11/08 masunkasvattajien murut *loka-marraskuussa*

Pikainen tervehdys kaikille tasapuolisesti! :wave:
Yritän illan aikana lueskella edes tämän pinon läpi ja kirjoitella omia kuulumisia.. Ei niitä kyllä nyt hirveästi ole, ku ei meillä niin ihmeitä tapahdu.
Itse yritän pakertaa sekä koulussa että töissä.. Pääasiassa töissä & Milka kasvaa hurjaa vauhtia.

Netin käyttö on vähentynyt huomattavasti.. Käsitöihin olen hurahtanut & minun "kuulumisia" voi käydä lueskelemassa: http://www.novita.fi/blogit/434407

FB:ssä tulee kyllä pyörittyy, mutta sielläkin vain pikaisia visiittejä.

Mutta illemmalla lisää.. Jatkaa töitä & revontulihuivin tekoa.
 
Noonie, me saatiin (Otso sai) mun äidiltä Tepsut -merkkiset talvikengät, vaikuttaa käteviltä, kun on sekä nauhat että vetskari. Koko on 23, joten vielä ovat vähän reilut, mutta talvella sitten varmaan hyvät, niin mahtuu villasukkaa.

Ostin eilen askarteluliikkeestä setin, jolla voi tehdä käden-/jalanjäljestä taulun. Siinä on hiekkaa ja jotain liisteriä, jotka sekoitetaan ja kaadetaan kehykseen. Tulee (pitäisi tulla, ei vielä testattu...) vähän sen näköinen, kuin olis rantahiekkaan painettu jälki. Vielä pitäis hankkia vähän askartelumaalia, niin saa kehykset koristeltua.
 
Mulla on töissä vähän taas joutokäyntiä, kun koko ajan kirjoittelen, mutta mies on monta kertaa käskenyt kysyä, onko kenelläkään muulla ongelmaa, että muksu kiipeää syöttötuolista pöydälle? (Iskä76 ei oo itse vieläkään kirjautunut palstalle :LOL: ) Ollaan säädetty Tripp trappi niin tiukalle, ettei jalkoja meinaa saada pujotettua turvakaaren välistä, mutta silti poika syöksyy sieltä harva se päivä pöydälle (lusikan, pilttipurkin korkin, nokkamukin tms. perään).
 
kuulostaa hurjalle maikilla syöttötuolista pöydälle kiipeäminen! Ei meillä ole vielä syöttötuolista hoksattu ainakaan nousta mihinkään. Melko nätisti siinä istuu, mitä nyt kääntyilee taaksepäin välillä.

Näköjään tän päivän hauskin leikki on mennä lelukoppaan istumaan. Hauskoja ilmeitä Lumilla kun kiipeää tonne ja istahtaa lelujensa päälle ja yrittää parannella asentoaan jos on pahasti jonkun ison lelun päällä :LOL:
 
Otsolle hyvää syntympäivää!!!


Maikki: Meillä kans tyttö kiipeää minkä ehtii syöttötuolista, tai siis yrittää ainakin, ja huutaa kun ei anneta nousta... Aivan hullua taistelua on toi syöttötuolissa istuttaminen kun toinen kokoajan olisi seisomassa ja kiipeämässä pois. On siitä jo varmaan pari kuukautta aikaa kun ekaa kertaa oli ihan kiipeämässä syöttötuolista pois kun käännyin hetkeksi, toinen jalka oli jo siinä ala "portaalla" menossa alas... ja kerran on pää edellä tippunutkin :eek:!! Pöydälle yritti kiivetä viimeksi tänä aamuna puuroa syödessä. Tavallisesti yritän pitää kaukana pöydästä kun syötän, mutta silloin kun syö sormiruokia tms niin ylensä viimeistään siinä vaiheessa kun ruuat on syöty niin kiipeäis pöydälle. Ja jos istuu meidän kanssa ruokapöydän ääressä, annan usein leivänpalan ja heti kun on sen syönyt olisi itse kiipeämässä hakemaan lisää...


Ahh ihanaa viime yönä tosi hyvin nukuttu yö pitkästä aikaa. Maya heräs vain kerran kolmen aikaan ja nukkui klo 9 asti aamulla :)!!
 
Meillä nous leeville eilen kuume - tai siis onko se nyt tuon ikäisellä kuumetta... No 38.1 mitasin eilen kainalosta ja tänään on ollu enimmillään 38.6. Vertasin myös pyllymittarin ja kainalomittarin lukemia tänä aamuna. Pyllystä näytti 0.5 astetta enemmän. Kipee se kuitenki on. Ei oikeen ilta- ja aamupalat oo maistunu, lämmintä ruokaa söi ihan hyvin onneks päivällä. Kiukkuinenki on ja sylissä vaan viihtyis.

Mie jo mietin strategioita päivän varalle kun ei päästä ulkoilemaan. Melkoista hulinaa aina kun isompi joutuu olemaan päivän sisällä. No aamulla puistokaveri sit soitteli että he voi kyllä ottaa nuutin mukaan ulos! Aika ihana idea!! Käytiin sit leevin kans sen verran ulkona että vietiin nuutti sinne puistoon ja kaupassa pyörähdettiin lihiksiä ostamassa. Sit nautittiin rauhasta!

Myö mietittiin että jätettäs leeviltä nyt tutti pois. Viikonloppuna meinattiin "kouluttaa" - tai ainaki kokeilla että miten ottaantuu. Rattaissa nukkuessa en oo pitkään aikaan pitäny tuttia. Muuten leevi ei tuttia käytäkkä, nukkuessa vaan. Nyt laitoin kokeeks sit päikkäreille ilman tuttia. Oli niin väsyny että hyvin nukahti. Hetkein aikaa pyöri ja marmatti ja etti selvästi sitä tuttia, mutta sit vaan nukahti. :) Tästä on hyvä lähteä eteenpäin! Ja kohtahan sitä sit imetyksestäki luovutaan!
 
SYNTTÄRIONNITTELUT OTSOLLE!!! :heart: :heart:

Meilläkin kiipee syöttiksestä, ja oikeen pelottaa että koska en ehdi huomaan ja kopsahtaa lattialle. :| Pitäs varmaan hankkia valjaat, kun ne ei ois kovin kallis hankinta. En muista oliko samanlaista ongelmaa esikoisella...
 
Syöttötuolista kiipeämisestä oli puhetta. Meillä pojan lempinimi on Houdini, kun harrastaa tuolista pois kiipeämistä. Meillä kanssa tripp trapp. Sisko ei pienenä muistaakseni kiipeillyt, tai oli sen verran paksumpi ettei mahtunut kiipeämään. Poika kiipeää pöydälle saman tien kun silmä välttää, ei voi jättää vahtimatta hetkeksikään.
En ole ihan varma, mutta muistelisin että punoittavista poskista on ollut juttua. Meillä pojalle on nyt pari viikkoa sitten alkanut posket helottamaan. Ei olla aloitettu mitään uutta ruokaa, eikä iho-oireita ole muualla. Reagoivatko posket vaan herkemmin? Olen rasvaillut poskia ja ne ovatkin vähän paremmat. Onko muilla samanlaista ongelmaa?
 
onnea Otso! :flower:

meillä noissa Tepsu-kengis ei oo vetskaria,mut saa silti hyvin auki kun on nauhat.
tänään käytiin vauvakerhossa ja oli ihan kivaa, Vilho meinas vaan koko ajan karata keittiöön... ja sielloli me&i-esittely niin menin sit yhden plyyshisen vihreän pilvi-paidan tilaamaan...mä en sit osaa näköjään olla ostelematta.tohonkaan ei oikeesti ois ollut varaa....

nyt oon huomannut että vilho osoittelee tavaroita mitkä haluis käsiinsä.tänään huomas että keittiön aputasolla oli mandariinipussi ja sitä ois ollut koko ajan räpeltämässä
ja sit on alkanut matkimaan sanoja.joskus ihan selkeestikkin sanoo jotain meidän perässä.
silti oma repertuaari on vielä se äiti ja isi ja joskus tutti ja vettä

rupee ottamaan pikkuhiljaa päähän tää kierukka. vieläkin juilii mahan/selän alueelta melkein päivittäin ja menkat kestää semmoset 2-3 viikkoo (eli semmosta rasittavaa nihkeen pintä vuotoo joka kestää ja kestää...) :x :/ mieluummin ottaisin takas vanhanmalliset vaikkakin oli pirun kivuliaat. mut olivat sentään 5 päivässä ohi. kai pitäis mennä tarkistuttamaan onks kaikki ok.

nyt ruokaa tekemään :wave:
 
Onnea Otsolle! :flower: :heart: JA muillekin pikkuisille 1-vuotta täyttäneille. Näin ne meidän vauvat kasvaa...

Onkos Iru vielä kuulolla? Huhuu :attn: :wave:

Hanskoista tais olla puhetta... Meillä käytössä Jonathanin kokoa 0 kinttaat ja hyvin saa peukun paikalleen. Onneksi tyttö antaa ne olla kädessä! (nyt kun menin tän "ääneen" sanomaan, niin kohta varmaan niitä rupee kiskoon pois...

Millä "aikataululla" anzkuli aikoo luopua imetyksestä? Entäs muut?
Paranemisia anzkulin píenelle :hug:

Nyt vähän iltapuuhiin, heippa!

 
Onnittelut Otsolle ja muillekin jo 1-vuotta täyttäneille!

noonie, meillä taitaa olla samanlaiset talvikengät tytölle, mutta vaan valkoiset.

Tutti heitettiin jorpakkoon reilu viikko sitten ja se on rauhoittanut öitä ihan mielettömästi :eek: . Aika helposti kävi tuo tutista luopuminen, ekana päivänä+iltana nukahtaminen kesti vähän pidempään, mutta sen jälkeen sekin on sujunut tosi nopeasti.

No, se ilo hyvistä öistä oli taas tosi lyhyt, koska nyt tyllerö on sitten kipeenä :headwall: . Vaikka ihan odotettavissahan se oli, kun isoveli sairasti viime viikolla. Eiköhän tää taas tästä, kun ei mikään pahempi kulkutauti ole kyseessä.

Meillä ei syöttötuolissa vielä kiipeillä, mutta tyttö aina heittäytyy tosi voimalla taaksepäin ja sit roikkuu silleen pää alaspäin... pelottaa, että milloin koko häkkyrä kaatuu, heiluu jo uhkaavasti...

Piti jotain vielä kommentoida, mutta ei nyt tuu just mieleen että mitä... eli morjens :wave:
 
Meillä sujui tutittomat päikkärit hyvin ja nyt laitoin sit yöunillekki ilman tuttia. Viitisen minuuttia meni nukutellessa, kyllä pieni mies hamusi ja etti tuttia joka suunnalta. Unilelun pesulappuaki yritti luputtaa. Mutta ei kitissy eikä itkeny. Katotaan miten yö menee. Kuumekki on jo laskenu, 37.7 mittasin ennen nukkumaan menoa.

Maitoo: nyt ollaan tällä viikolla reenattu vähän tuota tavallista maitoa enemmän. Hapanmaitotuotteet menee ihan täysiään meillä ja ollaan jo puuroa ja ruokia ohennettu maidolla. Nyt oon sit antanu mukista vähän maitoa - noin kerran-pari päivässä ja ihan hyvin on maha kestäny. Tarkotus ois siihen 1 vee saakka harjotella tuota juomamaitoa ja sit vasta ottaa se kunnolla käyttöön. Siitä sitten pikkuhiljaa vähennän imetyskertoja - eli yks imetyskerta viikossa pois. Nyt on jo vähennetty seittemästä imetyksestä 4-5:een. Ruoka-annosten koko onki sit ihan kivasti kasvanu, jospa sit saatas sitä painoaki sitä kautta vähän ylöspäin. Nuutilla tehtiin samalla systeemillä ja nuutti oli 1v1kk kun imetys loppui sit kokonaan. Tykkäsin tuolleen pikkuhiljaa lopettaa niin ei sit itelläkä tissit pakkautunu.
 
Onnea maikin Otsolle :flower:

Mä taidan painuu nukkumaan. Tein tän päivän aikana 7kpl vauvansukkia :LOL: Eli siis en ihan neljää paria saanut tehtyä.. Onks jollain tarvetta? Ihan siis pieniä ovat... Niitä on kaikista mukavin tehdä, tulevat nopsaan valmiiksi ja pääsee toteuttaa uusia värejä ja kuvioita seuraavaan pariin :D
 
Huomenta

Meillä nyt kuudes yö takana ilman tuttia, mut huuto jatkuu edelleen. Onneks sentään nukkuu muuten ihan hyvin, mutta aamuyöstä alkaa huuto, joka ei sitten lopu ollenkaan. Alkaa olee melko väsyneet fiilikset.

Luulen, että imettäminenkin häiritsee. Koska Lumin sänky on kiinni meiän sängyssä ja mun tissit siinä sit tietty lähellä, ni haluis maitoa, muttei saa :( Päivisinkin on alkanut olee melko mahdoton, kun repii mun paitaa vähän väliä ja suuttuu oikein tosissaan kun ei saakaan tissiä. Tästä syystä oon kans päättänyt, että kohta on pakko lopettaa imetys. Eli varmaan pikkuhiljaa kans tarttis tavallista maitoa alkaa juottaa, oon sitä jo ruuan joukkoon laittanut, eli kuumennettuna on saanut, muttei "raakana" vielä. Tulee vaan melkein tippa linssiin kun ajatteleekin imettämisen lopettamista :|

Posket punottaa täälläkin edelleen. Rasvailen välillä ja välillä ne on paremmat ja välillä huonommat. En tiiä yhtään mistä johtuu.

noonie, muakin ärsyttää kierukka tällä hetkellä. Verinen vuoto ei ollenkaan lopu, on siis jatkuvasti vuotanut kierukan laitosta asti. No eipä siitäkään nyt vielä niin kauaa ole, vajaa 2kk. Mut silti!

Mul on joku kaamoskausi menossa taas. En oo moneen päivään jaksanut ulkoilemaan lähteä. Paitsi kauppaan ja mitä nyt muita pakollisia menoja ollut. Mua jotenkin ahdistaa kerrostaloasuminen, en oo ikinä tottunut tähän ja onneks nyt päästäänkin pian pois! Kyllä siitä maantasalta sitten on niin paljon helpompi lähteä uloskin ja rattaat saa sisälle asti. Nyt ne on tuolla pyöräsuojassa joka on ihan piukassa pyöriä ja pitää siirrellä niitä että pääsee vaunujen luo. Valivalivali :LOL:

Miehen siskon LA on viikon päästä! Melko jännää :heart: Odottelen jo ihan innoissani pienen näkemistä. Vauvat on ihania :)
 
Voi että mä oon niin tyytyväinen, että tuo päivähoito on lähtenyt niin hienosti käyntiin! :flower: :flower: Poika vaan naureskeli taas ja keskittyi puuroonsa, kun heiluteltiin töihin lähtiessä.

Ollaan alettu kulkea miehen kanssa töihin kimppakyydillä ja ollaan molemmat menty mukaan kun viedään poika sisään päiväkotiin. Siellä on aamuisin(kin) kova tohina ja siinä on hyvä olla apukäsiä, kun poikaa riisutaan, laitetaan vaihtovaatteita ja vaippapusseja paikoilleen ja istutetaan poikaa ruokapöytään. Meillä on vain joku 2 km työmatkaa (työpaikat vierekkäin), mutta todettiin että helpointa on talvea vasten lähteä porukalla ja mennä autolla, niin saadaan poika nopsaan hoitoon ja päästään nopeasti töihinkin ja vastaavasti kotiin iltapäivällä. Aiemmin ollaan molemmat kuljettu pyörillä ja keväällä varmaan otetaankin sitten pyörät ja istuimet käyttöön. Tai sitten laiskoina körötellän autolla, kun ehditään talvella siihen tottua...

Töissä tänään puhuttiin sikainfluenssarokotuksesta. Sanse siitä laittoikin iltis-linkkiä. Meillä kun oli tarkoitus aloittaa toisen vauvan yritys, niin ihan mietityttää, että uskaltaako tässä ollenkaan hankkiutua raskaaksi... Työkaverit puhuivat, että olis kyllä kamalaa olla nyt raskaana, kun ei uskaltaisi olla ottamatta rokotetta, mutta toisaalta ei uskalla huoletta rokottaakaan... Nuo iltapäivälehtien kirjoitukset nyt tietenkin voi laittaa ihan omaan arvoonsa lääketieteellisten uutisten suhteen, mutta silti vähän mietityttää. Toisaalta taas ei tiedä, minkälaisia vaikutuksia taudin sairastamisella voi olla sikiöön.
 
Ihan tööt. Oskarilla toista päivää kuume yli 39,5, yöt sen mukaisia. Tää äiti alkaa muistuttamaan enemmän elävää kuollutta kun mitään muuta... :/

Ei muuta nyt, ei jaksa.

HM

PS. Karhunpoika sairastaa. Väsy tuli kesken kaiken...

 

Yhteistyössä