema tuntuu vielä pahalta, niin turha mennä pidättelemään kyyneleitä joulupöytään, äiti ja veljesi kesken varmaan voitte puhua tunteistanne yms. muistaa isäänne.

Ymmärrän toki miehen halun viettää perinteisen joulun. Hän ei sure samalla lailla isäsi kuolemaa (tietenkään) ja varmaan hän tuntisi olonsa ulkopuoliseksi perheesi kanssa. Erilaisen joulun viettäminen on pelottavaa! On helpompi mennä tuttuun ja turvalliseen kotiin.

Sinuna viettäisin tämän aaton erillään ja mies saisi tulla luoksesi lahjojen jakamisen jälkeen. Nukkuisitte yön yhdessä ja joulupäivänä/tapanina kävisitte miehen vanhempien luona. Joulun jälkeen voisitte keskustella miten jatkossa toimitaan.

[QUOTE="heh";25264051]Näin olemmekin yhtenä jouluna aiemmin tehneetkin ja sitä virhettä en tee toiste. Mies murjotti koko joulun ja hänen vanhempiensa taholta sain myös tuntea, kuinka olen pilannut heidän poikansa joulun...sellaista hienovaraista vittuilua ja säälimistä, kuinka emme ole jouluna yhdessä, koska minun vanhempani haluavat minut kotiin...[/QUOTE]

Jos nyt vittuilevat, niin lupaa, että tulet viettämään koko joulun heille sitten kun toinen heistä on kuollut. Sanot, että tämän joulun vietät sen takia äitisi kanssa. Ja voit huomauttaa, että kuinka huonosti ovat onnistuneet poikansa kasvattamaan, jos saa joulunsa pilalle tuosta.

[QUOTE="heh";25263894]Taas kerran sama rumba tästä joulun vietosta....

Olemme mieheni kanssa lapseton kolmekymppinen pariskunta ja olemme olleet yhdessä viitisen vuotta. Ja jokaikisen joulun olemme viettäneet siten, että mies on mennyt edeltä vanhempiensa luo aattona ja minä olen sitten tullut perässä illalla, kun olen syönyt jouluaterian oman perheeni kanssa. Tässä tympii sekä se, että minä olen aina se, joka joutuu matkustamaan aattoiltana (onneksi matkaa vain n. 30km) sekä se että emme koskaan ole olleet samassa joulupöydässä tai avanneet lahjoja yhdessä. :( Joulut ovat menneet näin siksi, että isäni sairasti monta vuotta halusin viettää viimeiset joulut hänen luonaan. Nyt äitini on ensimmäistä joulua yksin ja joulunviettoon on tulossa myös veljeni, enkä haluaisi pilata heidän aattoaan jättämällä heidät kahdestaan, kun miehen vanhempien luo on kuitenkin tulossa miehen veljet perheineen. Eli minun poissaoloni ei pilaa heidän jouluaan ja porukkaa on paikalla enemmän.

Ongelma tässä on se, että minä haluaisin olla aattoiltana äitini ja veljeni luona (kerrostalossa), kun taas mies haluaa vanhempiensa luo katsomaan, kun lapset avaavat lahjoja ja siellä pääsee myös ulkosaunaan. En usko, että mies nauttisi joulusta äitini luona, koska on tottunut olemaan "maalla", joten en haluaisi häntä siihen pakottaa, mutta kieltämättä minua kyllä surettaa, että veljen lapset ovat tärkeämpiä kuin minä... :( Äitini ja veljeni on kutsuttu myös mieheni vanhempien luo, mutta ymmärrän kyllä, että he eivät halua lähteä siihen hulinaan, kun nyt on ensimmäinen joulu ilman isää... :(

Eipä tässä taida olla oikein vaihtoehtoja...tehdään niin kuin ennenkin...onneksi joulu on viikon päästä jo ohi...huoh....onneksi sain avautua edes jossain...[/QUOTE]

Lapsettomana on helppo viettäää joulut eri paikoissa. Ole sinä äitisi yms. kanssa ja suo sama miehelle. Kaikki ovat tyytyväisiä :)? Jos sinä et ole tyytyväinen, mene miehesi luokse.

Minä tiedän paljon tapauksia, joissa ennen lapsia joulut vietettiin kuten ennennkin oman suvun kanssa. Kaikki oli tyytyväisi. Ole sinäkin.

me oltiin exän kans 7v yhessä..yhtään aattoa ei oltu yhessä,kumpikin omien perheiden luona.Meillä ei siis ollu myöskään lapsia.mä menin sitten joulupäivänä heille ja sit tapanina mentiin mun porukoille,tätä kesti koko meijän suhteen ajan.Mies ei koskaan ees suostunu siihen et vuoro vuosina oltas oltu toistemme perheiden luona niin kauan kun lapsettomia oltais.No viime vuonna sit päätettiin et tänä vuonna vietetään aatto yhessä et mä menen "anoppilaan" mutta vitut! Ex nosti kytykintä ja kiihdytti pois toinen nainen kyydissään että se siitä sitten.
Paskamainen joulu tulossa mulle!

Älä nyt hyvä ihminen oleta, että joulun vietto muuttuu kun saatte lapsia! Tehkää ainakin kirjallinen sopimus siitä. Saat aivan varmasti kuulla, että miten lapsille olisi kivaa viettää sitä oikeaa joulua mummulassa, missä on vielä molemmat isovanhemmat ja serkkuja ja muuta sukua ja sitten sitä piilovittuilua vasta tuleekin jos ette niin tee. Nämä asiat on sovittava etukäteen ja niin, että molemmat myös todella lupaa noudattaa sopimusta.
Meillä joulua vietetään vuorovuosina anoppilassa ja minun lapsuudenkodissa, poikkeus tehtiin silloin kun isäni sairastui ja varauduttiin siihen, että se on isäni viimeinen joulu, kuten olikin. Tässä tilantessa voin kyllä sanoa, että onneksi anoppini on ihana ihminen, eikä tuosta hernettä vetänyt nenään.
Sepä nyt on vaan semmonen tilanne, että miehesi käytös nyt heijastaa hänen käytöstään myös tulevaisuudessa, että mieti tarkkaan mihin haluat alistua.

Samaa mieltä muiden kanssa - tuossa tilanteessa on hurjan luonnollista, että haluat olla perheesi kanssa, ja se on ilman muuta oikea ratkaisu.

Sitten jatkossa minusta reilu diili olisi aatto vuorovuosin toistenne vanhempien luona, ja sitten toisten luo joulupäivänä, kun matkakaan ei ole ylettömän pitkä. Miten sitten mukavinta on, menettekö kotiin nukkumaan vai nukutteko siellä, missä aatto on vietetty.

Ettekö te voi sopia niin että jokatoinen joulu toisen perheen luona ja sitten taas toisen?

Aloittaisitte olemalla nyt sinun äitisi ja veljesi kanssa.

ps. Itse en voisi kuvitellakaan viettäväni joulua erillään miehestäni... olemme olleet yhdessä 3 vuotta ja alusta asti on kaikki joulut vietetty tiiviisti yhdessä..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä