Hakutulokset

  1. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Olen samaa mieltä, salailusta on mielestäni aina enemmän haittaa kuin hyötyä. Tietämättömyys, ennakkoluulot, ymmärtämättömyys jne. eivät muunmuassa nekään poistu sillä, että asioista vaietaan tai että niistä kerrotaan vain se osa, joka kuulostaa kauniilta. Kun noinhan sitä monesti toimitaan.
  2. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kestää hieman, anteeksi, syöttelen tässä samalla vauvaa :) Mikä nyt sitten lasketaan vahinkoraskaudeksi. Minusta raskaus ei ole vahinko, mikäli ehkäisyä ei tieten tahtoen käytetä. Mun käsittääkseni aika harvan kohdalla ehkäisy ihan oikeasti pettää, joten... Aborttia pidetään negatiivisena...
  3. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Eiköhän tämä asia ole kaikkien yleisessä tiedossa ja selvitettävissä ihan jo tilastotietojenkin kautta. Mutta... mikä tämän kysymyksen pointti oli?
  4. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kerroin tuolla yhdessä aiemmassa vastauksessani (kysyjänä et tainnut kuitenkaan olla sinä) millaisia asioita ihmisessä arvostetaan. Sivusin tuota aika monipuolisesti... listasta kävi ilmi sekä positiivisia että negatiivisia asioita. En jaksaisi tuota kaikkea alkaa tähän uudelleen sepustamaan...
  5. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Tuo on kyllä totta; jotkuthan haluaisivat kokonaan pitää meidän tavat ja kulttuurin yksinomaan "omien" tiedossa.
  6. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    En vastannut tuohon, kun en suoraan sanottuna tiennyt - enkä oikein tiedä vieläkään - että mitä tähän nyt sitten sanoisi. Aborttikohtaan on helppo sanoa että suurin osa tuloillaan olevista lapsista pidetään kyllä, vaikka lapsi ei tekemällä olisikaan tehty. Minä luulen (voin olla väärässäkin)...
  7. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Jos oikein tarkkoja ollaan, niin ei heidän niitä pitäisi käyttää - mutta toisaalta, eihän pitäisi meidän muidenkaan, sillä puhdasta ja likaista ei periaatteessa saisi sekoittaa. (Tämä nyt on vähän ristiriitaista, sillä jos oikein aletaan pilkkua viilaamaan, niin kyllähän tätä tapahtuu...
  8. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kasvonpiirteet, vaikkei tumma olisikaan, voi olla jonkun mielestä aika selkeä tunnistuskeino. Tai sitten käytöstavat; jos siis käyttäytyy jotenkin "mustalaismaisesti"... Enpä osaa kyllä sanoa varmaksi :D
  9. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    No höpsistä, eihän tuossa mitään ihmeellistä ole :D Mistäpä sinä olisit voinut tietää, että näin toimitaan. Kaikki eivät kyllä pitäisi siitä, jos tietäisivät minun kertoneen romanikulttuurista näinkin "syvällisesti", mutta tuskinpa tuosta sanomista kummempaa tulisi.
  10. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Meidän porukassa on kyllä tapana soittaa ennen kuin poiketaan kylään, ihan jo siksi että siellä sitten tosiaan oltaisiin kotona. Joskus kyllä tulee yllätysvieraitakin, nykyään kyllä tuntuvat harvenevan nekin :D Toisten kaappeja ei kyllä ole sopivaa mennä penkomaan :)
  11. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Totta kai :) Kyllähän se tulee, jos sillä taktiikalla haluaa mennä että kaikki tippuneet asiat laitetaan roskiin. Meillä kotona tosin toimitaan sillä lailla että lattialle tippunut lusikka tms. vain huuhtaistaan hanan alla ja otetaan uudelleen käyttöön. Ihan jo siitä syystä, että saisi...
  12. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Ohhoh, en voi ymmärtää miksi joku tekee tuollaista viattomalle luontokappaleelle. Todella kuvottavaa... minä en ole noista myrkytystapauksista kuullut koskaan aiemmin. Itse olen eläinrakas, ja kaikki muutkin tuntemani romanit keillä lemmikkejä on, kohtelevat niitä käsittääkseni hyvin. Tuli...
  13. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Totta, eikös juuri Afganistanissa leikattu nenä irti joltain naiselta, joka oli paikallisen käsityksen mukaan käyttäytynyt epäsiveellisesti?
  14. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Minusta ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa :) Mun tarkoitus on kertoa asioista muunmuassa siksi, jotta ihmiset ymmärtäisivät paremmin, mitä jokin käyttäytyminen tarkoittaa tai miksi niin tehdään - ei saada ketään hyväksymään mitään... tai myöskään ajattelemaan, että jes...
  15. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Mies saa olla mukana synnytyksessä, mutta kaikki miehethän ei synnytykseen halua osallistua. Esikoisen syntymässä mies oli mukana, muihin ei ehtinyt :D Usein mukana onkin sitten joku samanikäinen sukulaisnainen tai ystävä. Minä siis olen kaikissa muissa paitsi esikoisen synnytyksessä, ollut...
  16. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Söin keittiössä, mutta en koskenut niihin astioihin, joista meillä käyvä vanhempi väki syö/juo. Periaatteessahan niitä ei pitäisi enää meille/meidän keittiöön päästää, mutta koska kukaan ei ole näkemässä/kuulemassa ollut miten meillä on tehty,..... Näin toimitaan myös monessa muussa paikassa...
  17. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Nainen voi joutua väkivallan kohteeksi erilaisin tavoin. Voi siis saada selkäänsä, joskus pahempaakin...

Yhteistyössä