12v. ja 15v. nukkumaanmenoajoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen kärsinyt huonoäitisyndroomasta, koska annan 12,5v. ja 15v. lasteni valvoa kännyköillä kouluviikolla klo 22.00 asti. Lapset selvästi nukahtavat nopeammin, kun selailevat YouTubea ysistä kymppiin, vaikka yleensä väitetään kännykän nimenomaan valvottavan. Muuten päivän mittaan tekevät kyllä paljon muutakin kuin ovat ruutujen ääressä. Millaiset nukkumaanmenoajat ja kännykkäsäännöt muilla teinien ja esiteinien vanhemmilla on?

Kännyköistä en osaa ottaa kantaa, mutta itse rupesin 11-vuotiaana päättämään omasta nukkumisestani. Vaikka äiti kuinka olisi komentanut nukkumaan niin eihän se uni käskemällä tule, joten aloin katsoa tv:tä ja monesti nukahdinkin tv auki joskys yhdentoista maissa. Joskus 13-14 vuotiaana (kovien taisteluiden ja jopa sossujen jälkeen) äiti ei enää yrittänyt puuttua nukkumiseeni vaan siitä asti olen päättänyt asiasta itse. Olen 11-vuotiaasta asti kyllä kärsinyt pahoista pelkotiloista ennen nukkumaan menoa, niin tv on ainoa mikä rauhoittaa riittävästi että pystyy nukkumaan.

Kännyköistä en osaa ottaa kantaa, mutta itse rupesin 11-vuotiaana päättämään omasta nukkumisestani. Vaikka äiti kuinka olisi komentanut nukkumaan niin eihän se uni käskemällä tule, joten aloin katsoa tv:tä ja monesti nukahdinkin tv auki joskys yhdentoista maissa. Joskus 13-14 vuotiaana (kovien taisteluiden ja jopa sossujen jälkeen) äiti ei enää yrittänyt puuttua nukkumiseeni vaan siitä asti olen päättänyt asiasta itse. Olen 11-vuotiaasta asti kyllä kärsinyt pahoista pelkotiloista ennen nukkumaan menoa, niin tv on ainoa mikä rauhoittaa riittävästi että pystyy nukkumaan.

Tuota minäkin olen pohtinut, että jos se kännykkä vain auttaa rauhoittumaan ja siksi nukahtaminen on helpompaa. Koskaan lapset eivät vänkää vastaan ja laittavat kännykät itse kymmeneltä pois ilman mukinoita. Itse tuon ikäisenä päätin myös itse nukkumisistani, mutta eihän nykyään saa enää tehdä mitään. Etenkin jos kertoo antavansa lapsille kännykän illalla, se on asiantuntijoiden mielestä ihan saatanasta!

Meillä 7v ja 9v koululaiset (sekä 5v kuopus) menevät nukkumaan kello 22.00-23.00. Kuopus viedään päiväkotiin ja jos hän ei herää ajoissa, niin hän saa kärsiä sen itse kun ei ehdi ajoissa aamupalalle sinne. Koululaiset taas saavat itse kärsiä siitä, jos eivät itse herää ajoissa ja ehdi siksi ajoissa kouluun. Silloin he eivät saa iltaruokaa tai iltapalaa vaan joutuvat nälissään nukkumaan.

Meillä 7v ja 9v koululaiset (sekä 5v kuopus) menevät nukkumaan kello 22.00-23.00. Kuopus viedään päiväkotiin ja jos hän ei herää ajoissa, niin hän saa kärsiä sen itse kun ei ehdi ajoissa aamupalalle sinne. Koululaiset taas saavat itse kärsiä siitä, jos eivät itse herää ajoissa ja ehdi siksi ajoissa kouluun. Silloin he eivät saa iltaruokaa tai iltapalaa vaan joutuvat nälissään nukkumaan.
Toivottavasti provoat. Jos et, niin taitaisi olla lastensuojelulla töitä. Ruoka ei ole rangaistuskeino.

Siis ku 16-vuotias voi halutessaan muuttaa omilleen niin kyllä viisotoistavuotiaan pitäisi itse osata nukkumaan mennä.

12-vuotiasta on ehkä syytä hieman vahtia ja huomauttaa...

Samanikäiset, ja menevät nukkumaan noin yhdeksän aikaan, joskus hieman aikaisemmin. Kesälomalla toki tuli valvottua enemmän. Kännykät laittavat itse ajoissa kokonaan pois huoneestaan. Nuoremman kanssa on pitänyt olla tiukempi, mutta nykyään sujuu sekin. Päivällä onkin sitten monesti vähän liikaa ruudulla.

Yhteistyössä