Olen kerran ollut häissä, jossa oli ainakin kolme vauvaa ja kirkossa alkoi kauhea huutokonsertti. Kirkko oli vanha ja hämärä, koska siellä ei ollut sähköjä (on vain kesäisin käytössä mm häissä). Ainoastaan yksi äiti ymmärsi lähteä vauvansa kanssa ulos rauhottumaan. Kaksi muuta huusivat pää punaisina ja ainakin multa meni ihan ohi missä vaiheessa hääpari sanoi tahdon. Äänentoistoakaan ei ollut, koska ne sähköt puuttuivat. On täysin ymmärrettävää, että niin pienet lapset itkee, mutta siinä vaiheessa vanhempien kuuluu poistua paikalta hetkeksi.
Toisen kerran oltiin kirkossa konfirmaatiossa ja valitsimme istumapaikan takaa, koska olin viimeisilläni raskaana. Ajattelin, että pääsen pois huomaamattomasti, jos tulee kovin tukala olo. No sinne taakse oli sitten päättänyt istua myös yksi perhe, jossa kaksi pientä lasta. Isompi kirkui ja juoksi edestakaisin ja se häiritsi ainakin minua. Nämäkään vanhemmat eivät vieneet lasta ulos.
Viime kesänä jouduimme hautajaisiin ja esikoinen oli silloin 1 v 4 kk. Siunaustilaisuuteen en ottanut häntä ollenkaan mukaan, koska ei olisi pystynyt olemaan hiljaa ja paikallaan. Hän tuli sitten vasta kahvitilaisuuteen ja siellä annoin välillä juosta. Siinä vaiheessa ketään ei enää häirinnyt pieni juokseva lapsi, mutta kirkossa olisi ollut eri juttu.
Jos lapsi on pakko ottaa mukaan kirkkoon ja hän ei ole siellä hiljaa ja häiritsemättä, niin silloin toisen vanhemmista pitäisi mielestäni lähteä lapsen kanssa ulos. Kyseessä on kuitenkin jonkun toisen tärkeä päivä. Vuoden ikäiseltä ei voi vielä olettaa hiljaa olemista ja viihtymistä sellaisessa paikassa. Jos nyt menisimme häihin, niin yrittäisin mahdollisuuksien mukaan järjestää erittäin uhmaikäiselle esikoiselle hoitajan kirkon ajaksi ja vauvan taas ottaisin mukaan. Juhlapaikalla on vähän eri juttu. Omat eväät ja viihdykettä mukaan ja rattaat on varmasti kätevät. Ja voihan lapsi syödä rattaissakin, jos ne mahtuu olemaan pöydän vieressä.