1,5 vuotiaan ulkoilu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna

Vieras
Hei! Miten ulkoilla 1,5vuotiaan kanssa? Meidän herra kun vaan tahtois istua rattaissa. Mut eikös tämän ikäisen pitäs jo kävellä ja juosta jne? Miten te muut ulkoilette?
 
Meillä tyttö 1v4kk. Ulkoillaan päivittäin. Rattaissa istuu vaan kun mennään jonnekin esim vien isompia jumppaan tmv. Sopivat vaatteet vaan päälle ja ulos seisomaan, kyllä se siitä jonnekin päin lähtee ;). Tykkää mm keinua ja laskea liukumäessä. Myöskin hiekkalaatikolla heiluttelee lapiota ja välillä jopa laittaa hiekkaa sillä ämpäriin. Useimmiten vaan taapertaa ympäri leikkikenttää tai työntelee kärryään asfaltilla. Tehdään myös minimaalisia kävelylenkkejä. Meillä lapsia on kolme joten hänellä on myös seuraa.
 
Meilläkin aika puuduttavia nuo ulkoilut nykyään, kävellä vaan pitää, siis äidin, herra istuu vaan rattaissa :)

Syynä se että hansikkaiden tultua kuvioihin ei ole enää niin kiva möyriä ja tutkia maassa asioita.Jonkun verran konttaa, yleensä siitä pisteestä mihin lasken niin konttaa takasin mun housunlahkeeseen kiinni ja pyytää takaisin rattaisiin :)

Meillä ei siis vielä kävellä kunnolla.

Toivottavasti lumi toisi uutta mielenkiintoa omaehtoiseen liikkumiseen.
 
Meillä poitsu ei viihdy rattaissa kovin hyvin, mutta toppavaatteiden tultua ei oikein tykkää liikkuakaan ulkona, kun on hankala tarttua mihinkään ja kävelykin on vaappuvaa.

Jos lapsi nukkuu ulkona parin tunnin unet, niin saavathan aivot happea siinäkin. Lastenhoitajien koutuksessa (äitini kertoi) oli puhuttu juuri tästä, että pienten lasten liikkuminen talvella on huonoa, joten kävelyn tai touhuamisen voi hyvällä omallatunnolla hoitaa sisällä ja ulkoilun voi "hoitaa" nukkumalla ulkona.
 
Meidän puolitoistavuotias juoksee ja tonkii, möyryää lumessa ja touhuaa aina vain kun ulos pääsee.Rattaissa ei viihdy kauaakaan, kun jo pitäis pois päästä.Viikolla perhepäivähoidossa ulkoilevat puistossa ja kuulemma siellä kiipeilee liukumäkeen jne.Eli melkeinpä päinvastainen ongelma, kun ei jaksa rattaissa matkaa taittaa.
 
Meillä tyttö (1v2kk) ja käydään kyllä joka aamupäivä leikkipuistossa jossa menee innoissaan itse pomppulautaan, hiekkalaatikolle tekemään KAKKUJA, leikkii kioskilla jäätelön myyntiä, keinuu ja seuraa isompia. Monesti sitten vielä iltapäivästä tai illasta käydään kärryttelemässä kaupassa tai ulkoillaan omalla pihalla. Päiväunet kun meillä nukutaan nykyään sisällä niin yrittää sitten touhuta ulkona enempi muuten ja kuluu aikakin nopeammin.
 
meillä on kaksivuotiaalla "vaihe" jossa haluaa istua rattaissa aina kun ne on mukana, muuten kävelee kilometri tolkulla. Kuulemma monilla 1,5 - 2 v vaihe jolloin mieluummin laiskottelee...
 
Meillä 1v 7kk poika ja ei enää mielellään pitkiä aikoja rattaissa halua istua. Kuitenkin asioille mennessä ja, kun jonnekin täytyy keretä on rattaissa istuen meno nopeampaa, kyllä noin pienen käveleminen on vielä hidasta. Nykyään ulkona haluaisi syliin, en tiedä iskeekö laiskuus vai mikä? :)
 
Meidän 1,5 v tyttö on pihalla ihan onneton, kun lumi on maassa. Ei osaa leikkiä mitään, perhepäivähoidossakin vaan seistä töröttää. Ei osaa edes kääntyä, vaikka tuulee ja pyryttää suoraan kasvoihin... Sisällä juoksee ja hyppii koko ajan, ennen tykkäsi leikkiä hiekkalaatikolla. Ilmeisesti tuo lumi on vielä niin vieras elementti, että ei osaa vielä leikkiä pihalla. Myös rukkaset haittaavat, varsinkin kun peukku ei pysy aina peukun paikalla, vaikka muuten sopivat rukkaset onkin...
 

Yhteistyössä