11/08 masunkasvattajien murut *loka-marraskuussa*

maikki: ovatpa suhtautuneet hyvin kestovaippoihin, tosi hienoa!! Ite kun olin päiväkodeissa töissä en olisi voinut kuvitellakaan joidenkin kolleegoitteni suostuvan kestovaipattamaan, ja minulla ei ollut asioissa päätösvaltaa kun olin aina vain väliaikaisena...
 
Leevi kiittää kaikki onnitteluista =)

Neuvola Leevillä ollut aamulla jossa isin kanssa ovat käyneet, kirjoitelen illemmalla kuulumiset sieltä.

Hampaat pesen Leeviltä aina aamuisin, pesen myös iltaisin jos muistan (yleensä en muista :ashamed: )

Sukkahousuja käytän Leevillä paljonkin ja Juusollakin käytin, sit ku tuli reilu kaks ikää niin siirryttiin miehen "vaatimuksesta" kalsongeihin. Bodeja luulatavammin käytän ens kesään asti ja sit ku siityy kesäkamppeisiin niin saabodyt jäädä vaikka käteviä ovatkin.

Helmi se kyllä tekee noita huippu löytöjä kirpparilta, nyt teidän innostamana oon paristi käynyt ja alkaa into laantua ku ei siel oo pojille mitää vaatetta. Tytöille ois kamalasti siitä tavaraa mut pojille ei oikein mitään :/

Maikki: Otsolla ilmeisesti sujuu päiväkodissa mukavasti...On ne vaan niin reipaita ja "isoja" jo :eek:
 
Jee, pakko tulla hehkuttaa!
Laitettiin asuntohakemus tonne kaupungille vuokrarivareista. En muista mainitsinko sitä jo, mutta nyt sieltä sit tuli jo asuntotarjous! Eli rivarineliö ja kaiken kukkuraksi halvempi vuokra mitä meillä nyt on! Nyt asutaan siis kerrostalokolmiossa, ei saunaa eikä hissiä ja nyt saatiin rivarineliö saunalla! Autopaikka ja vesimaksukin on pienempi =) Aivan uskomatonta. Kaiken kukkuraksi se on tossa ihan vieressä, esikoisen koulumatka ei pitene yhtään ja kaverit sitte pysyy! Tosi innoissaan oon :D Täytyy vaan käydä vielä katsomassa sitä, et ei ihan karmee oo mut tuskinpa vaan. Päästään muuttaa sitten ens kuussa jossain vaiheessa, riippuu täytyykö siellä tehdä pintaremppaa vai ei.

Jeee! Lumi saa oman huoneen! Vaikkei ny heti ni joskus :D
 
Sukkiksia en oo käyttäny kummallakaan (enkä käytä, mie muistan kans ite miten ärsyttäävää oli pentuna pitää sukkiksia). Meillä on sisävaatteina kollareita ja ohuempia trikoisia housuja. Ulos kun mennään niin laitan sit niitten päälle valikerrosta tarpeen mukaan.

Mie en bodejaka nyt enää tykkää käyttää kun on potalla käyttämisen suhteen hankalia (housuvaippoihin jo siirryttiin että on helpompi pottailla). 80-kokoa taitaa valtaosa meidän bodeista tällä hetkellä olla, seuraavaa kokoa en enää osta. Nuutilla siirryttiin paitoihin siinä vaiheessa kun käveli kunnolla, sitä odotellaan leevinki kans.

Taas on mahoton hermonkiristyspäivä ollu esikoisen kans. Ihan mahotonta meininkiä eikä mitään oikeen usko. Illaks mennään onneks mummolaan, on taas vähän erilaista tekemistä niin viihtyy sit eritavalla.
 
Jospa minäkin pari sanaa rustaisin...

Ensinnäkin keijun Leeville myöhästyneet synttärionnittelut :flower: . Kyllä vaan vuosi on nopsasti vierähtänyt.

:hug: kaikille joilla yöllä valvotaan. Meilläkin kuulutaan tähän sakkiin, joten tiedän kyllä miten se vetää pinnan kireelle. Meillä ei onneksi ole ihan pahimmasta päästä nämä yöhulinat, tyttö ei sentäs kitise/itke, muuten vaan kiljuu/naureskelee/hyppii/heittelee tuttia lattialle jne. Viime yönäkin oli hereillä klo 4-5.30 välisen ajan eli just silloin, kun mua nukuttais kaikkein eniten. Jossain vaiheessa ärähdin tytölle antavani sen adoptioon, jos ei käy nukkumaan :ashamed: . Törkeen huono omatunto, kun tollasia suustaan päästää... No, jospa noi yöt helpottais, kun saadaan tuo neljäskin poskihammas kunnolla esiin :)

Sukkiksia ja bodeja käytetään meilläkin. Esikoisellakin käytin bodeja pottailuun asti, nyt varmaan samalla tyylillä. Sukkiksista mulla itelläni on traumoja päiväkotiajoilta, mutta mulla tais olla kyllä aina liian pienet sukkapökät, koska haarus valahti polviin ja kokoajan sai olla kiskomassa niitä ylöspäin :kieh:

Hampaat pestään iltaisin, jos pestään :ashamed: . Esim. viime aikoina on monena iltana jäänyt, kun tuntuu olevan niin kipeä suu tytöllä. En oo väkisin viitsinyt pestä, ettei tuu kammoa koko hommaan. Yritetään taas palata rutiineihin, kun ei ikenet enää arista. Aamut meillä on niin hulabaloota yleensä, että vauvan hammaspesut unohtuu. Esikoinen huolehtii onneks ite, muuten saattais silläkin jäädä aamulla pesemättä :ashamed: .

Eipä tule nyt muuta mieleen tähän hätään, lähden nauttimaan norsun annoksen kofeiinia että jaksaa taas juosta tyttösen perässä :wave:
 
varoitus!!!! :attn: marinaa :attn: valitusta!!! :attn:

mulla meni tänään totaalisesti hermot appivanhempiin, jotka eivät pidä siitä että päätimme (mieheni toivomuksesta) pitää pojilla yhteiset synttäri kun vain 5viikkoa eroa. Syitä on moniakin asian puolesta, muutaman mainitakseni: meillä tuntuu olevan kalenteri jo ihan täyteen buukattu kaikkea, ja samat ihmiset tuntuu hassulta kutsua ja kestittää parin viikon välein. No, pointtina että MEIDÄN VANHEMPIEN PÄÄTÖS OLI TÄMÄ JA ISOMPI POIKA IHAN SUOSTUVAINEN (hän saa sitten vielä ensimmäiset lastenkutsut oikeena synttärinä)
Mutta anoppi sanoi että HE tulevat silloin kun on oikeat synttärit, että olisi epäreilua ja 1veenä kuuluu saada OMAT juhlat! :eek: Että jää muuten huonommalle!! hä??
Sanoin etten ala leipomaan heille erikseen, niin he tuovat kuulemma pullaa mukana, no ompa juhlallista!!!!!!!
Olin niin kiukkuinen ja näytinkin sen, että tämä aiheuttaa lisää päänvaivaa, minulle vaan tokaistiin "sun pitää vähän kehittää sun paineensietokykyä!!" :LOL:

voi elämä sanon minä.....
 
helmi: voin kuvitella sun fiilikset, mut jos he nyt sit päättävät tulla joka tapauksessa, ni älä tosiaan turhaan stressaa siitä. Et tee mitään tarjottavia tai siivoa sen kummemmin. Tulevat sitten jos tulevat. Appivanhemmat on usein pyllystä, onneks mulla ei nykyään ole niin.
 
Tässäpä Leevin 1v mitat: 75,6cm ja 10105g py 46,7cm
Sai kaks rokotusta, sen normi 1v rokotuksen ja sit vesirokkorokotuksen. Eli kiukkua voi olla viikonloppuna tiedossa.

Helmi: tiedän tunteen, mua kans inhottaa tollanen. Mä oon aika raa'asti sanonut että sillon on synttärit ja sillä selvä muulloin niitä ei meillä juhlita.
 
Tere!

Ensnäkin keijun Leeville myöhästyneet onnittelut!!! :heart:

Tänään olin kaksikon kanssa lelukutsuilla, ja tilasin muutaman joululahjan. Tsekatkaas http://www.lelutalo.fi/ Ihania kaikkia jutskia, munkin lapsuudessa ollut jotain noita leluja! Oli kiva päästä ihmisten ilmoille pitkästä aikaa, oon jotenkin jumittanut kotona ihan masennuksessa. Ton ukkelin kanssa ollut melkoista vastamäkeä pitkän aikaa, mutta jospa nyt alkais vähän jo aurinko paistamaan... Ja kaksikko tykkäsi olla lapsipaljouden keskellä!

Kaksikolla on kanssa synttärit ensi viikolla, ja olen seuraavalle viikonlopulle sitten kutsunut muutaman vieraan. Yksi tulee perjantaina, kun on pikkuruinen vauva niin ei väenpaljoudessa varmaan viihdy, ja se ihan ok, mutta se on kyllä lopen rasittavaa kun sitten yksi ja toinen alkaa muuttamaan tulopäiväänsä! Ei sitä joka päivä jaksais keitellä kahvia ja siivota! Ja sitten kun Kasperilla on heti marraskuun alussa synttärit niin pitää uudelleen ottaa koko ruljanssi. Onneks sitten onkin taas aikaa seuraaviin synttäreihin (jos ei lasketa miehen synttäreitä marraskuun puolivälissä).

Iltakiukku on tullut kylään... tarvii mennä erotuomariksi. Kivaa viikonlopun alkua!

HM sekä Wilmu ja Kukkis
 
Iltaa-päivää! Oi miten paljon tekstiä tullu! Ihannaa. Ja ekat tulee jo vuoden! Onnea Keijun Leeville myöhässä.

Dara: Onnea uuteen asuntoon! Pääsettekö pian muuttaan?

Helmi: Jospas käviskin niin, ettette sattumalta oo kotona, kun appivanhemmat tulee ;)

Meillä käytetään Bodeja ja paitoja usein bodin päällä ;) Ja sukkiksia, tottakai! Nyt on ostanu tytölle myös pari ylisöpöä lyhyttä hametta, millä pääsee hyvin konttaan.

Yöt täälläkin vähä turhan katkonaisia mun makuun. Päivällä ah niin itsenäinen tyttö on yöllä pikku sylivauva joka haluaa äidin tissille 3x yössä taas. Hohhoijaa. Tiedätte tunteen...

Apropoo, eipä niin paljon hyvää, ettei jotain huonoakin... piti täällä kysellä viellä onko muilla ollu / oletteko kuullu vastaavaa: Siis meidän tyttö oppi noin viikko sitten kävelemään ja osaa nyt kävellä n. 15-20 askelta eli ihan OK, tosin tasapainoilee viellä aika paljon. Kuitenkin vasen jalkapöytä sojottaa kävellessä reilusti sisäänpäin... oon miettiny pääni puhki, että onkohan tää joku tasapainottelujuttu vai onko tuolla nyt joku jalkavika. lääkäri meillä on anyway ens torstaina, mutta mietin, et pitäskö mennä aikasemmin, et päästään jo ennen Suomen reissuu ortopedille. Tytön mummo meinas, että vika ois lantiossa. Lantio tosin kuvataan täällä rutiinina kaikilta vauvoilta, eikä sillon ollu mitään vikaa.

Mutta ilosempiin asioihin... Meillä on anoppi kylässä ja mä olin sitten lastenvaateostoksilla. Ostin sellasen Finkidsin haalarin kokoa 80/90, oli kauheen hintanen 80 euroo, mutta laadultaan vastaa kyllä Reimaa tms. Kerranhan se kirpasi ja lasku tulee perässä ;) Kunnollisii en oo käytettynä löytäny täällä muuta ku sen yhen 92-kokosen joka on viellä toivottoman iso. Sitten ostin kunnon puuvillahatun ja villamyssyn, molemmat leuan alta sidottavia, koska muuten lentää hattu mäkeen alta aikayksikön. Sitten kunnollisen villasilkkikerraston viellä mallasin UUTENa, joten nyt kelpaa tull Suomeen ens viikoll - pakkasia tilattu, kiitos! :xmas:
 
Kiitos asunto-onnitteluista maotao =) Käytiin eilen katsomassa kämppää ja olihan se tosi kiva. Huoneet kaikki pienempiä mitä nyt, mut onpahan se yks huone enemmän ja sauna. Varmaan päästä marraskuun puolessa välissä muuttamaan, kun nykyiset lähtee 1.11. ja sitten siellä tehdään vähän pintaremppaa.
 
Merkkiä... Ihana ilma, kantoreppuiltiin kirpakassa aurinkosäässä ja nyt teen nakkikeittoa. Josko vois pojallekin antaa samaa, kun teen suolattomalla kasvisliemikuutiolla (toki nakeista tulee suolaa) ja nitriitittömistä nakeista?
 
ihan huippukiva ilma ollut nyt viikonlopun; ulkoilua, pitkiä vaunulenkkejä ja äsken oltiin suppilometsällä, hyvä saalis =)

kyllä mä oon jo parina kertana antanut nakki- tai makkarakeittoa, hyvin uppos! Eilen kokkailtiin bratwursteja ja hapankaalia, vietettiin oman perheen kesken oktoberfestejä, niin kyllä tuo pienempikin hyvällä ruokahalulla nakersi pienen palan bratwurstista! ei nyt mitään ihan pikumuksun ruokaa kait ole, mutta pieni määrä.... :saint:
 
Kylläpä on viikonloppu nopsaan mennyt! Niin kuin aika yleensäkin :/

Mä oon taas vaihteeks neulonu joka saumaan, nyt kolmas villasukka tälle päivälle menossa :D Oon tosin vienyt kirppikselle vaatteita, käynyt ulkoilemassa, tehnyt ruokaa, pikkuleipiä (esikoisen avustuksella vähemmän tuli leivottavaa :LOL: ).. Nyt meinasin vielä koristella muutaman, saa isompi neiti viedä huomenna mummolaan mennessään.
Lähtee likka ainakin yhdeksi, jopa kahdeksi yöksi =) Ah, vähän rauhallisempia päiviä tiedossa =) Onneks suht vähän kiukkukohtauksia ollut, muuten vaan menoa riittänyt!

Mies lähti äsken töihin, tytöt nukkuu.. Ihana kun saa olla pitkästä aikaa illan rauhassa yksin! Mut nyt pitää mennä tekee ne pikkuleivät, ei ne tässä tule valmiiks =)

Mukavaa viikonalkua!
 
Huomenta!

Oskarin yö ollut vallan levoton, vähän väliä heräillyt ja pelkkä tyynnyttely ei kunnolla meinaa auttaa. Mikähän lie ukkelilla, mutta mä oon ihan tööt ja väsynyt. Ukko tietenkään ei mitään asian eteen tee, totee vaan ensmäisenä aamulla että "teet varmaan jotain väärin kun ei poika nuku". Että hyvää huomenta siinä sitten vaan... No, otin pienet puolen tunnin tirsat kun kaksikko nukkui, nyt jaksaa tovin.

Isot pojat ovat innoissaan kun on lomaviikko, piha on täynnä kavereita ja mihinkään ei tarvi mennä. Pelaavat takapihalla kiekkoa. Eilen muuten Wilma ja Oskari olivat ekassa kiekkopelissään, katsomassa kun Artturi pelasi. Tosin kyllä Oskari veteli sikeitä koko pelin ajan mutta Wilma oli tunnelmassa mukana ja paukutteli pleksejä ja kiljui. Meinasi velipojalla meni torjunnat mäntyyn kun naureskeli siskolleen! :LOL: No, voittivat silti ja Artturin taakse pääsi vaan kaksi maalia. Sen jälkeen mentiin koko poppoo mummolaan (anoppilaan) syömään kaalipataa. Nam. Kiva päivä siis.

Nyt tarvii mennä laittelemaan lounasta valmiiksi. Kirpakkaa maanantaita kaikille!

HM, Wilppu ja Kukkis
 
moikka! onnittelut yksivuotiaille:)

jaksamisia valvojille!

meillä yöt menee hyvin ja suurimmaksi osaksi ilman maitoa ollaan yöt!

hampaidenpesu meinaa unohtua mutta tavoitteena pestä illoin aamuin!

mein Leeville ei oo bodit mahtunut enää aikoihin.. on niin pitkä ja pullea! ainut mikä on sopiva on meandi 86/92... Leevi kun oli jo 10 kk ikäsenä sen 13.630kg ja 81,5sentii! pituuskäyrä oli yli ylimmäisen käyrän...eli käyrien ulkopuolella!

meillä on Leevi toistaviikkoa kipeenä ja siksi mul ei nyt oo ees hoitolapsia!

jep mut nyt taidan mennä nauttimaan rauhallisesta hetkestä kun Leevi on ekoilla päikkäreillä!

ps... kuumeilua;)

-äiti88, Liisa 3v5kk ja Leevi 10+kk-
 
Viikonloppu meni onneks nopeesti! Oltiin anoppilassa..
Tytöllä oli perjantaina jo vähän, että nenä vuosi aamusta alkaen. Sit se lauantain vastainen yö oli ihan tuskaa, kun nenä oli toisaalta tukkonen, mutta valuikin koko ajan, niin ei pystynyt nukkumaan.. -> pystynyt oikeestaan muutkaan nukkumaan; minä ainakaan.. Olin sit illalla vähän väsynyt ja jotenkin herkällä päällä ja mitäs muutakaan tein kuin itkeä tihrustin.. :snotty: Telkeydyin makkariin "lepäilemään", toisin sanoen muilta piiloon itkemään! Kyllä se itkeminen sitten vähän helpotti omaa oloa; oli kai jotain "patoutumia" kertynyt.. :D
Tytöllä oli siis lauantaina lievää lämpöilyä. Eilen oli jo vähän virkeämpi ja nukkunut nyt yönkin aika hyvin. Välillä kuuluu köhimistä, mut jatkaa sitten nukkumista. Tämäkö nyt on sitten sitä pikkulasten jatkuvaa sairastelua?!? Heti kun vähän käy kerhoissa muita lapsia tapaamassa, niin johan tarttuu räkätautia mukaan! Ehtihän tuo varmaan pari vkoa olla silleen, ettei nenä valunut!

Hampaiden pesua yritetään harrastaa edes kerran päivässä! Yleensä muistetaan paremmin aamulla aamupuuron jälkeen. Ja illalla useimmiten neiti on niin unenpöpperössä tisuttelun jälkeen, että ei sitä enää viitsi hampaiden pesulla kiusata.

Bodeja mäkin tykkään enemmän käyttää! Pysyy paremmin paikoillaan kuin tav paita. Mut sit kyllä pottailussa ois helpompaa tav paidalla.. Sukkiksia mä en aikasemmin tykänny ollenkaan laittaa, vaan mieluummin jotain collegehousuja yms. mut nyt viime aikoina on niitäkin tullut useammin käytettyä ja etenkin mekkojen kanssa.

Daralle onnea uuteen asuntoon! Mekin käytiin perjantaina menomatkalla katsomassa erästä kesämökkiehdokasta ja toi vaikutti niin kivalta ja sopivalta, että taidettiinpa tänään laittaa tarjousta menemään!

Äiti88, onpas teidän Leevi jo toosi pitkä poika! Vaik olihan tästä kyllä aikasemmin puhetta, että ei pitäis pikkulapsien kokojuttuja päivitellä/ihmetellä! :D Niinkuin ei kyllä isompienkaan ihmisten.. Ootko sinä ja miehesi pitkiä?

Nyt kuuluu makkarista sellasta köhimistä, että täytyy mennä katsomaan! :wave:
 
Meilläkin täällä on syyslomaviikko eli kerhot ovat tauolla. Ulkoiltiin siis puistossa sit tänä aamuna. Leevi oppi "kiipeämään" liukumäen portaat ja onnellisena sitten mahallaan sai laskea alas. Muutenki oli yllättävän aktiivisella tuulella ulkona. Kiva niin.

Miulla alkoi nyt teemaviikko "kotityöt odottakoon, leikin lasten kanssa" :D :D :D. Mutta ihan vakavasti ottaen meillä on nyt esikoisen kans varsinki ollu tosi vaikeeta. Mahotonta riehumista ja hillumista koko ajan. Nyt sit aattelin että koitan keskittyä vaan lapsiin päivän aikana ja koitan sit tehä kotihommat illalla. Toki siis laittelen aamupalat ja semmoset lastenhoidolliset hommat ja keittiö on raivattava syöntien jälkeen. Mutta pyykit, siivoamiset ja ruuanlaitot jää sit siihen aikaan kun mies jo on kotona. Jospa saatais arkea vähän rauhottumaan!

Tänään sit syönnin jälkeen piirreltiin koko porukalla keittiön pöydän ääressä. Leeviki nyt ekaa kertaa tajus sen piirtämisen ja sai kivoja väriviivoja tehtyä paperille. Nuutti piirs nyt ekan kerran ihmishahmon, ensin ohjeistettuna ja sit ihan itsekseen. Sanoi itsekin että "enpä tienny että osaan piirtää ukkelin!" :D

Mie oon siis nyt innostunu helmiaskarteluista. En muista kirjotinko siitä jo. Mutta kuitenki: tänään tuli ensimmäinen helmilähetys. Pääsen tänään sit kokeilemaan osaanko niistä mitään semmosta tehdä mitä aioin ja tarviiko tilata jotain tarvikkeita lisää. Ihan intona!!

Mies menee tänään rc-radalle illaks ja myö poikien kans mummolaan ettei tarvii olla koko iltaa keskenään kotona!
 
heippa, tuo mitä anzkulin perheellä on teemana tällä viikolla, niin siinä on ihan ideaa!! Ja uskoisin että kun jaksais jonkin(kin) aikaa keskittyä VAIN lapsiin päivässä. Siis ei kone kokoajan auki, tai joku kotityö menossa. Vaan lapset saisi sen jakamattoman huomion, ilman häiriöitä, niin lapsi/lapset olisivat tyytyväisempiä. Uskoisin.
Kerro anzkuli sitten kuinka meni viikko?

Ite koitan kyllä tehdä kaiken mahdollisen aamupäivän aikana, jotta olisi sitten miehen kotiin tultua kaikilal vapaata, mutta meillä onkin esikoinen jo niin iso, että pelailee ja puuhailee paljon itekseenkin. Ja isin kanssa enemmän sitten iltasella.
Mutta useammin voisin olla ihan lasten kanssa lattiatasolla, ilman konetta tai että olen puhelimessa.

Mulla ois nyt taikina kohoomassa, tulee huomenna kaveri poikineen aamupalalle jo 9 aikaan kun kerhot syys lomalla. Leivon siis leipää.

Illalla lähden uimaan, oon koittanut nyt päivittäin lenkkeillä kunnon lenkin tai mennä uimaan. Aika hyvin lähtenyt käyntiin!
Muuten mulla on aika kulunut noiden huutonetti juttujen kanssa, kivasti on tullut jo huutoja pienistä vaatteista! Tilasin sitten jo hennesiltä vaatetta pojille, mutta ne menee pukinpaketteihin. Marraskuun lopussa on lelukutsut, joista sitten tilaan loput joululahjat!

 
helmi: ainaki eka päivä sujui tosi kivasti! Olin oikeesti läsnä lasten kans koko päivän ja pojat oli säyseinä! Kovasti sai esikoinen kehuja kans päivän aikana. Sitpä oliki kunnon härdelli kun mies tuli kotiin. Aikaa oli 1h10min ja piti laittaa ruoka, kattaa pöytä, syödä, raivata keittiö, potattaa leevi, viikata puhtaat ja ripustaa märät pyykit, juoda kahvit, laitella varavaatteita reppuun, pukea muksut, telläytyä autoon ja karauttaa mummolaan. Mutta selvittiin. :) Mies siis autoilemassa illan ja mie sain ihan ajoissa muksutki syötettyä, pestyä ja unille. Ja hyvässä hengessä! Näillä eväillä jatketaan!
 

Yhteistyössä