Hyvä reissaaja 876,
Olen itse reissanut reppumatkoilla ympäri maailmaa, joten mielipiteet tuskin tässä tapauksessa johtuu rajoittuneisuudesta ja suppeudesta. Mikään ei myöskään pelota. Meillä nyt vaan sattuu sinun kanssasi olemaan eri näkemys pienen vauvan hyvinvoinnista. Oletkohan itse ihan hieman rajoittunut ja suppea jos et sitä kestä?
Alkuperäinen kirjoittaja reissaaja876:
Tähän sanoisin että ei kai paljon matkaileva mitään pakettilomia käytä, hän osaa käyttää nettiä ja varata matkansa itse! Varsinkaan Thaimaan turistikohteisiin ei todellinen matkaaja eksy. Siellä käyvät harvemmin lomailevat ja juuri näitä pakettilomia suosivat.
Oh really... Teepä gallup esim. tällä palstalla Thaimaaseen reissaavista pikkulapsiperheistä ja kartoita, kuinka moni lähtee omatoimimatkalle muuhun kuin Thai-turistikohteeseen.
Tämä on vauvapalsta ja olen puhunut nimenomaan vauvan kanssa matkustamisesta. Todellako sinun vauvoillasi esim. 14-tuntinen lento sujuuu leikkien ja nauraen? Mahdat kuulua tässä onnelliseen vähemmistöön, jonka tilanne ei päde useimmilla. Jos sinun lapsesi ei ole saanut koneesta pöpöjä, ei se poista sitä tosiasiaa, että moni saa. Tämän voit tarkastaa vaikka lääkäriltäsi. Eihän sen tarvitse lentämistä estää, mutta on yksi huomioonotettavista asioista.
- aikuista puutteellisempi lämmönsäätelykyky eri ilmastovyöhykkeellä kuumassa ja kosteassa
-> järki käteen! Miten ne paikalliset lapset siellä pärjää? Voihan ajella ilmastoidulla vuokra-autolla ja ottaa hotellihuoneeseen ilmastoinnin? eikö?
Järki on kädessä, missäs sinun omasi on? Todella ihmeellinen tyyli sinulla. Varmaan ymmärrät, että thaimaalainen vauva on syntymästään sopeutunut ko. ilmastoon. Ei ehkä vastaavasti vetelisi suorilta päikkäreitä 20-asteen pakkasessa, kuten Suomessa joillain tapana. Kyse oli nimenomaan ilmastovyöhykkeen (kosteus JA lämpö) isosta erosta. Vauvan elimistön on aikuista vaikeampi sopeutua siihen. Toki voit viedä lapsen ajelemaan ilmastoidulla autolla ilmastoidusta hotellihuoneesta toiseen, mutta mitä pointtia sellaisessa matkailussa on kenellekään? Eikä auton ilmastointi nyt EHKÄ ihan nollaa ilmastoeroa.
- altistus eri bakteerikannalle
-> voi kamalaa, tulee varmaan aina tauti!!
Öööhh... niin. Jokainen ottakoon malaria, kurkkumätä ym. riskit omalla vastuullaan, vauvan nopeasti kuivattavista perusripuleista puhumattakaan. Jokainen harkitsee, mikä on omalle lapselle parasta.
- aikaerorasitus
--> tämäkin on aivan hirveä juttu, R-Y-T-M-I-Ä ei saa koskaan sekoittaa!!!
- ylimääräiset rokotukset
Et käytännössä pysty vastaamaan mitään järkevää useimpiin näistä kohdista. Onko käsite aikaerorasitus tuttu? Vauvalleenhan SAA tehdä melkein mitä tahansa, myös sekoittaa rytmit jos pitää sitä hyvänä. Ei perusvauva rytmien sekaantumisesta kauaa kärsi, tässä oli yritetty huomioida useampi tekijä, joiden yhteisvaikutuksena tropiikinloma on aika paukku ihan pienelle. Ole vapaasti toista mieltä jos haluat.
-> Yleensä yksi rokotus tai siten ei mitään. Kerran on annetu meidän lapselle 3kk aiemmin rokote kun olisi pitänyt.
Ai.. no jos teidän lapselle on annettu yksi rokotus aiemmin, niin sehän pätee sitten aina ja kaikilla. Mihin tarkalleen perustat tuon "yleensä yksi rokotus tai siten ei mitään"? Jos olet tällainen villi travelleri minä haluat esiintyä, niin jätätkö kylmästi vauvasi rokottamatta esim. jollain Botswanan kiertoajelulla vai miten käytännössä vältät rokotukset?
- rutiinien muuttuminen
--> Hei halooo? onko ketään kotona? rutiinia pitäisi uskaltaa rikkoa itse kunkin! Meillä ei vaikuta lapseen, jonkun lapseen voi vaikuttaakin.
Haloo sinulle myös. Onko linjoissa vikaa kun pitää haloota huudella? Ihan kotona ollaan joo, kiitos kysymästä. Väität, että rutiinia suorastaan PITÄÄ uskaltaa rikkoa. Ja kyse on siis vauvaperheistä. Voit itse rikkoa rutiinia ihan miten haluat, mutta et voi kertoa muille mitä pitää tai ei pidä tehdä. Vauvalle rutiinit ovat tärkeitä. Tässä tämä oli lueteltu yhtenä monesta tekijästä, joiden yhteisvaikutuksesta pitkä reissu on ihan pienelle rankempi kuin esim. hänen vanhemmilleen. Jos sinun lapsesi on täysin immuuni koko em. listalle, niin lämpimät onnittelut ja tervemenoa matkalle.
Vauvalle ei tropiikista tartu hihaan juuri muuta kuin parhaassa tapauksessa pöpöjä. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa.
--> Ei ehkä ihan pienelle vauvalle, hänelle on ihan sama missä on kunhan vanhemmat ovat lähellä ja on hyvä olla. Isompi lapsi kyllä jo saa matkalta muistoja yhteisestä mukavasta oleilusta.
Niin... ja koko viestini koski siis vauvan kanssa matkustamista. Että silleen.