1 (tai useamman) lapsen kotiäidit, gallupin tapaista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras

1. Minkäikäinen lapsi on?
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti?
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa?
4. Käykö miehesi töissä?
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin?
6. Haluaisitko töihin?
7. aatteko miehesi kanssa kotityöt?
8. Onko teillä aina siisti koti?
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä?
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti?
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin?
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin?
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt?
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi?

...kysymyksiä ois vielä vaikka kuinka.. ei oo pakko kaikkiin vastata..kertokaa oma tilanteenne..ois kiva lukea muiden kotiäitien ajatuksia!

omat vastaukset:

1. Minkäikäinen lapsi on? *tyttö 1v 2kk
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? *no ehkä just ja just, välillä tekee todella tiukkaa, välillä löytyy vähä ylimääräistä
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? *ois kiva siihen asti ainaki että lapsi täyttää 2v ..riippuu tilanteesta
4. Käykö miehesi töissä? *kyllä
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? *joskus joo
6. Haluaisitko töihin? *välillä on käyny mielessä että etsis jotain ilta-, vklopputöitä.
7. Jaatteko miehesi kanssa kotityöt? *minä teen suurimman osan kotitöistä
8. Onko teillä aina siisti koti? * ei todellakaan
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? *valitettavasti ei aina
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? *mun mielestä ei todellakaan, nykypäivänä yks 100 e lapsilisä on pieni raha
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? *ehkä pari krt/vkossa, mutta illanvietto ehkä 4krt/vuodessa ihan omasta tahdosta.
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? *valitettavasti en, useamminki vois
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? *tottakai voi olla mutta välillä tulee huono omatunto siitä että on vaan kotona ..vaikka varmasti lapselle paras vaihtoehto enkä siks toisaalta kadu tätä vaihtoehtoa ...
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? *ehkä useimmiten rahasta ihan viikottain tai just siitä kun "oon vaan kotona".

1. Minkäikäinen lapsi on? 2,5 ja 0,5 v

2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? joten kuten ei tässä mitään kovin suuri tuloisia olla

3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? ainakin niin kauan että nuorempi täyttää vuoden

4. Käykö miehesi töissä? käy

5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? en, en itse saa nukkua yhtään sen enempää öisin

6. Haluaisitko töihin? Välillä, kun mies pitää kesälomaa niin tarkoitus olisi muutama päivä silloin tällöin tehdä.

7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? Aika tasan menee, yleensä teen ruuan ja pesen pyykit, muut tekee jompi kumpi

8. Onko teillä aina siisti koti? ei tosiaan

9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? ei, teen sen että se on niin valmis kun tyttö herää päikkäreiltä. yleensä ½-1 sen jälkeen kun mies tulee kotiin

10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ei arvosteta ei

11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Aika harvoin, kaupoille joskus lähden yksikseni

12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Kyllä

13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? voi, saakin olla

14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? joo riidellään viikottain, aihe voi sitte olla melkein mikä tahansa,

1. Minkäikäinen lapsi on? 2v10kk
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Hyvin pärjätään
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? madhollisimman pitkään-vaikka loppuelämäni :D
4. Käykö miehesi töissä? Käy
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? En
6. Haluaisitko töihin? En todellakaan
7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? Teen mitä jaksan, mies tekee loput
8. Onko teillä aina siisti koti? Ei todellakaan
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? Ei aina
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ei arvosteta
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Kerran viikossa käyn
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Leikin ja paljon
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? Tottakai voi olla ja saa ollakkin
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? Ei riidellä, keskustelemalla selvitetään asiat

1. Yksi 1,5-vuotias. Kouluikäinen esikoinen.
2. Ihan kivasti pärjätään kuntalisän avulla. Olen yksinhuoltaja.
3. Tän vuoden loppuun oon ainakin. Sit rauhassa kattelen töitä. Lapsi on sit 2-vuotias.
4. Ei oo miestä.
5. -
6. En vielä. Sittenkin kun meen, ajattelin hakea vaan osa-aikasta ainakin aluksi.
7. No pakostakin minä teen kaiken :D
8. Onhan tuo silloin, kun lapset nukkuu :D Muuten on leluja pisin poikin. Muulla tavoin siistiä. Oon yökukkuja ja tykkään siivota öisin :)
9. No samaan aikaan aina syödään, että olisi, josko sellainen mies olisi :D
10. Täällä tosiaan saa kuntalisää. Ilman sitä joutuis joko todellaa kituuttaan tai hakeen sossusta rahaa... Näin pientä en tohtisi hoitoon pistää oli muiden mielipide mikä vaan sossussa käymiseen.
11. Hmm.... Ehkä kaksi kertaa vuodessa. Lapset eivät käy isällään koskaan.
12. Tietenkin leikin!
13. Joo mä oon ainakin aina väsynyt, mutta se johtuu siitä, että nukun liian vähän, kun en tohdi mennä nukkumaan, kun yö on mun ainutta omaa aikaa :)
14. Esikoisen kanssa riidellään päivittäin :)

1. Minkäikäinen lapsi on? Lapset ovat pian 7v täyttävä, 5v, 3.5v ja 2.5v.
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Sopivasti
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? Siihen asti kunnes nuorin täyttää 3v.
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? En
6. Haluaisitko töihin? Välillä, yleensä en, lasten sairastelu estäisi sen.
7. Jaatteko miehesi kanssa kotityöt? Minä teen päivisin ne mitä ehdin ja illalla tehdään loput yhdessä (lue. mies saattaa tiskata töistä tullessaan, muut on aika pitkälti silloin jo tehty).
8. Onko teillä aina siisti koti? No ei, pyrin että olis mutta ei se ole.
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? On yleensä.
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ei arvosteta pätkänvertaa. Näkeehän sen jo siitäkin, kumpi tienaa paremmin, kotiäiti vai työtön.
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Niin usein kuin haluan.
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Yleensä joo, aika paljon leikkivät keskenäänkin.
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? Tottakai, ihminen se on kotiäitikin.
Riitelenkö lasten vai miehen kanssa? Molempien, aiheet vaihtelevat.

1. Minkäikäinen lapsi on? 1 v 8 kk

2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Kohtalaisesti.

3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? Jos vaan ois/on mahdollista niin siihen saakka että kouluun lähtee.

4. Käykö miehesi töissä? Kyllä.

5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? Ei se aina joudu aamusin nousemaan, mutta en.

6. Haluaisitko töihin? En.

7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? Juu.

8. Onko teillä aina siisti koti? Ei. Ikinä.

9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? Ei. Ikinä. Ruoka tehdään kun mies on kotona, ennen töihin lähtöä ja töiden jälkeen, vuorotyö.

10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ei.

11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Kai pääsisin jos haluaisin, ei tee mieli edes kerran kuussa.

12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Joo.

13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? Voi, saa

14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? Melkein päivittäin, vähän mistä sattuu, varmaan siksi kö raskaushormoonit heittelee

1. Minkäikäinen lapsi on?3v ja 1v

2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti?ei kehumista

3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa?kunnes nuorin lähempänä 2vuotta

4. Käykö miehesi töissä?opiskelee

5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin?en, noustaan samoihin aikoihin

6. Haluaisitko töihin?Syksyllä tarkoitus lähteä

7. aatteko miehesi kanssa kotityöt?ei

8. Onko teillä aina siisti koti?ei todellakaan

9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä?ei,pikku kakkosen aikaan tehdään ruoka koska silloin saa rauhassa tehdä =)

10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti?no ei

11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin?Periaatteessa silloin kun haluan, mutta esim kk en ole käynyt harrastuksissakaan kun miehellä kovasti koulu hommia.

12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin?Tietenkin

13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt?SAA

14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi aika harvoin

1. Minkä ikäisiä lapset on? 4½v,2½v & 1v4kk
2. Pärjäättekö rahallisesti? Ihan hyvin
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? varmaan kun kuopus on jotain 2½-3v.
4. Käykö miehesi töissä? kyllä
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? EN!
6. Haluaisitko töihin? Kyllä, mutta viihdyn kotonakin. Oma aikana tulee vielä.
7. Jaatteko miehesi kanssa kotityöt? kyllä, tai molemmat tekee osuutensa. Viikolla siivous kuuluu enemmän minulle.
8. Onko teillä aina siisti koti? Ei. Ei ikinä tarpeeksi..
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? ei.
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? No ihan ok se on..ainahan sitä toivoisi lisää. Mutta en tee lapsia ja hoida niitä kotona KHT:n takia.
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? muutaman kerran vuodessa, pääsisin useamminkin mutta ei ole mitään tai ketään kenen kanssa tai kelle voisi mennä
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? toki, useasti
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? voi ja saa, ja varmasti jokainen meistä välillä onkin!
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? En riitele, miehen kanssa sana harkaa on harvoin. Omien vanhempieni kanssa on tullut viime aikoina enempi "riideltyä"

1. Minkäikäinen lapsi on?: 2v2kk

2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti?: Ihan mukavasti
pärjäillään taas, ei silti mitään rikkaita olla

3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa?: Aina

4. Käykö miehesi töissä?: Kyllä

5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin?: No enpä oiekastaan

6. Haluaisitko töihin?: Joo haluan ja pian alankin tekemään töitä täältä kotoa päin, nyt opiskelen kovaa tahtia

7. aatteko miehesi kanssa kotityöt?: No yleensä minä teen kotityöt yksin, mutta mies tykkää myös osallistua usein, varsinkin vkloppuisin.

8. Onko teillä aina siisti koti?: Suunnilleen, jos mun täytyy lukea koulujuttuja enemmän niin sitten saattaa olla vähän sekaista.

9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä?: Aina on, mies on niin nälkäinen kun tulee kotiin että ruoan on pakko olla valmista. Joskus jos on ihan liian kiireistä etten ehdi kokata soitan miehelle että tuo matkanvarrelta sapuskaa kotiin.

10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti?: Ihan perseestä, kotiäitejä ei arvosteta yhtään :(

11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin?: No en useinkaan, koulussa huilaan ja nautin olostani. Lapsenvahtia ei ole kuin 100 km päässä, silloin kun vanhempani ovat joskus täällä kyläilemässä niin lähden johonkin kavereiden kanssa. Lenkilläkin käyn pojan kanssa.

12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin?: Juu aina kun vain kerkeän.

13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt?: Saa olla väsynyt, ei tämäkään helppoa homma ole kun on uhmaikäisen kanssa kotona. Mies on antanut minun olla väsynyt silloin kun olen ja auttanut enemmän kotona. Kyllä tämä on ihan täyttä työtä eikä mulla ole ainakaan aikaa yleensä laiskotella. Joskus mies on väsyneempi niin minä yritän silloin kevittää hänen taakkaa.

14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? : Joskus harvoin, kinastellaan kuitenkin usein asioista. Yleensä remontti asioista tai epäkuntoisista autoista. Rahasta ei koskaan. Mies haluaa että olen pojan kanssa kotona ja minä myös. Lapsi on tärkein eikä raha.

1. Minkäikäinen lapsi on? 2,5 v
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Just ja just pärjätään..
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? Vaikka siihen asti kun menee kouluun.
4. Käykö miehesi töissä? Käy.
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin?En.
6. Haluaisitko töihin? Haluaisin.
7. Jaatteko miehesi kanssa kotityöt? Minä teen yleensä kaiken. Mies joskus harvoin jotain.
8. Onko teillä aina siisti koti? Yleensä on.
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? Ei aina.
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ei todellakaan!!
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Aina kun haluan sen jälkeen kun mies on töistä tullut.
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Leikin.
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? Voi ja saa.
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? Ei usein. Joskus ja sillonkin jostain pikkuasioista.

1. Minkäikäinen lapsi on? 4,5v ja n. 1v11kk.
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Pärjätään ihan ok
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? Syksyllä menen töihin, alkaa kotona oleminen jo riittää ja kaveritkin lähtevät töihin
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? En tunne, koska herään ja nousen joka päivä ennen miestä, mies on aamu-uninen
6. Haluaisitko töihin? Haluaisin ainakin välillä
7. Jaatteko miehesi kanssa kotityöt? Toisinaan
8. Onko teillä aina siisti koti? No ei tosiaankaan
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? On, syön lasten kanssa ennen kuin mies tulee töistä
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Riittämätön, ei arvosteta, kuten ei muitakaan tuottamattomia hoitoalan ammatteja
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Kerran viikossa jumppaan, joskus shoppailemaan ja kerran kuussa mammailtaan
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Kyllä leikin tai pelaan yms, touhuilua tain yhdessä ruuanlaittoa
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? Saa olla ja varsinkin jos ei saa yöllä nukkua lasten takia
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? Ei kovin usein, mutta joskus kotitöiden tekemisestä tulee riitaa

1. Minkäikäinen lapsi on? 10 kk

2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Kohtalaisesti.

3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? varmaan 3 v asti
4. Käykö miehesi töissä? Ei

6. Haluaisitko töihin? En.

7. jaatteko miehesi kanssa kotityöt? noin 70/30

8. Onko teillä aina siisti koti? yleensä juu
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? Ei

10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ei.

11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Pääsen aina kun haluan, mutta harvoin yksin lähden. Vauva kulkee mukana

12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Tietysti

13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? Saa olla

14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? Harvoin riidellään. En edes muista milloin viimeksi tai mistä. Pieniä, tyhmiä juttuja joskus

1. Minkäikäinen lapsi on? 1,5v ja 3v
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? hyvin
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? nuorimmaisen täytettyä 3v
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? en
6. Haluaisitko töihin? en tällä hetkellä
7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? joitain, mutta suurimman osan minä teen
8. Onko teillä aina siisti koti? ei
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? ei aina
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? ei todellakaan! summa on erittäin pieni
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? niin usein kun vaan haluan, mies hoitaa lapsia silloin. (käyn tosi harvoin)
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? en leiki, leikkivät pääsääntöisesti keskenään
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? voi olla ja saa olla!
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? rahasta, jos sattuu tilanne että joudutaan kitkuttamaan

1. Minkäikäinen lapsi on? 2v3kk ja 6 kk

2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Ihan kohtuullisesti, ei valittamista

3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? Siihen kun nuorinkin menee kolmannelle. Ei vaan tuu onnistumaan, tai pitäisi irtisanoutua enkä uskalla.

5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? No en, kaikki me noustaan yhtä aikaisin. Lapset on aamuvirkkuja.

6. Haluaisitko töihin? En. Pääsisin kyllä jos haluaisin, kun on vakipaikka.

7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? Joo.

8. Onko teillä aina siisti koti? Ei valitettavasti. Ollaan laiskoja siivoomaan.

9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? Mies tekee sen edellisenä iltana, joten on ;)

10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Pienihän se on. Eli ei arvosteta.

11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? 2 krt viikossa olen pyrkinyt menemään kahville tai jumppaan.

12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Kyllä, ja paljon.

13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? No tottakai. Vähemmän mä meillä nukun kun mies. Minä kun nousen yölläkin.

14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? Eipä juuri koskaan. Ei meillä ole mitään riideltävää.

1. Minkäikäinen lapsi on? 1v,3v ja 5v (plus kaksi kouluikäistä)
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? ihan hyvin
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? siihen asti ainakin kun kuopus on 3v,ellein pidempääkin.
4. Käykö miehesi töissä? Kyllä
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? en,koska herään joka aamu samaan aikaan miehen kanssa
6. Haluaisitko töihin? tavallaan joskus käy mielessä,yleensä kyllä viihdyn kotona
7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? ei
8. Onko teillä aina siisti koti? ei aina,esim.jos sairastellaan paljon,mutta pyrin pitämään kotimme suht siistinä
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? ei aina
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? no,eihän sillä rikastumaan pääse,mutta ihan hyvä että edes jotain maksetaan.
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? en koskaan
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? kyllä
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? voi ja saa,ihmisiä ne on kotiäiditkin vaikkeivat työssä käykään.
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? joskus,omasta ajasta ja nukkumisesta

- 7kk, toinen matkalla maailmaan.

- Laskut saadaan maksettua ja päivittäistavarat hankittua.. Eli mielestäni ihan hyvin.

- Siihen asti kun pienempi täyttää kolme..

4. Käykö miehesi töissä?

- Kyllä

5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin?

- En koskaan :D

6. Haluaisitko töihin?

- En ainakaan omaan työhöni..

-Kyllä

- Ei

- Usein.

- Eeeei.

11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin?

- Harvoin.

- Kyllä

- En tiedä..

- Harvoin riidellään. Keskustellaan asioista ettei tarvitsisi riidoiksi äityä.

1. Minkäikäinen lapsi on? 1v2kk
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? kohtuullisesti
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa?mahd. kauan
4. Käykö miehesi töissä? juu
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? en, herään usein aikaisimmin kuin mies
6. Haluaisitko töihin? välillä
7. jaatteko miehesi kanssa kotityöt? osittain, minä laitan ruuan, leivon, pesen pyykit. yhdessä siivotaan ja mies tekee pihahommat
8. Onko teillä aina siisti koti? kohtuu siisti
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? ei
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? ei todellakaan arvosteta!
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? pääsisin usemmin, nyt 1-2krt/kk
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? juu
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? voi ja saa. Ja meillä jopa mies ymmärtää sen :)
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? harvoin riidellään, ei koskaan rahasta tms. Ehkä ajankäytöstä tulee erimielisyyksiä

Poika 1v9kk

Ihan hyvin

Kolmeen ikävuoteen. Pitempäänkin, jos saadaan toinen sillai sopivasti. Mulla ei o kiire päätoimisen työskentelyn pariin, mut osa-aikasesti voisin vähän tehdä.

4. Käykö miehesi töissä?
Tällä hetkellä on lomautettuna, mut muutoin kyllä.

En. Yleensä en itekään saa nukkua kovin paljoo pitempään.

6. Haluaisitko töihin?
Tällä hetkellä en.

7. Jaatteko miehesi kanssa kotityöt?
Tietysti. Sillon ku miehellä on töitä hoidan suurimman osan kotitöistä.

No ei! :ashamed: Perussiistinä koitan kyllä pitää, mut aina ei jaksa panostaa täysillä.

Ei, koska ei tarvita aina kahta lämmintä ruokaa päivässä. Tarvittaessa kokkaan, mut yleensä vasta miehen kotiuduttua. Lapselle laitetaan kyllä kaks lämmintä ruokaa... Joko edellispäivästä tai sit purkista. Ite syön lounaan pojan nukkuessa.

Onhan se tosi pieni... Ei mun mielestä o arvostusta osoittava.

Vaihtelevasti. Ostoksille meen yleensä yksin aina ku mahdollista. Riippuu tilanteesta, samoin ku miehen omat menot. Meillä ei kummallakaan o sellasia säännöllisiä tiettyyn aikaan sidottuja menoja.

Tietysti! Luetaan myös yhdessä.

Tietysti saa.Minkäs sille väsymiselle mahtaa, jos tilanteessa ei o mahdollista levätä riittävästi. Ei me koneita olla.

Pientä kinaa tulee aika usein, isompia riitoja harvoin. Omasta ajasta yms lähinnä ja syy riitoihin löytyy yleensä väärinkäsityksestä tai siitä, että jompi kumpi ei o hoksannu jotain asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
4. Käykö miehesi töissä?
6. Haluaisitko töihin?

...kysymyksiä ois vielä vaikka kuinka.. ei oo pakko kaikkiin vastata..kertokaa oma tilanteenne..ois kiva lukea muiden kotiäitien ajatuksia!

omat vastaukset:

1. Minkäikäinen lapsi on? *tyttö 1v 2kk
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? *no ehkä just ja just, välillä tekee todella tiukkaa, välillä löytyy vähä ylimääräistä
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? *ois kiva siihen asti ainaki että lapsi täyttää 2v ..riippuu tilanteesta
4. Käykö miehesi töissä? *kyllä
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? *joskus joo
6. Haluaisitko töihin? *välillä on käyny mielessä että etsis jotain ilta-, vklopputöitä.
7. Jaatteko miehesi kanssa kotityöt? *minä teen suurimman osan kotitöistä
8. Onko teillä aina siisti koti? * ei todellakaan
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? *valitettavasti ei aina
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? *mun mielestä ei todellakaan, nykypäivänä yks 100 e lapsilisä on pieni raha
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? *ehkä pari krt/vkossa, mutta illanvietto ehkä 4krt/vuodessa ihan omasta tahdosta.
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? *valitettavasti en, useamminki vois
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? *tottakai voi olla mutta välillä tulee huono omatunto siitä että on vaan kotona ..vaikka varmasti lapselle paras vaihtoehto enkä siks toisaalta kadu tätä vaihtoehtoa ...
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? *ehkä useimmiten rahasta ihan viikottain tai just siitä kun "oon vaan kotona".

1. Minkäikäinen lapsi on? 1v7kk ja 3kk

2. Pärjäättekö rahallisesti hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Sen verran hyvin että ei ole hätää

3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? niin pitkään ku vaan voi

4. Käykö miehesi töissä?käy

5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? välillä, siksi hyvitän hänelle tekemällä eväät ja kahvit aamuksi

6. Haluaisitko töihin? suoraan sanottuna en

7. jaatteko miehesi kanssa kotityöt? viikonloppuisin

8. Onko teillä aina siisti koti? melkein, lasten leluja lukuun otamatta

9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? on

10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? ei

11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? aika harvoin, kerran kuussa

12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? kyllä, ehdottomasti

13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? saa olla

14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? välillä on jaksoja että ruoan laittokin saa riidan aikaseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
10kk,3v,9v
Pärjätään hyvin
En ole vielä ihan varma asiasta
4. Käykö miehesi töissä?
käy
en
6. Haluaisitko töihin?
Välillä joo
jaetaan
on
on,joskus mies tekee kun tulee
ei
Harrastukset päivittäin(sali,lenkki yms)pääsen kavereiden kanssa aina kun tahdon
leikitään
saa olla14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi?
tosi harvoin

1. Minkäikäinen lapsi on? 2 ja 4
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? kohtalaisesti
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? 3v asti
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? en (vuorotyöläinen)
6. Haluaisitko töihin? kyllä
7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? ei pahemmin
8. Onko teillä aina siisti koti? ei
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? ei. Vuorotyön takia tulee sellaisena aikana kotiin, että saatetaan jo olla yöunilla yms.
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ihan hyvä
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Silloin kun itse haluan
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Kyllä
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt?Kyllä
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? ei kovin usein. Mies on kotihommissa tosi laiska ja ei korjaa jälkiään.

1. Minkäikäinen lapsi on? 10, 5, 7, 10kk
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Hyvin pärjätään.
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? Katsotaan nyt. Suunnitelmissa ei ole tarhaan viemistä lähi vuosina. Voisin hyvinn hoitaa vaikka koulu ikäiseksi asti kotona.
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? En. Herään aikaisemmin kuin mieheni.
6. Haluaisitko töihin? Töissä olemisessa on omat puolensa. Kotona olemisessa omansa.
7. Jaatteko miehesi kanssa kotityöt? Päävastuu on mulla, mutta ei mieheni todellakaan pakoile kotitöitä. Pesee pyykkiä ja luuttuaa lattioita ahkeraan.
8. Onko teillä aina siisti koti? No ei tod. ole. Ikävä kyllä.....
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? Ei. Mies saattaa tulla kotiin aikaisemmin laittamaan ruokaa. Tykkää ruuan laitosta.
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ei todellakaan arvosteta.
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Yleensä silloin kun haluan. Miehen työt kyllä rajoittavat eika tehokkaasti arki menoja.
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? Kyllä.
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? Tietenkin. Miksei saisi?
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? Ei riidellä usein. Ja jos riidellään niin ihan hölmöistä asioista kuten "kenen syy se nyt taas olikaan että myöhästyttiin isomummon synttäreiltä....??"

1. Minkäikäinen lapsi on? Poika 5v, poika 2v9kk, tyttö 1v3kk
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? Kohtailaisen hyvin
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? Mielelläni olisin niin kauan, että kuopus aloittaa koulun, mutta ei taida olla mahdollista.
4. Käykö miehesi töissä? Iltatöissä (opiskelija)
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? En, herään itse lasten kanssa samaa aikaa, jos en aiemmin.
6. Haluaisitko töihin? En vielä.
7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? Minä hoidan kodin, koska mies on klo 8-21 koulussa ja töissä. Mies kyllä viikonloppuisin tekee ruokaa, pyykkää tms, joten ei ole onneton näissä asioissa.
8. Onko teillä aina siisti koti? Perussiisti.
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? On.
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Ei tarpeeksi.
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? Tosi harvoin.
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? En kamalasti, koska lapsista on jo seuraa toisilleen.
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? Voi ja saa.
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? Erittäin harvoin. Jos riidellään, niin yleensä ne koskevat miehen liiallista opiskelua (ajaa itsensä loppuun, kun ei osaa vain olla joskus).

1. Minkäikäinen lapsi on? vauva 1,5kk ja 5v osa-aikaa kotihoidossa
2. Pärjäättekö rahallisesti ..hyvin/huonosti/hyvin huonosti? pärjätään ok
3. Kuinka kauan haluaisit olla kotona lapsen kanssa? siihen asti kun nuorimmainen on noin 2v
4. Käykö miehesi töissä? jep
5. Tunnetko huonoa omaatuntoa kun miehesi joutuu aikaisin aamulla nousta töihin? en, oon enemminkin kateellinen
6. Haluaisitko töihin? kyllä!
7. aatteko miehesi kanssa kotityöt? Joo
8. Onko teillä aina siisti koti? Ei todellakaan
9. Onko ruoka aina valmiina miehesi tultua kotiin töistä? Lähes aina
10. Mitä mieltä kotihoidontuesta ..arvostetaanko kotiäitejä rahallisesti? Asiat on kuitenkin aika hyvin, moniin muihin maihin verrattuna
11. Kuinka usein pääset itse (yksin) "huilaamaan", esim. kaverille kahville, illanviettoon tai harrastuksiin? vähintään 1X viikossa 3,5h
12. Leikitkö lapsesi kanssa päivittäin? joo, riippuu päivästä ja omasta väsymyksen tasosta miten paljon
13. Voiko/saako kotiäiti olla väsynyt? saa, kotona on rankempaa kun töissä
14. Riitelettekö koskaan/usein, mistä/miksi? viime aikoina vähemmän, molemmat yrittää venyä, kun näkee, että kummallakin on tällä hetkellä aika rankkaa

Yhteistyössä