Hakutulokset

  1. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Teilläpä on ollut melkoisia naapureita... :D Vaikka on noista "mahtavista" naapureista minullakin kokemuksia,... eikä ne kokemukset suinkaan rajoitu valtaväestön edustajiin, yhdessäkin pihassa oli naapurina toinen romaniperhe ja kyllä se perhe sen verran erikoinen kaikkine kommervenkkeineen oli...
  2. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kyllä minä sanoisin, että ovat haljeta innostuksesta ja uteliaisuudesta :D Sillä kukapa ei olisi, moisen ihmeen äärellä... :)
  3. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Äskettäin vastailin :) Huomaat ehkä, että olen vastaillut kysymyksiin järjestyksessä ja osaan varsin pitkästikin - siksi kaikki vastaukset eivät ilmesty tänne hetkessä... :)
  4. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Anteeksi = Prossiba Kiitos = Paarkiba
  5. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Syitä niiden, jotka näin käyttäytyvät, tekosiin voi vain arvailla. Omia pohdintojani olen asiasta esittänyt täällä jo aiemmin.
  6. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Mukavaa että löysit tänne :) No, jos esimerkiksi murrosikään liittyvä keskustelu on paikallaan, sinun tulisi puhua näistä asioista vanhemmille silloin, kun nuori ei itse ole paikalla. Samaten nuorelle; silloin, kun vanhemmat eivät ole siinä vieressä kuulemassa. Silloin noloja tilanteita ei...
  7. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kuten sanottu, eri kodeissa toimitaan eri tavalla ja kukin tietää itse, mikä on juuri heille sopiva käytäntö :) Mielestäni on hyvä, että jotkut kokevat pystyvänsä nämä häpeärajat ylittämään, edes jollakin tavalla.
  8. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Joo, onhan ne varmasti kun valtakulttuurissa nuo asiat on niin paljon vapaampia ja toisin. Itse en suhtaudu asioihin noin tiukasti, vaikka jollakin tavalla haluankin tavoista pitää kiinni. :)
  9. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Enpä kyllä ihmettele, vaikka pelännyt oletkin - onhan tuollainen kauhea tilanne, olipa se uhkailija/kiusaaja sitten kuka hyvänsä. Koettiko kukaan "korkeammalta" taholta saada asiaa kuriin tms? :O Uskoisin kyllä meneväni Poliisin puheille, jos jotain todella vakavaa tulisi tietooni...
  10. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Olet oikeassa. Piti myös sanomani, että onhan näitä synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyviä tapoja muiden maiden valtaväestölläkin. Luin taannoin juttua lehdestä (joko jokin v. 2011 ilmestyneistä Vauvoista tai Kaksplussista) liittyen tähän, en nyt kylläkään muista että mikä maa oli...
  11. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Mitä tulee tuohon ensimmäiseen kysymykseen - no, eiköhän jokainen fiksu ihminen osaa käyttää omaa järkeään tässä asiassa ja tietää, mikä vastaus tuohon on. Itse en ole synnytyksieni jälkeen hakeutunut näiden palveluiden piiriin, en ole kokenut tarpeelliseksi. Mielestäni on ihmisiä, jotka ihan...
  12. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Nyt lähden nukkumaan, palailen taas päivemmällä asiaan :)
  13. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kyllähän jotkut tavat ovat omasta mielestänikin epäkäytännöllisiä, mutta toisaalta moniin asioihin on kasvanut kiinni, eikä niitä siksi pidä hankalina tms. Suomen romanien kulttuuri on kehittynyt nykyiseen muotoonsa aikojen saatossa, ja saanut vaikutteita useasta eri maasta - niiltä ajoilta...
  14. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Monesti ajatellaan tosiaan sitä, ettei valkolaiskaveri sano jotain paikallaolijoiden kannalta hankalaa... :) Yleensä kodin pitää olla aikalailla tiptop, ja siisti ja järjestyksessä oleva koti on kunniaksi naiselle.
  15. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Riippuu vanhemmista, minkä ikäisen "suovat" karkaavan. Yleensä nämä asiat kumminkin menee sillä tavalla, että tyttö lähtee pojan matkaan, ja tytön ystävätär tai naispuolinen serkku ilmoittaa asiasta tytön vanhemmille. Varmaankin jokainen vanhempi on lapsestaan aina huolissaan, vaikka tietäisikin...
  16. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Mitäpä sitä suotta romaniksi rupeamaan, jollei mikään sitä "edellytä"... vaikka tietysti aina paras säilyttää oma minuutensa, vaikka puoliso edustaisi mitä kulttuuria :)
  17. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Saa käydä. Totta puhut, puhtaimmasta päästä eivät todellakaan aina ole... Yleensä julkisia tiloja ei muutenkaan ajatella puhtaina tai likaisina, eikä suurelta osin erotella, kuka minnekin saa mennä - esim juuri kauppakeskuksissa, joissa on yläkertoja ja niiden yläkertoja. Lähinnä...
  18. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Joidenkin kohdalla johtaa, mutta tosiaan yleensä on kyllä joku paikka, jossa voi säännöllisesti pesulla käydä (onneksi). Vaikka pitää tietysti muistaa, että on niitäkin, joille oma hygienia ei niin tärkeää ole. Hampaat voi pestä kotona, vaikka vanhemmat olisikin kotosalla. Samoin vaikkapa...
  19. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Helposti, helmoja nostamalla :D Samaan tapaa, kuin kevyemmänkin pitkän hameen :)
  20. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Mun mielestä uskonlahkosta ja romaniyhteisöstä eroamista voi verrata toisiinsa siinä mielessä, että molemmissa tapauksissa erotaan yhteisöstä ja taakse jää usein ystäviä, sukulaisia, tuttuja... ja oikeastaan koko entinen elämäkin. Kyllähän niitä on, jotka on päättäneet ryhtyä elämään...

Yhteistyössä