Imetyksen lopetus asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Hei hyvät kanssa äidit, neuvokaa tätä äitiä että kuinka saan imetyksen lopetettua??
Lapsi tulee parin päivän päästä 1v ja juo jo rasvatonta maitoa ruoan kanssa ja syö raejuustoa ym joten imetys ei ole enää kuin pelkkä tapa vain nukkumaan mennessä ja ÖISIN!!
Olen kokeillut yöllä antaa normimaitoa nokkamukista, vettä nokkamukista, tuttia (jota ei muutenkaan syö), syliä, silitystä, laulua.. mutta mikään muu ei kelpaa kuin tissi.
Alkaa käydä jo hermon päälle kun öisinkin herätään sen 1-2h välein vähän maitoa ottamaan. Ja esim autoon nukahtaminen on yhtä tuskaa kun ei osata nukahtaa ilman maitoa!:(
Olen yh joten ei oo mahdollisuutta että esim isi menis yöllä nukuttamaan ym..
Ja toinen juttu ois vielä että miten saisin lapsen omaan sänkyynsä nukkumaan? Se ei kyllä nyt ole niin ajankohtaista, jos tän imetyksen sais eka lopetettua ja sitten sen jälkeen sinne omaan sänkyyn..

kannattaa sinne omaan sänkyyn laittaa..siinä kun makoilet tissien kera vauvan vieressä niin havahtuu ja tahtoo syödä.

Omaan sänkyyn laitat silleen, että vaikka ensin tarjoot maitoa, ja hereillä olevan lapsen pistät sinne. Silittelet, pidät kättä vaikka pepun päällä, ja olet vaan siinä.

Ensiin lapsi toki protestoi, mutta kun vaan sinnikkäästi laitat takaisin makuulleen ja olet läsnä, niin pikkuhiljaa ymmärtää että tissiä ei tule.

Tsemppiä!

Meillä just lopetettiin viikko sitten yöimetykset ensin ja on ollut ihana nukkua läpi koko yön. Ensin meni pari yötä, kun laps itki ihan mahdottomasti ja isä hyssytteli uneen. Siitä parin yön jälkeen kokeiltiin jo niin, että minä hyssyttelin (parkuhan siitä tuli, kun tuoksuin maidolta) ja nyt 10 päivää myöhemmin nukkui jo koko yön ihan hienosti aamuun :) Parkua tulee alussa. Pari tuntiakin voi kestää ennenkuin vesseli nukahtaa, mutta kyllä se oppii, ettei sitä maitoa parkumalla saa.

Meillä vaan kun ei oo sitä mahdollisuutta että isi nukuttais yöllä takas.. vaan siitä juurikin tulee lapselle itku kun maito tuoksuu muttei sitä saakkaan..
Mutta pitänee kokeilla tuota ensin pinnasänkyyn juttua, muutaman kerran oon kokeillut laittaa mutta ihan hysteerisenä alkaa itku ja on ihan peloissaan lapsi, syliin kun otan niin ihan tarrautuu kiinni eikä meinaa millään päästää irti.:(

En tiedä onko kukaan kokeillut, olisiko toimiva keino jos antaisin lapsen vaikka kahdeksi yöksi mummille hoitoon.. siellä kun ei olisi maitoa tarjolla niin ehkä olisi helpompi ymmärtää ettei maitoa myöskään tule..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tiedä onko kukaan kokeillut, olisiko toimiva keino jos antaisin lapsen vaikka kahdeksi yöksi mummille hoitoon.. siellä kun ei olisi maitoa tarjolla niin ehkä olisi helpompi ymmärtää ettei maitoa myöskään tule..

Hyvä idea, jos mummilla on kärsivällisyyttä vauvaa nukuttaa.

Lopetin tytöltä yöimetyksen kun oli vähän alle 1v. Olin ollut illan poissa ja mies oli laittanut tytön nukkumaan (nukumme edelleen perhepedissä) tulin kotiin ennen puolta yötä ja heti havahtui ja halusi tissille. Päätin vain silloin että on tähänkin asti pärjännyt ilman pärjää myös loppu yön ja selitin tytölle rauhallisesti" Ei tissiä yöllä, yöllä nukutaan." Tunnin verran tyttö meuhkasi sängyllä ja itki pettymystään tyynyyn. Välillä tuli tökkimään mua ja sanoi kysyvästi "titti". Rauhallisesti vastasin aina saman ja juttelin että viereen saa kuitenkin tulla nukkumaan. Lopulta rauhoittui ja kömpi kainaloon tuhisemaan. Seuraavan kerran kun heräsi, riitti että sanoi kerran "Ei tissiä yöllä nyt nukutaan" ja silitteli vähän niin nukahti takaisin. Seuraavana yönä ei enää ollut samanlaista huuto/pettymyskohtausta.
Taantuma yö tuli tosin n. viikon päästä, mutta jäi tytön puolelta yhteen kokeilu kertaan tyliin, joskos sittenkin... ;)
En kokenut huutoyötä vaikeaksi koska tiesin ettei tytöllä ollut varsinaisesti mikään hätänä, vaan hän itki pettymystään siitä ettei saanutkaan tuttua tissiä.

Mun poika on vasta 9kk,mutta just tällä viikolla oon lopettanu imetyksen.. pojalla allergioita jotka siis vaikuttaa mun ruokavalioon joten osin siksi lopetin. Korviketta on juonu pullosta jo monta kuukautta,joten se ei sinänsä ollu ongelma. Tein niin että ensin totutin nukahtamaan ilman maitoa (tai siis niin että tissin/pullon jälkeen kun oli melkein unessa niin vein omaan sänkyynsä ja nukutin sinne.) sekä päivällä että illalla. Sit lopetin päiväimetykset korvaamalla n viikon välein aina yhen imetyksen lisää pullolla. Sitten kun oltiin päästy siihen että ei syö tissiä päivällä ja nukahtaa illalla omaan sänkyyn niin alko oikeastaan itse nukkua paremmin. Nyt on 5 yötä nukkunu omassa sängyssä (aiemmin kun ei yöllä enää rauhottunu omaan sänkyyn niin otin meiän väliin) ja herää 1-2 kertaa yön aikana,niistä toisella kertaa syö korviketta. Pyrin antamaan pullon mahd myöhään eli ekan kerran kun herää niin yritän silitellä takas uneen ja se on onnistunutkin. Sit kun tokan kerran herää niin jos tuntuu ettei rauhotu annan pullon. Viime yönä annoin pullon vasta 5.30 aamulla,jee! Toiveissa olis Päästä yösyömingeistä eroon kokonaan tässä seuraavien viikkojen aikana..

Meillä lopetettiin tissittely 1v4kk iässä. Pidempäänkin olisi varmaan mielellään syönyt, neiti kerjäsi välillä itsekin "titti titti" ja etenkin illalla maistui. Muusta kuin mukista ei ole muuten juonut maitoa, pullo tai edes nokkamuki ei ole kelvannut. Sain sitten antibioottikuurin, jonka aikana ei saanut imettää (unohdin kertoa lääkärissä) joten ajattelin että nyt on ajankohtaista sitten lopettaa imetyskin. Yöt meillä olivat katkonaisia, tyttö nukkui levottomasti (nukkuu vieressä). Tuon ikäisellä on kuitenkin se hyvä puoli, että ymmärtää jo aika paljon. Aiemmin heräili parin tunnin välein ja kerjäsi tissiä silloinkin, mutta tuohon yöheräilyyn tepsi se, että illalla sanoin, että aamulla seuraavan kerran sitten, nyt tissi nukkuu, kun kaikki muutkin nukkuvat. Pari yötä heräili, mutta sitten oppi ettei yöllä tipu mitään, aamulla vasta. Tuohon sitten tuli se antibioottikuuri ja totesin illalla, että nyt on maito loppunut, ei ole enää, tissi on tyhjä (salassa sitten jouduin muutaman kerran ne lypsämään tyhjiksi..). Muutamia kertoja pyysi tissiä, etenkin iltaisin, mutta hyvin ymmärsi asian. Näytti omia tyhjiä käsiään ja sanoi "oppu" :) Oletin, että olisi ollut tosi vaikeaa, kun on ollut tosi tissitakiainen, mutta menikin ihan hyvin. Ja kun tissittely loppui sängyssä, nukkuu nyt tosi sikeästi 12h yöunia. Nukkuu sitten omassa sängyssään tai meidän keskellämme.

Kaikki konstit kokeilleena, päädyin ehkä siihen rajuimpaa konstiin. Sinappiin. Mutta sen avulla lapsi lopetti imemisen. Kaksi päivää kinus ja sitten ei halunnut edes kokeilla.

Kiitti vastauksista! Pitänee rueta urakalla nyt sitten öisinkin vaan silittelee ja sylittelee, eiköhän se siitä! Muutaman yönhän se varmasti kiukuttaa mutta jospa neiti sitten luovuttais.=)
Tai sitten kokeilen sitä mummille pariks yöks, hän ainakin on ihan innoissaan kun vihdoin sais tytön yökylään!

Yhteistyössä