Mörkötys, voi höh! Tosi kurjaa... :hug: Nyt vaan tsemppiä seuraavaan hoitoon, tiedän kuinka pahalta tuo eka nega tuntuu.. ethän vain ala itseäsi soimaamaan. Meillä lääkäri sanoo aina epäonnistuneen hoidon jälkeen, että tämä on periaatteessa sama asia, kuin teillä olisi vasta kertaalleen ollut mahdollisuus tulla raskaaksi. Sanat hän valitsi kyllä paremmin, mutta juuri näinhän se on, että näillä eväillä, mitä meille on annettu ne mahdollisuudet tulla raskaaksi ei valitettavasti ole 12 kertaa vuodessa vaan hyvin harvemmin... hemskatti vie... Jaksamista!
myy, sinullekin hyviä piinapäiviä!!!
SaaraX, kiitos kun kerroit tarinasi. Miehen kanssa eilen juteltiin asiasta, että kyllä tässä vielä kerran pari tämän 3. IVF:n PASin jälkeen kokeillaan. Eli kaikista kolmesta IVF:stä saatu vain tuoresiirto ja nyt tämä on eka PAS. Minulla jostain kumman syystä numero 5 liittyy näihin hoitoihin, se tuli yksi kirkas päivä mieleen jo jokin aika sitten, muuta kytkyä numeroon ei ole. Ehkä ne on näitä tuntemuksia. Toivottavasti se toki tarkoittaa, että viides mikä tahansa yritys onnistuu, on se sitten hoitojen, alkioiden, tuoresiirtojen tai minkä vain määrä. Olisi se ihanaa saada joskus nähdä ne kaksi sinistä viivaa siinä tikussa... uskon myös, että edes se tieto, että on mahdollista tulla raskaaksi - vaikka keskenmenoa en toivo kenellekään - auttaa jaksamaan.
toivelintu, kysele pois vaan! Ja kiitos sanoistasi, ei se helppoa ole, mutta jaksaa jaksaa... =). Kyselit punktiosta yms. Meillä mies menee aina ensin antamaan näytteensä punktiopäivänä. Hän haluaa sen tehdä yksin ja klinikalla, mikä sopii minulle. Ei kuitenkaan ole kertonut, minkälaisessa huoneessa ja onko siellä jotain rekvisiittaa, vaikka olen kovasti yrittänyt udella
. Sillä välin, kun minä olen toimenpiteessä, hänen siemennesteensä käsitellään "eri litkuissa", jotta jäljelle jää ne parhaimmat yksilöt. Hih, rintaliivit tuntuvat olevan hyvä paikka kuljettaa siemennestettä.
Minua pyydetään tulemaan vastaanotolle (yksityinen) puolta tuntia myöhemmin, mutta yleensä menen jo odottelemaan ja valmistautumaan. Antavat siinä rauhoittavaa tablettina tai tippana (minulle usein myös antibiootteja samalla) sitten ennen punktiota. Sitten jonkin hetken päästä pyytävät lepo/heräämötilaan, jossa vaihdetaan "leikkaussalivaatteet" eli vihreä T-paita ja sukat päälle ja annetaan tippojen tippua. Siinä helposti menee puoli tuntiakin odotellessa, kannattaa ottaa lukemista ja/tai musiikkia mukaan. Mieheni odottaa siinä joskus kanssani, joskus lähetän hänet pyörimään kaupungille punktion ajaksi, hän kun ei kestä neuloja, niin punktioon en ole häntä pakottanut. Olisi turhan traumaattinen kokemus hänelle. No, sitten juuri ennen punktiota pyytävät käydä veskissä. Sen jälkeen pikkarit pois ja toimenpidehuoneeseen, jossa puhdistavat ensin emättimen ulko- ja sisäpuolelta ja laittavat steriilin lakanan jalkoväliin. Sitten annetaan lisää rauhoittavia ja ei mene kauaa, kun on tajunta ihan veks. Vasta sen jälkeen lääkäri alkaa keräämään munasoluja. Kahdesta ekasta kerrasta en muista mitään, tästä viimeisestä muistan jotain. Mitään kipua en ole tuntenut. Toimenpide kestään noin 5 minuuttia. Kun se on valmis, olen itse siirtynyt viereen kärrätylle sängylleni ja minut on viety lepohuoneeseen nukkumaan. Siinä välillä käyvät kysymässä vointia ja tuovat pientä purtavaa sitten, kun alkaa taas heräillä. Sillä välin he putsaavat sitten punktionesteestä munasolut. Sitten miehelle viesti, että tuuppas hakemaan ja yhdessä lääkärin vastaanotolle kuulemaan saaliista. Sen jälkeen kotiin ja nukkumaan. Sillä välin kun minä vedän kotona sikeitä, meidän solut kohtaavat lasimaljoissa ja taikoja tapahtuu, jos on tapahtuakseen. ICSIssä siittiön siirto soluun saatetaan tehdä kuulema ns. "pikana" eli jopa 30 min munasolujen keräämisen jälkeen.
Tarkat ohjeet ollaan saatu hoitajilta joka kerta enne punktiota, vaikka johan tässä on ehtinyt niitä kokea. Ihan hyvä käydä siellä kysymässä ja sopimassa, miten menetellä, koska tosiaan, myös hoitokäytännöt vaihtelevat eri paikoissa.
heidh, siitä se taas lähtee!! Tsemppiä!