1,5 -vvuotias ja imetyksen lopetus: vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurorakissanminttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aurorakissanminttu

Vieras
Eli lapsonen on nyt reilu 1 ja puoli vuotias. Täysimetys 6 kk ja sen jälkeen lapsentahtinen imetys. Nyt haluaisin lopettaa imetyksen. Vielä syödään aika paljon: aamulla ja illalla ja välillä myös päivän mittaan. Kovasti on tissi mieleen ja ei huoli pulloa vaikka kuinka tyrkytän. Mukista ei juo ollenkaan... Eli mitenkähän tämän saisi lopetettua, onko joku kokeillut esim. kalanmaksaöljyä rinnoille tms.

Olen saattanut olla 3 päivää työmatkalla ja toivonut, että nyt loppui maito, vaan ei...

Minusta ei olisi laittamaan rintoihin pahaa makua. Lopettaa voi ihan niinkin, että ei vain anna tissiä. Sanoo vaikka ensin, että vain nukkumaan mennessä saa tissiä. Ja sitten jossain vaiheessa lopettaa senkin.

Kyllä kai lapsi jostain muustakin juo kuin tisseistä, jos kolme päivää pärjännyt ilman?

Ei mulla ole vinkkiä antaa mutta tulin vaan kehumaan hienosta ja pitkästä imetyksestä!

Meillä neiti lopetti tissittelyn samassa iässä siten että ensin otti enää ilta- ja aamuhörpyt mutta muuten joi mukista ja lopulta imetys loppui kun meillä oli muutto ja lapsi pari yötä peräjälkeen mummolassa hoidossa eli ei saanut tissiä ja sit ei enää kaivannut kotiin tullessa. Liekö uusi kotikin laittanut vähän pasmat sekaisin.

[QUOTE="minä";24982073]Minusta ei olisi laittamaan rintoihin pahaa makua. Lopettaa voi ihan niinkin, että ei vain anna tissiä. Sanoo vaikka ensin, että vain nukkumaan mennessä saa tissiä. Ja sitten jossain vaiheessa lopettaa senkin.

Kyllä kai lapsi jostain muustakin juo kuin tisseistä, jos kolme päivää pärjännyt ilman?[/QUOTE]

No, minusta ei ole huudattamaan lasta. Olen yrittänyt johdattaa mielenkiinnon muualle ja sanonut, että ei nyt, mutta siitä syntyy iso parku. Itse ajattelin, että tuollainen konkreettinen paha maku tai vaikkapa sitten laastari (kiitos vinkistä, tuo on muuten hyvä, että ensin toinen ja sitten toinenkin tissi tulee pipiksi, ikään kuin pehmeä lasku)...

Siis tarkennus: lapsi ei juo mistään muusta kuin tissistä silloin kun olen itse paikalla. Muulloin tietenkin, kolmessa päivässä taitaisi kuivua jo aika pahasti.

No, minusta ei ole huudattamaan lasta. Olen yrittänyt johdattaa mielenkiinnon muualle ja sanonut, että ei nyt, mutta siitä syntyy iso parku.

Meillä ainakin tisseistä on tullut tuossa iässä niin tärkeä asia lapselle, että mielummin kestäisin pahan mielen kieltämisen seurauksena, kuin aiheuttaisin järkytyksen muuttamalla rakkaat tissit kertarysäyksellä äärimmäisen pahanmakuisiksi. Tuo laastarihomma menee vielä minunkin ymmärrykseeni, eikä kuulosta niin järkyttävältä.

Noin pidemmän päälle on hyvä kyllä oppia kieltämään lapselta joitain asioita silläkin uhalla, että lapsi pahoittaa mielensä. Ja jos kerran sanoo, että ei nyt, niin se on sitten ei nyt, eikä ehkä kuitenkin kun sinulle tuli itku.

Itse lähdin puoleksi viikoksi lomalle, kun laps oli 1v 3kk. Ku tulin, niin olipas kiukkunen tyttö vastassa. Ja paidan kaulusta repimässä. Sanoin vain, että enää ei tissiä tule. Iso tyttö jo ja isot tytöt ei ime tissiä. Muutaman päivän kiukutteli ja jakso kerjätä, mutta kun en antanut, niin loppuhan se sitten. Siis imetys loppu kuin seinään.

[QUOTE="minä";24982155]Meillä ainakin tisseistä on tullut tuossa iässä niin tärkeä asia lapselle, että mielummin kestäisin pahan mielen kieltämisen seurauksena, kuin aiheuttaisin järkytyksen muuttamalla rakkaat tissit kertarysäyksellä äärimmäisen pahanmakuisiksi. Tuo laastarihomma menee vielä minunkin ymmärrykseeni, eikä kuulosta niin järkyttävältä.

Noin pidemmän päälle on hyvä kyllä oppia kieltämään lapselta joitain asioita silläkin uhalla, että lapsi pahoittaa mielensä. Ja jos kerran sanoo, että ei nyt, niin se on sitten ei nyt, eikä ehkä kuitenkin kun sinulle tuli itku.[/QUOTE]

Meillä on tässä sitten erilaiset näkemykset asiasta. Kestä sinä mieluummin paha mieli kieltämisen seurauksena, minä valitsen tämän toisen tavan. Meillä rakkaat tissit saavat ensin laastaria ja jos se ei tepsi, niin ehkä hieman pippuria päälle.

Kasvatuskeinoja en enempää kaivannutkaan. Osaan kyllä kasvattaa lasteni :)

Jäinpä muuten miettimään, miksi on järkyttävämpää, että tissi maistuu pahalle kuin sanoa ei ja huudattaa lasta. Mutta ihmisiä on erilaisia, onneksi! Ja monelaisia teitä kulkea :)

[QUOTE="vieras";24982162]Itse lähdin puoleksi viikoksi lomalle, kun laps oli 1v 3kk. Ku tulin, niin olipas kiukkunen tyttö vastassa. Ja paidan kaulusta repimässä. Sanoin vain, että enää ei tissiä tule. Iso tyttö jo ja isot tytöt ei ime tissiä. Muutaman päivän kiukutteli ja jakso kerjätä, mutta kun en antanut, niin loppuhan se sitten. Siis imetys loppu kuin seinään.[/QUOTE]

Kiitos. jos ei pippuri, kalanmaksaöljy ja laastari auta, niin taidanpa sitten tehdä pienen tripin ja yrittää sitäkin. Itsellä on vain aina ollut niin kova ikävä, että läheisyys on tuntunut vain hyvältä. Mutta jos nyt oikein orientoidun lopetukseen, niin siitähän se lähtee.

Jäinpä muuten miettimään, miksi on järkyttävämpää, että tissi maistuu pahalle kuin sanoa ei ja huudattaa lasta.

Oma näkemykseni on, että tuossa iässä tissit ovat paljon muutakin kuin ruokaa. Ne tuovat turvaa ja hyvää oloa pahaan oloon. Se, että äiti kieltää ottamasta tissejä, ei tee itse tisseistä petollisia, vaan on vain yksi asia muiden joukossa, jota äiti vähitellen alkaa rajoittamaan. Tissistä voidaan näin luopua vähitellen ja lapsi itsekin kypsyy ajatukseen. Jotenkin näen, että perusturva järkkyy, jos yllätyksenä se, mikä on ollut maailmassa melkein tärkeintä, viedään lähes väkivallalla pois.

Vähän kärjistetysti voisi sanoa, että jos miehen pitäisi jättää minut, niin mielummin kuulisin sen mieheltä ja surisin asian hänen kanssaan, kuin että mies yhtenä iltana yhtäkkiä hakkaisi minut ja lähtisi kävelemään ja asia olisi sillä selvä.

Mutta siinä asiassa olen ehdottomasti samaa mieltä, että äiti on se, joka tietää ja tuntee oman lapsensa ja pystyy vaistoamaan, mikä on oman lapsen kannalta paras vaihtoehto. Äiti myös tietää, mikä on oman lapsen suhde tisseihin. Näkemykseni perustuu omiin tuntemuksiini oman lapseni kanssa.

Lopetin viime viikolla 1v9kk kaksosten imetyksen. Aamulla vaan päätin että se oli siinä, laitoin laastarit rintoihin ja ilmoitin että maito on loppu ja rinnat vähän kipeät. Meillä nuo on olleet ihan mahdottomia tissimaakareita, söivät öisinkin monta kertaa :) Odotin että siitä tulee todella vaikeaa, mutta mitä vielä, kaikki mennyt todella hyvin. Sylissä annoin heidän kurkata rintoja, antaa halutessaan iltapusun jne. Onkohan nyt kuudes päivä, tyttö vielä tänäänkin nukkumaan mennessä tahtoi kurkata onko siellä vielä laastari ja antaa suukon, varsinaista vinkumista rinnan perään ei ole ollut kuin muutaman kerran ja sekin ekana päivänä.

Tuon ikäinen ymmärtää kuitenkin jo puhetta, selittämistä ja meillä ainakin noiden mielestä oli ihan hirmu hauskaa tuo laastari juttu, nauratti ja naurattaa edelleen heitä. Kaveri laittoi vastaavassa tapauksessa muumilaastarit, ja se vasta oli ollútkin haustaa; Muumit muuttaneet tisseihin asumaan :)

Tsemppiä!

Yhteistyössä