1 vuotiaan kanssa Thaimaaseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkustajaliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tthh: en halunnut mitään positiivisia kokemuksia vaan positiivisella mielellä annettuja vinkkejä kuinka pärjätä lapsen kanssa pitkällä reissulla, jokatapauksessa menossa ollaan ja kyllä me pärjätään...Mieluummin Thaimaan lämpimään kuin jäätävässä pakkasessa Suomessa tai vesisateessa jossain Kanarian saarilla...niin ja on jokaisen oma valinta pysyykö kotona turvassa neljän seinän sisällä vai nauttiiko elämästä muuten, uskon että tuolloin 1 vuotiaamme pulikoi erittäin mielellään lämpimässä altaassa. Ei se toppavaatteiten pukeminenkaan aina mikään ihanuus ole.

Me ollaan kanssa lähdössä Phukettiin ensi marraskuussa 1-v lapsen kanssa. Olen kuullut hyviä kokemuksia matkoista sinne ihan pikkustenkin kanssa. Minkä matkatoimiston matka teillä on ja minne menette?

Alkuperäinen kirjoittaja ap...:
tthh: en halunnut mitään positiivisia kokemuksia vaan positiivisella mielellä annettuja vinkkejä kuinka pärjätä lapsen kanssa pitkällä reissulla, jokatapauksessa menossa ollaan ja kyllä me pärjätään...Mieluummin Thaimaan lämpimään kuin jäätävässä pakkasessa Suomessa tai vesisateessa jossain Kanarian saarilla...niin ja on jokaisen oma valinta pysyykö kotona turvassa neljän seinän sisällä vai nauttiiko elämästä muuten, uskon että tuolloin 1 vuotiaamme pulikoi erittäin mielellään lämpimässä altaassa. Ei se toppavaatteiten pukeminenkaan aina mikään ihanuus ole.

Varmaan loman alkua varten kannattaa ottaa muutaman päivän varasto vaippoja ja ruokaa pikkuiselle niin ei tarvitse heti lähteä metsästämään niitä. Lotuksesta, central festivalista ja big c:stä löytyy kyllä kaikkea tarviketta vauvalle. Vaipat taisivat olla aika suomen hinnoissa. Se, että pakkaa pilttejä ja vaippoja laukun täyteen on sitten vapaana tilana ostoksille. Itse otamme aina vedenkeittimen mukaan, niin saa sitten tarvittaessa kiehuvaa vettä. Matkarattaat ovat ehdottomat ja hyttysverkko. Lääkelaukku on hyvä olla varsin kattava ja hyvä matkavakuutus.

Ohessa hyvä linkki lääkelaukun sisällöstä: http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/sprog=4/grp=10/menu=13/

Pieni kannanotto siihen, että kannattaako lapsen kanssa matkustaa. Minusta kannattaa, sillä silloin vanhemmat jaksavat hoitaa lastaan ihan uudella energialla. Meillä on kaveripariskunta, joka ei voi lähteä ulkomaan lomalle koska lapsien päiväunet menisivät sekaisin lentopäivän osalta ja toisen pariskunnan mielestä lapsen kanssa ei voi matkustaa koska lapsi ei muista matkasta mitään (miksi lapselle sitten järjestetään synttärit tai muut kekkerit, jos se ei kumminkaan niitä muista). Noh, pysyköön kotimaassa ne jotka eivät ulkomaille halua, syystä tai toisesta ja oikein ihanaa matkaa kaikille niille jotka jonnekkin ovat lähdössä. Me lähdemme Sharmiin, sillä poika silloin 8kk opettelee ensimmäistä pidempää lentoa -nyt maksimilento on ollut 2h. Esikoinen lensi viime vuonna Brasiliaan ja oli 2v

Eikö kukaan ole kuullut suositusta, ettei alle 3-vuotiaan lapsen kanssa tulisi lähteä ollenkaan kaukomatkoille? Tämän olen kuullut jopa ihan matkatoimistoväeltä. Erilainen bakteerikanta ja tautiriskit mm. taustalla.

Itselläni on yksi 2-vuotias ja haluaisin ihan kamalasti lähteä johonkin kaukokohteeseen, mutta en kerta kaikkiaan ole uskaltanut. Pelkuruus johtuu ehkä siitä, että minun ja lapseni iho ovat hyvin vaaleat (palavat herkästi ihan Suomessakin) ja nestehukasta aiheutuva ripuli iskee tosi helposti, vaikka kuinka yrittää tankata ja pitää huolta nesteytyksestä.

Itse koen omat tai lapsen sairastelun tosi rankkana, joten en oikein näe järkeä siinä, että lähtisin sairastamaan neljän seinän sisälle.

Meillä isommat lapset jo haluaisivat lähteä etelään, kun olemme kolmisen vuotta pysytelleet Euroopan rajojen sisällä. Hattua täytyy nostaa niille, jotka uskaltavat reissata. Ehkä sitten olen pelkuri tai ylivarovainen, mutta olen ajatellut reissua johonkin kaukokohteeseen vasta sitten, kun lapsi aloittaa 3-vuotiaana päiväkodin ja saa jonkinlaista immuniteettia (vasta kolmevuotias alkaa pikkuhiljaa kehittämään sellaista immuniteettia ettei sairastu ihan joka flunssaan jne), joten toivottavasti talvikaudella 2008/09 meidänkin pesue pääsee reissuun!!!

Thaimaan puketissahan oli muuten se kidnappausyritys. 1,5 vuotias laps juoksenteli noin 2 metrin päässä äidistä, joka työnteli rattaita ja joku mies joka jo jonkin aikaa oli seuraillut heitä koitti napata lapsen mutta pojan äiti kerkesi napata poikaa kädestä ja onneksi ulkomaalainen mies tajusi ettei saa lasta mukaansa ja luovutti ja lähti karkuun.

Nyt viime aikoina on kauheasti lisääntynyt lapseten sieppaukset juuri suomalaistenkin suosimissa lomakohteissa. Kannattaa tiedostaa koko ajan missä lapset on ettei mitään kauheaa pääse tapahtumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliina:
Nyt viime aikoina on kauheasti lisääntynyt lapseten sieppaukset juuri suomalaistenkin suosimissa lomakohteissa. Kannattaa tiedostaa koko ajan missä lapset on ettei mitään kauheaa pääse tapahtumaan.

Niin siis onko tiedossa Portugalin Maddyn ja tämän mainitsemasi tapauksen lisäksi useitakin muita? Media nostaa ison haloon näistä, joten voi tuntua että tapauksia olisi yhtäkkiä määrällisestikin paljon. Varovainen kannattaa aina olla, mutta turhaa hysteriaa ja sen lietsomista on kuitenkin hyvä välttää.

Tuo Maddy juttu mietityttää. Onhan se Maddy voinut vain lähteä äitiä ja isää etsimään ja ties mihin eksynyt... Onko se varmasti kidnapattu... Mutta ihme, että vanhemmat jättää noin pienet lapset keskenään nukkumaan. Ei tulis mieleenkään.

Maddyn jutussa oli käsittääkseni murtojälkiä tai vastaavia ikkunan ULKOpuolella, jotka nimenomaan viittaavat siihen, että ulkopuolinen henkilö on tunkeutunut sisään.

Ihaillen ihmettelen niitä, jotka jaksavat pienen lapsen kanssa reissata. Omasta mielestäni kaukomatkat (tai vaikka Välimeren matkat) on tosi rasittavia. Kahden lapsen kanssa olen 4 kertaa kokeillut matkailua ja vaikka olen järjestelmällinen ja yritän pitää rytmistä kiinni, niin aina on jotain, joka menee pieleen (lapsi ei maltakaan rauhoittua yölennolla, jolloin rytmi on jo heti alusta pitäen sekaisin, tulee nestehukasta johtuvaa ripulia, ruoka ei maistu lainkaan jne). Koen myös aika stressaavana sen, että uima-altaan tai meren äärellä pitää ihan herkeämättä vahtia lasta. Ehkä osittain matkustamisen raskaus liittyy siihen, että omat lapseni ovat hyvin vilkkaita, joten lentomatkat ovat olleet aina tosi rankkoja, enkä ole vielä kertaakaan saanut lasta nukahtamaan koneeseen.

Oikeastaan olen itse päässyt rentoutumaan vain niillä reissuilla, kun mukana on ollut isovanhempia, jolloin on päässyt viettämään miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa ja kuitenkin saa myös nukkua, koska en jaksa olla väsyneenä kovinkaan mukavaa seuraa.

Olen kuunnellut Thaimaan lennolla (yöllä siis) edessä istuvan pikkulapsen huutoa tuntikausia, silmällistäkään ei koneen etupäässä ainakaan nukuttu.

Toivon, että kaikki pienten lasten vanhemmat jättää sen lapsen kotiin kaukomatkoille lähtiessään.

Voi yhen kerran esim. uneton matkailija. Jo on juttu. Toki surkeaa on jos lapsi itkee, mutta että jättää lapsi kotiin vanhempien matkan ajaksi---aika itsekästä ja itseasiassa myös älytöntä. Onko tuo nukkuminen niin täysipainoista koneessa muutenkaan, aina on joku kärry käytävällä.
Oletko tietoinen, että on olemassa erittäin tehokkaita kuulosuojia, niitä on jopa suositeltavaa käyttää, mikäli ympäristön äänet haittaavat.
Oltiin Kanarialla maaliskuun eka viikko ja kuopus silloin vajaa 10kk. Todella kuuma viikko, lennot meni hyvin, vaikka tenava ei nukkunutkaan kuin 2h kummallakin lennolla. Jouluksi lähtö Thaimaahan, silloin kuopus reilu puolitoista vuotias. Eikä hirvitä yhtään.
Saahan sitä odottaa pahaa vatsatautia myös kotona, jos haluaa. Rohkaisen kyllä kaikkia haluavia lähtemään. Ei kannata pelätä sitä mitä ei vielä ole, sitten vasta jos on aihetta. Maailma on niin vaaroja täynnä. Enemmän on syytä pelätä koti- Suomessa rattijuopon yliajamaksi joutumista, kuin maailmalla ripulin tappamaksi tai vastaavaa.
Mainittakoon nyt vielä, että olen jo hyvän matkaa yli 40 vuotias. Maailmaa aika tavalla nähnyt, viiden lapsen äiti ja hoitoalan ammattilainen.
Reissuun vaan, vaikka lapsi ei siitä mitään muistaisikaan, on se vankkana muistona perhealbumissa ja perheen yhteisenä juttuna. Ja kyllä se ihmeen pieni tenava osaa myös nauttia lämmöstä ja aistii vanhempien tyytyväisyyden. Eikö ole aika tärkeitä asioita, tässä kohtalaisen kovassa maailmassa.
Hyvää yötä!

enpä ole koskaan kuulut ettei alle 3v.n kanssa olisi suositeltavaa matkustella kaukomaihin! miksi sitte sais mennä esim kanarialle sieltä ainakin aika moni on saanut esim salmonellan tai polttanu ittensä! ja jos lento tuntuu korvissa niin yhtälailla se tuntuu oli kyseessä pitkä tai lyhyt lento! bakteerikantakin on erilainen olit sitte vauva tai aikuinen! me olemme käyneet mm mexicossa 7kertaa 5v poikamme kanssa ja eihän ne pienet lapset muista mitään mummola reissuistakaan nii onko järkee sitte käydä? :)

Pattaya on valitettavasti Thaimaassa vierailevien seksituristien ja pedofilien lempikohde. Mm. Madventures-matkailuohjelman juontaja nimesi sen surullisimmaksi paikaksi, missä on koskaan vieraillut. Itse olen matkustanut lähes kaikkialla muualla maata, mutta vältellyt kyseistä paikkaa juuri tämän seikan takia. Olen varma, että jollain suljetulla hotellialueella voi tätä ilmiötä päästä pakoon. Joten sinne reissaavien on turha pahoittaa mieltään etukäteen. Olkaa kuitenkin varovaisia ja pitäkää lapsistanne kiinni!!! p.s. Olen muuten varma, että lapsen sieppaamista yrittänyt on ollut joku turistisetä. Paikallisista kuin taitaa olla todella harvoin mitään harmia.

Alkuperäinen kirjoittaja hölpötihöi:
Voi yhen kerran esim. uneton matkailija. Jo on juttu. Toki surkeaa on jos lapsi itkee, mutta että jättää lapsi kotiin vanhempien matkan ajaksi---aika itsekästä ja itseasiassa myös älytöntä.
Vai että itsekästä jättää lapsi loman ajaksi kotiin. Oletko miettinyt, kuinka itsekästä on alun alkaenkaan lähteä pienen lapsen kanssa matkalle, jota hän ei edes tule koskaan muistamaan? Itseäsi vartenhan sinä sinne Thaimaahan lähdet, et siksi että lapsesi saisi lököttää hiekkarannalla ja lukea Harlekiineja.

Mielestäni Uneton matkailija osui asian ytimeen: täpötäydessä charter-koneessa on aivan tuskaista matkustaa, jos vieressä (tai edes viiden penkkirivin päässä) joku ressukka lapsi kiljuu kitarisat ulkona pahaa oloaan. Tällöin kanssamatkustajien vihaiset katseet eivät kohdistu siihen viattomaan lapseen, vaan hänen itsekkäisiin vanhempiinsa jotka väen vängällä haluavat hänet mukanaan raahata toiselle puolelle maapalloa. Olisitte matkustaneet tarpeeksi ennen lapsen syntymää, niin malttaisitte sitten pysyä aloillanne ne ensimmäiset kehitysvuodet!

...onko tässä nyt sitten luettavissa, että jos on erehtynyt lapsia tekemään/saamaan, niin sitten ei enään saa matkustaa eikä tehdä mitään muutakaan ettei joku nyt vaan häiriinny? Kotiin vain istumaan neljän seinän sisälle!
Ihan kuin kaikki aikuisetkin siellä lentokoneessä käyttäytyisi niiiin kauhean huomioon-ottavasti -hah.

No ompa taas kärjistystä. Mitään muutahan ei ole Thaimaan matkan ja kotona olemisen välillä. Itse en millään viitsisi lähteä taaperoikäisen kanssa kaukomatkalle. Tai lähden siinä vaiheessa jos on mahdollisuus yksityiskoneeseen (eli en siis ikinä ;)).

Niin, kysehän ei ole siitä, onko sitä jäätävä lasten kanssa neljän seinän sisään vaihtoehtona kaukomatkalle, niinkuin joku ääliö täällä väitti. Kun lapsia hankkii, sitä pitäisi olla kypsä vanhemmuuteen ja lähteä siitä, että muutamaan vuoteen se ei ole se "minä", joka on kaiken aa ja oo, vaan sitä pitää ajatella asioita lapsen ehdoilla.

Mikä hiton vimma joillakulla on paeta omaa muka-surkeata arkeaan pienten lasten kanssa toiselle puolelle maapalloa??? Oman navan tuijottelu sikseen ja silmien avaaminen tekisi hyvää. Täällä eletään pohjolassa, jossa on vuodenajat, on pimeätä ja räntää, mutta kesällä myös ihanaa ja aurinkoista. Lasten kanssa voi puuhata mitä vaan ympäri vuoden Koti-Suomessa. Kaikki on asennekysymys. Kyllä sitä on itsekukin voinut reissata ennen lasten hankintaa ja sitten kun lapset ovat isompia (kouluikäisiä), hekin saavat matkasta paljon enemmän irti. Itse ainakin mietin oman taaperoikäisen parasta enkä itsekkäästi vain itseäni ja omia fiiliksiäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen matkailija:
Alkuperäinen kirjoittaja hölpötihöi:
Voi yhen kerran esim. uneton matkailija. Jo on juttu. Toki surkeaa on jos lapsi itkee, mutta että jättää lapsi kotiin vanhempien matkan ajaksi---aika itsekästä ja itseasiassa myös älytöntä.
Oletko miettinyt, kuinka itsekästä on alun alkaenkaan lähteä pienen lapsen kanssa matkalle, jota hän ei edes tule koskaan muistamaan?

Mielestäni Uneton matkailija osui asian ytimeen: täpötäydessä charter-koneessa on aivan tuskaista matkustaa, jos vieressä (tai edes viiden penkkirivin päässä) joku ressukka lapsi kiljuu kitarisat ulkona pahaa oloaan. Olisitte matkustaneet tarpeeksi ennen lapsen syntymää, niin malttaisitte sitten pysyä aloillanne ne ensimmäiset kehitysvuodet!

Jo kaksivuotiaana matkustanut lapsi muistaa sen matkan jopa vuoden, joten ei se nyt ihan niin yksioikoista ole. Ja onhan se ihanaa pienen taaperrella lämpimällä hiekalla yms. Kotimaan uimavedetkään eivät pitkään alkukesästä suosi pientä ihmistä, ja uimahalli ei ole sama asia.

Ja täpötäydessä koneessa on tuskaista matkustaa, kun vieressä/edessä/takana istuu joku itsekäs ryypiskelijä, joka säännöllisin väliajoin rysäyttää penkkinsä polvilumpioihini tms., kuorsata korisee osan matkaa, ja muuten sitten kovaan ääneen viihdyttää kanssamatkustajia hienoilla jutuillaan.

Voi hyvänen aika teijän kanssa, siis onko täällä oikeesti aikuisia ihmisiä jotka kirjottaa tänne? Me kaikki vaan nyt ei olla samanlaisia( hyvä niin),jokainen elää tätä lyhyttä elämäänsä niinkuin parhaaksi näkee ja joskus on hyvä kysellä vinkkejä ulkopuolisiltakin, mutta miksi ihmeessä pitää lynkata jos toisen tekemiset ei menekkään saman muotin mukaan kuin omat? En ymmärrä. Olen kyllä melko varma että jokainen vanhempi ajattelee ensisijaisesti lastensa parasta joka asiassa.Ei kaikki asiat ole aina joko oikein tai väärin, ei elämä (toivottavsti) ole niin musta valkoista.Minä kannustan niitä jotka päättävät matkustaa, lähtemään vaan rohkeasti matkaan ja niitä jotka haluavat olla koti Suomessa niin nauttimaan siitä. Ja nimenomaan kaikki on omasta asenteesta kiinni. (oman lapseni isovanhemmat asuvat Australiassa ja kyllä me olemme lapsen kanssa siellä käyneet n. 2 krt vuosi ihan pienestä pitäen)

Alkuperäinen kirjoittaja älyhoiäläjätä!:
Voi hyvänen aika teijän kanssa, siis onko täällä oikeesti aikuisia ihmisiä jotka kirjottaa tänne? Me kaikki vaan nyt ei olla samanlaisia( hyvä niin),jokainen elää tätä lyhyttä elämäänsä niinkuin parhaaksi näkee ja joskus on hyvä kysellä vinkkejä ulkopuolisiltakin, mutta miksi ihmeessä pitää lynkata jos toisen tekemiset ei menekkään saman muotin mukaan kuin omat? En ymmärrä. Olen kyllä melko varma että jokainen vanhempi ajattelee ensisijaisesti lastensa parasta joka asiassa.Ei kaikki asiat ole aina joko oikein tai väärin, ei elämä (toivottavsti) ole niin musta valkoista.Minä kannustan niitä jotka päättävät matkustaa, lähtemään vaan rohkeasti matkaan ja niitä jotka haluavat olla koti Suomessa niin nauttimaan siitä. Ja nimenomaan kaikki on omasta asenteesta kiinni. (oman lapseni isovanhemmat asuvat Australiassa ja kyllä me olemme lapsen kanssa siellä käyneet n. 2 krt vuosi ihan pienestä pitäen)

Minusta tuo isovanhempien luona Australiassa on pikkasen eri juttu, kun lomamatka kaukomaihin.

Voi että nämä jupisijat saa ihokarvat nousemaan. Jos herranjestas se lapsen itku haittaa koneessa niin miksi ylipäätään istut siellä koneessa. Eikö sinun pitäisi silloin olla neljän seinän sisällä ja vielä tulpat korvissa, ettet vain häiriinny elämän äänistä. Lentokoneessa lapsi ei varmaankaan itse sitä, että joutui reissuun lähtemään.

Ja mitä sitten jos lapsi ei muista vanhempana koko reissusta mitään. Lapsi elää siinä hetkessä ja varmasti se tuottaa lapselle mielihyvää kun saa läträtä lämpimässä rantavedessä ja kävellä sileällä hiekalla. Ja turhaan pelottelette kidnappauksilla ym. Jokainen vanhempi on varmasti tietoinen tästä asiasta ja huomioi sen reissulla. Maailma on pahaa puolillaan ja mitä vain voi sattua vaikka omassa kotipihassa. Elämää kannattaa elää niin kuin parhaaksi näkee niin on sitten vanhana jotain mitä muistella.

Juu, ei perheen kaukolomaa Thaimaassa ja mummola lomaa Australiassa tietenkään voi sillai verrata koskapa mummola on tuttu ja "turvallinen" paikka. Lähinna ajattelin sitä lentomatkaa ja ilmastoa. Lento on pitkä, mutta on kyllä alusta asti kaikki mennyt tosi hyvin, tokikaan mehän ei lennetä lomalennoilla ja ei ole niin suuri vaara "pilata" jonkun lentoa lapsen itkulla ja yleensä lennoilta puuttuu myös ne kännääjät jotka myös häiritsevät joidenkin lentoa. Mutta kyllä minä olen ainakin lomalle lähtiessä jo varautunut siihen että lennolla on myös ihmisiä jotka ovat rentoutuneessa tilassa ja riehakkaalla mielellä. Tosiaan kannattaa ottaa korvatulpat mukaan tai vuokrata koneesta kuulokkeet jos äänet häiritsevät.

Alkuperäinen kirjoittaja lennu7:
Voi että nämä jupisijat saa ihokarvat nousemaan. Jos herranjestas se lapsen itku haittaa koneessa niin miksi ylipäätään istut siellä koneessa. Eikö sinun pitäisi silloin olla neljän seinän sisällä ja vielä tulpat korvissa, ettet vain häiriinny elämän äänistä.
Istun lentokoneessa päästäkseni lomalle, en kuunnelakseni lastesi itkua.

Vaikka lapsen itku ja "elämän äänet" ovatkin lapsiperheiden arkea ja kuuluvat ikään kuin asiaan, niin muiden ihmisten ei niistä tarvitse kärsiä. Ymmärrän kyllä, että lapsen itkua saattaa kuulla vaikkapa leikkipuistossa, päiväkodissa tai lääkärin odotushuoneessa, mutta lentokone on eri juttu. Yhtä lailla inhoan örveltäviä känniläisiä ja kovaäänisesti riiteleviä pariskuntia, kyseinen käytös on häiritsevää eikä se sovi julkiselle paikalle.

Ja ennen kuin joku ehtii nälväisemään: kyllä, olen äiti ja kyllä, minunkin lapseni itkee. En vain riepota häntä oman mukavuuteni tähden maailman laidalle. Ensimmäiset vuodet voi ihan hyvin lomailla vähän lähempänäkin.

Yhteistyössä