1 vuotiaan kanssa Thaimaaseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkustajaliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiukkuinen matkailija: Ei se minun lapseni siellä koneessa itke. Matkustelin aikoinaan, mutta tällä hetkellä elämäntilanteeseeni ei sovi matkustelu, ja se ei johdu lapsesta.

Oiskohan fiksuinta, että otettaisiin nyt ensimmäisenä yhteyttä lentoyhtiöön, jotta ne alkaisivat tehdä eri lentoja lapsiperheille, juopoille, hiljaisille, äänekkäille... Näin me kaikki saisimme haluamamme. Niin, ja eikö olisi kätevää myös jos kaikilla mailla olisi myös omat kohteet lapsiperheille, juopoille, hiljaisille ja äänekkäille. Kun jokainen menisi vain sinne omaan kohteeseen niin saisi varmasti mitä ihanimman loman!! Lapset eivät näin pilaisi kenenkään lomaa itkullaan, juopot saisivat rauhassa oksennella ravintolaan, hiljaiset saisivat mietiskellä lomallaan ja äänekkäät taas mesota niin maan prkleesti.

Olisivatkohan sitten kaikki tyytyväisiä lomaansa?

Lapsi nauttii myös siitä, että saa läträtä kylpyhuoheen lattialla sormiväreillä ja vielä jos näkee aikuisen nauttivan lapsen puuhailusta myös. Ei siihen tarvita hiekkarantoja vaan ihan tavallinen arki riittää, kunhan itse asennoituu siihen. Eli olen hieman samalla kannalla, että pienen lapsen kanssa voisi hetkeksi rauhoittua, eikä tarvitsisi toiselle puolelle maapalloa lähteä..

Voi herukka, että jo on porukkaa. Ihan oikeesti.
Satunnaisesti kun täällä käy kurkkimassa, niin on yhdyttävä lennu7:n juttuihin, että voi jupisijat...
Eiköhän jokainen vanhempi ole omien asioidensa ja perheyhteisönsä paras tuntija.
Ootteko ystävät miettineet, että mitä se lapsi muistaa mummola matkoista, mökillä olosta, jätskin syönnistä, kivasta hetkestä vauvakeinussa ym...Meillä tehdään noita edellä mainittujakin. Täällä kun niin moni ottanut esille, lapsen muistamisen. Eikö se ole se hetki tärkein.
Katteus se vie kalatkin vesistä, niin näissäkin asioissa.
Eiköhän nämä ole valintoja, siinä missä muutkin, hyvät vanhemmat. Tulette varmaan huomaamaan, että aina tulet tekemään valintasi jonkun toisen mielestä väärin. Täytyy vaan osata uskoa ja luottaa itseensä.
ps. Thaimaahan pääsee muuten muillakin lennoilla, kuin lomalennoilla, ainakin meidän perhe lentää.

Ja jotta vanhemmat pystyvät nauttimaan lomasta, se monella tarkoittaa sitä, että on lähdettävä kotoa pidemmälle. meillä työt ovat sellaiset, että puhelimet soi myös työajan ulkopuolella ja on vaikea relata ilman, että vaihtaa maisemaa.. On se sitten suomen lomakohde tai sitten ulkomaat. Eli onnelliset ja rentoutuneet vanhemmat vaikuttavat varmasti myös vauvan/lapsen mieleen. Eli lähtekää ihmeessä matkalle, jos siltä tuntuu. Meillä on suunnitteilla pidempi loma (kk-2kk)välimerelle, kun lapsukainen on reilun vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja hölpötihöi:
Voi herukka, että jo on porukkaa. Ihan oikeesti.
Satunnaisesti kun täällä käy kurkkimassa, niin on yhdyttävä lennu7:n juttuihin, että voi jupisijat...Eiköhän jokainen vanhempi ole omien asioidensa ja perheyhteisönsä paras tuntija.

Varmasti jokainen on omien asioidensa asiantuntija, ei tässä kukaan muuta väitäkään. Vaan jos pyydetään näkemyksiä johonkin asiaan niin saa kai niitä esittää. Kyllä tässä(kin) asiassa on vähintään kaksi puolta.

Ei ole välttämättä herkkua pienelle matkustaa ylipitkiä lentoja, joutua puutteellisella lämmönsäätelykyvyllä eri ilmastovyöhykkeelle kuumaan ja kosteaan, altistua täysin eri bakteeikannalle ja pöpöille, sopeutua aikaeroon, ottaa ylimääräisiä rokotuksia, luopua kaikista tutuista rutiineista. Ja kyllä pienen lapsen vanhempana minä ainakin kykenen edelleen myöntämään, että huutavat pikkuiset voi ottaa aivoon pitkille yölennoilla. Ei mekään olla kotiin nauliuduttu, mutta ei tuo maailman toiselle laidalla reissaaminen vauvan kanssa nyt ihan yksiselitteisesti loistava idea ole. Kaikkia muita näkökulmia ei voi sulkea pois sillä väitteellä, että "loma tekee vanhemmat onnellisiksi jolloin vauvakin on onnellinen".

Välillä ihmetyttää, että halutaanko sinne kaukomatkalle siksi, että vauva siitä nauttii vai siksi, että vauvasta halutaan muokata maailmanmatkaajaa jo pienestä pitäen, jotta voi kehuskella, että meidän Ville-Irmeli oli 3 kk:n ikäisenä Pattayalla, kun teidän Tytti-Antero oli vasta 4 kk ollessaan vain Kreetalla...

Jos ajatellaan, mitä iloa reissusta on vauvalle (lämmintä ilmaa, vettä) verrattuna haittapuoliin (pahimmillaan huutoa koko lentomatka, unirytmi sekaisin, turistiripulia, iso riski ihon polttamiseen), niin kyllähän siitä vauvalle on ehdottomasti enemmän haittaa raahata hänet toiselle puolelle maapalloa, kuin että pysyttelisi vähän lähempänä Suomea.

Juuri vauvan parasta ajatellen sekä myös minun parasta (nestehukka- tai turistiripulin hoito, palovammojen hoito, jatkuva vahtiminen, uuteen nukkumisympäristöön tottuminen jne) ajatellen olen sitä mieltä, että minulle eikä lapselleni sovi ekojen vuosien aikana lomailu Euroopan ulkopuolella. Kukin tietysti tekee niin kuin haluaa. Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi vauvan kanssa talviaikaan lomailu vaikkapa kylpylässä ihan kotimaassa on myös rentouttavaa (lyhet matkat, ei tarvitse tehdä ruokaa aikuisille, voi ottaa purkkiruoat jne mukaan jolloin ripulia tuskin tulee, näkee uusia maisemia, saa vain löhötä ja rentoutua), kunhan siihen asennoituu niin, että se ei ole mikään Thaimaan korvike, vaan ihan sellaisenaan ihanaa.

Kesäaikaan taas täällä Suomessakin riittää nähtävää ja koettavaa. Sitä paitsi mielestäni Suomenkin aurinko ja hyttyset ovat ihan riittävän haasteellisia torjuttavia pienelle lapselle (ja vähän isommallekin) nimimerkillä "Rannalle rasvasin lapset hyvin, mutta itseltä paloi olkapäät..."

Onpa tämä hassu ketju! Meidän 2,5 v tyttö on käynyt 15 eri maassa (osa aivan alkeellisissa olosuhteissa) ja ei ole polttanut ihoaan, ei ripulia, ei kärsinyt aikaerosta (no, okei, valvoi 1-2 tuntia muutamana yönä muutamassa paikassa) ja itkuakin tulee se normaalit 2-4 krt viikossa, pari minuuttia korkeintaan). Hyvin on viihtynyt ja kivaa on ollut. Lentokoneessa on itkenyt muutamia kertoja yli pari minuuttia. Saattaisipa itkeä sen verran kotonakin.

Meidän lapsi viihtyy siellä missä hyväntuuliset vanhemmat ovat, niin kotona kun matkoillakin.

Kivaa elämää toivotellen,

maailmanmatkaaja vanhemmat ja reissutyttö 2,5 v

ps. lomalentoja emme käytä kun nykyisin on olemassa internet jonka avulla voit täysin itse suunnitella ja varata matkasi suoraan lennot+hotellit. Matkatoimistoja ei siis enää tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja Humppaheluna:
... vauvasta halutaan muokata maailmanmatkaajaa jo pienestä pitäen, jotta voi kehuskella, että meidän Ville-Irmeli oli 3 kk:n ikäisenä Pattayalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Maailman matkaaja:
Meidän 2,5 v tyttö on käynyt 15 eri maassa...

M.O.T.

Olisko niin että sieltä matkalta tarttuisi jotakin kokemusta hihaan? tuskin kukaan matkailee sen takia että voi kertoa kuinka monessa maassa lapsi on käynyt. Asian voi mainita täällä netissä mutta ei kasvotusten ihmisille, ei suomalaisille, mitään tuollaista ei tosiaan saa tehdä !

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma vaan:
Aika kateellinen kommentti tuo viimeinen, sääliksi käy.
Suomalaiset--peruskateellinen kansa.

Suomalaiset ei ole yhtään sen kateellisempia kuin muutkaan. Matkailepa lapsesi kanssa vaikka Ruotsiin ja käy toteamassa tämä siellä. Tästä aiheesta nyt vaan on eri näkemyksiä. Ja kaikki muut kuin sinun näkemyksesi eivät ehkä ole vääriä. Matkailemalla voi muuten senkin asian oppia. Ja joku Thaimaan pakettiloma on kaikessa ihanuudessaankin nykyisin sellainen karvalakkihuvi, ettei sitä monen tarvitse kadehtia.

Puhtaalla kateudellako sinä muuten selität seuraavat asiat, vai ovatko muuten vaan pikkusielujen tekosyitä:
- pitkän lennon rasittavuus lapselle, koneen ilmastointi, ilmanpaine ja suljetussa ilmatilassa kiertävät pöpöt
- aikuista puutteellisempi lämmönsäätelykyky eri ilmastovyöhykkeellä kuumassa ja kosteassa
- altistus eri bakteerikannalle
- aikaerorasitus
- ylimääräiset rokotukset
- rutiinien muuttuminen

Olisko niin että sieltä matkalta tarttuisi jotakin kokemusta hihaan? tuskin kukaan matkailee sen takia että voi kertoa kuinka monessa maassa lapsi on käynyt. Asian voi mainita täällä netissä mutta ei kasvotusten ihmisille, ei suomalaisille, mitään tuollaista ei tosiaan saa tehdä !

Vauvalle ei tropiikista tartu hihaan juuri muuta kuin parhaassa tapauksessa pöpöjä. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa.

kateus-kortti on hyvä vetää esiin nettikeskusteluissa, sillä yleensä pääsee pitkälle ;)
Itse en lähtisi Thaimaan reissulle vauvan kanssa, en sitten millään. Olen niin mukavuudenhaluinen että en kerta kaikkiaan vaan viitsi. Pitkät lennot ovat aina olleet minusta vastenmielisiä ja minulla on usein korvissa kovia kipuja (jotain "vikaa" korvien rakenteessa tms varmaan) joten yksinkin matkustaminen on ikävää. En millään jaksaisi ottaa siihen 1kpl vauvaa hoidettavaksi etenkin kun huonommalla tuurilla hän parkuu koko matkan.

Itse matkustamme todella paljon kotimaassa ja valitsemme paikkoja ja reittejä jotka ovat "helppoja". Olemme mielestämme päässet kokemaan vauvan kanssa vaikka mitä erilaista tälläkin menetelmällä. Thaimaan reissu tulee sitten joskus vanhempana jos on tullakseen.

Minusta jokainen saa viedä perheensä vaikka kuuhun kunhan kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ja saavat matkasta jotain irti. Vauvakin tykkää matkustaa ja vauvatkin ovat erilaisia :) Minun mielestä koneessa tuntikausia itkevä vauva ei vaikuta onnelliselta mutta sen vauvan vanhemmat varmaan osaavat päättää sen minua paremmin.

Meillä oli lapset hoidossa,kun kävimme lomalla Thaimaassa. Tulipahan nähtyä sekin paikka-en kadehdi tippakaan jos joku sinne haluaa.Turistirysiä täys, kuten muutkin rantakohteet, eikä halpaakaan enää.

Hienoa ettei tarvinnut lasten siellä valtavassa kuumuudessa ja kosteudessa kärsiä.

Tämä siis minun täysin subjektiivinen ja kateus-vapaa mielipide.

Kannattaa muuten huomioida nuo rokotukset. Ei tarvitse mennä pidemmälle kuin Viroon tai Venäjälle, niin kurkkumätärokotus olisi ehdottomasti oltava voimassa!!! Samoin jäykkäkouristukset yms. olisi hyvä olla ihan missä tahansa matkustettaessa. Jos menee eksoottisempiin kohteisiin, niin kannattaa selvittää, että milloin pienelle vauvalle/taaperolle niitä ylimääräisiä rokotuksia voi antaa, jotta ne täsmäävät normaaliin rokotusohjelmaan.

[Suomalaiset ei ole yhtään sen kateellisempia kuin muutkaan. Matkailepa lapsesi kanssa vaikka Ruotsiin ja käy toteamassa tämä siellä. Tästä aiheesta nyt vaan on eri näkemyksiä. Ja kaikki muut kuin sinun näkemyksesi eivät ehkä ole vääriä. Matkailemalla voi muuten senkin asian oppia. Ja joku Thaimaan pakettiloma on kaikessa ihanuudessaankin nykyisin sellainen karvalakkihuvi, ettei sitä monen tarvitse kadehtia.>

Tähän sanoisin että ei kai paljon matkaileva mitään pakettilomia käytä, hän osaa käyttää nettiä ja varata matkansa itse! Varsinkaan Thaimaan turistikohteisiin ei todellinen matkaaja eksy. Siellä käyvät harvemmin lomailevat ja juuri näitä pakettilomia suosivat. Jokainen kuitenkin nauttii omalla tavallaan ja minusta on tosi hienoa josko vähemmän matkailevat uskaltavat maailmalle kun joku järjestää jutut valmiiksi.

Puhtaalla kateudellako sinä muuten selität seuraavat asiat, vai ovatko muuten vaan pikkusielujen tekosyitä:
- pitkän lennon rasittavuus lapselle, koneen ilmastointi, ilmanpaine ja suljetussa ilmatilassa kiertävät pöpöt

-> rasittuvatko kaikki lapset, meillä ainakin suurin osa lennoista menee nauraen ja leikkien! Lennot ovat yleensä 5-14 tuntia. Pöpöjä ei ole vielä koneesta tarttunut, tai siis lapsi ei ole ollut sairas lomalla.

- aikuista puutteellisempi lämmönsäätelykyky eri ilmastovyöhykkeellä kuumassa ja kosteassa
-> järki käteen! Miten ne paikalliset lapset siellä pärjää? Voihan ajella ilmastoidulla vuokra-autolla ja ottaa hotellihuoneeseen ilmastoinnin? eikö?

-> voi kamalaa, tulee varmaan aina tauti!!

- aikaerorasitus
--> tämäkin on aivan hirveä juttu, R-Y-T-M-I-Ä ei saa koskaan sekoittaa!!! :-)

-> Yleensä yksi rokotus tai siten ei mitään. Kerran on annetu meidän lapselle 3kk aiemmin rokote kun olisi pitänyt.
- rutiinien muuttuminen
--> Hei halooo? onko ketään kotona? rutiinia pitäisi uskaltaa rikkoa itse kunkin! Meillä ei vaikuta lapseen, jonkun lapseen voi vaikuttaakin.

Vauvalle ei tropiikista tartu hihaan juuri muuta kuin parhaassa tapauksessa pöpöjä. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa. [/quote]
--> Ei ehkä ihan pienelle vauvalle, hänelle on ihan sama missä on kunhan vanhemmat ovat lähellä ja on hyvä olla. Isompi lapsi kyllä jo saa matkalta muistoja yhteisestä mukavasta oleilusta.

Miten ihmessä ihmiset ovat näin rajoittuneita ja suppeita? kaikki pelottaa ja on vaarallista! Ei voi ymmärtää, ei mitenkään.

Hyvä reissaaja 876,

Olen itse reissanut reppumatkoilla ympäri maailmaa, joten mielipiteet tuskin tässä tapauksessa johtuu rajoittuneisuudesta ja suppeudesta. Mikään ei myöskään pelota. Meillä nyt vaan sattuu sinun kanssasi olemaan eri näkemys pienen vauvan hyvinvoinnista. Oletkohan itse ihan hieman rajoittunut ja suppea jos et sitä kestä?

Alkuperäinen kirjoittaja reissaaja876:
Tähän sanoisin että ei kai paljon matkaileva mitään pakettilomia käytä, hän osaa käyttää nettiä ja varata matkansa itse! Varsinkaan Thaimaan turistikohteisiin ei todellinen matkaaja eksy. Siellä käyvät harvemmin lomailevat ja juuri näitä pakettilomia suosivat.

Oh really... Teepä gallup esim. tällä palstalla Thaimaaseen reissaavista pikkulapsiperheistä ja kartoita, kuinka moni lähtee omatoimimatkalle muuhun kuin Thai-turistikohteeseen.

Tämä on vauvapalsta ja olen puhunut nimenomaan vauvan kanssa matkustamisesta. Todellako sinun vauvoillasi esim. 14-tuntinen lento sujuuu leikkien ja nauraen? Mahdat kuulua tässä onnelliseen vähemmistöön, jonka tilanne ei päde useimmilla. Jos sinun lapsesi ei ole saanut koneesta pöpöjä, ei se poista sitä tosiasiaa, että moni saa. Tämän voit tarkastaa vaikka lääkäriltäsi. Eihän sen tarvitse lentämistä estää, mutta on yksi huomioonotettavista asioista.

-> järki käteen! Miten ne paikalliset lapset siellä pärjää? Voihan ajella ilmastoidulla vuokra-autolla ja ottaa hotellihuoneeseen ilmastoinnin? eikö?

Järki on kädessä, missäs sinun omasi on? Todella ihmeellinen tyyli sinulla. Varmaan ymmärrät, että thaimaalainen vauva on syntymästään sopeutunut ko. ilmastoon. Ei ehkä vastaavasti vetelisi suorilta päikkäreitä 20-asteen pakkasessa, kuten Suomessa joillain tapana. Kyse oli nimenomaan ilmastovyöhykkeen (kosteus JA lämpö) isosta erosta. Vauvan elimistön on aikuista vaikeampi sopeutua siihen. Toki voit viedä lapsen ajelemaan ilmastoidulla autolla ilmastoidusta hotellihuoneesta toiseen, mutta mitä pointtia sellaisessa matkailussa on kenellekään? Eikä auton ilmastointi nyt EHKÄ ihan nollaa ilmastoeroa.

-> voi kamalaa, tulee varmaan aina tauti!!

Öööhh... niin. Jokainen ottakoon malaria, kurkkumätä ym. riskit omalla vastuullaan, vauvan nopeasti kuivattavista perusripuleista puhumattakaan. Jokainen harkitsee, mikä on omalle lapselle parasta.

- aikaerorasitus
--> tämäkin on aivan hirveä juttu, R-Y-T-M-I-Ä ei saa koskaan sekoittaa!!! :-)

Et käytännössä pysty vastaamaan mitään järkevää useimpiin näistä kohdista. Onko käsite aikaerorasitus tuttu? Vauvalleenhan SAA tehdä melkein mitä tahansa, myös sekoittaa rytmit jos pitää sitä hyvänä. Ei perusvauva rytmien sekaantumisesta kauaa kärsi, tässä oli yritetty huomioida useampi tekijä, joiden yhteisvaikutuksena tropiikinloma on aika paukku ihan pienelle. Ole vapaasti toista mieltä jos haluat.

-> Yleensä yksi rokotus tai siten ei mitään. Kerran on annetu meidän lapselle 3kk aiemmin rokote kun olisi pitänyt.

Ai.. no jos teidän lapselle on annettu yksi rokotus aiemmin, niin sehän pätee sitten aina ja kaikilla. Mihin tarkalleen perustat tuon "yleensä yksi rokotus tai siten ei mitään"? Jos olet tällainen villi travelleri minä haluat esiintyä, niin jätätkö kylmästi vauvasi rokottamatta esim. jollain Botswanan kiertoajelulla vai miten käytännössä vältät rokotukset?

- rutiinien muuttuminen
--> Hei halooo? onko ketään kotona? rutiinia pitäisi uskaltaa rikkoa itse kunkin! Meillä ei vaikuta lapseen, jonkun lapseen voi vaikuttaakin.

Haloo sinulle myös. Onko linjoissa vikaa kun pitää haloota huudella? Ihan kotona ollaan joo, kiitos kysymästä. Väität, että rutiinia suorastaan PITÄÄ uskaltaa rikkoa. Ja kyse on siis vauvaperheistä. Voit itse rikkoa rutiinia ihan miten haluat, mutta et voi kertoa muille mitä pitää tai ei pidä tehdä. Vauvalle rutiinit ovat tärkeitä. Tässä tämä oli lueteltu yhtenä monesta tekijästä, joiden yhteisvaikutuksesta pitkä reissu on ihan pienelle rankempi kuin esim. hänen vanhemmilleen. Jos sinun lapsesi on täysin immuuni koko em. listalle, niin lämpimät onnittelut ja tervemenoa matkalle.

Vauvalle ei tropiikista tartu hihaan juuri muuta kuin parhaassa tapauksessa pöpöjä. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa.
--> Ei ehkä ihan pienelle vauvalle, hänelle on ihan sama missä on kunhan vanhemmat ovat lähellä ja on hyvä olla. Isompi lapsi kyllä jo saa matkalta muistoja yhteisestä mukavasta oleilusta.

Niin... ja koko viestini koski siis vauvan kanssa matkustamista. Että silleen.

Ilmastointien ja kuuman kostean sään vaihtelut ovat kovia kontrasteja jopa aikuisille.Ilmeisesti tämä "reissaaja" ei ole kertaakaan tullut aamulla ulos viileästä hotellihuoneesta koko yön sataneeseen trooppiseen säähän-ottaa ihan henkeen!!!

Tapasimme Thaimaassa pienellä syrjäisellä saarella ollessamme reppumatkaajina erään saksalaisen äidin ja hänen 4-vuotiaan tyttärensä, jolla oli thaimaalainen, paikallinen isä. Äiti nimenomaan sanoi ettei lapsen kanssa kannata ottaa ilmastoitua huonetta. Lisäksi hän kertoi ettei Thaimaa kohteena sovi ihan vauvalle (eurooppalaiselle vauvalle), mutta erinomaisesti 2-vuotiaasta ylöspäin. Tyttö oli suloinen, mutta täynnä hyttysten imemiä paukamia.

Mielestäni on hyvin sanottu, että omalle vauvallehan SAA tehdä melkein mitä vaan, eriasia mikä on vauvalle hyväksi. Sitä kannattaa yli-innokkaiden travellerien miettiä. Onko se sitten NIIN HIRVEÄÄ jättää pari vuotta elämästään matkustamatta kaukomaille??? Voi mennä lapsiystävälliseen kohteeseen eurooppan tai kotimaahan.

Reppureissaajaan kannattaa ottaa huomioon että vauva ovat erilaisia ja hyvinhän tuolla lentokoneessa näyttää pienten kanssa menevän. Oma pikkuinen kyllä itkeskeli kymmenisen minuuttia 13 tunnin lennolla, mutta muuten meni hyvin.
Jokainen osannee käyttää hyttysverkkoa lapsella suojana ja lapsen kanssahan voi ottaa kunnon hotellit, omat autot yms. niin on helppoa liikkua.

Jokainen tehkööt mitä tykkää mutta turha pirujen maalailu seinille on tyhmää, reissut menevät yleensä aina hyvin. Varsinkin naispuolisia vaan kovasti pelottaa kaikki uusi ja outo.

Vauvan kanssahan voi mennä muualle kuin tropiikkiin niin ei tarvitse kuumuutta sietää. Maailma on kivoja kohteita täynnä!! Lentoja saa kivasti netistä ja viime hetken luksushotelleja saa varattua etukäteen tai paikanpäällä nettikahviloista, vaikka "last minute hotels xxx) hakusanalla.

Tervemenoa reissamaan

Tässä puhuttiin juurikin vauvan kanssa matkustamisesta trooppiseen kohteeseen. Kenellekään ei ole tainnut olla epäselvää, muitakin vaihtoehtoja on. Ja em. syistä niitä kannattaa ehkä harkita. Tropiikkireissuun liittyy monta huomioon otettavaa seikkaa, jotka vaikuttavat lähtöpäätökseen. Vanhemmuuteen kuuluvat tällaiset riski-hyöty-analyysit. Pirujen maalailulla seinille tarkoitetaan jotain ihan muuta. Toki myös laittaa aivot narikkaan ja repun selkään, kukaan ei ole estämässä.

Toisekseen kommenttisi naisten pelokkuudesta on asenteellinen ja todella aikansa elänyt. Kuten jo sanoin, olen reissannut pitkin poikin mm. Aasiaa reppumeinigillä, joten nuo pelkojutut on ihan huuhaata. Mutta kun ei pystytä puhumaan asiaa, heitetään kehiin kateus, pelko ja muut möröt, joita on mahdotonta perustella tai kiistää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vanhempi äiti:
Ja täpötäydessä koneessa on tuskaista matkustaa, kun vieressä/edessä/takana istuu joku itsekäs ryypiskelijä, joka säännöllisin väliajoin rysäyttää penkkinsä polvilumpioihini tms., kuorsata korisee osan matkaa, ja muuten sitten kovaan ääneen viihdyttää kanssamatkustajia hienoilla jutuillaan.

Mä aina olen ihmetellyt missä matkustelevat nämä joiden kanssa lennolle puolet porukasta on humalaisia örveltäjiä? En ole IKINÄ häiriintynyt yhdestäkään aikuisesta joka olisi juovuksissa mekkaloinut, mutta nyt on tuoreimpana muistissa alkuviikon lento Kreikasta, koneessa taisi olla eripuolilla 3 vauvaikäistä ja _ihan_koko_matkan kuului jostain suunnasta kitinää ja parkunaa.
Ja kyllä, meikäläinen kun maksaa siitä lennostaan ihan täyden hinnan niin haluais matkustaa ihan ilman korvatulppia... Mutta "minäminä ja mun lapset" -äitylithän ei moisesta välitä, lasten ehdoilla kun matkustetaan...

Viime talvena oli tosi mukava lento (onneksi vain Kanarialle), kun poika iältään ainakin 4 v itki ja huusi aivan koko matkan. Jonkun hysteriakohtauksen se varmaan sai, mutta ääntä piisasi koko 5 tunnin lennon ajan. Siinä vieressä kun istuttiin, oli pakko laittaa välillä kädet korville kun meinasi lähteä järki. Oikeasti se lapsi oli aivan hiestä ja kyyneleistä märkä ja täysin uuvuksissa parkumisesta kun koneesta päästiin ulos. Paluulennolla sitten tämä poika kaikkien kanssamatkustajien onneksi viihtyi ihan hyvin (tai sitten sille oli syötetty jotain rauhoittavia), vaikka pelättiin että luvassa on taas sama 5 tunnin huutokonsertti. Pojan ehkä reilun vuoden ikäinen pikkuveli sen sijaan nukkui kiltisti matkat molempiin suuntiin eikä inahtannutkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja justiinsa juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhempi äiti:
Ja täpötäydessä koneessa on tuskaista matkustaa, kun vieressä/edessä/takana istuu joku itsekäs ryypiskelijä, joka säännöllisin väliajoin rysäyttää penkkinsä polvilumpioihini tms., kuorsata korisee osan matkaa, ja muuten sitten kovaan ääneen viihdyttää kanssamatkustajia hienoilla jutuillaan.

Mä aina olen ihmetellyt missä matkustelevat nämä joiden kanssa lennolle puolet porukasta on humalaisia örveltäjiä? En ole IKINÄ häiriintynyt yhdestäkään aikuisesta joka olisi juovuksissa mekkaloinut, mutta nyt on tuoreimpana muistissa alkuviikon lento Kreikasta, koneessa taisi olla eripuolilla 3 vauvaikäistä ja _ihan_koko_matkan kuului jostain suunnasta kitinää ja parkunaa.
Ja kyllä, meikäläinen kun maksaa siitä lennostaan ihan täyden hinnan niin haluais matkustaa ihan ilman korvatulppia... Mutta "minäminä ja mun lapset" -äitylithän ei moisesta välitä, lasten ehdoilla kun matkustetaan...

Ihmettele ihan miten vaan, ja lennä esim. New York - Helsinki, kun kone on täynnä venäläisiä. Ei ole ihan yksi kerta, kun tarjoilu on ollut pakko lopettaa porukan hunon käytöksen vuoksi.

Minä varmaan sitten kuulun noihin 'minäminä ja mun lapset'-äityleihin. Ei tulisi mieleenkään jättää ulkomaanreissua sen vuoksi tekemättä, että mietin miten muut matkustajat kokevat oman lapseni koneessa. Joopa! Koneethan olisi puoli tyhjiä, jos kaikki känniset, liikalihavat ja kuorsaajat alkaisivat ajattelemaan mitä muut ajattelevat ja jäisivät kotiin.
Itse olen kiinnittänyt esim. Thaimaan lennoilla huomion siihen, että jos sinne lentää lomapakettien lennoilla, niin kone on täynnä örveltäjiä ja jos lentää reittilennolla, jossa on vielä ilmaiset juomat, niin örveltäjiä ei välttämättä edes ole yhtään. Näkisin kuitenkin, että lennon turvallisuuden ja rauhallisuuden vuoksi kuuntelen ennemmin lapsen parkunaa kuin toisten päälle räkivää kännistä isoa miestä...

Yhteistyössä