Imetyksen lopetus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuvakaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuvakaipaava

Vieras
Milloin olette lopettaneet imetyksen? Miten se sujui?

Meillä on nyt 1v2kk ikäinen tyttö, jota imetän enää iltaisin. 11kk iässä jätin yösyötöt (niitä oli monia), 1v iässä jätin päiväsyötöt ja kuukausi myöhemmin aamusyötönkin. Niiden lopetus sujui hyvin. Mitä nyt yhtenä aamuna kaipasi maitoa mutta siihen se sitten jäi. Mutta iltatissi on tytölle todella rakas ja tärkeä. Miten eroon siitä? Alkaa kai olla jo sen ikäinen, että lopettaa pitäisi. Oli tarkoitus jättää 1v iässä koko imetys mutta rinnat ei kestäneet kerralla lopettamista. Nyt ei enää ole tukoksia/valumisia jne. Minulla ei periaatteessa ole kiire. Jotkut muut kummastelevat, että vieläkö. Oikeastaan ovat kummastelleet jo pitkään. Mietin vain, että onko lopettaminen vaikeampaa mitä enemmän tulee ikää? Minulla on tulossa yhdelle illalle meno, enkä ole kotona tytön nukkumaanmeno aikaan. Olisikohan tähän hyvä lopettaa vai onko lempeämpää niin, että on itse kotona tarjoamassa kuitenkin syliä ym. Tytöllä on myös kova eroahdistus minusta, paheneekohan se imetyksen loputtua.

Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia :)

Mulla samantapainen tilanne kuopuspoikamme kanssa. Itse tein "kylmän" ratkaisun ja laitoin isän nukuttamaan lasta noin viikon verran. Kahtena ekana iltana lähdin lenkille lapsen uniaikaan ja sen jälkeen olin muuallatalossa. Ensimmäisenä aamuna poika tuli taputtamaan paidan päältä rintaa ja sanoi maitoa. Koska oli aamu, totesin vain, että aamulla maito juodaan kupista ja poika tyytyi siihen. Vieroitus meni siis tosi kivuttomasti.

Maitolaituri.fi
tää kaksplussa ei ole oika paikka imetyskeskusteluun, täällä nimittäin on kahta lajia:

1)Fanaatikkoja, jotka tahtoo et imetät aina vaan ja paha/itsekäs olet jos et niin tee.
Ja
2)Fanaatikkoja, joiden oma imetys ei ole onnistunut syystä tai toisesta, ja jotka haluavat toitottaa myös oppejaan kaikille jotta voisivat lakata syyllistymästä fanaatikko tyyppi 1 jutuista.

Niiden 40 epäasiallisen kommentin (siis joissa ei ole tietoa eikä totuutta kun asioita täytyy aina kärjistää suuntaan tai toiseen) on ehkä 4 asiallista.

Maitolaituri.fi

Mä oon vierottanut kaksi lasta 1v4kk iässä. Kumpikaan ei ole muistini mukaan kysellyt koskaan tissin perään. Esikoista ei kiinnostanut asia sen kummemmin, kun viimeinen tissikerta jäi, kuopusta ehkä vähän enemmän mutta ei mitään mankumista ollut silloinkaan. Olen vieläpä oman olon helpottamiseksi antanut lopettamisen jälkeen maitoa parin päivän päästä, ja muistaakseni vielä toisenkin kerran, mutta ei siitäkään mitään meteliä noussut. Olen myös ollut itse illat ja yöt kotona lopettamisen aikaan. Sinulla olisi helppo paikka lopettaa juuri siihen iltaan kun olet poissa. Luulen, että tuon ikäiset vaan unohtavat asiat niin nopeasti, että siksi lopettaminen on helppoa. Joku kaveri sanoi, että yli 2-vuotiaan kanssa homma on paljon hankalampi, samoin kuin tutista luopuminenkin!

Yhteistyössä